پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۶۹۹۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
جهش تولید یا جهش اقتصادی به زیر ساخت‌های اقتصادی کشور برمی‌گردد و در طول دهه‌های اخیر به خصوص دهه‌ای که مقام معظم رهبری بحث اقتصاد را مطرح کردند، این زیر ساخت‌ها شکل گرفته و تنها کافی است یک همت ملی پدیدار شود تا شاهد تولید انبوهی باشیم و فکر محاصره و تحریم اقتصادی را از ذهن دشمن بیرون کنیم؛ لذا اکنون نیاز به اقتصاد قوی و مستقلی است .

شعار سال:فاطمه زهرا نصراللهی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در اولین روز بهار به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۹ هجری شمسی، سال جدید را «جهش تولید» نامگذاری کردند. ایشان  با تأکید بر اینکه باید با کار ۱۰ برابری، تولید به جایی برسد که در زندگی مردم اثر بگذارد، گفتند که مسائل اقتصادی کشور متعدد است از جمله «اصلاحات بانکی، گمرکی و مالیاتی» و «بهبود فضای کسب‌وکار»، اما نقش تولید بی‌همتاست و با راه افتادن تولید و استفاده از بازار فروش ۸۰ میلیونی در داخل و ضمناً ارتباط با فروش و بازار‌های خارجی، مشکلات اقتصادی قطعاً پایان می‌یابد و تحریم‌ها به نفع کشور تمام خواهد شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  به دست‌اندرکاران تأکید کردند: جوری عمل کنید که با جهش تولید، تغییری محسوس در زندگی مردم به‌وجود آید.

رهبر معظم انقلاب همچنین امروز در سخنان تلویزیونی به‌مناسبت خجسته عید نیمه‌شعبان به مسئولان و فعالان جوان در عرصه علم و فناوری نیز توصیه کردند موضوع جهش تولید حیاتی است و فراموش نشود، زیرا باید به هر قیمتی که شده موضوع تولید پیگیری شود و به مرحله جهش برسد. همچنین جوانان فعال در عرصه علم و فناوری کار آزمایشگاهی و تولید نیاز‌های کشور را به‌صورت جدی پیگیری کنند.

چرا مقام معظم رهبری پی در پی شعار اقتصادی اتخاذ می کنند؟/در حال تکمیل

 

دلیل اتخاذ پی در پی شعار‌های اقتصادی چیست؟

 طی یک دهه اخیر مقام معظم رهبری برای نام‌گذاری سال‌ها، اقتصاد کشور را مد نظر قرار داده اند و هر سال یک مقوله از اهمیت این موضوع را مطرح می‌کنند. برخی معتقدند که علت اتخاذ شعار‌های اقتصادی این است که تمام دشمنان کشورمان، اقتصاد کشورمان را مورد هدف قرار داده و بحث محاصره و تحریم اقتصادی را در دستور کار خود دارند، چراکه آنها در توطئه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به نتیجه دلخواه خود نرسیده‌اند، بنابراین تلاش می‌کنند با مورد هدف قرار دادن اقتصاد کشورمان و با اثبات ناکارآمدی حکمرانان جمهوری اسلامی ضربه‌ای به اعتماد و مشروعیت نظام وارد کنند، لذا امسال هم مانند سال‌های گذشته مقام رهبری موضوع اقتصاد را بحث اصلی کشور قرار دادند.

جهش تولید یا جهش اقتصادی به زیر ساخت‌های اقتصادی کشور برمی‌گردد و در طول دهه‌های اخیر به خصوص دهه‌ای که مقام معظم رهبری بحث اقتصاد را مطرح کردند، این زیر ساخت‌ها شکل گرفته و تنها کافی است یک همت ملی پدیدار شود تا شاهد تولید انبوهی باشیم و فکر محاصره و تحریم اقتصادی را از ذهن دشمن بیرون کنیم؛ لذا اکنون نیاز به اقتصاد قوی و مستقلی است تا احتیاج ما به  سایر کشور‌ها از بین برود و دشمنان نتوانند از این حربه علیه  ما استفاده کنند، به همین دلیل مقام معظم رهبری پی در پی شعار اقتصادی اتخاذ کردند.

همچنین می توان گفت که رهبر انقلاب با اتخاذ شعار‌های رونق تولید، جهش تولید و اقتصاد مقاومتی تلاش می‌کنند تا گام به گام دست مسئولان، مردم و تولیدکنندگان را بگیرند و آنها را به طرف یک اقتصاد مقاومتی و درون زا ببرند تا بتوانیم نیاز کشور را در داخل خود کشور برطرف کنیم.

لاله افتخاری نماینده ادوار مجلس درباره اتخاذ پی در پی شعار اقتصادی از سوی رهبر انقلاب می گوید در راستای شعار سال گذشته یعنی رونق تولید برخی اقدامات صورت گرفت، امسال هم جهش تولید نامگذاری شده است که برای تحقق آن باید راه توسعه تولید ادامه پیدا کند.

افتخاری در ادامه بیان کرد که نیاز به الگو مناسب و کارآمدی داشتیم، تا ابتدا به خود و سپس به جهان ارائه دهیم و این موضوع نیاز به جهش تولید دارد، یعنی تولید نباید سیر آهسته خود را ادامه دهد، بلکه باید عقب ماندگی خود را جبران کند.

رمضانعلی سبحانی فر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم در این رابطه  اظهار کرد که سال گذشته رونق تولید نام‌گذاری شد و اگر رونق تولید نبود امروز دچار مشکل بودیم، اکنون حدود ۸۵ درصد از تامین زنجیره مواد غذایی در داخل کشور تولید می‌شود و این به دلیل حمایت از تولید داخل بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سران قوا در سال گذشته ۱۴۰۰ قلم کالای وارداتی را ممنوع کردند و این یک عامل مهم برای حمایت از تولید داخلی بود. اگر تولید داخلی ما تقویت نمی‌شد، امروز با توجه به تحریم‌های غرب و تحریم‌های بیماری کرونا دچار مشکل می‌شدیم، چراکه به دلیل شیوع ویروس کرونا خیلی از کشور‌های همسایه که با آنها مراودات محصولات غذایی و امثال این‌ها را داشتیم قطع شد.

چرا مقام معظم رهبری پی در پی شعار اقتصادی اتخاذ می کنند؟/در حال تکمیل

 

نقش مجلس در تحقق جهش تولید چیست؟

سید مهدی مقدسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت‌: با اشاره به نقش مجلس و سایر نهادها در تحقق جهش تولید، گفت: در جهش تولید استفاده از ظرفیت دانش‌ها و فعال کردن دانشگاه بسیار مهم است، همچنین هماهنگی قوای سه گانه در تقویت واحد‌های تولیدی بسیار ضرورت دارد.

او ادامه داد: همکاری نزدیک مجلس و دولت برای اجرای سیاست‌های حمایتی از تولیدکنندگان، بهبود فضای کسب و کار، ایجاد فضای مناسب در تصمیم گیری‌ها، پررنگ کردن نقش پارلمان و رفع موانع تولید به صورت اساسی با حفظ انسجام تیم اقتصادی دولت لازم است.

 مقدسی همچنین گفت: شاه بیت همه پیشنهادات برای جهش تولید، حفظ وحدت و انسجام ملی، همکاری بین قوا و تقویت تولیدکنندگان است، بنابراین استفاده از ظرفیت همه بخش‌ها باید در اولویت قرار بگیرد.

علیم یارمحمدی عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران  درباره نقش مجلس در جهش تولید گفت: تولیدکنندگان کشور باید به خودباوری برسند و اگر در زمینه تولید مشکلاتی در بُعد قانونی و بودجه‌ای دارد، دولت و مجلس باید به آن رسیدگی کنند تا مشکلات این عزیزان حل شود.

او ادامه داد: اگر مشکل قانونی در مجلس در زمینه تولید وجود دارد، مجلس باید آن را در قالب لایحه بیاورند و اگر لازم باشد کمیسیون‌های مربوط خود مجلس طرح‌هایی را تهیه کنند تا در راستای تولید حرکت‌های خوبی را در آینده نزدیک شاهد باشیم.

ذبیح نیکفر عضو کمیسیون بهداشت و درمان  هم در این رابطه اظهار کرد: به نظر من مهم‌ترین اقدامی که به ویژه مجلس آینده باید انجام دهد، اصلاح قوانین مربوط به بانکداری اسلامی  است  و ربا و نزول را تعدیل کند، چراکه  نزول و سود که به بانک‌ها پرداخت می شود منجر به تعطیلی تولیدی‌ها شده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: دولت و مجلس باید دست به دست هم دهند و در مجلس آینده مشکل تولید را حل کنند تا جهش تولید صورت بگیرد، همچنین با همفکری بحث فراهم آوردن سرمایه در گردش، تسهیلات بدون سود بالا و با حداقل کارمزد قرض الحسنه را در اختیار مردم قرار دهند.

چرا مقام معظم رهبری پی در پی شعار اقتصادی اتخاذ می کنند؟/در حال تکمیل

کرونا تهدید یا فرصتی برای توسعه تولید؟

بیش از یک ماه است که کشورمان با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کند، با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری، ویروس منحوس کرونا به ما نشان داد که اگر تولیدکنندگان و صاحب نظران کشورمان را درک کنیم و واقعا از آنها کمک بخواهیم، آنها خیلی خوب می‌توانند توسعه تولید را محقق و حتی جهش تولید ایجاد کنند و تغییراتی در کار خود متناسب با نیاز مملکت دهند، البته برخی کشورها تصور می کردند ایران با تحریم های غرب نمی تواند در مواجه با این ویروس تاب بیاورد اما تولیدکنندگان و مردم کشورمان به خوبی نشان دادند که هر وقت لازم باشد پای کار می آیند و پتانسیل انجام کارهای بسیاری را دارند.

رمضانعلی سبحانی فر نماینده سبزوار در مجلس گفت‌: درباره عاجز بودن غرب در مواجه با کرونا گفت: اکنون کشور‌هایی مانند اروپا و آمریکا در برخورد با بیماری کرونا دچار مشکل شده‌اند، ولی ما بیش از یک ماه است که درگیر این ویروس و چندین سال درگیر تحریم‌های غرب هستیم اما با این حال توانسته ایم روی پای خود بایستیم. پس حمایت از تولید تا اینجا توانسته موفقیت آمیز باشد و خود را در این تنگنا‌ها نشان داده است.

او ادامه داد:  جهش تولید یعنی از نیاز‌های اولیه خود فراتر برویم و به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم صادرات محور شویم، به سمتی برویم که تولید کشور از نیاز داخلی کشور بیشتر شود و بتوانیم در بخش تولیدات، صادرات محور شویم.

عباسعلی پوربافرانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان گفت: با توجه به شرایطی که بعد از بیماری کرونا در کشور به وجود آمد، می‌توانیم یک الگو و مقدمه را برای «جهش تولید» در حوزه الزاماتی که برای مبارزه با بیماری کرونا وجود داشت مثال بزنیم، زیرا تا قبل از بیماری کرونا تولیدات برخی از اقلام  بهداشتی مانند دستکش، ماسک، الکل و برخی شوینده ها در سطح معمولی قرار داشت، اما با شیوع این ویروس وضعیت متفاوتی حاکم شد و عناصر مختلف در کنار هم قرار گرفتند تا بتوانند این مشکل را برطرف کنند.

پوربافرانی تاکید کرد: برای مقابله با کرونا در حوزه دانش بنیان، تولید، خطوط تولید، تولید محتوای علمی، کیت‌های آزمایشی و بررسی‌های حوزه درمان اتفاقات مثبتی صورت گرفت که می‌تواند الگو و مقدمه‌ای برای «جهش تولید» باشد.

لاله افتخاری نماینده ادوار مجلس گفت‌: هم با اشاره به اینکه کرونا می‌تواند فرصت خوبی  برای توسعه تولید کشورمان باشد، تصریح کرد: کرونا می تواند به تولید در برخی صنایع  شتاب دهد و اگر در همه عرصه‌ها جهش‌ها ایجاد شود قطعا شعار امسال بسیار بهتر از سال‌های گذشته محقق شود.

او افزود: در حقیقت باید به جای آسیب دیدن از ویروس کرونا،  نیمه پر لیوان را ببنیم و این آسیب‌ها را تبدیل به فرصتی شود تا توان داخلی خود را پیدا کنیم، بنابراین باید  با نگاهی درون زا ، از کشور‌های دیگر که خود درمانده هستند کمک نخواهیم.

در پایان باید گفت که دولت و مجلس آینده وظیفه سختی در دست دارند اما با همکاری و ارتباط نزدیک می توانند سهم عظیمی در تحقق جهش تولید داشته باشند. البته  تولید کنندگان  و به ویژه مردم کشورمان باید بدون هیچ ترسی از تحریم‌های آمریکا که هر روز با اعلام یک فهرستی از آن سعی می‌کند امید را از مردم  ما بگیرند تا به توسعه تولید و اقتصاد نرسد، به راه خود ادامه داده و در رسیدن به این اهداف راسخ‌تر باشند، لذا این موقعیت فرصتی برای تمرکز در تولید داخل است.

شعار سال، بااندکی تخلیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ 22 فروردین 1399، کد خبر:7304004 ،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
0
0
به این دولت گه امیدی نیست امیدواریم این ممجلس حداقل کاری کنه تا از این وضعیت اقتصادی خارج شیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین