پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۲۶۹۵۳۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰
یک کارشناس بازار سهام گفت: مسئولان باید به جای حذف صفر از پول ملی دو رقم از اعداد شاخص بورس را حذف کنند به این دلیل که افزایش شاخص بورس هیچ تناسبی با متغیر‌ها و مولفه‌های اثرگذار اقتصادی ندارد و اصلاح شاخص اجتناب ناپذیر است.

شعار سال: بازار سهام مدتی است که روند صعودی خود را طی می کند و هیچ عاملی باعث افت شاخص‌های آن نشده است؛ یکی از این موارد شیوع ویروس کرونا در ایران بود که با وجود آن، شاخص بورس افت چشمگیری نداشت و مثبت به کار خود ادامه می‌دهد این در حالی است که ویروس کرونا شاخص‌های بسیاری از بورس‌های جهان را نزولی کرده است. 

 برخی از کارشناسان معتقدند دولت شاخص بورس را بزرگنمایی می‌کند و در افزایش شاخص بورس دست دارد و همین موضوع سبب شده است تا شاخص بورس به عواملی مانند ویروس کرونا واکنش نشان ندهد و افت نکند.

در این میان این سوال مطرح می‌شود که چرا با وجود شیوع ویروس کرونا در کشور و عوامل دیگر، شاخص بورس همچنان مثبت است و این عوامل تاثیری بر بازار سهام ندارند؟
در همین رابطه فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه  گفت: بررسی نوسان شاخص بورس و قیمت ها در تمام بورس‌های مطرح دنیا ظرف سه ماه، یک سال و ۱۹ ماهه گذشته (از اینجا بخوانید) نشان می‌دهد شاخص بورس در ایران (TEDPIX) ۱۹۰ درصد برای سال ۹۸ بازدهی داشته است، این در حالی است که بازار سرمایه بازار متشکل و مناسبی برای جذب نقدینگی نیست.


حذف دو رقم از اعداد شاخص بورس به جای حذف صفر از پول ملی

وی افزود: مسئولان باید به جای حذف صفر از پول ملی دو رقم از اعداد شاخص بورس را حذف کنند به این دلیل که افزایش شاخص هیچ تناسبی با متغیر‌ها و مولفه‌های اثر گذار اقتصادی ندارد و اصلاح شاخص اجتناب ناپذیر خواهد بود. در ایران بازاری مانند بازار‌های کشور‌های دیگر برای اقتصاد باز وجود ندارد و دلیل اینکه مردم به سمت بازار سرمایه سوق پیدا کرده اند نبود بازار مناسب برای سرمایه گذاری است.

آقابزرگی در پاسخ به این سوال که روند بازار سرمایه در سال جاری را با توجه به شروع مثبت بورس چگونه ارزیابی می‌کنید؟ عنوان کرد: امروز با شیوع ویروس کرونا، همه‌ اقتصاد‌های جهان کوچک شده و کشورهای درگیر ویروس کرونا به سمت کوچک تر شدن اقتصاد‌هایشان حرکت می‌کنند و امیدواریم در سال جاری روند شیوع ویروس کرونا کاهشی باشد و حداقل‌های پیش بینی آن تا ۶ ماه آینده است و به همین شکل که قیمت نفت را تحت تاثیر قرار داده است، کل اقتصاد‌های دنیا را درگیر می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: ۴۰ درصد از تولید ناخالص ملی کشور‌ها به طور کل در دنیا به بخش خدمات اختصاص دارد که امروزه حداکثر با ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کند یعنی بنیه اقتصادی کشور‌ها روز به روز در حال کوچک‌تر شدن است و ایران هم در بین آنها بی نصیب نیست.


آقابزرگی بیان کرد: حجم نقدینگی ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومانی مرتبا رو به افزایش است و پیش بینی می شود تا ۶ ماه ابتدای سال جاری، بالغ بر ۲۸۰۰ هزار میلیارد تومان شود و این افزایش حجم نقدینگی و کاهش تولید ناخالص داخلی بر میزان رشد اقتصادی پدیده‌ای به نام کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت ارز را به وجود می‌آورد. قیمت ارز تا حدودی وضعیت فعلی که در بورس مشاهده می‌شود را ایجاد می‌کند یعنی به منظور جلوگیری از کاهش ارزش دارایی‌ها و سپرده ها، برخی از مردم به سمت بازار سرمایه هجوم می‌آورند که این بیش از حد انتظار است.

وی خاطرنشان کرد: بازار سرمایه می‌تواند بازار جذابی برای سرمایه گذاری باشد به شرطی که محور‌های تصمیم گیری برای سرمایه گذاری قاعده های نقدی و سود آوری به میزان سودآوری شرکت‌ها باشد و چشم انداز بلندمدتی برای سودآوری در آن در نظر گرفته شود، در این صورت بازار سهام، مطمئن ترین بازار برای سرمایه گذاری است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت اقتصاد24، تاریخ 19 فروردین 99، کد مطلب: 62135: www.ghtesaad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
0
0
بازار سرمایه در حباب قیمتی است و پول تزریق می کنندو عقلانیت در آن مرده است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین