پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۹۶۱
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶
رئیس سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی به مناسبت هفته دولت در جمع خبرنگاران گفت: تا پایان امسال 13 طرح با سرمایه‌گذاری 1/ 1 میلیارد دلار در کشور به بهره‌برداری خواهند رسید.
شعارسال: مهدی کرباسیان افزود: حوزه معدن و صنایع معدنی به‌عنوان یکی از موارد اساسی است که در اقتصاد مقاومتی دیده شده و باید مورد حمایت قرار گیرد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه زمانی که مسوولیت این سازمان را بر عهده گرفتیم با اتفاق بدی مواجه شدیم؛ از جمله اینکه بیش از 21 هزار میلیارد تومان از اموال ایمیدرو در سال 91 تحت عنوان خصوصی‌سازی و رد دیون به واحدهای غیرتخصصی واگذار شده و شرکت‌های بزرگ سازمان از جمله شرکت فولاد منحل و 45 درصد از شرکت تهیه و تولید واگذار شده بود.وی تصریح کرد: در دولت سابق طرح‌های فولادی متوقف شده و حتی تعدادی از طرح‌ها اصلا شروع نشده بودند.

کرباسیان خاطرنشان کرد: با تلاش ایمیدرو و در زمان دولت یازدهم توانستیم طرح‌های راکد را فعال و همچنین طرح‌های نیمه‌فعال را به بهره‌برداری برسانیم و حتی طرح‌هایی را که آغاز نشده بود به حرکت درآوریم و این اقدامات در راستای اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خام‌فروشی صورت گرفت.وی با اشاره به اینکه 7 طرح فولادی به یکی از مشکلات جدی سازمان تبدیل شده بود، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال 4 طرح مربوط به احیا از 7 طرح فولادی به بهره‌برداری برسد.رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی افزود: از جمله مشکلات 7 طرح‌ فولادی می‌توان به مشکل نقدینگی و گشایش اعتبار اشاره کرد که هم‌اکنون با رفع این مشکلات، 4 واحد احیای آن آماده بهره‌برداری است.

به گفته کرباسیان، واحد احیای فولاد سپید‌دشت در شهریورماه سال‌جاری به بهره‌برداری خواهد رسید و همچنین طی بازدیدی که از فولاد میانه صورت گرفت امیدواریم در آینده نزدیک شاهد افتتاح این طرح باشیم.وی همچنین از بهره‌برداری فولاد نیریز و شادگان در آینده نزدیک خبر داد و تصریح کرد: هم‌اکنون سایر طرح‌های فولادی فعال هستند.رئیس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: با بهره‌برداری از 4 طرح فولادی، 3 میلیون و 200 هزار تن به ظرفیت تولید آهن اسفنجی کشور اضافه خواهد شد.وی خاطرنشان کرد: همچنین تا پایان شهریورماه سال‌جاری ظرفیت فولاد مبارکه از 4/ 5 میلیون تن فولاد به 2/ 7 میلیون تن خواهد رسید.

کرباسیان با بیان اینکه افتتاح طرح‌های یادشده در راستای تحقق طرح جامع فولاد و دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تنی است، گفت: از این رو از 240 هزار میلیارد ریال طرح نیمه‌تمام و راکد که در ابتدای دولت یازدهم در دستور کار داشتیم هم‌اکنون 13 مورد به میزان 1200 میلیون دلار تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهند رسید.به گفته وی، در حال حاضر 38 طرح فعال نیز به میزان 3/ 7 میلیارد دلار در دستور کار سازمان قرار دارد که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 96 به بهره‌برداری برسند.

کرباسیان همچنین گفت: در مجموع طی سه سال گذشته عملیات اجرایی 22 طرح به میزان 3 میلیارد دلار آغاز شد که با محدودیت بودجه مواجهند اما امیدواریم تا پایان امسال با قدرت هر چه بیشتر به کار خود ادامه دهند.وی با تاکید بر اینکه جلوگیری از خام‌فروشی از محورها و سیاست‌های اساسی دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو است، گفت: از این رو به منظور تکمیل زنجیره فولاد طرح‌های راکد و متوقف شده در زمینه کنسانتره و گندله فعال شدند که می‌توان به سنگان، کرمان، همچنین بندرعباس اشاره کرد که پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال حدود 15 میلیون تن ظرفیت‌ تولید کنسانتره به بهره‌برداری برسد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: هم‌اکنون علاوه بر پروژه گوهرزمین و گل‌گهر، در سنگ‌آهن سنگان نیز طرح گندله‌سازی 5 میلیون تنی مبارکه به بهره‌برداری خواهد رسید. وی افزود: همچنین شاهد اجرای طرح توسعه 5/ 3 میلیون تنی کنسانتره و 5 میلیون تنی گندله اپال سنگان و طرح 5/ 2 میلیون تنی گندله‌سازی در بندرعباس هستیم که پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از این طرح‌ها ظرفیت گندله‌سازی کشور به 20 میلیون تن برسد.

وی درخصوص طرح‌های توسعه در حوزه مس نیز افزود: طی سال 93، دو طرح توسعه کنسانتره مس سونگون و سرچشمه کرمان به میزان 300 هزار تن به بهره‌برداری رسید و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال طرح توسعه مس خاتون‌آباد به میزان 200 هزار تن کاتد و همچنین واحد ذوب مس سرچشمه به میزان 280 هزار تن مس آند به بهره‌برداری برسد.

کرباسیان درخصوص اقدامات مثبت صورت گرفته در زمینه اکتشاف در کشور تصریح کرد: طی سال گذشته شاهد 80 هزار متر حفاری به میزان 130 میلیارد تومان در کشور بودیم که هم‌اکنون در 21 استان کشور در دست اجرا هستند.وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی کارخانه آلومینیوم جنوب به ظرفیت 300 هزار تن در سال خاطرنشان کرد: این پروژه نیز با سرعت در حال پیشرفت است و پیش‌بینی می‌شود تا قبل از 30 ماه به پایان برسد تا بتوان پروژه‌های دیگر آلومینیومی را در کنار آن ایجاد کرد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو در حوزه آلومینیوم به دو عامل انرژی و بوکسیت (پودر آلومینا) به‌عنوان دو ماده اولیه موردنیاز در صنعت آلومینیوم اشاره کرد و گفت: در زمینه انرژی (گاز) مصرفی در کشور مشکل نداریم اما در زمینه بوکسیت با محدودیت مواجه هستیم، چرا‌که معادن مناسب بوکسیت در کشور وجود ندارد از این رو قرارداد طرح بوکسیت گینه را که 25 سال گذشته منعقد شده بود مجددا فعال کردیم و این پروژه به یک شرکت مشاور بین‌المللی اروپایی اعلام شد که به زودی گزارش نهایی آن اعلام خواهد شد.کرباسیان تاکید کرد: علاوه بر قرارداد بوکسیت گینه با شرکت نالکو هند نیز در این زمینه قرارداد منعقد کردیم که بوکسیت لازم را به چابهار بیاورند تا در آنجا بتوان نسبت به احداث کارخانه آلومینیوم اقدام کرد.

وی با بیان اینکه شرکت هندی برای تامین پودر آلومینیوم (بوکسیت) تا 20 روز آینده به تهران خواهد آمد، افزود: با یک شرکت برزیلی استرالیایی نیز در حال مذاکره هستیم تا با قرارداد بلندمدت بتوانیم نسبت به تامین بوکسیت اقدام کنیم و کارخانه پودر آلومینیوم در ایران راه اندازی کنیم که پیش‌بینی می‌شود با مشارکت شرکت سرمایه‌گذار در چابهار در آینده‌ای نزدیک کارخانه پودر آلومینیوم احداث شود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: از دیگر اقدامات صورت گرفته طی سه سال گذشته فعال شدن برخی از پروژه‌های متوقف شده از جمله تیتانیوم است که پس از اجرای برجام، شرکت‌های دارای تکنولوژی در مناقصه شرکت کردند که پیش‌بینی می‌شود در مهرماه سال‌جاری از میزان 500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری موردنیاز برای این پروژه به میزان 350 میلیارد تومان از طریق اوراق مشارکت تامین شود.

وی همچنین به فعال شدن پروژه راکد طلای زرشوران و افتتاح آن طی سال 93 اشاره و تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود طرح توسعه این پروژه نیز برای دستیابی از 3 به 5 تن تا سه ماه آینده عملیاتی شود.کرباسیان به اقدامات صورت گرفته در طرح روی مهدی‌آباد با ظرفیت بیش از 300 هزارتن اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی معدن روی مهدی‌آباد قرار بود در ابتدا توسط سرمایه‌گذاری استرالیایی صورت گیرد که منصرف شد اما متوقف نشدیم و بنابراین به سرمایه‌گذار عمانی واگذار شد. وی افزود: اما به دلیل اختلاف در تامین مالی، طرح با یک کنسرسیوم ایرانی به مناقصه گذاشته شد که امیدواریم تا یک ماه آینده ضمانت‌نامه لازم به میزان حدود یک‌میلیارد دلار ارائه و عملیات اجرایی آن شروع شود.

وی درخصوص صادرات نیز در این حوزه یادآور شد: با وجود مشکلات حاکم در این حوزه طی سه سال گذشته شاهد 2/ 7 میلیارد دلار صادرات بودیم که رکورد بسیار خوبی است و طی چهار ماه امسال نیز میزان صادرات در حوزه معادن و صنایع معدنی کشور به 4/ 2 میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد 33 درصدی برخوردار بود. رئیس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: چنانچه صادرات در حوزه یادشده به همین روند ادامه یابد مشکلات نقدینگی واحدهای فولادی برطرف خواهد شد.

وی به اقدامات انجام شده در منطقه ویژه پارسیان در 20 کیلومتری عسلویه اشاره و تصریح کرد: هم‌اکنون به سرمایه‌گذاران، به منظور ایجاد واحد پتروشیمی زمین واگذار کردیم و عملیات اجرایی در آن آغاز شده و از آنجا که به عسلویه نزدیک است برای احداث واحد پتروشیمی بسیار مناسب است.به گفته کرباسیان، طی 20 روز آینده عملیات اجرایی در بندر پارسیان آغاز خواهد شد و از آنجا که جذب سرمایه‌گذار در این منطقه از اهمیت بسزایی برخوردار است از این رو یک شرکت مشترک ایرانی ایتالیایی به ثبت رسید.وی طرح توسعه نورد گرم مبارکه را نیز از جمله اقدامات در دستور کار سازمان اعلام کرد و افزود: قرارداد عملیات اجرایی این طرح منعقد شده است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو درخصوص افتتاح طرح عناصر نادر خاکی طی سال گذشته خاطرنشان کرد: امسال نیز نیمه صنعتی شدن این طرح‌ها را در دستور کار داریم. وی افزود: با دانشگاه‌های مختلف در این خصوص تفاهم‌نامه‌هایی به امضا رسیده به گونه‌ای که به دلیل اهمیت موضوع، طی 2 سال گذشته میزان بودجه پژوهش در این حوزه را که 300 میلیارد ریال در سال گذشته بود به 4 برابر افزایش دادیم.وی با اشاره به اهمیت صندوق بیمه سرمایه‌گذاری‌های معدنی که از اساسی‌ترین واحدها برای حمایت از معادن کوچک و متوسط به شمار می‌آید، گفت: سرمایه این صندوق هم‌اکنون به 110 میلیارد تومان افزایش یافته است.

کرباسیان از راه‌اندازی پروژه شورابه خور و بیابانک طی سال گذشته خبر داد و افزود: براساس این پروژه از دریاچه نمک ابتدا آب گرفته می‌شود و سپس تبدیل به پتاس می‌شود که هم‌اکنون در حال فروش است و همچنین دوپروژه جنبی دیگر را نیز آغاز کرده‌ایم.وی با اشاره به اینکه به دنبال فعال کردن شورابه در قم و سمنان نیز هستیم، تصریح کرد: هدف از این اقدام، فعال کردن پروژه‌های راکد و بهره‌برداری از طرح‌های نیمه تمام بود. رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: همچنین در راستای اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خام‌فروشی در برنامه ششم 30 میلیارد یورو جذب سرمایه‌‌گذاری برای حوزه معدن و صنایع معدنی پیش‌بینی شده که از نظر سرمایه در این بخش محدودیت داریم.

به گفته وی، چنانچه بین 3 تا 4 میلیارد یورو به‌صورت وام، در برنامه ششم توسعه برای سازمان پیش‌بینی شود با سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی خواهیم توانست به اهداف خود برسیم.کرباسیان درخصوص صادرات فولاد نیز گفت: در چهار ماهه امسال میزان صادرات فولاد با 77 درصد رشد از 1/ 1 به 2 میلیون تن رسید.وی با بیان اینکه هم‌اکنون چرخ فولاد در حال حرکت است و صادرات نیز با رونق مواجه شده، افزود: این بخش بحران را پشت سر گذاشته و با سیاست‌های دولت و تفاهمات انجام شده با سیستم بانکی پیش‌بینی می‌شودنیمه دوم سال فولاد با وضعیت بهتری مواجه شود. رئیس هیات عامل ایمیدرو درخصوص بازنگری در حقوق دولتی معادن نیز تاکید کرد: شدیدا از معدنکاران حمایت می‌کنیم؛ چرا که معتقدیم در زمان رکود یکی از گزینه‌هایی که به معدنکاران می‌تواند کمک کند، کاهش حقوق دولتی است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، صفحه 14 ، تاریخ انتشار: یکشنبه 7 شهریور 1395، شماره: 3849 .

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین