پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۰۶۲۷
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲
در حالی که برخی رسانه‌ها خبر از برگزاری جلسات مجدد شورای عالی کار و بازنگری در دستمزد کارگران دادند، اما نماینده کارگران از برگزاری این جلسات اظهار بی‌اطلاعی کرد و ظاهرا این خبرها گمانه زنی رسانه‌ای و قرار است وزیر کار در روزهای آینده بخشنامه مزد 99 را ابلاغ کند.
شعارسال: در حالی که برخی رسانه‌ها خبر از برگزاری جلسات مجدد شورای عالی کار و بازنگری در دستمزد کارگران دادند، اما نماینده کارگران از برگزاری این جلسات اظهار بی‌اطلاعی کرد و ظاهرا این خبرها گمانه زنی رسانه‌ای و قرار است وزیر کار در روزهای آینده بخشنامه مزد 99 را ابلاغ کند.
 
پس از اینکه جلسات شورای عالی کار برای تعیین افزایش حداقل دستمزد کارگران در سال99 در اواخر اسفندماه سال گذشته به نتیجه نرسید؛ در اولین جلسه در سال جدید و پس از ساعت‌ها چانه زنی بالاخر سرنوشت مزد کارگران مشخص شد اما نسبت به سال‌های گذشته کمی متفاوت بود.
 
امسال حداقل دستمزد با عدم رضایت و امضای نمایندگان کارگری آن‌هم با حداکثر رای، (رای موافق نمایندگان دولت و کارفرمایان) به تصویب شورای عالی کار رسید؛ علت عدم امضای مصوبه توسط نمایندگان کارگران اجرای ماده 41 قانون کار بود زیرا میزان افزایش حداقل دستمزد از تورم 34 درصدی سال 98 کمتر بود و  با حداقل حقوق 2.8 میلیون تومانی کارمندان دولت هم فاصله زیادی دارد، بر همین اساس صورتجلسه شورای عالی کار را امضا نکردند.

بنابراین گزارش، شورای عالی کار هفته گذشته افزایش 21 درصدی حداقل دستمزد کارگران و افزایش ۱۵درصدی برای سایر سطوح مزد را برای سال 99 را  تصویب کرد که براساس آن حداقل مزد در سال جاری برای 30 روز یک میلیون و 835 هزار تومان به علاوه بن خواروبار 400هزار تومان، حق اولاد برای هر فرزند 183هزار تومان، پایه سنواتی 175هزار تومان و کمک هزینه مسکن 100 هزار تومان تعیین شد. این مصوبه به دلیل کسب حد اکثر آراء قانونی است و باید آئین نامه اجرایی و جداول مربوط به مصوبه از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان رئیس شورا ابلاغ شود.
 
کارگران خواستار اجرای ماده 41 قانون کار هستند و شدند تا دستمزدشان براساس نرخ تورم تعیین شود ولی دولت که خود یک کارفرمای بزرگ است با این استدلال که افزایش دستمزد کارگران با توجه به نرخ تورم باعث افزایش تورم انتظاری در جامعه خواهد شد.

پس از مصوبه شورای عالی کار انتقادات از مصوبه این شورا توسط کارشناسان، فعالان کارگری، نمایندگان مجلس و... افزایش یافت و روز گذشته اخباری منتشر شد که جلسات بازنگری میزان مزد امسال از روز شنبه با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت در وزارت کار برگزار شده اما تا کنون نتیجه مشخصی نداشته و این در حالی است که وزیر تعاون، کار  و رفاه اجتماعی هنوز بخشنامه دستمزد را ابلاغ نکرده است.
 
امید واهی که خبرگزاری دولت به کارگران داد
 
خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) در خبری بدون ذکر هیچ منبعی مدعی شد جلسات بازنگری دستمزد 99 کارگران درپی بالاگرفتن انتقادها به مصوبه اخیر شورای عالی کار از روز شنبه برگزار شده و پیش‌بینی می‌شود مصوبه مزد ٩٩ دستخوش تغییرات شده و این بازنگری تا پایان فروردین ماه اعلام شود.
 
بنابراین گزارش، ایرنا در حالی خبر از برگزاری جلسات برای بازنگری دستمزد کارگران داد که منبع این خبرش مشخص نیست و تاکنون مرجع قانونی و یا وزارت کار یا دولت آن را تایید نکرده است و باید اعلام شود که بر چه اساسی و اطلاعاتی این خبر و با چه هدفی آن را منتشر کرده است.
 
اما فرامرز توفیقی، نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفتگو با خبرنگار دانا از برگزاری جلسه در وزارت کار برای بازنگری در دستمزد کارگران اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: تاکنون دعوتنامه‌ای برایش برای شرکت در جلسه ارسال نشده است.
 
براساس پیگیری‌های خبرنگار راه دانا، تاکنون جلسه‌ای در خصوص بازنگری دستمزد کارگران برگزار نشده است همچنین براساس روال سال‌های گذشته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید بخشنامه دستمزد را پس از پایان جلسه شورای عالی کار و تعیین دستمزد ابلاغ کند که تاکنون محمد شریعمداری وزیر کار این بخشنامه را امضاء و ابلاغ نکرده و ظاهرا قرار است بخشنامه مزد امسال در اواخر فروردین ماه و حتی اوایل اردیبهست ماه ابلاغ شود و به نظر نمی‌رسد بازنگری در مزد کارگران رخ دهد.
 
 حقوق و دستمزد کارگران در فروردین ماه امسال براساس بخشنامه دستمزد سال گذشته پرداخت خواهد شد و افزایش دستمزد از ماه آینده یعنی اردیبهشت ماه و پس از ابلاغ توسط وزیر کار در حقوق کارگران اعمال می‌شود و اخبار منتشر شده در خصوص بازنگری مزد کارگران در سال‌جاری گمانه زنی رسانه‌ای است و منابع رسمی آن را تایید نکردند و به احتمال خیلی زیاد چنین چیزی رخ نخواهد داد.

البته قرار است در هفته جاری برخی از نمایندگان عضو فراکسیون کارگری مجلس با شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جلسه برگزار کنند و در مورد اعتراض کارگران مذاکره می‌کنند.
 
 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از شبکه اطلاع رسانی راه دانا    ،تاریخ انتشار: 26  فروردین    1399،کدخبر  :  1599285 ،www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین