پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۷۸۲
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱
وزیر راه و شهرسازی گفت :75هزارمیلیارد ریال قرارداد برای توسعه دوهزارو 400هکتارپسکرانه مجتمع بندری شهید رجایی منعقد شده است.

شعارسال: عباس آخوندی عصرپنجشنبه به مناسبت هفته دولت در هفتمین نشست شورای اداری هرمزگان اظهار داشت: این میزان موافقت نامه های سرمایه گذاری متعددی برای بهره گیری ظرفیت این بندربا هدف ایجاد اشتغال ، آبادانی و توسعه بندرعباس به عنوان مرکز استان هرمزگان درسالهای اخیر رخ داده است.

وی ادامه داد: باید بتوان بنادر کشور را کامل دریک موقعیت رقابتی با کل کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار داد لذا درنظر داریم با تکمیل بخش سوم بندر شهید رجایی، میزان تخلیه وبارگیری کانتینردر این بندربه ظرفیت 10 میلیون کانتینر درسال برسد.

وزیر راه و شهرسازی یاد آور شد: زمینه جذب سرمایه گذار بین المللی در بخش سوم این بندر فراهم وهمچنین کارهای مهندسی اولیه نیز آغاز شده که امید می رود به نتیجه برسد.

آخوندی افزود: در پی افزایش عمق آب خور بخش سوم بندرشهید رجایی به میزان دو متر افزون تر از آبخور بخش دوم این بندر هستیم تا بتوان کشتی های با ظرفیت های بسیار بیشتری را دورن آن پهلوی گیری کرد و باید بتوان با بهره گیری از بنادر به 15 کشور محاصره در خشکی همسایه خدمات ارائه داد که یکی از این مولفه ها تعامل است.

وی ادامه داد : اتفاق های بسیار خوبی رخ داده و 14 شرکت کشتی رانی دنیا برنامه نوبه ای از دو کشتی تا هفت کشتی دارند و این موقعیتی است که به دنبال آن بودیم واین درحالی بود که قبل از تحریم ها چیزی حدود دو و شش دهم میلیون کانتینر درسال بارگیری و تخلیه داشتیم که در زمان تحریم ها به یک و شش دهم و سال گذشته به یک و هشت دهم رسید و پیش بینی می شود رقم یا شده در سال جاری به حدود دو و دو دهم میلیون کانتینر را پشت سر گذاریم.

وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد : با این اتفاق به شرایط قبل از تحریم باز می گردیم که این ایده آل و مطلوب کشور نبوده و بازگشت به نقطه صفر محسوب می شود وباید بتوان موقعیت بنادرکشور را کامل در یک موقعیت رقابتی با کل کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار داد وبه بازسازی بخش اول و تجهیز بخش دوم بندر شهیدرجایی بندرعباس نیز در دست اجرا است.

این مقام مسئول اضافه کرد : نکته بسیار مهم تجهیز بخش دوم بندر شهید رجایی است زیرا درحال حاضر تنها یال جنوبی بخش دوم این بندر مورد استفاده قرار دارد و از یال های شرقی و غربی استفاده ای نمی شود وبا استفاده از شرایط پس از تحریم مناقصه های بین المللی این بخش نیز برگزار شده است.

وی ابراز داشت: رقم مناقصه برگزار شده 107 میلیون یورو بود که ال سی ها گشایش یافته و تضمین های مورد نیاز توسط بانک های درجه یک اروپایی داده شد.

وزیر راه وشهرسازی خاطر نشان کرد: امید می رود بخش دوم بندرشهید رجایی ظرف 18 ماه آینده به صورت کامل تجهیز شود که این کار موجب گسترش ظرفیت این بخش می شود.

بنا به اظهار آخوندی ، در همین خصوص ، توسعه بنادر پیگیری می شود و باید بتوان از سایر بنادر کشور نیز استفاده کرد وداشتن ماموریت برای بندر سیریک، جاسک و تیاب مساله بسیار مهمی است که رابطه بندرشهید رجایی با سایر بنادر را تعیین می کند.

وی اظهار داشت :عملیات لایروبی بندر سیریک ، جاسک و تیاب در سال جاری انجام شد و توسعه بندر جاسک به دستور رئیس جمهور در دستور کار قرار دارد.

وی اشاره کرد: همچنین توانستیم با هندی ها به توافقی رسیده و چابهار را در کریدور جنوب به شمال تجهیز کنیم.

به گزارش ایرنا آخوندی وضعیت همه پروژه ها را بسیار خوب توصیف کرد و ادامه داد: در بازدید امروز هفت پروژه از آنها را بازگشایی کردم.

وی افزود: رویداد های بسیار بزرگی در حال رخ دادن می باشد که همه آنها نتیجه بازگشت عزتمندانه ایران به بازار بین المللی است و باید از این موقعیت استفاده کرد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: برای اینکه بتوان مزیت رقابتی بندرعباس را در مقایسه با بنادر جنوب کشور حفظ کرد باز هم باید اقدام های بیشتری انجام داد.

آخوندی افزود: علاوه بر بندر و پس کرانه های آن ، باید حمل و نقل ترکیبی را در هرمزگان سامان داد که یک ترکیب ، ترکیب ریل و بندر است که این امر به خوبی درون بندرشهید رجایی انجام شده است.

وی بیان کرد : تمام چشمه های بار بندرشهید رجایی به خطوط ریل متصل شده اند و هفت کیلومتر باقی مانده نیز انجام خواهد شد و بنابراین سهم ریل از بار بندرشهید رجایی از پنج به 15 درصد افزایش یافته که باز نیازمند افزایش است.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: درون هرمزگان که مهد حمل و نقل است باید حمل و نقل چهار وجهی شامل ریل ، دریا ، زمین و هوا را با هم داشت.

به گزارش ایرنا این عضو کابینه دولت تدبیر وامید ابراز داشت: بازسازی کاملی در فرودگاه بندرعباس صورت گرفته که نتیجه آن رشد 24 درصدی پروازها و 16 درصدی مسافر در پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل است و این امکان را فراهم می کند که بتوان حمل و نقل ترکیبی بین هوا و دریا را داشت.

بنابه اعتقاد آخوندی، لازم است فراتر از این گام برداشت و اگر بخواهیم بندرعباس با بنادر حاشیه جنوبی خلیج فارس رقابت کند باید افزایش کیفیت زندگی در آن در دستور کار قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد:بندرعباس به عنوان دروازه ورودی کشور و ایران شهر که بیان کننده فرهنگ ایرانی باست باید نمایش خوبی از کشور برابر دیدگان هر کسی که از سمت دریا وارد جمهوری اسلامی می شود باشد ورشد شتابان شهری موجب حاشیه نشینی افزون بر 40 درصدی در بندرعباس شده است.

وی خاطر نشان کرد: وزارت راه و شهرسازی رویکرد محله محور را تعقیب می کند تا بتوان برای هر محله ای یک طرح بازسازی و نوسازی داشت وامکان جابه جایی و محو جمعیتی که درون این محله ها زندگی می کنند وجود ندارد و بنابراین خرد ایجاب می کند که کیفیت زندگی در این محله ها را افزایش داد.

وی ادامه داد : اگر هم جابه جایی صورت می گیرد باید بسیار مختصر باشد و از استاندارهرمزگان می خواهم ستاد بازآفرینی شهری را به صورت مرتب تشکیل و به کمک شهرداری نوسازی مناطق پیگیر و اجرایی شود.

وزیر راه وشهر سازی دربخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت:از ابتدای مسئولیت به اندیشه افزایش قدرت خرید مردم بوده ام و با پیگیری های صورت گرفته صندوق پس انداز مسکن تصویب شد.

آخوندی اضافه کرد : بطور مثال به هر خانه اولی در بندرعباس اگر 300 میلیون ریال پس انداز کند ظرف یک سال 600 میلیون ریال تسهیلات داده می شود ودر گام بعدی تصمیم گرفته شد این تسهیلات هم به خانم خانواده و هم به آقای خانواده داده شود.

وی ابراز داشت: اکنون درمحله های ناکارآمد شهری بندرعباس تا یک میلیاردو 200میلیون ریال وام با نرخ 11 درصد تسهیلات به زوج ها داده می شود که این قدرت خرید بسیار بزرگی را ایجاد می کند.

آخوندی اشاره کرد: سازمان حمل و نقل و پایانه ها امکان نوبت دهی مَجازی را برای کامیون ها فراهم کرده که می تواند نقش زیادی در کوتاه شدن صف کامیون ها داشته باشد وبا اقدام در حال اجرا فاصله شهر جدید علوی تا بندرشهید رجایی به میزان 12 کیلومتر کاهش می یابد.

به گزارش ایرنا آخوندی گفت:با توجه به اینکه شهر جدید علوی بندرعباس از امکان های خوبی برخوردار است می تواند شهر اقماری با کیفیت بالای زندگی در حاشیه بندرعباس باشد.

*امنیت دریایی و اقتصادی ایران از طریق هرمزگان تامین می شود

وزیر راه و شهرسازی دربخش دیگری ازسخنان خود با ابراز خرسندی از حضور درهرمزگان درهفته دولت افزود: هرمزگان استانی استراتژیک و امنیت دریایی و اقتصادی ایران از طریق هرمزگان تامین می شود و این استان بطورمستقیم از سیاست های دولت متاثر است.

آخوندی افزود: ما فکر می کنیم استان های ساحلی جنوبی کشور در واقع باید دارای قدرت رقابتی با تمام بنادر جنوبی خلیج فارس باشند و ازاین رو حفظ وجهه رقابتی بنادر کشور در جنوب قابل چشم پوشی نیست.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید بتوانیم از طریق حضور فعال در بازار جهانی سهم ملت را از این بازار به دست آوریم، ادامه داد:این هدف هدفی یکپارچه است که بخشی از آن در دستگاه دیپلماسی و بخشی دیگر ازآن در بخش هایی همانند بنادر و سایر بخش ها صورت می گیرد.

آخوندی با بیان اینکه در استانی همانند هرمزگان، بیش ازهر استانی مفهوم مبادله کالا درک می شود، یادآور شد:رقمی که برای انتقال کانتینرها بعد از رفع تحریم ها پرداخت می شود به نسبت قبل از تحریم ها بسیار جای تامل و تفکر دارد.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: آن چیزی که در دولت تدبیر و امید انجام شد این بود که دولت با حفظ عزت و اقتدار ایران، راه کشور رابه بازار جهانی تسهیل کرد.

وی با اشاره به رویه تدوین و نهایی شدن برجام، اضافه کرد: مجموعه دولت با استفاده از سرمایه های ملی، توانست موقعیت ایران را درسطح جهانی بهبود ببخشد و در این راستا بنادر دارای ساز و کاری جهانی و بین المللی است و وظیفه بهبود وضعیت جایگاه ایران در حوزه حمل و نقل جهانی را بر دوش دارد که در این میان باید با تقویت زیرساخت های انسانی و تجهیزاتی موقعیت بنادر و اسکله ها را در بعد رقابتی نگه داشت.

وی ادامه داد: وقتی که شنیده می شود 14 خط کشتیرانی مطرح دنیا سفر دوره ای و منظم به بندر شهید رجایی دارند، این نشان از باز شدن راه های تعامل است.

وامیدورایم میزان عملیات کانتینری کشور که به شدت در دوره قبل رفع تحریم ها کاهش یافته بود تا پایان سال به 2.2 میلیون teu بازگردد.

وزیر راه و شهرسازی به اهمیت حمل و نقل ترکیبی اشاره کرد و اظهارداشت: باید به دنبال افزایش استفاده از ریل با رویکرد فعال سازی حمل و نقل چهار بعدی باشیم.

وی با اشاره به افزایش فعالیت های فرودگاه بندرعباس و خطوط هوایی منتهی به این فرودگاه، اضافه کرد: باید از ارقام کنونی و موجود فراتر برویم و باید با رویکرد افزایش کیفیت در بندرعباس این شهر را به رقیب جدی برای شهرهای همسایه در کشور های جنوبی تبدیل کنیم.

وی به طرح احداث هزار کیلومتر راه روستایی در هرمزگان در مدت زمان سه سال اشاره و گفت: در سال گذشته 12 هزار کلیومتر راه در کشور احداث کرده ایم و برای امسال امیدواریم که این میزان را به 15 هزار کیلومتر برسانیم.

استان هرمزگان دوهزار و238 کیلومتر نوار ساحلی،72بندر بزرگ کوچک، انجام بیش از 90 درصد سفرهای دریایی و 60 درصد عملیات تخلیه و بارگیری کالای کشور ، بندر شهید رجایی به دروازه طلایی ایران معروف است.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی هرمزگان به منظور بهره برداری از30پروژه دریایی و بندری هرمزگان ، بازدید از آزاد راه بندرعباس شهید رجایی ، بازدید از تونل شهرک جدید علوی بندرعباس بندرشهید رجایی و شرکت در نشست شورای اداری به استان هرمزگان سفر کرده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار خبر 5 شهریور 1395، کدمطلب: 82203638 (5522165) ،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین