پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵
قاتل زمستانی برای ورود به منزل راهکارهای زیادی را انتخاب می‌کند که یکی از آن‌ها کانال کولر در محیط منزل است.

شعارسال : معاونت سازمان آتش‌نشانی بجنورد در این خصوص می‌گوید: با آمدن فصل سرما وسایل سرمایشی جای خود را به وسایل گرمایشی خواهند داد که برای ایمنی بیشتر باید دریچه‌ی کانال کولر با یک پوشش مناسب کاملاً بسته شود.

علی یکدل اظهار می‌کند: دریچه‌ی کولر به علت داشتن ارتفاع و قطر بیشتر نسبت به دودکش ساختمان می‌تواند عمل دودکشی را انجام دهد. (دود و محصولات حریق به‌جای آنکه از مسیر دودکش بخاری خارج شوند به خاطر ارتفاع بالاتر و قطر زیادتر کانال کولر به‌صورت معکوس عمل کرده و در فضای خانه منتشر و از دریچه کولر خارج خواهد شد).

یکدل با اشاره به خطرات پدیده مکش معکوس در وسایل گرمایشی می‌گوید: هرچقدر فضای منزل که وسایل گرمایشی در آن روشن هستند، بسته، محدود و بدون تهویه لازم باشد، پدیده‌ی مکش معکوس با سرعت بیشتری انجام می‌شود. به‌این‌ترتیب که وسیله‌ی گرمایشی به خاطر نبودن اکسیژن کافی در محیط از مسیر خود دودکش در دیوار اقدام به جذب اکسیژن کرده و دود و گازهای خطرناک را در محیط خانه منتشر خواهد کرد که می‌تواند سبب گازگرفتگی افراد شود.

وی می‌افزاید: به دلیل اینکه تمام وسایل گرمایشی همانند انسان‌ها احتیاج به اکسیژن‌دارند نباید تمام منافذ ورود و خروج هوا را در منزل ببندیم.

معاونت سازمان آتش‌نشانی بجنورد تصریح می‌کند: کمبود اکسیژن سبب ناقص سوزی و پدیده مکش معکوس خواهد شد که با ورود هوای تازه در منزل از این مشکلات می‌توانید عبور کنید.

این کارشناس آتش‌نشانی در ادامه نکاتی را برای آشنایی بیشتر شهروندان ارائه کرد که به آن اشاره کرد.

نکات ایمنی در خصوص استفاده از بخاری

1- هرسال در شروع فصل زمستان باید بخاری‌ها سرویس شود و قسمت‌های داخلی ولوله کشی‌ها بازدید و تمیز شوند.

2- بخاری نباید کنار مبل، پرده، کمد و مواد قابل اشتعال دیگر نصب شود.

3- دودکش‌ها نباید از درون‌چوب، فیبر عبور داده شود.

4- میزان حرارت نباید آن‌قدر باشد که بدنه بخاری سرخ شود.

5- در موقع خروج از منزل بخاری را خاموش‌کنید.

6- چنانچه ضخامت بدنه دودکش کافی نباشد یا از اطراف خرپاهای چوبی شیروانی و از درون در و پنجره چوبی عبور داده شود سبب بروز آتش‌سوزی می‌شود.

7- دودکش باید تاحد امکان در مسیر مستقیم تعبیه شود.

8- قطر دودکش متناسب باارزش حرارت دستگاه حرارتی باشد و برای هر دستگاه یک دودکش مجزا اختصاص داده شود که امتداد آن تا یک متر بالاتر از پشت‌بام باشد و نصب کلاهک (H شکل) ضروری است (قطر دودکش برای بخاری و هود 10 سانتیمتر، آبگرمکن و شومینه 15 سانتیمتر در نظر گرفته شود).

9 ـ طول شیلنگ‌های بخاری نباید از یک و نیم متر بیشتر باشد دو سر آن باید مجهز به بست فلزی باشد و هرساله قبل از نصب بخاری شیلنگ آن را ازنظر سالم بودن چک شود، چنانچه روی آن حالت ترک‌خوردگی وجود دارد اقدام به تعویض آن کنید.

10 ـ به‌هیچ‌عنوان از لوله‌های خرطومی آلومینیومی به‌عنوان دودکش بخاری استفاده نشود چراکه این لوله‌ها در برابر حرارت و ضربه مقاوم نیستند، جداره لوله‌های خرطومی آلومینیومی ضخامت بسیار اندکی دارد؛ بنابراین حرارت موجود در وسایل گرمازا موجب سوختن دیواره این لوله‌ها می‌شود و منفذهای کوچک و بزرگی در آن ایجاد می‌کند و سبب نشت گاز منو کسید کربن در محیط می‌شود این لوله‌ها ویژه استفاده هود در محیط آشپزخانه است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت اتفاقیه ، تاریخ انتشار پنجشنبه 14 آبان 1394 : www.etefaghyeh.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
1
0
ع.ق74
خیلی ازین مسایل مرتبط با تاسیسات یاختمانی نیاز به فرهنگ سازی جدی تر و گسترده تر داره
کلی داریم هدر رفت انرژی میدیم از همین کم اطلاعیا در سال
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین