پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۶۷۹۶
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۴
از زمانی که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از جایگاه رهبر انقلاب پیام‌ نوروزی خطاب به ملت ایرن ایراد فرمودند، ۳۰ سال می‌گذرد که در بیشتر انها بر مسئله پیشرفت کشور و انسجام ملی تاکید شده است .

شعار سال:  نوروز ۶۹ اولین سالی بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که تا پیش از آن سمت ریاست جمهوری را به عهده داشت در ردای رهبری نظام جمهوری اسلامی، پیام نوروز ۶۹ را خطاب به ملت ایران ایراد کردند؛ سالی که جنگ به پایان رسیده بود و کشور وارد فاز جدیدی از روابط و سیاست‌های خود شده بود.

حالا دیگر باید کشور برای یک بازسازی خودش را آماده می‌کرد. رهبر انقلاب از همان سال مهمترین سیاست‌های سال را در پیام نوروزی خود مطرح می‌کردند که در عمده پیام‌ها چند کلیدواژه بیش از همه مشاهده می‌شد مانند هشدار درباره توطئه‌های دشمن یا حفظ انسجام و وحدت ملی.

نوروز ۹۹ که از راه رسید از اولین پیام نوروزی رهبری ۳۰ سال است که می‌گذرد و حال نگاهی می‌کنیم به ۳۰ سال پیام‌هایی که با حلول سال جدید خطاب به مردم مطرح فرمودند.

سال

مهمترین محورهای پیام‌ نوروزی رهبر انقلاب

۶۹

*هرجا انسان ها خوب شدند، زندگی‌ هم‌ خوب‌ خواهد شد و هرجا که انسان ها در خود تحولی‌ عمیق‌ به‌ وجود آورند، زندگی‌ آنها هم‌ عمیقاً متحول خواهد شد.

 *مردم‌ ایران‌ فرصت‌ یافتند با برخورداری ‌از نعمت‌ بزرگ‌ خداوند متعال زندگی‌ خود را از اسارت‌ طاغوت‌ و حاکمیت‌ شیطان‌ به‌ حاکمیت‌ الله‌ و مدیریت‌ دین‌ خدا متحول‌ کنند.

*خدای‌ متعال بنده‌یی‌ از صالحان، برگزیدگان‌ و بهترین ها را در میان‌ ما مأمور کرد و او را برانگیخت تا با قدرت‌ الهی‌ و با عزم‌ و اراده‌ی‌ رحمانی‌، ما را به‌ سمت‌ وادی‌ دین‌ هدایت و بیدار کند،ما به‌ مدد الهی‌ و به‌ رهبری‌ آن‌ مرد صالح‌، بزرگ‌ و برگزیدۀ‌ این‌ راه را طی‌ کردیم‌ و بحمدالله‌ توانستیم‌ اسلام‌ را در این فاصله زمانی درحد میسور و معقول‌ در جامعه‌ی‌ خودمان‌ حاکمیت‌ بخشیم‌.

* شما ملت‌ ایران‌، امروز نتایج‌ حرکت‌ عظیم ‌خود را در سطح‌ جهان‌ شاهد هستید و ‌ نتایج برتر و بالاتر این‌ حرکت‌ و ادامه‌ی این‌ راه‌ را باز هم‌ در زندگی‌ خود شاهد خواهید بود.

 ۷۰

* نگاه‌ کوتاهی‌ به‌سال‌ گذشته‌ می‌کنیم‌، که‌ برای‌ امت‌ اسلامی‌ سال‌ بسیار پرماجرایی‌ بود; هم‌ درخلیج‌ فارس‌ و منطقه‌ی‌ ما، و هم‌ در بعضی‌ مناطق‌ دیگر، بخصوص‌ برای‌ ملت‌ عراق‌سال‌ سختی‌ بود.

*مجموع‌ این‌ حوادث‌، این‌ نتیجه‌ را می‌دهند که‌ ملتهای‌ مسلمان‌مانند همه‌ی ملتهای‌ ضعیف‌ جهان‌ سوم‌، چه‌قدر به‌ استقلال‌ و آزادی‌ احتیاج‌دارند، و به‌ این‌ که‌ سرنوشت‌ آنان‌ در سرپنجه‌ی‌ اقتدار قدرتهای‌ جاه‌طلب‌ ومادی‌ و کسانی‌ که‌ جز به‌ منافع‌ خودشان‌ فکر نمی‌کنند، نباشد. البته‌ این‌حوادث‌، حوادث‌ تلخی‌ بود؛ لیکن‌ تجربه‌های‌ بزرگی‌ هم‌ برای‌ ملت‌ ما و دیگرملتهای‌ اسلامی‌ به‌ جای‌ گذاشت‌، که‌ جا دارد همواره‌ از آن‌ تجربه‌ها استفاده‌بشود و ما این‌ درسها را از یاد نبریم‌ و فراموش‌ نکنیم‌.

* سال‌ گذشته‌، برای‌ داخل‌ کشور و ملت‌ عزیز ما هم‌ سال‌ پرحادثه‌یی‌ بود؛ از جمله‌، حادثه‌ بسیار غم‌انگیز زلزله‌ در شمال‌ کشور، و حادثه‌ی‌ سیل‌ در مناطقی‌مثل‌ سیستان‌، و حوادث‌ دیگری‌ از این‌ قبیل‌ را داشتیم‌. البته‌ این‌ حوادث‌،تلخ‌ و سنگین‌ بود، لیکن‌ همین‌ موارد هم‌ میدان‌ تجربه‌ و آزمایشی‌ برای‌ ملت‌بود که‌ بدانند تلاش‌ آنان‌ چه‌قدر کمک‌ کننده‌، و همکاری‌ آنان‌ با دولت‌، چه‌قدرشفابخش‌ و التیام بخش‌ است‌.

* ما صبح‌ روشنی‌ را مشاهده‌ می‌کنیم‌. احساس‌ می‌کنیم‌ که‌ ملت‌ ایران‌ان‌شاءالله‌ به‌ سمت‌ پیشرفت‌ درحرکتند.

۷۱

*فروپاشی امپراطوری اتحاد جماهیر شوروی یک حادثه  بزرگ تاریخی در سال گذشته بود. این حادثه به جهت آنکه کشورها و ملتهایی ازجمله میلیونها مسلمان منطقه و همسایه ما به استقلال و آزادی دست یافتند حائز اهمیت زیادی است. در زمانی که صحنه‌ی جهانی و عرصه ی زندگی ملتها محل تاخت و تاز ابرقدرتهاست، اضمحلال ابرقدرت شرق می تواند نور امید را در دل ملتهای ضعیف برافروزد و آنها را به آینده امیدوار سازد.

* ملت عزیز ما باید به حضور نیرومند و کارگشای خود در صحنه های انقلاب ادامه دهد و حضور خود را در مراسم روز قدس و نیز انتخابات آینده مجلس بهنمایش درآورد. حضور مردم در انتخابات بسیار مهم و سرنوشت ساز است و نقش آنان دربازسازی و همکاریهای گوناگون با دولت همچون گذشته تعیین کننده خواهدبود.

۷۲

سال گذشته برای کشورها و ملتهای مختلف بویژه مسلمانان سالی پرحادثه و توأم با آزمایشهای دشوار  بود. اگرچه ملت ما نمی تواند از مشکلات عمومی دنیا و مسائل خاصی که قدرتهای بزرگ ومستکبرین به کشورهای درحال توسعه تحمیل می کنند؛ بر کنار بماند اما در عین حال مسئولین ما با کمک و همکاری ملت موفق شدند تا حد ممکن کشور را از مشکلات عظیم جهانی در امان بدارند و همزمان با توانایی و تلاش فراوان در داخل در جهت هدفهای ترسیم شده در برنامه پنج ساله حرکت کنند.

* دشمنان ما تلاش خود را بر ازبین بردن یکپارچگی ملت ما متمرکز کرده اند و این مسئله در جای خود اهمیت و کارسازبودن وحدت ملی را در حل مشکلات کشور نشان می دهد. آنها می خواهند بین ملت و دولت و مسئولین و آحاد مردم جدایی ایجاد کنند و میان مردم با اسلام و هدفهای انقلاب فاصله بیاندازند لذا مردم باید هرچه بیشتر به تلاش خود در جهت اسلام و انقلاب بیافزایند.

* آحاد مردم بویژه جوانان با ایمان باید امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه ترویج کنند و دستگاههای مختلف کشور نیز خود راهرچه بیشتر به موازین و اصول انقلابی و اسلامی نزدیک سازند.

۷۳

*  ملت‌ بزرگ‌ ایران‌ تنها در فکر نجات‌ زندگی‌ خود نیست‌ بلکه‌ حرکت‌ تاریخی‌ ملت‌ ما در حال‌ پدید آوردن‌ یک‌ تمدن‌ است‌. ما در حال‌ پیشرفت‌، سازندگی‌ و بنای‌ تمدنی‌ هستیم‌ که‌ پایه‌ اصلی‌ آن‌ مبتنی‌ بر فرهنگ‌، بینش‌، معرفت‌ و کمال‌ فکری‌ انسانی‌ است‌، چنین‌ حرکتی‌ برای‌ یک‌ ملت‌ همه‌ چیز را فراهم‌ می‌کند و علم‌ را نیز برای‌ او به‌ ارمغان‌ می‌آورد.

* ما در کشور با عظمت‌ و بزرگ‌ خود، نظامی‌ نو و تازه‌ و برخوردار از ارزشهای‌ متعالی‌ و شعارهایی‌ بسیار مهم‌ داریم‌ که‌ دارای‌ جهت‌گیری‌ روشن‌ و پرجاذبه‌ برای‌ هر انسان‌ با انصاف‌ است‌. کشور با عظمت‌ ما سابقه‌ تاریخی‌ مهم‌ و فرهنگی‌ بسیار متعالی‌ و درخشان‌ در طول‌ تاریخ‌ همراه‌ با میراث‌ ارزشمندی‌ از گذشته‌ دارد و از ثروتهای‌ فراوان‌ مادی‌ برخوردار است‌ لذا در چنین‌ شرایطی‌ لازم‌ است‌ ملتی‌ با این‌ عظمت‌ یک‌ تحول‌ اخلاقی‌ را در خود بوجود آورد.

* ما هر که‌ هستیم‌ و در هر مرتبه‌ای‌ از دانش‌، معرفت‌، و کمال‌ و اخلاق‌ انسانی‌ قرار داریم‌ باید از خدا بخواهیم‌ که‌ حال‌ ما را نیکوتر کند و به‌ سمت‌ کامل‌تر شدن‌ پیش‌ ببرد.

۷۴

*  امروز در دنیا گرایش‌ ملتها به‌ انقلاب‌ عظیم‌ اسلامی‌ غوغایی‌ بزرگ‌ به‌ پا کرده‌ است‌ و ملتها با عمل‌ خود، از آنچه‌ که‌ در ایران‌ اتفاق‌ افتاد تجلیل‌ می‌کنند. 

* اینجانب‌ گواهی‌ می‌دهم‌ که‌ ملت‌ ایران‌ بایدها و واجبات‌ انقلاب‌ را نظیر مجاهدت‌ بی‌ نظیر در ۸ سال‌ دفاع‌ مقدس‌، حضور در تمامی‌ صحنه‌های‌ سیاسی‌ و ایثار مالی‌ در هر مقطعی‌ که‌ انقلاب‌ اعلام‌ نیاز کرد انجام‌ داده‌ است‌ و همین‌ ایفای‌ نقش‌ ملت‌ تا امروز، انقلاب‌ عظیم‌ اسلامی‌ را در برابر تمامی‌ دشمنانش‌ بیمه‌ کرده‌ است‌.

* اسراف‌ و ریخت‌ و پاش‌ مالی‌ جزو نبایدهای‌ انقلاب‌ است‌ که‌ متأسفانه‌ برخی‌ آن‌ را رعایت‌ نمی‌کنند. اسراف‌ یک‌ لجنزار و ریخت‌ و پاش‌ مالی‌، یک‌ وسوسه‌ شیطانی‌ است‌. در ایران‌ اسلامی‌ که‌ با وجود تمام‌ سنگ‌اندازیهای‌ دشمنان‌، به‌ برکت‌ هدایت‌ الهی‌، همانند موجودی‌ فعال‌ و با نشاط و ایستاده‌ است‌،

۷۵

* نوروزعاملی در جهت همبستگی هر چه بیشتر ملتهای برادر، همسایه و مؤمن است

*  ایران، کشور ثروتمندی است و می تواند علاوه بر اداره وضع امروز خود، برنامه های آینده را نیز پی ریزی، تضمین و تأمین کند و این مهم به پرهیز از اسراف و زیاده روی در استفاده از منابع ثروت بستگی دارد. اسراف از نظر شرعی گناه و حرام است.

* افراد بسیاری هستند که ثروتهای بادآورده ای دارند و مالیات آن را که متعلق به مردم است نمی پردازند، بنا بر این دولت باید به نحو شایسته مالیات، یعنی حق مردم را از کسانی که ثروتهای زیادی را کسب کرده اند اخذ کند. گرفتن مالیات و نیز ادا کردن آن یک وظیفه است و باید در اذهان و افکار جامعه این مسأله مهم جا بیفتد که منع مالیات و منع ادای حقوق عمومی دولت و ملت یک عمل خلاف و گناه است.

*درخشش جوانان در مسابقات علمی جهانی و نیز موفقیت آنان در عرصه های ورزشی، در واقع مبارزه با استکبار و کمک به آینده کشور محسوب می شود و بر همین اساس جوانان ما باید حضور برجسته خود را در صحنه های علمی، معنوی، عبادی، اجتماعی و ورزشی ادامه دهند و بر افتخارات کشور و ملت خود بیفزایند.

۷۶

*هر جا که خرافات به نام دین به میان بیاید، دین خالص، بدنام خواهد شد و کسانی که خرافات را به نام اسلام بیان کنند، بزرگترین دشمنی را با دین خدا ابراز کرده اند؛ و بر همین اساس، علما و متفکرین دینی و عشاق گسترش دین مبین اسلام، باید توجه کنند که اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام، همیشه با منطق و استدلال همراه است.

*جامعه باید از لحاظ اخلاقی ساخته شود، تا بتوان عدالت کامل را در آن اجرا کرد و ما خدا را شکر می کنیم که در نظام جمهوری اسلامی تفاخر به ثروت، انباشته کردن مال و منال و زندگی در خانه های آنچنانی از نظر مردم و مسئولان کشور، یک امر منفی محسوب می شود و این وضعیت، حرکت کشور به سمت عدالت را نشان می دهد.

*نوسازی معنوی و تحول اخلاقی در جامعه به عنوان گام چهارم انقلاب است؛ بدون یک تحول اخلاقی عمیق و گسترده، قادر به اجرای عدالت اجتماعی آن گونه که مورد نظر اسلام است نخواهیم شد. عدالت، عده ای را زخمی و ناراضی می کند و اعتراض کسانی را که در صدد سوء استفاده از اموال عمومی هستند بر می انگیزد و در چنین مواقعی این گونه افراد با تکیه بر امکانات و ثروتی که در اختیار دارند مسأله درست می کنند و دشمنان خارجی نیز به کمک آنها می آیند. بنا بر این تحول اخلاقی برای اجرای عدالت، یک ضرورت است.

*قدرتمندان در این کشورها هر فرد یا جماعتی را که با اقتدار سرمایه داری آنها در تعارض باشد، بیرحمانه سرکوب می کنند.

۷۷

*سالی که پشت سر گذاشتیم - مثل همیشه - سالی مشتمل بر شیرینیها و تلخیها بود. آنچه در طول این سال، بخصوص در نیمه دوم، برای ما تلخ بود - از لحاظ وضع زندگی و به خاطر وضع اقتصادی و گرانی - سختیها و فشارهایی بود که بر بعضی از قشرهای کشور، وارد می شد. امیدواریم خداوند متعال کمک کند که مسؤولان کشور با همّت والا و با تلاش خود و با کمک مردم بتوانند مشکلات زندگی، مشکلات اقتصادی و همه انواع مشکلات را از سر راه ملت ایران - بخصوص طبقات ضعیف - بردارند.

*{با اشاره به اظهارات و نوشته های برخی عناصر در داخل کشور ، که کلید حل تمام مشکلات را ارتباط با آمریکا می دانند}  متأسفانه این افراد با سوء استفاده از فضای آزادی در کشور، که همه می توانند نظر خود را بگویند، همان حرفی را می زنند که سازمان سیا در مجلات و مطبوعات جهان پخش می کند.

*بحمدالله عزت مردم ما بر اثر همین روحیه استکبارستیزی و استحکام مواضع دینی و ملی است، و ما که با آمریکا رابطه نداریم، نه تنها منزوی نشدیم، بلکه این آمریکا بود که در رویارویی با نظام اسلامی ایران، در موارد زیادی، از جمله برگزاری اجلاس سران سازمان کنفرانس اسلامی، منزوی گردید.

۷۸

*ملت ایران در طول قرنهای متمادیِ گذشته - که اگر خیلی هم به قدیم نرویم، در همین قرنهای اخیر - محکوم حاکمیت کسانی بود که اساس حکومت و مشروعیت آنها متّکی به زور بود؛ با زور و با راه انداختن کشتارها و حوادث خونین، بر سرِکار می آمدند. حکّام این کشور، مدّتی را با جبّاریت و استبداد و خودکامگی، زندگی می کردند. البته بعضی انسانهای باتوان و باعُرضه ای هم بودند که می توانستند در همان مدّت، لااقل اقتدار ملت ایران را به نحوی در میدانی از میدانها نشان دهند؛

*امروز ملت ایران در دنیا ملت عزیزی است و در درون خود احساس توانایی و اقتدار و عزّت می کند. ملت ایران از تحقیر قدرتهای بزرگ و ظالم و سلطه گران خود را نجات داد. ملت ایران در مسیر ایجاد زندگی خوب و مطلوب و حیات طیّبه قرار گرفت. البته این مسیر، به سرعت و بی مانع طی نمی شود

*از آحاد ملت عزیز هم می خواهم که مثل همیشه، پشت سرِ مسؤولان و همراه و کمک کار آنها باشند، تا ملت و دولت بتوانند بر دشمنیهای دشمنان فائق آیند و ان شاءاللَّه کشور و ملت را به اهداف بزرگ خود برسانند.

۷۹

*اگر نگاهی به سال گذشته بیندازیم، خواهیم دید که سال گذشته _ مثل همه‌ی عمر_ شامل شیرینیها و تلخیهایی بود و مجموع و محصول این شیرینیها و تلخیهاست که باید برای ما درس باشد و ما را برای جلو گذاشتن گام بزرگی در راه اعتلای روحی و معنوی و مادی خود و کشورمان، یاری بدهد.

*البته تلخیهایی هم داشتیم؛ تلخیها ناشی از ضعفهای ما و توطئه‌های دشمنان ماست. سال گذشته، سالی بود که همه در آن بروز توطئه‌ی دشمنان را مشاهده کردند؛ همه به چشم خود تهدید امنیت ملی را که با سلسله جنبانی دشمنان انجام می‌گرفت، دیدند. مردم از لحاظ وضع معیشت و مسایل اقتصادی، دشورایهای بزرگی داشتند و تلاشهایی که انجام گرفت، نتوانست این مشکل را برای مردم، آن چنانی که شایسته و مورد انتظار بود، برطرف بکند.

*امیدوارم همه‌ی مسؤولان، همه‌ی آحاد مردم، همه‌ی شخصیتهای اثر گذار برروی ذهن و دل مردم و هدایت کننده‌ی عمل مردم، این دو شعار_((امنیت ملی)) و ((وحدت ملی))_ را پاس بدارند و نه فقط به صورت یک شعار زبانی، بلکه به صورت یک شعار عملی و به صورت یک حرکت، در راه این دو هدف بزرگ، تلاش کنند.

۸۰

*ملت ایران ملتی علوی است امیر مؤمنان مظهر اعلای خصوصیاتی است که این کشور و این ملت برای دستیابی به سعادت دنیا و آخرت به این نیاز دارد، اما برای پیروی از این خصوصیات باید به شعار اکتفا نکرد و تمامی احاد مردم بخصوص مسئولان باید در سال نو رفتار علوی و پیروی عملی از امیر مؤمنان را هدف و وظیفه خود قرار دهند.

* انقلاب اسلامی راه صلاح و فلاح ملت است؛ عده‎ای مدام از لزوم تجدید نظر سخن می‎گویند اما انقلاب به عنوان یک حرکت عظیم ضد فساد و ضد بی کفایتی و در مقام یک اصلاح بزرگ نیازی به تجدید نظر ندارد ولی آن چیزی که مشکل آفرین است عملکرد برخی افراد است که با دلدادگی به مادیات، کم بصیرتی، ترس و دیگر مشکلات خصلتی و بینشی تلاش می کنند ضعف‎های خود را به پای عملکرد انقلاب بنویسند.

۸۱

*همچنانکه‌ امام‌ حسین‌ (ع‌) هیچگاه‌ تن‌ به‌ ذلت‌ نداد و مظهر عزت‌ بود، ملت‌ ایران‌ نیز در سال‌ جدید در عرصه‌های‌ مختلف‌ نشان‌ خواهد داد که‌ در عزت‌مندی‌ و عزت‌مداری‌ و دوری‌ از ذلت‌، پیرو سالار خود حسین‌ بن‌ علی‌ علیهماالسلام‌ است‌.
* مسؤولان‌ باید با جدیت‌ و اهتمام‌ بیش‌ از پیش‌ این‌ دو حرکت‌ را در سال‌ جدید نیز ادامه‌ دهند.

*در سال‌ ۱۳۸۰ برنامه‌ریزیهای‌ مفیدی‌ برای‌ مسئله‌ اشتغال‌ انجام‌ گرفت‌ که‌ این‌ آغاز راه‌ است‌ و این‌ مسئله‌ بسیار مهم‌ مردم‌ نیاز به‌ پیگیری‌ جدی‌ دارد.
* مبارزه‌ با مفاسد اقتصادی‌ از شاخصه‌های‌ برجسته‌ رفتار علوی‌ است و آن‌ را در درجه‌ اول‌ بر عهده‌ مسؤولان‌ دانستند و تأکید کردند: مبارزه‌ با مفاسد اقتصادی‌ یک‌ عنصر حقیقی‌ و اساسی‌ در اصلاح‌ امور کشور است‌ که‌ باید با جدیت‌، دقت‌، بی‌نظری‌ کامل‌ و دوری‌ از تندروی‌ و زیاده‌روی‌ همراه‌ باشد.

۸۲

*در سالی که گذشت دو مبارزه را به ملت ایران و مسؤولان توصیه کردیم: یکی مبارزه با بیکاری و ایجاد اشتغال بود و دیگری مبارزه با فساد مالی و تلاش برای ریشه کن کردن گرداب مهیب آن که همه فعالیتهای نیک را می بلعد و از بین می برد. تأکید به مسؤولان به این معنا بود که در میان فعالیتهای فراوانی که دستگاههای مختلف و مسؤولان کشور متعهّد آن هستند، این باید برجستگی خاصی پیدا کند و ضمن این که همه کارها باید در جریان عادّی خود حرکت کند، این دو حرکت و مبارزه حقیقتاً به شکل «مبارزه«ای پیش برود. البته محصول آنچه انجام گرفته است، تحسین برانگیز است؛ اگرچه قانع کننده و کافی نیست. 

*متأسّفانه امریکا و پشت سرِ او بعضی از کشورهای دیگر از جمله انگلیس، به تبع انگیزه های شیطانی، حرکتی را آغاز کرده اند که اگرچه شروعش با آنها بوده است؛ معلوم نیست که ختم آن به دست و اختیار آنها باشد؛ مگر آن که هرچه سریعتر خود را از معرکه عقب بکشند و به این فاجعه انسانی پایان دهند.در پنجاه سال گذشته، این اوّلین باری نیست که امریکا جنگی را آغاز یا ملتی را دچار دردسرِ بزرگِ خونریزی و جنگ می کند. 

۸۳

*سال ۸۳ آخرین سال دولت خدمتگزار کنونی است؛ همچنان که در اواسط سال ۸۳ مدت مسؤولیت پنج ساله ی اول رئیس قوه ی قضائیه به پایان می رسد و در اوایل همین سال هم مجلس ششم شورای اسلامی دوران مسؤولیت خودش را به پایان می برد؛ همان طور که برخی از دستگاه های مهم و تأثیرگذار کشور دوره هایی را طی می کنند و به پایان دوره ی مسؤولیت های خودشان می رسند و دوره های جدیدی آغاز خواهد شد.

*سال ۸۳، سال پاسخگویی سه قوه به ملت ایران است. مطمئناً در این پاسخگویی، حقایق شیرین و بسیاری برای مردم روشن خواهد شد و خدمات بزرگی که انجام گرفته است، به مردم گفته خواهد شد. در این پاسخگویی، مسؤولان به کمبودها و نواقصی در کار خود پی خواهند برد، که آن ها را برطرف خواهند کرد و مردم هم با آشنایی بیشتر با عملکرد دستگاه ها، منتظر شروع دوره های جدید و کارهای جدید و مسؤولیت های جدید خواهند بود.

۸۴

*سالی که در پیش داریم، سال مهمی است؛ هم از این جهت که در آغاز این سال انتخاباتی برگزار می شود که برای ملت ایران و سرنوشت کشور در یک دوره ی چهارساله حایز اهمیت است، و هم از این لحاظ که سال شروع سند چشم انداز بیست ساله یی است که نظام برای آینده ی خود پیش بینی کرده است. از امسال برنامه های پنج ساله بر اساس چشم انداز بیست ساله تنظیم خواهد شد؛ بودجه ها بر آن اساس نوشته خواهد شد و تلاش مسؤولان در این رویکرد قرار خواهد گرفت.

* امسال، سال دو آغازِ بسیار مهم است: هم مسأله ی انتخابات و هم شروع سند چشم انداز بیست ساله. آنچه اهمیت دارد، این است که مسؤولان به وظایف خود با چشم مسؤولانه نگاه کنند و قوای سه گانه آنچه را که سند چشم انداز بیست ساله بر عهده ی آنها گذاشته است، بار مسؤولیت عظیمی برای آینده ی کشور بدانند. اگرچه مسؤولیتها در دوران بیست ساله، دوره های کوتاه مدت و چهارساله است، لیکن هر کدام از این حلقه های چهار ساله، تشکیل دهنده ی زنجیره ی بسیار مهم و تعیین کننده ی سرنوشت کشور در بیست سال آینده خواهد بود.

*  یعنی وحدت ملی و همبستگی عمومی ملت در قبال آنچه مسؤولان موظفند انجام دهند. ادامه ی این راه از یک طرف، و همکاری مردم و مسؤولان از سوی دیگر، می تواند ما را در پیشرفت این راه و پیشبرد این اهدافِ والا کمک کند. بنابراین امسال »همبستگی ملی و مشارکت عمومی« می تواند شعار بزرگ ملت ایران باشد. یقیناً مشارکت عمومی مردم - چه در انتخابات و چه در مسائل گوناگونی که این دولت و همچنین دولت آینده در پیش رو دارد - و همبستگی ملی آنان خواهد توانست به پیشرفت برنامه ها کمک کند.

۸۵

* ملّت ایران، امّت اسلامی و همه بشریت امروز بیش از هر زمان دیگر به درسهای پیامبر اعظم، یعنی درس «اخلاق، رحمت و کرامت، علم‌آموزی، وحدت و عزّت ـ و «جهاد و مقاومت» نیازمند است.

* سال ۱۳۸۴ را از لحاظ شاخص‌های مشارکت عمومی و همبستگی ملّی، سالی درخشان ارزیابی می کنم. علاوه بر بهار طبیعت، کشور در پرتو روی کار آمدن دولتی مردمی، مصمم و خدمتگزار، مردمی سرشار از امید و جوانانی «پُر شور و با استعداد»، در بهار امید و حرکت و نشاط قرار دارد و عید واقعی برای هر ملّت قرار گرفتن در چنین وضعی است.

۸۶

* موفقیتها و پیشرفت های ایران درسال ۸۵ بیشتر از تلخی ها و توقف ها بود تلاش های متراکم در عرصه های مختلف داخلی از جمله در زمینه های علمی و اقتصادی و متجلی شدن ابهت ملی ایرانیان در عرصه های بین المللی از نشانه های پیشرفت های چشمگیر ایران در سال ۸۵ محسوب می شود و این حرکت و تلاش ملی در سال جدید نیز متناسب با نیازهای ملت ، با همت بلند آحاد مردم و مسئولان ادامه خواهد یافت.

* ایجاد تفرقه و تضعیف وحدت ملی ایرانیان " و " به وجود آوردن مشکلات اقتصادی برای متوقف کردن پیشرفت کشور " را دو روش عمده دشمنان برای مقابله با ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی است.

*تلاش اقتصادی همه مردم از جمله نیروهای ملی و معتقد به آرمان های بلند ملت و استفاده از ظرفیتهای فراوان کشور ، خنثی کننده تلاشهای دشمنان برای متوقف کردن روند آبادانی و پیشرفت کشور خواهد بود.

*دشمنان به بهانه هایی همچون قومیت ، مذهب و گرایش های صنفی درصدد است وحدت کلمه ملت ایران را از بین ببرد و در جهان اسلام نیز اختلافات مذهبی را دامن بزند و با به راه انداختن جنگ شیعه و سنی میان ملت ایران و جوامع اسلامی فاصله ایجاد کند.

۸۷

*امسال نظام مقدس جمهوری اسلامی سی سالگی خود را که در راه دفاع از استقلال و عزت ملی و حرکت به سمت اعتلای علمی و عملی گذشت، پشت سر می گذارد که همه این تلاشها در تاریخ ملت ایران برجسته و ماندگار خواهد ماند.

*علاج ملت ایران در کسب اقتدار است و امروز خوشبختانه مسئولان کشور عزت ملی را کاملاً در نظر دارند و در مقابل زورگویی و زورگیری دشمن ایستاده اند.

*انتظار دوم در سال جاری این است که فعالیتهایی که در سالهای گذشته انجام شده و کارهایی که دولت در سالهای اخیر انجام داده، به نتیجه و شکوفایی برسند و کام مردم از نتیجه این فعالیتها و تلاشها شیرین شود بنابراین امسال را سال نوآوری و شکوفایی می نامم.

۸۸

* سال ۸۷ سالی پُر ماجرا بود. سال ۸۷ با خبرهای خوش هسته ای که اثبات کننده توانایی ملت ایران و دانشمندان متبحر این سرزمین بود، آغاز شد و پرتاب ماهواره امید، ایران را در این سال در ردیف چند کشور صاحب این فناوری مهم قرار داد که این پیشرفتهای حقیقتاً شگفت آور، اَرج و اعتبار جدیدی برای ملت ایران به همراه آورده است.

*  دنیا قانع شده است که راه پیشرفت هسته ای ملت ایران را نمی شود بست زیرا  پیشرفتهای ایران در عرصه های مختلف علمی و غیر علمی، نشان دهنده  بی اثر بودن تحریم هاست و اثبات می کند که ملت بزرگ ایران از درون می جوشد و رشد می‌کند و با اتکاء به جوانان پُر تلاش و سرافراز خود، تبلیغات و ترفندهای دشمنان را خنثی می‌نماید.
* در سال ۸۷ ، علاوه بر بحران اقتصادی جهانی، به حمله ناکام ۲۲ روزه رژیم صهیونیستی به غزه و مقاومت تحسین برانگیز مردم مظلوم فلسطین اشاره و تأکید کردند: شکست مفتضحانه صهیونیستها، این تجربه بسیار مهم را برای مردم دنیا به ارمغان آورد که می توانند در مقابل ستمگران بایستند و پیروز شوند.

* همه ما بخصوص مسئولان قوای سه گانه، شخصیتهای اجتماعی و آحاد مردم باید در سال جدید در مسیر تحقق این شعار "مهم، حیاتی و اساسی" یعنی"اصلاح الگوی مصرف در همه زمینه‌ها"،  برنامه ریزی و حرکت کنیم تا با استفاده صحیح و مدبرانه از منابع کشور، مصداق برجسته ای از تبدیل احوال ملت به نیکوترین حالها، ظهور و بروز یابد.

۸۹

*  اگر بنا باشد سال ۸۸ در یک جمله تعریف شود، به نظر من عبارت است از: سال ملت ایران، سال عظمت و پیروزی این ملت بزرگ، سال حضور تاریخی و اثرگذار این ملت در عرصه هائی که به سرنوشت انقلاب بزرگمان و به سرنوشت کشورمان بستگی داشت و منتهی میشد.

*در آغاز سال ۸۸ مردم با حضور بی سابقه ی خود انتخاباتی را ساماندهی کردند که در تاریخ انقلاب ما - و البته در تاریخ طولانی کشور ما - سابقه نداشت و یک نقطه ی برجسته و اوج به حساب می آمد. در طول ماه های بعد از انتخابات هم مردم در امتحانی بزرگ، در حرکتی عظیم و سرنوشت ساز، حضور خود، اراده ی خود، ایستادگی خود، عزم ملی خود و بصیرت خود را نشان دادند.

* تفسیر کوتاهی که از حوادث بعد از انتخابات در طول چند ماه میشود ارائه کرد، عبارت از این است که دشمنان کشور و دشمنان نظام جمهوری اسلامی بعد از گذشت سی سال، همه ی تلاش خود و توان خود و نیروهای خود را متمرکز کرده اند برای اینکه بتوانند این انقلاب را از درون شکست بدهند. ملت در مقابل این توطئه ی بزرگ، این حرکت خصمانه، با آگاهی و بصیرت و عزم و ایستادگیِ بی نظیری توانست دشمن را به شکست بکشاند. تجربه ای که در این هشت ماه بعد از انتخابات تا بیست و دوم بهمن بر این ملت و بر این کشور گذشت، تجربه ای پر از درس، پر از عبرت و حقیقتاً مایه ی سربلندی ملت ایران است.

۹۰

*حوادث تلخی که در برخی از کشورها نسبت به مردم انجام میگیرد ـ در بحرین نسبت به مردم عزیز آنجا، در یمن، در لیبی ـ عید را بر ما گوارا نمیکند و مانع از این است که انسان شادی عید را بتمامه احساس کند. امیدواریم خداوند متعال برای این ملتها ـ ملت بحرین، ملت یمن، ملت لیبی ـ فرج عاجلی برساند و دشمنان ملتها را با عقوبت خود مجازات کند.

*کشور ما بحمدالله در جاده‌ی پیشرفت و تعالی حرکت خوبی را آغاز کرده است. البته این حرکت که روزبه‌روز هم شتاب بیشتری گرفته است، ناشی از زحمات و تلاشهای مسئولان و ملت در طول سالیان متمادی است؛ اما خوشبختانه این حرکت هرچه گذشته است، شتاب بیشتری پیدا کرده است.

*توجه دارید که ما الان در این ساعت داریم وارد سومین سال دهه‌ی پیشرفت و عدالت میشویم. البته هم در زمینه‌ی پیشرفت و هم تا حدود زیادی در زمینه‌ی عدالت کارهای خوبی انجام گرفته است، لیکن حرکت ما باید به نحوی باشد که بتوانیم این دهه را به معنای حقیقی کلمه مظهر پیشرفت و مظهر استقرار عدالت در کشورمان قرار بدهیم. خوشبختانه با این حرکتی که در دنیای اسلام به ‌وجود آمده است، انسان احساس میکند که این دهه به توفیق پروردگار برای منطقه هم دهه‌ی پیشرفت و دهه‌ی عدالت خواهد بود.

۹۱

*اگر به توفیق الهی و با اراده و عزم راسخِ ملت و با تلاش مسئولان، ما بتوانیم مسئله ‏ی تولید داخلی را، آنچنان که شایسته‏ ی آن است، رونق ببخشیم و پیش ببریم، بدون تردید بخش عمده‏ای از تلاشهای دشمن ناکام خواهد ماند. پس بخش مهمی از جهاد اقتصادی، مسئله ‏ی تولید ملی است.

*اگر ما توانستیم تولید داخلی را رونق ببخشیم، مسئله ‏ی تورم حل خواهد شد؛ مسئله‏ ی اشتغال حل خواهد شد؛ اقتصاد داخلی به معنای حقیقی کلمه استحکام پیدا خواهد کرد. اینجاست که دشمن با مشاهده ‏ی این وضعیت، مأیوس و ناامید خواهد شد. وقتی دشمن مأیوس شد، تلاش دشمن، توطئه ‏ی دشمن، کید دشمن هم تمام خواهد شد.

*همه  دست ‏اندرکاران عرصه‏ اقتصادی و همه‏ ی مردم عزیزمان را دعوت میکنم به این که امسال را سال رونق تولید داخلی قرار بدهند. بنابراین شعار امسال، «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه‏ ی ایرانی» است. ما باید بتوانیم از کارِ کارگر ایرانی حمایت کنیم

۹۲

*آنچه که در طول سال ۹۱ از جنبه‌ی مواجهه‌ی ما با جهان استکبار آشکار و واضح بود، عبارت بود از سختگیری دشمنان بر ملت ایران و بر نظام جمهوری اسلامی. البته ظاهر قضیه، سختگیری دشمن بود؛ اما باطن قضیه، ورزیدگی ملت ایران و پیروزی او در میدانهای مختلف بود.

*در زمینه‌ی امور سیاسی، کار بزرگ سال ۹۲، انتخابات ریاست جمهوری است؛ که در واقع مقدرات اجرائی و سیاسی، و  به یک معنا مقدرات عمومی کشور را برای چهار سال آینده برنامه‌ریزی میکند. ان‌شاءالله  مردم با حضور خودشان در این میدان هم خواهند توانست آینده‌ی نیکی را برای کشور و برای خودشان رقم بزنند. البته لازم است هم در زمینه‌ی اقتصاد، هم در زمینه‌ی سیاست، حضور مردم حضور جهادی باشد.

۹۳

*در سال ۹۲، حماسه سیاسی با حضور مردم و تلاش مسئولان در عرصه های مختلف نظیر انتخابات، راهپیمایی‌های بزرگ و عرصه های دیگر به بهترین شکل تحقق پیدا کرد.

* سال گذشته سیاستهای کلی «اقتصاد مقاومتی» اعلام شد و یک زیرساخت فکری و نظری برای حماسه‌ی اقتصادی به وجود آمد. اکنون زمینه آماده است برای اینکه تلاش لازم در این باب انجام بگیرد.

*برای تحقق شعار سال ۹۳ یعنی «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» تلاش مشترک مسئولان  و آحاد مردم ضروری

۹۴

*سال ۹۳ ملت ایران، در روز بیست‌ودوّم بهمن، در روز قدس و هم در راهپیمایی عظیم اربعین، عزم و همّتی را از خود نشان داد.

*آرزوهای بزرگ ما برای ملّت در سال جدید، جهش‌های علمی به معنای واقعی، عدالت قضائی و اقتصادی و ایمان و معنویّت است.

*آرزوهای بزرگ ما برای ملّت در این سال، پیشرفت اقتصادی، اقتدار و عزت منطقه ای و بین‌المللی است

۹۵

*سالی که تمام شد، آمیزه‌ای از شیرینی‌ها و تلخی‌ها بود. از تلخی حادثه‌ منا تا شیرینی راهپیمائی ۲۲ بهمن و انتخابات هفتم اسفند وحتی تجربه برجام.

*در سال جدید، ما باید کاری کنیم که در مقابل تهدید دشمنان، آسیب‌پذیر نباشیم و آن را به صفر برسانیم.

*مسئله‌ی اقتصاد در اولویت اول است. آن چیزی که مهم است و اصل است، مسئله‌ی تولید داخلی، مسئله‌ی ایجاد اشتغال و رفع بیکاری و مسئله‌ی تحرک و رونق اقتصادی و مقابله‌ی با رکود است. حل تمام این مسائل به دست اقتصاد مقاومتی است.

۹۶

*دشمنان ما در همه جای دنیا به اقتدار ملّت ایران، به عظمت ملّت ایران اعتراف کردند.

*با یک بی‌احترامی‌ای که از سوی رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران شد، مردم، پُرشور و با حمیّت و غیرت در روز بیست و دوّم بهمن پاسخ آن را دادند.

*در روز قدس، در ماه مبارک رمضان، اجتماع عظیم مردم، هویّت و هدفهای این کشور را به همه‌ی دنیا نشان داد.

*ملّت ایران در طول سال یک امنیّت پایدار را تجربه کرد.

*طبقات متوسّط و ضعیف در طول سال درگیر مشکلات اقتصادی و معیشتی بودند و همچنان هستند؛ مثل گرانی، مثل بیکاری، مثل آسیب‌های اجتماعی که آنها هم عمدتاً منشأ اقتصادی دارند؛ مثل تبعیض‌ها و نابرابری‌ها.

* نقاط کلیدی اصلی  اقتصاد مقاومتی، تولید داخلی و اشتغال و عمدتاً اشتغال جوانان است.

۹۷

*اوایل سال، حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها بسیار عظیم و خیره‌کننده‌ بود.

*در راه‌پیمایی روز قدس در ماه مبارک رمضان و در پایان سال هم، راه‌پیمایی نهم دی و برتر از همه راه‌پیماییِ تماشایی بیست‌ودوّم بهمنِ امسال بسیار پرمعنا بود.

*حوادث زلزله، سیل، هواپیما، کشتی  که برخی از عزیزان ما جان باختند و خشکسالی در برخی مناطق حوادث تلخی بود.

*جمهوری اسلامی توانست تهدیدهای منطقه‌ای -که هدف آن تهدیدها، لااقل یکی از اهداف آن تهدیدها ضربه‌ی به جمهوری اسلامی بود- را تبدیل به فرصت کند.

*اگر چنانچه تولید ملّی را همه تعقیب کنند، بسیاری از مشکلات اقتصادی، مشکلات معیشتیِ مردم -هم مسئله‌ی اشتغال، هم مسئله‌ی سرمایه‌گذاری و بقیّه‌ی چیزها- حل خواهد شد.

۹۸

* سال ۹۷، سالی پُر ماجرا بود؛ دشمنان در این سال نقشه‌های زیادی برای ایران کشیده بودند، اما ملت ایران به معنی واقعی خوش درخشید و با صلابت و بصیرت و با همت جوانان، آن نقشه‌ها را خنثی کرد.

* امسال، مسئله محوری و اصلی، مسئله «تولید» است، زیرا اگر تولید جریان یابد، هم مشکلات معیشتی و اشتغال حل می‌شود، هم موجب استغنای کشور از بیگانگان و دشمنان خواهد شد و حتی می‌تواند مشکل ارزش پول ملی را تا حدود زیادی برطرف کند، بنابراین من شعار امسال را «رونق تولید» قرار دادم.

۹۹

*سال قبل، سال سختی بود و گرفتاری‌های مردم نیز کم نبود اما در کنار سختی‌ها، سربلندی‌های بعضاً بی‌سابقه‌ای وجود داشت و ملت ایران واقعاً خوش درخشید.

*درس دیگر حوادث مختلف را شناخت ضعف‌های درونی، خارج شدن از غرور و غفلت و لزوم توجه به پروردگار  است. از خداوند میخواهیم سال ۹۹ به‌عنوان سال پیروزی‌های بزرگ و با استمداد از پیشگاه حضرت بقیة‌الله برای حمایت از مردم مؤمن ایران قرار دهد.ملت همچنانکه در طول سالهای متمادی، شجاعانه و با روحیه با حوادث مواجه شدند، از این پس نیز با روحیه و امید با همه حوادث برخورد کنند و مطمئن باشند که تلخی‌ها می‌گذرد و یُسر و آسانی در انتظار ملت ایران خواهد بود چرا که اِنَّ مَعَ العُسرِ یُسرا.

*باید با کار ده برابری، تولید به جایی برسد که در زندگی مردم اثر بگذارد،مسائل اقتصادی کشور متعدد است از جمله «اصلاحات بانکی، گمرکی و مالیاتی» و «بهبود فضای کسب‌وکار» اما نقش تولید بی‌همتا است و با راه افتادن تولید و استفاده از بازار فروش ۸۰ میلیونی در داخل و ضمناً ارتباط با فروش و بازارهای خارجی، مشکلات اقتصادی قطعاً پایان می‌یابد و تحریم‌ها به نفع کشور تمام خواهد شد.

* تحریم تاکنون در کنار ضررهایش، سودهایی نیز داشته و ما را وادار کرده است که به فکر تهیه لوازم زندگی و نیازهای کشور از طریق امکانات داخلی باشیم که این حرکت بسیار مغتنم ان‌شاءالله ادامه خواهد یافت.

*ما به تولید نیاز داریم؛ لازمه تحقق این هدف برنامه‌ریزی است و بخشهای مختلف مانند سازمان برنامه، مجلس و مرکز تحقیقات آن، قوه‌قضائیه، مجموعه‌های دانش‌بنیان و گروههای پر شمار جوان، مبتکر و فعال باید در این برنامه‌ریزی‌ها شرکت کنند.

نامگذاری سال‌ها از سوی رهبری انقلاب

از سال ۷۳ به بعد نیز رهبر انقلاب در پیام‌های نوروزی خود یک نام هم برای هر سال انتخاب می‌کردند که به عنوان شعار مد نظر قرار بگیرد و در پایان سال به محقق شدن آن شعار ختم شود. البته دربرخی سال ها نیز اسامی خاص و ویژه چون «امام خمینی» برای نامگذاری انتخاب شده است.

سال

نام سال

۷۳

وجدان کاری و انضباط اجتماعی

۷۴

انضباط اقتصادی و مالی

۷۵

رعایت منابع مالی کشور و مبارزه با اسراف

۷۶

مقابله با اسراف

۷۷

صرفه‌جویی

۷۸

امام خمینی (ره)

۷۹

امام امیرالمؤمنین، علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السّلام

۸۰

تلاش برای ایجاد اشتغال مفید و مولّد

۸۱

سال عزت و افتخار حسینی

۸۲

سال خدمت گزاری

۸۳

سال پاسخگویی

۸۴

همبستگی ملی و مشارکت عمومی

۸۵

سال پیامبر اعظم (ص)

۸۶

سال اتحاد ملی، انسجام اسلامی

۸۷

سال نوآوری و شکوفایی

۸۸

سال حرکت مردم و مسئولین به سوی اصلاح الگوی مصرف

۸۹

سال همت مضاعف و کار مضاعف

۹۰

سال جهاد اقتصادی

۹۱

سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه‌ی ایرانی

۹۲

حماسه‌ سیاسی و حماسه‌ اقتصادی

۹۳

اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی

۹۴

دولت و ملت، همدلی و همزبانی

۹۵

اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل

۹۶

اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال

۹۷

حمایت از کالای ایرانی

۹۸

رونق تولید

۹۹

جهش تولید

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ 1 فروردین 99، کد مطلب: 1367109: www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین