پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۵۲۱۳
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۰
حجت‌الاسلام غرویان گفت: ما در اسلام قاعده‌ای با عنوان «لا ضرر و لا ضرار» داریم. این قاعده در شرایط کنونی بدین معناست که هر فرد مسلمان باید با رعایت نکات بهداشتی نه به خودش ضرر برساند و نه به دیگری ضرر برساند.

شعار سال: حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان پژوهشگر دینی و استاد دروس عالی حوزه با اشاره به روایت «العلم و الدین توأمان، اذا افترقا احترقا» اظهار داشت: ترجمه این روایت این است که دین و علم حقیقی کنار یکدیگر و توأم با هم هستند و اگر جدا بشوند، آتش به‌پا می‌کنند، این بدان معناست که مسائل دینی با مسائل علمی هماهنگ است، چرا که هم مبدأ علم و هم مبدأ دین خداوند است و این‌گونه نیست که علم با دین بجنگد. بالاخره یا آن علم، علم واقعی نیست یا آن دین، دین حقیقی نیست که با همدیگر بجنگند. علم واقعی با دین حقیقی همواره هماهنگ است. عقل و دین نیز چنین جایگاه و تناسبی با هم دارند و با هم هماهنگ هستند؛ چرا که از مبدأ واحد حکیمی صادر می‌شود.

   

وی همچنین گفت: نکته دیگر این است که خداوند به ما عقل داده و گفته است که بسیاری از مسائل را با عقل حل کنید. عقل پیغمبر باطنی است و فرستادگان خدا (پیامبران) پیغمبر ظاهری هستند.

حجت‌الاسلام غرویان تأکید کرد: در دستورات دینی اسلام بر رعایت مسائل و نکات بهداشتی بسیار تصریح شده است که به‌طور نمونه می‌توان به سفارش اسلام به مسواک زدن و رعایت نظافت اشاره کرد، این بدان معناست که ما مسلمانان باید مسائل و توصیه‌های علم الصحه را رعایت بکنیم. آنچه امروز پزشکان و متخصصان برای مبارزه با ویروس کرونا می‌گویند، رعایت آن الزامی است. رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند که مردم نباید از  تذکرهای بهداشتی که مسئولان اعلام می‌کنند، تخطی کنند و تأکید فرمودند هر آنچه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا انجام می‌گیرد، حسنه و هر کاری که موجب انتقال ویروس کرونا بشود، سیّئه است، این فرمایش رهبر انقلاب برمبنای فقه است.

این پژوهشگر دینی خاطرنشان کرد: لازم است که مردم مسلمان ایران از تجمعات پرهیز و از مسافرت‌های غیرضروری جلوگیری کنند. اسلام ما را دعوت به همکاری کرده است و در اینجا لازم است مردم برای حفظ سلامتی خود با مسئولان همکاری داشته باشند. در واقع رعایت دستورات اصیل اسلامی که بر مبنای عقلانیت دینی است، راهکار برون‌رفت از وضعیت موجود است؛ چراکه اسلام بر رعایت بهداشت و توصیه‌های بهداشتی و همکاری مردم با یکدیگر تصریح کرده است. امیدواریم که با رعایت دستورات اسلامی این بلا از کشور ما دفع بشود. برمبنای دین، عقل و علم بر ما حجت است.

وی در پاسخ به این مطلب که برخی می‌گویند "مرگ در هر شرایطی به‌سراغ ما می‌آید، پس نباید کار و زندگی خود را مختل کنیم"، بیان داشت: اگر این باشد پس تمام دستورات شرعی مبنی بر اینکه انسان نباید به خودش ضرر برساند و یا دستورات دیگری داریم که با بیماری‌ها مبارزه کنیم برای چیست؟ ما در اسلام قاعده‌ای با عنوان «لا ضرر و لا ضرار» داریم. این قاعده در شرایط کنونی بدین معناست که هر فرد مسلمان باید با رعایت نکات بهداشتی نه به خودش ضرر برساند و نه به دیگری ضرر برساند. اگر کسی تصور می‌کند که از این بیماری آسیب نمی‌بیند که البته بدون رعایت نکردن توصیه‌های بهداشتی خواهد دید، طبق این قاعده باید توصیه‌ها را رعایت کند چرا که بیماری خود را به دیگران منتقل خواهد کرد و به دیگران هم ضرر خواهد رساند. انسان مسلمان باید تمام تلاش خود را بکند که نه به خود آسیبی برساند و نه عامل آسیب رساندن به دیگران شود.

غرویان خاطرنشان کرد: سیره اهل‌بیت علیهم السلام نیز نشان می‌دهد که آنان علی‌رغم اینکه بیش از هر فرد دیگری به مرگ و فلسفه آن آگاه بودند، اما در مواقع بیماری به طبیب مراجعه و از توصیه‌های آنان استفاده می‌کردند. اگر بخواهیم بنشینیم و بگوییم "مرگ بالاخره به‌سوی ما خواهد آمد"، نشانه بی‌اعتنایی و مؤمن نبودن نسبت به دین و آیات و روایات است.

این پژوهشگر دینی در پایان عنوان کرد: بنا بر حب ذات که اسلام به‌رسمیت شناخته و علم الصحه که مورد تأکید و توصیه اسلام است، هر فرد مسلمان باید توصیه‌های بهداشتی را رعایت کند، همان‌طور که علمای قدیم و گذشته در زمان مواجهه با بیماری به پزشکان مراجعه و توصیه‌های آنان را رعایت می‌کردند. این‌ها نشان می‌دهد که ما باید سلامت خود را حفظ کنیم و اگر مقدر الهی باشد، مرگ به‌سراغ ما خواهد آمد.

شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 19اسفند1398 ، کدخبر: 2220005: www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین