پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۸
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶
آمارهای انتشار کتاب در سه ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد که شمارگان متوسط کتاب‌ها با کاهش ۱۱ درصدی روبرو شده؛ این در حالی است که شمارگان کتاب در سال گذشته نیز به پایین‌ترین میزان خود در سال‌های پس از انقلاب رسید.
آمارهای انتشار کتاب در سه ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد که شمارگان متوسط کتاب‌ها با کاهش ۱۱ درصدی روبرو شده؛ این در حالی است که شمارگان کتاب در سال گذشته نیز به پایین‌ترین میزان خود در سال‌های پس از انقلاب رسید.

به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از تسنیم،‌ امروز در میان هر میزگرد و نشستی کارشناسانه هرگاه صحبت از وضعیت کتاب و کتابخوانی در کشور شود، همواره بر پایین بودن سرانه مطالعه کتاب تأکید می‌شود؛ سرانه‌ای که هم عامل و هم معلول کاهش شمارگان نشر در سال‌های اخیر بوده است،‌ نشری که اگرچه هر سال به لحاظ تعداد عناوین منتشره فربه‌تر می‌شود،‌ اما شمارگان آن هر روز آب رفته و بدنه نشر با به حبابی توخالی تبدیل می‌کند.

مسئولان فرهنگی دولت دهم در انتهای دوران مسئولیت خود بر بدنه وزارت ارشاد هرگاه فرصتی می‌یافتند، به ارائه آمار انتشار 60 هزار و خورده‌ای نشر در سال می‌زدند و از آن به عنوان یک بیلان کاری یاد می‌کردند،‌ این در حالی بود که با ورود دولت جدید افزایش عناوین نشر در کنار کاهش شمارگان به عنوان یک نقص یاد شد،‌ نقصی که به نظر می‌رسد در دو سال گذشته گامی برای برطرف کردند آن برداشته نشده است.

آمارهای خانه کتاب در سه ماهه نخست سال نشان می‌دهد که شمارگان متوسط کتاب‌های منتشر شده سه ماهه نخست سال در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته با کاهش 11 درصدی روبرو بوده است.

این در حالی است که سال گذشته با کاهش 15 درصد شمارگان متوسط نشر روبرو بودیم که نشان می‌دهد، شمارگان کتاب به پایین‌ترین حد خود در سی و پنج سال گذشته رسیده است.

در مجموع در سه ماه نخست سال جاری‌، بیشترین شمارگان با 6 میلیون و 481 هزار و 930 نسخه به موضوع کودک و نوجوان بوده و پس از آن کتاب‌های دینی با 4 میلیون و 610 هزار و 132 عنوان نسخه قرار دارد،‌ هم‌چنین موضوع کمک‌درسی با 4 میلیون و 180 هزار و 980 عنوان،‌ علوم عملی با 3 میلیون و 324 هزار و 430 عنوان، ادبیات با 3 میلیون و 236 هزار و 231 عنوان و علوم اجتماعی با 2 میلیون و 427 هزار و 90 عنوان در مراحل بعدی قرار دارند.

در سه ماه نخست سال1394 نسبت به سال گذشته بیشترین کاهش شمارگان کل در موضوع فلسفه بوده است. شمارگان کل کتاب‌های این رده 25 درصد و کل شمارگان کتاب‌های رده دینی 20 درصد و زبان نیز 11 درصد کاهش داشته است.

با توجه به اینکه سه ماهه ابتدای سال را به جهت برگزاری نمایشگاه کتاب تهران می‌توان پرکارترین ماه‌های ناشران به شمار آورد و اردیبهشت ماه سال نوی ناشران محسوب می‌شود،‌ طبیعتاً صنعت نشر در این سه ماه ابتدایی با شتاب بیشتری حرکت کرده است،‌ شتابی که هر چه از روزهای برگزاری نمایشگاه فاصله بگیریم کمتر می‌شود. بنابراین می‌توان گفت‌،‌ شمارگان نشر در ماه‌های پیش روی صنعت نشر نیز باز هم کاهش خواهد یافت و این کاهش هشداری است که باید آن را جدی گرفت.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت تابناك ، تاریخ انتشار دوشنبه 29 تير 1394، کد مطلب: 1320: tabnakfarhangi.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین