پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۸۴۲۷
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۳
معاون درمان وزارت بهداشت با تاکید بر تاخیر در رسیدن کیت‌های اولیه تشخیصی از سازمان بهداشت جهانی به کشورمان، احتمال بحرانی شدن اوضاع در روزهای پیش رو را کم دانست و تاکید کرد که اگر نتیجه بیان این مطلب راحت کردن خیال عده‌ای و انجام رفتار پرخطر هم باشد، نمی‌توان به مردم دروغ گفت.

شعار سال: دکتر قاسم جان بابایی در نشست خبری با اصحاب رسانه که به صورت آنلاین برگزار شد، با تاکید بر ابلاغ دستورالعمل‌های ویژه کرونایی به مراکز درمانی به فاصله دو هفته پیش از شناسایی نخستین مورد مبتلا به کووید 19 در کشور، از اختصاص بزرگترین بیمارستان های کشور به بستری و درمان بیماران کرونایی خبر داد و نتیجه چنین تدابیری را در کنار اقداماتی از جمله در خانه نگه داشتن افراد سن و سال دار در خانه که مردم فهیم ایران در دستور کار قرار دادند، رسیدن به فاز مدیریت بیماری ذکر کرد.

 

وی با تاکید بر این نکته که شرایط ایران باثبات تر از کشورهای اروپایی و آمریکاست، گفت: آمارها نشان می‌دهد که این کشورها هنوز به پیک ابتلا نرسیده‌اند، در حالی که ما توانستیم با طی کردن روند ملایم، زمان بیشتری برای مدیریت اوضاع به دست آوریم. بر این اساس در این روزها در روند نزولی ابتلا قرار داریم و امکانش کم است به بحران دچار شویم اما در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است در نقاطی با شیوع رو به افزایش مواجه باشیم، بله ممکن است و همه چیز به رفتار مردم بستگی دارد.

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی که آیا طرح مساله ای مانند احتمال کم بحران موجب نخواهد شد مردم خیالشان راحت شود و رفتار پرخطر نشان دهند و به شیوع دامن زده شود؟، گفت: ما که نمی‌توانیم به مردم دروغ بگوییم تا خیالشان راحت نشود. همان گونه که روز اول حقیقت را با مردم در میان گذاشتیم و به محض آنکه پی بردیم تست دو تن از افراد مشکوک به ابتلا مثبت شده، با وجود آنکه دو روز به انتخابات مانده بود این حقیقت را با مردم در میان گذاشتیم و من در تلویزیون بر این واقعیت تاکید کردم، حالا هم باید روند و حقایقی که نشان می‌دهد را صادقانه با مردم در میان بگذاریم.

 

وی افزود: البته آمارها در نتیجه بیماریابی فعال (Case Finding)، صعود نشان می‌دهد اما روند نشان از عبور از پیک دارد و این را می‌شود از میزان مراجعات سرپایی به مراکز درمانی نیز دریافت. در رسیدن به این نقطه همراهی مردم، اقداماتی مانند تعطیلی مدارس، دانشگاه ها و ادارات، رسیدن تعطیلات نوروزی و همراهی مردم در سفر نرفتن و این دست موارد نقش به سزایی ایفا کردند اما اگر تصور کنیم همه چیز تمام شده خطاست چراکه مثل کشتی گیری که ممکن است در ثانیه آخر با یک خطا ببازد یا ممثل فوتبال که دقیقه و ثانیه آخر ممکن است نتیجه برگردد، باید تا پایان مراقب باشیم.

 

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به سوالی در خصوص هزینه های دریافتی از بیماران و تاثیر کرونا بر درآمد بیمارستان‌ها گفت: ما هیچ گونه تعرفه ای برای کرونا نداریم و در خصوص این بیماری جز تست که رایگان انجام می‌شود، باقی هزینه ها بر اساس تعرفه های قبلی صورت می‌گیرد، چه هتلینگ و چه امور دیگر. دریافتی هایمان هم به صورت 90/10 است یعنی 90 درصد بیمه و 10 درصد فرانشیز که بیمار می‌پردازد و اگر نداشته باشد هم نمی‌گیریم و از طریق مددکاری تامین می‌شود.

 

وی افزود: در خصوص بیمارستان ها و درآمدهایشان هم با کاهش مواجهیم که با مسئولان سازمان برنامه بودجه در میان گذاشته‌ایم تا تدابیری ویژه در این خصوص اختصاص کنند. در حال حاضر هزینه درمان بیماران برای آن دسته از بیماران که در آی سی یو تحت مراقبت قرار می‌گیرند به طور متوسط حدود 4.5 میلیون تومان و برای آنهایی که در بخش بستری می‌شوند متوسط حدود 2 میلیون تومان است.

 

جان بابایی در پاسخ به سوالی در خصوص هزینه تست های کرونا که در آزمایشگاه های خصوصی انجام می‌شود، گفت: در خصوص تست کرونا هم به مانند دیگر امور مربوط به بیماری تعرفه گذاری نداشته‌ایم و اگر جایی نیاز به تست باشد، خودمان رایگان انجام می‌دهیم و نمونه گیری در مراکز بهداشت و بیمارستان ها در حال انجام است. از مردم خواهش داریم برای تست به جایی مراجعه نکنند و به این آزمایشگاه های خصوصی هم نروند.

معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به سوال «تابناک» در خصوص چرایی دریافت مبالغ میلیونی به عنوان ودیعه از بیماران کرونایی در برخی مراکز درمانی غیردولتی گفت: ابتدا از مردم می‌خواهیم که به مراکز دولتی مراجعه کرده و از ظرفیت خوبی که برای این بیماری در بیمارستان ها تدارک دیده‌ایم و 50 درصد آن خالی است استفاده کنند اما اگر ببخش خصوصی یا مراکز وابسته به مراکز مراجعه کنند هم نباید از ایشان ودیعه، آن هم میلیونی دریافت شود و این کار تخلف است.

 

وی افزود: لازم است بار دیگر تاکید کنم که ما تعرفه جدیدی برای کرونا و درمان آن نداریم و اگر مرکزی یا بیمارستانی از بیماران مبالغی تحت این عنوان دریافت کند یا ودیعه بگیرد، هم تقاضا داریم این موارد را با ما در میان بگذارند و هم تاکید داریم که رسیدگی خواهیم کرد و مراتب را از تذکر تا کاهش درجه اعتباربخشی و حتی تعطیلی مراکز و بیمارستان های متخلف پیش خواهیم رفت.

 

جان بابایی در پاسخ به سوالی در خصوص کم شماری مبتلایان در پی تست نکردن شماری از افراد مشکوک، گفت: در بخش درمانی اگر فردی علائم داشته باشد و نتیجه سی تی اسکن نیز ابتلای وی باشد، به عنوان بیمار کرونایی محسوب می شود، درمان کرونایی می‌گیرد و اگر خدای ناکرده فوت هم کند، کرونایی محسوب می‌شود و به تست نیازی نیست اما در کل نه فقط در کشورمان، که در جهان روال این است که همه مبتلایان شناسایی نمی‌شوند و این حقیقت را می‌شود در آمار همه کشورهای دیگر هم دید.

 

اما تکلیف بیماران غیرکرونایی که نگران مراجعه به مراکز درمانی هستند و آمارهایی که حکایت از ابتلای درصد بزرگی از مردم به کووید19 در نتیجه مراجعه شان به مراکز درمانی دارد، چیست؟ معاون وزیر بهداشت ضمن رد و تکذیب این آمار و اخبار، گفت: در تدارکیم تا بیمارستان هایی را صرفا به کرونا و ارائه خدمات به بیماران کرونایی اختصاص دهیم تا این نگرانی‌ها رفع شود و در عین حال تاکید داریم که افراد برای امور غیرضروری به بیمارستان ها نروند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت تابناک، تاریخ 12 فروردین 99، کد مطلب: 969255: www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین