پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۸۰۵
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: آب 670 هزار خانوار ساکن در مناطق روستایی کشور به صورت سیار و با تانکر تامین می شود.

شعارسال: رحیم میدانی روز جمعه در جلسه شورای اداری شهرستان بوکان به مناسبت هفته دولت افزود: هم اکنون آب مصرفی 6 هزار روستا در کشور با جمعیتی بالغ بر دو میلیون و 160 هزار نفر با تانکر تامین می شود.

وی اظهار کرد: در سال جاری مشکل آب آشامیدنی دو میلیون نفر جمعیت ساکن در روستاهای کشور حل شده و 500 میلیون دلار از صندوق ملی توسعه به بخش های زیر بنایی آب و فاضلاب اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: برای اجرای طرح های نیمه تمام آب و فاضلاب در سطح کشور یکهزار و 800 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

میدانی اضافه کرد: یکی از جدی ترین چالش های آب در کشور از بین رفتن منابع آب زیرزمینی است و این منابع زیرزمینی سرمایه ملی ماست که در آستانه از بین رفتن قرار دارد و تنها راه نجات هم کاهش مصرف و درست مصرف کردن آن است.

وی با بیان اینکه 75 درصد نزولات آسمانی کشور تنها در 25 درصد کشور صورت می گیرد، اظهار کرد: بخشی از نابودی سفره های آبی بر اثر تغییر اقلیم و خشکسالی بوده، اما دلیل عمده آن برداشت بیش از حد از این منابع است.

وی اضافه کرد: وزارت نیرو طرحی را در شورایعالی آب کشور با عنوان احیا و تعادل بخشی به منابع آب زیرزمینی مطرح کرده که یکی از مصوبه های آن کاهش 25 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی است و پروانه های بهره برداری از منابع آب نیز بر این اساس باید اصلاح شود.

معاون وزیر نیرو گفت: بر اثر برداشت بی رویه آب زیر زمینی، منابع آبی کشور 150 متر پایین رفته و در برخی نقاط کشور، زمین 35 سانتیمتر نشست داشته که این امر نشان از یک فاجعه زیست محیطی دارد.

وی در خصوص مشکلات تصفیه خانه فاضلاب، کمبود آب شهری و روستایی و کمبود روشنایی در معابر شهری بوکان نیز گفت: تمامی مشکلات شهری و روستایی در بخش وزارت نیرو جمع بندی شده و در وزارتخانه با کمک مسئولان کشوری و استانی رفع خواهد شد.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: دولت در بدترین شرایط سکان مدیریت کشوری را بر عهده گرفت ولی با تدیبر و عقلانیت بخشی از مشکلات را حل کرد.

محمد قسیم عثمانی ادامه داد: دولت یازدهم اقتدار کشور و نظام را حفظ کرد و توانست بر برخی از مشکلات کشور فایق آید.

وی از دولتمردان خواست که توجه ویژه ای به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته داشته باشند و رسیدگی به مناطق محروم را در اولویت قرار دهند.

عثمانی اضافه کرد: 50 درصد فاضلاب شهری بوکان نیازمند بازسازی است و وجود بوی بد تصفیه خانه شهری در بوکان زندگی در شمال شهر بوکان و منطقه علی آباد را مختل کرده که این امر نیازمند توجه جدی مسئولان است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در خصوص آب آشامیدنی بوکان نیز افزود: آبی که در اختیار مردم قرار می گیرد، غیر بهداشتی بوده و باید به نصف قیمت در اختیار مردم قرار گیرد.

فرماندار بوکان نیز در این جلسه گفت: بحران آب بحثی بسیار جدی است که خوشبختانه در شهرستان بوکان یک عزم جدی از طرف مردم و مسئولان در راستای رفع این مشکل شکل گرفته است.

جمال خسروی ادامه داد: خوشبختانه در بوکان کشاورزان با درک درستی که از وضعیت موجود دارند، بیشتر زمین های کشاورزی خود را به آبیاری تحت فشار مجهز کرده اند.

وی اضافه کرد: شهر بوکان به طول 13 کیلومتر و رشد جمعیت بالا با ضریب شهرنشینی 76 درصد در زمینه تامین آب آشامیدنی مشکل جدی دارد.

خسروی با اشاره به چالش های پیش روی آب و فاضلاب شهری بوکان گفت: نیاز آبی شهر با توجه به جمعیت فعلی در سال جاری حدود 700 لیتر در ثانیه است که در حال حاضر 100 لیتر در ثانیه کمبود آب دارد که این امر باعث قطعی آب در برخی مناطق شهری شده است.

به گزارش ایرنا، رحیم میدانی معاون وزیر نیرو به همراه حمید چیت چیان وزیر نیرو برای افتتاح طرح های هفته دولت و بررسی مشکلات استان در حوزه آب و فاضلاب و نیرو به آذربایجان غربی سفر کرده و امروز جهت بررسی مشکلات آب، فاضلاب و برق میهمان مردم و مسئولان شهرستان بوکان بود.

شهرستان بوکان با 227 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار خبر 5 شهریور 1395، کدمطلب: 82204571 (5523183) ،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین