پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۶۶۴۵
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۹
هرچند کشتی شروع و پایان خوبی در سال ۹۸ نداشت، اما با نتایجی که در مسابقات جهانی به دست آمد، امیدها تا المپیک ۲۰۲۰ برای ورزش اول کشور همچنان زنده می‌ماند. سال ۹۸ با تمام اتفاقات تلخ و شیرینش به پایان رسید و سال و بهار و ماهی نو در انتظار است. کشتی خود را برای المپیک آماده می‌کند، هرچند که کرونا اردوهای تیم ملی را تعطیل کرده، اما همه فکر و ذهن کادرفنی تیم‌های ملی و کشتی گیران، این روزها المپیک توکیوست.

شعار سال: سال ۹۸ با تمام اتفاقات تلخ و شیرینش به پایان رسید و سال و بهار و ماهی نو در انتظار است. کشتی خود را برای المپیک آماده می‌کند، هرچند که کرونا اردوهای تیم ملی را تعطیل کرده، اما همه فکر و ذهن کادرفنی تیم‌های ملی و کشتی گیران، این روزها المپیک توکیوست.

در زیر گزارشی از اتفاقات مهم سال 98 را با هم مرور خواهیم کرد.

*آغازی تلخ با مرگ کشتی گیران جوانِ گیلانی

شروع سال ۹۸ برای گوش شکسته ها با تلخ‌ترین خبر ممکن همراه بود. در پی سانحه رانندگی در جاده ماسوله در دوم فروردین ماه چند تن از کشتی گیران جوانِ گیلانی به کام مرگ فرو رفتند.

سهیل پرسته قهرمان کشتی ساحلی جوانان جهان و نفر دوم انتخابی تیم ملی جوانان، سید علی موسوی نفر اول مرحله اول انتخابی تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان، حسن علی‌نیا و جواد قربان‌زاده قهرمان کشتی استان گیلان در این حادثه تلخ درگذشتند و این درحالی بود که مرحوم پرسته به اردوی تیم ملی کشتی آزاد جوانان که قرار بود از روز هجدهم فروردین ماه برگزار شود، دعوت شده بود.

*استارت با قهرمانی 402 امتیازی

درحالیکه شورای کشتی آسیا تصمیم گرفت اولین دوره مسابقات آسیایی زیر 23 سال را برگزار کند، رقابت‌های کشتی فرنگی امیدها روزهای اول و دوم فروردین ماه در شهر اولان باتور مغولستان برگزار شد که تیم ایران با 4 مدال طلای میثم دلخانی، امین کاویانی‌نژاد، مهدی ابراهیمی و محمدهادی ساروی در اوزان 63، 72، 82 و 87 کیلوگرم، 3 مدال نقره پویا دادمرز، محمدرضا گرایی و علی اکبر یوسفی در اوزان 55، 77 و 130 کیلوگرم و 2 مدال برنز مهدی محسن نژاد و حسن آریانژاد در اوزان 60 و 97 کیلوگرم و عنوان چهارمی محمد الیاسی در وزن 67 کیلوگرم و کسب 202 امتیاز با اقتدار قهرمان شد.

رقابت‌های کشتی آزاد زیر 23 سال آسیا نیز روزهای 2 تا 4 فروردین به انجام رسید و در پایان تیم ایران با 4 مدال طلای علی سوادکوهی، احمد بذری، ارشک محبی و عباس فروتن در اوزان 79، 86، 92 و 97 کیلوگرم، 3 مدال نقره امیرمحمد یزدانی، فرهاد نوری و نوید زنگنه در اوزان 65، 70 و 74 کیلوگرم و 2 مدال برنز محمد نامجومطلق و محمد مرادی در اوزان 61 و 125 کیلوگرم و کسب 200 امتیاز به عنوان قهرمانی دست یافت. پس از تیم ایران تیم‌های مغولستان و قزاقستان به ترتیب با 177 و 146 امتیاز دوم و سوم شدند.

مجموع امتیازات دو تیم آزاد و فرنگی در مسابقات قهرمانی آسیای امیدها 402 امتیاز بود. آنها استارتی پرقدرت در این رقابت‌ها داشتند و دیدیم که خصوص در رشته فرنگی، نفرات اعزامی به این رقابت‌ها ترکیب اصلی تیم ملی بزرگسالان در نورسلطان را نیز به دست آوردند.

کشتی , کشتی فرنگی , کشتی آزاد , المپیک ,

*صید 11 طلا از شیانِ چین

در روزهای ابتدایی اردیبهشت ماه نیز رقابت‌های کشتی قهرمانی بزرگسالان آسیا در شهر شیان کشور چین برگزار شد؛ در روزگاری که کسی فکرش را نمی‌کرد یک ویروس از کشور چین، کل دنیا را تحت الشعاع خود قرار داده و حتی برگزاری رویداد بزرگ المپیک را نیز تا مدت‌ها با اما و اگر مواجه سازد (البته IOC حالا قطعی اعلام کرده که المپیک سر موعد مقرر برگزار می‌شود). در کشتی آزاد تیم ایران با 7 مدال طلای رضا اطری در وزن 57 کیلوگرم، بهنام احسان پور در وزن 61 کیلوگرم، بهمن تیموری در وزن 79 کیلوگرم، کامران قاسم پور در وزن 86 کیلوگرم، علیرضا کریمی در وزن 92 کیلوگرم و یداله محبی در وزن 125 کیلوگرم و 3 مدال برنز پیمان بیابانی در وزن 65 کیلوگرم، یونس امامی در وزن 70 کیلوگرم و محمد نخودی در وزن 74 کیلوگرم و کسب 220 امتیاز با اقتدار به عنوان قهرمانی دست یافت.

تیم ملی کشتی فرنگی هم با 4 مدال طلای محمدرضا گرایی در 72، سعید عبدولی در 82، حسین نوری در 87 و امیر قاسمی منجزی در 130 کیلوگرم و 3 برنز سامان عبدولی در 63، محمدعلی گرایی در 77 و مهدی علیاری در 97 کیلوگرم و با مجموع 165 امتیاز بر سکوی دوم آسیا قرار گرفت.

*بعد از 2 سرپرست و دنیایی از حاشیه، کشتی بالاخره صاحب رئیس شد

بعد از مسابقات قهرمانی آسیا بود که در پایان دوره 6 ماهه سرپرستی حمید بنی‌تمیم، وزارت ورزش روز 12 اردیبهشت بهروز نعمتی را به عنوان سرپرست جدید برای اداره فدراسیون کشتی انتخاب کرد و این در حالی بود که زمزمه‌های فراوانی در خصوص عدم تمایل وزارتخانه برای برگزاری انتخابات تا المپیک به گوش می‌رسید. البته در این بین سفر صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک و همچنین بهروز نعمتی به سوئیس و دیدار با لالوویچ باعث شد که بنا بر اولتیماتوم رئیس اتحادیه جهانی، انتخابات هر چه سریع تر به انجام رسد.

به این ترتیب درحالیکه انتخابات این فدراسیون، کشتی را اسیر حواشی بسیار زیاد و عجیبی کرده بود و البته موضوع عدم تایید صلاحیت چند قهرمان سابق جهان و المپیک تا دقیقه نود وضعیت مبهمی را بر انتخابات حاکم کرد، درنهایت مجمع انتخاباتی روز 26 تیر ماه برگزار شد و درحالیکه کار به مرحله دوم کشیده شد، علیرضا دبیر قهرمان المپیک 2000 سیدنی رئیس فدراسیون کشتی شد.

او در رای گیری اول 18 رای و عبدالمهدی نصیرزاده نیز 12 رای را به خود اختصاص دادند تا کار به دور دوم بکشد. سرانجام بعد از اداره 9 ماهه فدراسیون کشتی با دو سرپرست و ایجاد شائبه های فراوان و حاشیه های زشت و فراموش نشدنی، کشتی صاحب رئیس شد.

کشتی , کشتی فرنگی , کشتی آزاد , المپیک ,

 *قهرمانی که به خاطر دست ندادن با داور در صوفیه پرید

دو هفته پس از برگزاری انتخابات فدراسیون کشتی، در نیمه اول مرداد ماه مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان در صوفیه بلغارستان برگزار شد. تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان ایران با 3 طلا، 3 نقره و یک برنز و به علت دست ندادن قلی‌زاده با داور پس از شکست مقابل حریف روس و دیسکالیفه شدن، قهرمانی از ایران گرفته شد و شاگردان امیر توکلیان با وجود شایستگی برای کسب عنوان قهرمانی، به نایب قهرمانی جهان رضایت دادند.

رحمان عموزاد که در این رقابت‌ها عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داد، بعدا از سوی اتحادیه جهانی به عنوان نوجوان برتر سال 2019 جهان انتخاب شد. تیم فرنگی نیز با 4 مدال طلای امیررضا ده بزرگی، سعید اسماعیلی، رضا ساکی و شاهرخ میکائیلی برای چهارمین بار بعنوان قهرمانی دست یافت.

*2 فینالیست خبرساز در تالین

مسابقات جوانان جهان هم ماجراهای خاص خودش را داشت. از اتفاقاتی که دروزن 65 کیلوگرم رخ داد تا جا ماندن یک کشتی گیر در فرودگاه مسکو که نکته جالب هم طلایی شدن هر دو کشتی گیر در تالین استونی بود.

رقابت‌های کشتی جوانان قهرمانی جهان روزهای 21 تا 27 مردادماه در شهر تالین استونی برگزار شد که تیم کشتی آزاد ایران با 2 مدال طلای امیرحسین مقصودی در وزن 65 کیلوگرم و عباس فروتن در وزن 97 کیلوگرم، یک مدال نقره امیرحسین زارع در وزن 125 کیلوگرم، یک مدال برنز محمدصادق فیروزپور در وزن 70 کیلوگرم و کسب 119 امتیاز بعنوان سوم رسید.

این درحالی بود که امیرحسین مقصودی شانسی برای اعزام به تالین نداشت و راهی خانه شده بود، با نظر گروه فنی کشتی آزاد، قرار شد امیرمحمد یزدانی در استونی کشتی بگیرد که به دلیل محدودیت‌هایی که ثبت نام در سیستم آتنا برای تغییر اسم کشتی گیر ایجاد کرده بود، بار دیگر مقصودی به اردو فراخوانده شد و هر دو کشتی‌گیر 65 کیلویی به استونی رفتند و درنهایت نیز مقصودی برای ایران کشتی گرفت و طلایی شد.عباس فروتن نیز در فرودگاه جا ماند و البته با پرواز بعدی به استونی رسید و او هم مدال طلا را از آن خود کرد.

در رشته فرنگی هم تیم ایران با 2 مدال طلای محمد ناقوسی و علی اکبر یوسفی و 3 مدال برنز پویا دادمرز، شاهین بداغی و محمدرضا رستمی نایب قهرمان جهان شد.

کشتی , کشتی فرنگی , کشتی آزاد , المپیک ,

*بازگشت به سکو چند ماه بعد از نورسلطان؛ 7 مدال و 6 سهمیه به ایران رسید

بعد از مسابقات نوجوانان و جوانان جهان، کار به پیکارهای بزرگسالان جهان رسید و تیمی که گفته می‌شد اصلا وضعیت خوبی ندارد و نباید به آن هیچ امیدی داشت، عملکرد بدی در نورسلطان نداشتند.

در دهه سوم شهریور ماه، اولین رقابت گزینشی المپیک در سالن باریس شهر نورسلطان قزاقستان برگزار شد، تیم کشتی آزاد با طلای قابل پیش بینی حسن یزدانی در وزن 86 کیلوگرم، یک مدال نقره علیرضا کریمی در وزن 92 کیلوگرم و 2 مدال برنز بهنام احسان‌پور و یونس امامی در وزن‌های 61 و 70 کیلوگرم و تنها با یک امتیاز اختلاف با تیم سوم، با 93 امتیاز به عنوان چهارمی رسید. این در حالی بود که کادرفنی تیم ملی چند بار خودش را برای رفتن روی سکوی سومی آماده کرده بود که این اتفاق در نورسلطان رخ نداد اما چند ماه بعد با مثبت اعلام شدن آزمایش دوپینگ کشتی گیران سوریه و ازبکستان و تغییر جایگاه یدالله محبی در جدول و افزایش یک سهمیه المپیک دیگر، شاگردان غلامرضا محمدی روی سکوی سومی جهان رفتند.

این تیم در نورسلطان در اوزان 57 توسط رضا اطری، 86 توسط حسن یزدانی و 125 توسط یدالله محبی سهمیه المپیک گرفت.

تیم ملی کشتی فرنگی نیز با کسب سه مدال برنز توسط علیرضا نجاتی در 60، محمدعلی گرایی در 77  و سعید عبدولی در 82 کیلوگرم، با عنوام چهارمی به کار خود در رقابتهای جهانی خاتمه داد. نجاتی، گرایی و قاسمی منجزی هم سه سهمیه المپیک گرفتند.

*6 ستاره طلایی امیدها در بوداپست

رقابت‌های کشتی آزاد زیر 23 سال قهرمانی جهان دهه اول آبان ماه در بوداپست مجارستان برگزار شد. تیم آزاد با سه مدال طلای کامران قاسم پور، مجتبی گلیج و امیرحسین زارع در اوزان 86، 97 و 125 کیلوگرم، یک مدال نقره محمد نخودی در وزن 74 کیلوگرم و 2 مدال برنز علیرضا سرلک و حسین شهبازی در اوزان 57 و 92 کیلوگرم نایب قهرمان جهان شد.

این تیم بعد از استعفای علیرضا رضایی، با هدایت تقی اکبرنژاد راهی بوداپست شد.

در رقابت‌های کشتی فرنگی نیز با 3 مدال طلای میثم دلخانی، محمدرضا گرایی و علی اکبر یوسفی در اوزان 63، 72 و 130 کیلوگرم و 3 مدال برنز مهدی محسن نژاد، سجاد ایمن طلب و محمدهادی ساروی در اوزان 60، 67 و 97 کیلوگرم قهرمان جهان شدیم. فرشاد علیزاده که جایگزین جمشید خیرآبادی شده بود، این تیم را در بوداپست هدایت کرد.

 *از لیگ پرخبر تا لغو جام جهانی؛ باشگاه‌های جهان تلفات داد

پیش از آغاز مسابقات جهانی زیر 23 سال، استارت لیگ برتر کشتی آزاد و فرنگی از 22 مهر ماه زده شد. از نکات مثبت این رقابت‌ها پخش زنده بسیاری از کشتی‌ها بود اما لیگ کشتی فرنگی به دلیل در پیش داشتن جام جهانی در تهران بسیار فشرده به انجام رسید و لیگ آزاد نیز با حاشیه‌های زیادی از جمله انصراف تیم‌ها همراه بود.

هرچند نکته مهم این رقابت‌ها چرخه اقتصادی در کشتی و درآمدزایی برای کشتی گیران و مربیان و عوامل دیگر بود.

همانطور که قابل پیش بینی بود هر دو لیگ با قهرمانی بازار بزرگ به پایان رسید. در این بین دهه اول آذر ماه نیز با نظر اتحادیه جهانی، برگزاری جام جهانی در ایران به بهانه‌های مختلف منتفی شد. هرچند که در همان مقطع بارها کمیته ملی المپیک و فدراسیون کشتی تاکید داشتند که مسابقات لغو نشده و صرفا به تعویق افتاده اما تا پایان سال 2019 هیچ خبری از اعلام تاریخ مجدد نشد.

مسابقات باشگاه‌های جهان نیز بار دیگر با قهرمانی بازار بزرگ به پایان رسید، اما شوک دیگری به ورزش ایران وارد شد. حسن یزدانی شانس اول کشتی ایران برای کسب مدال طلای المپیک در این رقابت‌ها دچار پارگی مینیسک شد و روز 2 دی ماه مورد عمل جراحی قرار گرفت. گفته شده او مشکلی برای حضور در المپیک نخواهد داشت.

علیرضا کریمی مدعی وزن 97 کیلوگرم نیز دچار پارگی رباط شد، اگر جراحی می‌کرد به طور قطع المپیک را از دست می‌داد و او با همین مصدومیت خود را برای حضور در مسابقات گزینشی و المپیک آماده می‌کند.

کشتی , کشتی فرنگی , کشتی آزاد , المپیک ,

*دومین قهرمانی آسیا برای تیم‌های کشتی آزاد و فرنگی در سال 98

این رقابت‌ها دهه اول بهمن در دهلی به انجام رسید، این دومین مسابقه قهرمانی آسیا در سال 98 بود که این بار هم هر دو تیم ایران قهرمان قاره شدند. تیم آزاد با دو طلای محمدجواد ابراهیمی و مجتبی گلیج، دو نقره امیرحسین حسینی و احمد بذری و 4 برنز امیرحسین مقصودی، مصطفی حسین خانی، علی سوادکوهی و پرویز هادی به مقام قهرمانی رسید و عنوان اولی فرنگی کاران هم با 5 طلای پویا ناصرپور، امین کاویانی نژاد، مهدی ابراهیمی، محمدهادی ساروی و امین میرزازاده و نقره پژمان پشتام و برنز مهدی محسن نژاد، میثم دلخانی و حسین اسدی حاصل شد.

*تعطیلی اردوهای ملی به خاطر کرونا و نگرانی از 6 سهمیه باقی مانده

بعد از بازگشت تیم‌های ملی از دهلی، هرچند دو سه روزی اردوی تیم ملی آزاد برگزار شد، اما کار ادامه پیدا نکرد و فرنگی کاران هم فرصت حضور در اردوی مسابقات گزینشی را پیدا نکردند چون به خاطر شیوع بیماری کرونا، ستاد مقابله با این ویروس در ورزش، دستور به تعطیلی تمامی اردوها داد و به این شکل، کشتی گیران همه در انتظار تعیین زمان قطعی مسابقات گزینشی المپیک و آغاز دور جدید تمرینات هستند.

تیم ملی آزاد در اوزان 65، 74 و 97 کیلوگرم به دنبال کسب سهمیه المپیک است که قرار است بهنام احسان‌پور، یونس امامی و محمدحسین محمدیان به گزینشی آسیایی‌ها که شاید اوایل خرداد ماه باشد، اعزام شوند. تیم ملی کشتی فرنگی نیز در سه وزن 67، 87 و 97 کیلوگرم سهمیه المپیک می‌خواهد. محمدرضا گرایی، رامین طاهری و محمدهادی ساروی گزینه‌های کادرفنی تیم ملی برای اعزام به گزینشی آسیایی‌ها هستند.

این روزها کشتی گیران هرکدام در شهرهای خودشان تمرین می‌کنند و کادرفنی تیم های ملی از این بابت نگرانند. باید دید پیک بیماری چه زمانی به اتمام خواهد رسید و شرایط برای برپایی مجدد اردوهای تیم ملی مساعد می‌شود.

*حضور فعال گوش شکسته‌ها در امور خیریه و فعالیت اجتماعی

یکی دیگر از اقدامات قابل توجه جامعه کشتی در سال 98، فعالیت‌های خیرخواهانه و اجتماعی تعدادی از قهرمانان کشتی بود که البته بازتاب خوبی نیز در سطح کشور داشت.
از حضور قهرمانان مدال آور کشتی در سیل نوروزی چندین استان کشور گرفته تا تا حضور قهرمانان نامدار در مناطق محروم و کمک به حل مشکلات شان، دست آخر نیز کرونا بخش دیگری از فعالیت‌های اجتماعی و خیرخواهانه گوش شکسته ها را نمایان کرد.

کشتی , کشتی فرنگی , کشتی آزاد , المپیک ,

 

سایت شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 1    فروردین    99، کد خبر:   2226700، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین