پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۵۰۷۰
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
این روزها اگرچه ویروس کرونا همانند بختک بر زندگی مردم چنبره زده است و به کمتر کسی رحم می‌کند، برخی جامعه‌شناسان به خود آمدن جامعه و توجه به نعمت‌هایی که در اختیار دارند را از مهمترین دستاوردهای فضای متاثر از ویروس کرونا عنوان می‌کنند.

شعار سال:این روزها اگرچه ویروس کرونا همانند بختک بر زندگی مردم چنبره زده است و به کمتر کسی رحم می‌کند، اما برای افرادی که هنوز گرفتار این ویروس نشده‌اند تلنگری است تا ارزش سلامتی و نفسی که به راحتی می‌کشند را بیش از گذشته قدر بدانند.

کرونا با وجود پیامدهای شومی که بر ارکان مختلف جامعه به همراه داشته اما شاید بتوان آن را بزرگترین تلنگری دانست که نعمت نفس کشیدن و قدر عافیت را بار دیگر به آدمیان گوشزد کرد.

کرونا تلنگری برای تقویت حس شکرگذاری

برخی جامعه‌شناسان به خود آمدن جامعه و توجه به نعمت‌هایی که در اختیار دارند را از مهمترین دستاوردهای فضای متاثر از ویروس کرونا عنوان می‌کنند و بر این اعتقاده‌اند که تقویت حس شکرگذاری، تلنگر بزرگی است که در پی بحران شیوع کرونا در جامعه شکل گرفته است.

وقتی زندگی از روال عادی خود خارج شده و جامعه با بحران مواجه می‌شود آن زمان مردم متوجه نعمت‌هایی که نسبت به آن غافل بوده‌اند، می‌شوند.

یک جامعه‌شناس در همین خصوص گفت: وقتی زندگی از روال عادی خود خارج شده است و جامعه با بحران مواجه می‌شود آن زمان مردم متوجه نعمت‌هایی که نسبت به آن غافل بوده‌اند، می‌شوند.

فرحناز فردوسیان گفت: کرونا اگر چه در مسیر خود قربانی می‌گیرد و با کسی شوخی ندارد و باید آن را جدی گرفت اما بد نیست از زاویه دیگر هم به آن نگاه کرد و آن را دستمایه‌ای برای مرور نعمت‌ها و زیبایی‌هایی زندگی قرار داد تا بتوان روحیه امید را در جامعه زنده نگاه داشت.

وی تصریح کرد: کرونا قدر دورهمی‌ها، با هم بودن‌ها، مصاحبت‌های از نزدیک، جشن‌ها و برنامه‌های خانوادگی، قدم زدن در خیابان، خرید کردن، سفر کردن و خیلی از لذت‌های این دنیا را بار دیگر به ما انسان‌ها گوشزد کرد.

این استاد دانشگاه به وضعیت افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند اشاره کرد و گفت: برخی از این افراد در حسرت کشیدن یک نفس راحت هستند، تنفس هوا با ریه‌های سالم اما شاید دیگر زمانی برای آنها باقی نمانده باشد.

اصلاح روابط اجتماعی در همسایگی کرونا

کرونا و سبکی نو برای زندگی

فردوسیان خاطرنشان کرد: کرونا یک درس برای ما انسانهاست هرچند هزینه سنگینی برای آن پرداخت کرده‌ایم و باید پس از آن به درک ما از اصل زندگی و اصلاح روابط اجتماعی‌مان کمک کند.

وضعیت ناشی از شیوع ویروس کرونا به ما انسان‌ها آموخت که سرنوشت همه ما به یکدیگر گره خورده و با دور کردن خودخواهی از خود باید بدانیم که حفظ سلامتی ما در گرو حفظ سلامتی جامعه است

وی، تقویت حس مسئولیت‎پذیری را از دیگر وجوه اثرگذار بحران کرونا برشمرد و گفت: وضعیت ناشی از شیوع ویروس کرونا به ما انسان‌ها آموخت که سرنوشت همه ما به یکدیگر گره خورده است و با دور کردن خودخواهی از خود باید بدانیم که حفظ سلامتی ما در گرو حفظ سلامتی جامعه است از همین رو باید بیشتر از قبل در قبال دیگران احساس تعهد و مسئولیت داشته باشیم.

از سوی دیگر وضعیت بحرانی کرونا از سوی برخی از روان‌شناسان فرصتی برای تقویت روابط خانوادگی و عواطف انسانی برشمرده شده است. فرصتی که می‎توان از آن در کم کردن فاصله بین اعضای خانواده‌ها استفاده کرد.

تقویت احساس مسئولیت از زیبایی‌های جامعه کرونایی

یک روان‌شناس در همین خصوص  گفت: کرونا باعث شد تا پدرها و مادرها فرصتی بیشتری را در خانه کنار فرزندان خود سپری کنند، با یکدیگر حرف بزنند، از مشکلات یکدیگر با خبر شوند و بتوانند تا حدی خلاهایی که در ورای زندگی روزمره عواطف و ارتباطات انسانی را تحت تاثیر خود قرار داده، پر کنند.

نسرین صادقی‌نسب، التزام افراد به رعایت بهداشت را از دیگر تاثیرات مثبت شیوع کرونا در جامعه دانست و گفت: هرچند استرس و هراس ناشی از ابتلا به ویروس کرونا، آرامش روان افراد را تحت تاثیر قرار داده است اما اینکه خود را ملزم به رعایت بهداشت می‌کنند و نسبت به سلامت جامعه هم حساس هستند یکی از اثرات شکل گرفته در سایه منحوس این ویروس به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: تقویت روحیه همدلی و کمک به همنوع از دیگر صحنه‌هایی است که این روزها بسیار به چشم می‌آید و اقدامات خیرخواهانه بیشتر از گذشته فرصت ظهور و بروز پیدا کرده است.

خانه‌نشینی فرصت مناسبی را برای مطالعه بیشتر، تفکر و انجام کارهای مفید فراهم کرده است.

صادقی‌نسب، فراهم شدن فرصت مناسب برای مطالعه، تفکر و اندیشیدن را از دیگر فرصت‌های شکل گرفته در فضای بحرانی فعلی دانست و افزود: این روزها به توصیه پزشکان متخصص باید ساعات بیشتری در خانه بمانیم و در صورت ضرورت از خانه خارج شویم از همین‌رو این خانه‌نشینی فرصت مناسبی را برای مطالعه بیشتر، تفکر و انجام کارهای مفید فراهم کرده است.

وی خاطرنشان کرد: هرچند اختلال در سبک زندگی مردم شکل گرفته و نوعی سردرگمی را بین افراد شاهدیم اما می‎توان در چنین شرایطی با انتقال پیام‌های امیدآفرین و روحیه‎بخش سبک زندگی آنها را متناسب شرایط بحرانی کرد.

ضرورت طراحی سبک زندگی برای مواقع بحرانی

کرونا و سبکی نو برای زندگی

این روانشناس با انتقاد نسبت به اینکه هنوز سبک زندگی متناسب با شرایط بحرانی در کشور تعریف نشده است، افزود: طراحی سبک زندگی مردم در زمان بحران باید قبل از شکل‌گیری بحران باشد و باید از قبل برای آن برنامه‌ریزی کرد اما با این وجود، مردم ناگزیرند که خود را با چنین شرایطی وفق دهند و سبک زندگی مناسبی برای خود طرح‌ریزی کنند.

 بر اساس آخرین وضعیت استان در خصوص شیوع ویروس کرونا، ۳ نفر در استان تاکنون جان خود را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست دادند.

تاکنون ۱۷۸ بیمار مشکوک به ویروس کرونا در این استان شناسایی شده است که از این تعداد تاکنون آزمایش ۲۶ نفر مثبت اعلام شده است و ۳ نفر قربانی این ویروس شده‌اند.

از تعداد بیماران مشکوک ۱۰۹ نفر ترخیص شده و هم اینک ۶۱ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند.

با فعال شدن آزمایشگاه تشخیص ویروس کرونا در استان، نتیجه نمونه‌گیری ظرف ۲۴ ساعت اعلام می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری می‌گوید: روند شناسایی بیماران مشکوک به ویروس کرونا اگرچه نسبت به هفته ابتدایی از شدت بیشتری برخوردار شده اما همچنان نسبت به متعارف کشور از وضعیت بهتری برخوردار هستیم.

مجید شیرانی در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به تمهیدات ستاد استانی پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا، خاطرنشان کرد: تلاش شده تا با اجرای تمهیدات لازم چرخه انتشار ویروس کرونا در استان محدود شود، اما همچنان از مردم تقاضا می‌شود که در صورت نداشتن کار غیرضروری از خانه‌های خود خارج نشوند.

 ویروس کرونا که کووید ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد.

این ویروس اکنون به بیش از ۱۰۰ کشور جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا در مورد بهداشت جهانی؛ وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:20اسفند1398،کد خبر:83707963،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین