پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۱۳۸۹
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۴
رهبر معظم انقلاب طی سال‌های اخیر با انتخاب یک شعار برای آن سال، سیاست‌های کلی نظام را مشخص می‌کنند. چند سالی است که این انتخاب‌ها، رنگ اقتصادی به خود گرفته که حکایت از اهمیت و اثرگذاری اقتصاد بر ساختار کلی کشور دارد.

شعار سال: سال ۱۳۹۹ نیز باعنوان «جهش تولید» نام‌گذاری شده است. جهش تولید در ادامه اهدافی همچون اقتصاد مقاومتی، حمایت از کالای ایرانی و افزایش تولید، قرار دارد. در این میان توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که صنایع معدنی و فلزی با تکیه بر منابع و مزیت‌های کشور از ظرفیت ویژه‌ای برای تحقق شعار سال برخوردار هستند؛ به‌ویژه که طرح‌های توسعه متعددی در زنجیره فولاد، مس، آلومینیوم، سرب و روی، طلا و... در دستور کار قرار دارد که اجرایی شدن آن‌ها به‌منزله رشد تولید خواهد بود.

باید خاطرنشان کرد که در سایه اجرایی شدن جهش تولید در این بخش، اقتصاد در مسیر رشد قرار می‌گیرد و موقعیت‌های شغلی متعددی حاصل خواهد شد؛ بنابراین در چنین شرایطی باید ضمن شناخت موانع موجود در مسیر تحقق جهش تولید، زمینه گام برداشتن در آن فراهم شود و در ادامه نیز با اقداماتی همچون تسهیل توسعه صادرات، بهبود فضای کسب‌وکار و همچنین تامین منابع مالی و توسعه سرمایه‌گذاری، زمینه رشد بیشتر تولید را فراهم کرد. صمت برای بررسی این موضوع با فعالان صنایع فولاد و آلومینیوم گفتگو کرده است.

رشد تولید در سایه توسعه صادرات

فرزاد ارزانی، مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان درباره الزامات تحقق هدف جهش تولید در امسال به‌ویژه در صنعت فولاد کشور گفت: درحال‌حاضر بسیاری از واحد‌های تولیدی در صنعت فولاد کشور پایین‌تر از ظرفیت اسمی خود، فعالیت می‌کنند. چنانچه این واحد‌ها بتوانند تولید خود را به ظرفیت ایجاد شده برسانند، گام بزرگی در مسیر اجرای هدف یادشده، برداشته می‌شود.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان، تامین سرمایه را یکی از پیش‌شرط‌های جهش تولید در امسال دانست و افزود: بعضی از پروژه‌ها به‌دلیل مشکل در تامین مالی، نیمه‌کاره مانده‌اند، این درحالی است که می‌توان با جذب سرمایه‌های کوچک، روند اجرای این طرح‌ها را مدیریت کرد تا در کوتاه‌مدت یا میان‌مدت به مرحله بهره‌برداری برسند.

علاوه بر این، بانک‌ها نیز می‌توانند با ارائه تسهیلات مالی، شرایطی را فراهم آورند که این پروژه‌های نیمه‌کاره به اتمام برسند.

ارزانی در ادامه تاکید کرد: فروش محصولات تولیدشده در شرکت‌های مختلف را باید از دیگر الزامات در این مسیر دانست که زمینه تولید با حداکثر ظرفیت و افزایش آن را فراهم می‌کند. اولویت فولادسازان کشور، تامین نیاز بازار داخلی است، اما بازار کشور تنها توان جذب بخش محدودی از محصولات این صنایع را دارد؛ درنتیجه باید مابقی این تولیدات به بازار‌های بین‌المللی صادر شوند. در همین راستا شرکت‌های فولادی کشور کوشیده‌اند صادرات خود را افزایش دهند.

باید خاطرنشان کرد که توسعه صادرات در شرایط تحریم، بسیار دشوار و به‌منزله دور زدن تحریم‌هاست؛ بنابراین تلاش برای توسعه صادرات گریزناپذیر و از مقدمات اولیه گام برداشتن در این مسیر است.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان تاکید کرد: صادرات از منظر تامین ارز مورد نیاز شرکت‌های فولادی نیز حائز اهمیت است. ما قصد نداریم تامین ارز مورد نیاز خود در مسیر تولید را به دوش دولت بیندازیم؛ بنابراین صادرات نه‌تن‌ها نیاز فولادسازان به ارز را تامین می‌کند، بلکه در صورت لزوم می‌تواند به‌عنوان منبعی برای تامین نیاز سایر تولیدکنندگان و فعالان در این زنجیره، استفاده شود.

او افزود: فولاد یک زنجیره است که هر حلقه آن، مواد اولیه سایر بخش‌ها را تامین می‌کند؛ بنابراین لازمه موفقیت در یک حلقه، عملکرد مثبت در تمامی زنجیره است.

ارزانی تاکید کرد: مدیریت زنجیره فولاد، از دیگر الزامات رشد تولید فولاد در کشور محسوب می‌شود. در موارد متعددی شاهد هستیم که تولیدکنندگان در حلقه‌های مختلف زنجیره از شرایط خود ناراضی هستند، اما می‌توان با رفع چالش‌های موجود، بستری برای رشد فراهم کرد. متاسفانه قیمت‌گذاری یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که فعالان صنعتی را ناراضی می‌کند.

چنانچه تعیین قیمت‌ها از منطق صحیحی تبعیت نکند، بخشی از انرژی ما صرف رفع این چالش‌ها می‌شود و حتی دولت برای رفع مشکلات ناچار به دخالت خواهد بود. بدون تردید مداخله دولت محدودیت ایجاد و بستر را برای رانت آماده می‌کند. درچنین شرایطی افراد، به‌جای مجموعه‌های تولیدی از منافع بهره‌مند خواهند شد و ضرر قابل‌توجهی به تولید وارد خواهد شد.

تامین سرمایه، پیش‌شرط تولید

اکبر ترکان، رئیس هیات مدیره شرکت آلومینیوم جنوب (سالکو) درباره جهش تولید در صنعت آلومینیوم کشور گفت: شرکت‌های ایرالکو، المهدی، هرمزآل، جاجرم و سالکو تولید شمش آلومینیوم کشور را برعهده دارند. مجموع تولید شرکت‌های یادشده بسیار پایین‌تر از ظرفیت‌های جهانی است و باید جهشی در تولید این صنعت، ایجاد شود.

ترکان افزود: توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که وجود ذخایر عظیم گاز در ایران یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌ها برای رشد صنعت آلومینیوم کشور محسوب می‌شود. با تکیه بر ذخایر عظیم گاز انتظار می‌رود این صنعت پیشرفت قابل‌توجهی را از آن خود کند. در گام نخست تحقق تولید ۱.۵ میلیون تن آلومینیوم براساس سند چشم‌انداز توسعه کشور مورد توجه قرار دارد. در گام بعدی نیز این ظرفیت تولید باید به ۳ میلیون تن افزایش یابد.

رئیس هیات‌مدیره سالکو خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر مانع کمبود سرمایه در مسیر توسعه این صنعت و افزایش تولید آن وجود دارد؛ چراکه دیگر نمی‌توان از وام و تسهیلات بانکی بین‌المللی استفاده کرد؛ درنتیجه باید از منابع مالی داخلی همچون بانک‌ها، صندوق توسعه ملی و بازار سرمایه استفاده کرد.

رئیس هیات مدیره شرکت آلومینیوم جنوب اظهار کرد: ساختار صنعتی کشور ما اشکالاتی دارد؛ از همین رو پس از این همه سال اجرای برنامه‌های توسعه‌ای، هنوز سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی محدود و تنها حدود ۱۲ درصد است. صنعتی شدن به این معنی است که سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی به بالای ۳۰ درصد افزایش یابد. چنانچه این هدف محقق شود، تولید نیز جهش می‌یابد.

ترکان یکی از چالش‌های موجود در این مسیر را اتکای صنایع به یک نسل از افراد نسبت داد. یعنی شخص کارآفرینی متکی به ظرفیت‌ها، استعداد‌ها و شرایط محیطی خود، یک بنگاه صنعتی را ایجاد می‌کند، اما این بنگاه برای چند نسل فعالیت خود را ادامه نمی‌دهد. این ویژگی مخصوص ایران است و در کشور‌های صنعتی شاهد تداوم فعالیت یک کسب‌وکار برای چند نسل هستیم.

حتی در مواردی شاهد آن هستیم که سرمایه ایجاد شده در کشور در گذر زمان از کشور خارج می‌شود؛ بنابراین باید تمهیداتی برای رفع این چالش اندیشیده شود. یکی از این راهکار‌ها ورود سهام این شرکت‌ها به بازار سرمایه است. با این کار این واحد‌های تولیدی در گذر زمان از بین نمی‌روند.

رئیس هیات مدیره شرکت آلومینیوم جنوب جذب سرمایه موجود در جامعه و در دست افراد به بازار سرمایه را یکی دیگر از مقدماتی دانست که شرایط جهش تولید را فراهم می‌کند. او افزود: متاسفانه بیشترین سرمایه موجود در کشور ما جذب بازار پولی یعنی بانک‌ها می‌شود.

به این سرمایه سود تعلق می‌گیرد و شبهاتی به آن وارد است؛ در حالی که اگر سرمایه‌های یادشده جذب بازار سرمایه شوند، بدون هیچ شبهه‌ای، زمینه توسعه صنایع و تقویت تولید فراهم می‌شود.

ترکان گفت: سهم قابل‌توجهی از واحد‌های تولیدی کشور را شرکت‌های کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند. درواقع تنها ۴ درصد بنگاه‌های ایران، در رده شرکت‌های بزرگ جای می‌گیرند. حال حضور این شرکت‌ها در بورس، زمینه جذب سرمایه به آن‌ها را فراهم می‌کند و با تبدیل این بنگاه‌ها به شرکت‌های بزرگ، زمینه موفقیت این شرکت‌ها در سطح جهانی فراهم می‌شود.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری ماین نیوز ، تاریخ انتشار 30  فروردین    99، کد خبر:   50087، www.minews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین