پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۲۷۲۲۱۱
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۳
مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی وزارت علوم با تشریح اقدامات مراکز آموزش عالی غیردولتی در شرایط کرونا گفت: رایزنی برای بهره‌مندی این مراکز از تسهیلات حمایتی دولت انجام شد.

شعار سال: فرزانه شمیرانی درباره وضعیت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی در شرایط شیوع کرونا و توقف فعالیت‌های حضوری آموزشی گفت: مجموعه آموزش عالی کشور در نیمسال دوم تحصیلی ۹۸-۹۹ در پی شیوع بیماری کووید -۱۹ با توقف فعالیت‌های حضوری مواجه شد و دانشگاه‌های غیردولتی نیز از این وضعیت مستثنی نبودند. در نتیجه این دانشگاه‌ها نیز مشابه دانشگاه‌های دولتی و در تبعیت از سیاست‌ها و تصمیمات نهاد‌های بالادستی با متوقف کردن آموزش‌های حضوری به سراغ جایگزینی آموزش‌های الکترونیکی رفتند.

وی خاطر نشان کرد: به طور طبیعی توان، امکانات، پیشینه و شرایط این دانشگاه‌ها یکسان نیست، اما گزارش‌های دریافتی نشان می‌دهد که بخش اعظم این مراکز آموزشی توانستند در مدتی کوتاه خود را با شرایط تازه وفق دهند و آموزش‌های الکترونیکی را راه‌اندازی کرده و توسعه دهند.

مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی وزارت علوم در پاسخ به پرسشی مبنی بر آنکه "این موفقیت تا چه حد است و شنیده‌هایی مبنی بر ناتوانی دانشگاه‌های غیرانتفاعی در ارائه آموزش‌های الکترونیکی هم مطرح است، گفت: مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی کمتر از ۳۰۰ هزار نفر از دانشجویان کشور را پوشش می‌دهند و در سراسر کشور پراکنده هستند که توان و امکانات یکسانی ندارند. شاید در نگاه اول بتوان گفت که این مجموعه از دانشگاه‌ها نسبت به دانشگاه‌های دولتی و باسابقه تأخیر بیشتری داشتند یا از شتاب لازم برخوردار نبودند، اما به جرأت و با استناد به گزارش‌های دریافتی می‌توان گفت توانستند در مدتی کوتاه خود را با شرایط جدید تطبیق دهند. آنچنان که تا پایان اسفند حدود ۲۰ درصد از این دانشگاه‌ها امکانات و بستر لازم را برای آموزش‌های الکترونیکی فراهم کردند، اما در فاصله‌ای کوتاه تا پایان فروردین ماه این دسته از دانشگاه‌ها با استناد به گزارش‌های دریافت شده از حدود ۷۵ دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی بیش از ۷۰ درصد دانشجویان این مراکز آموزشی تحت پوشش آموزش‌های الکترونیکی قرار گرفته‌اند و این روند افزایشی همچنان با شتاب بیشتری ادامه دارد. ضمن اینکه برخی از موسسات غیرانتفاعی استان تهران سالهاست که در حوزه آموزش‌های الکترونیکی، دارای سابقه فعالیت آموزشی الکترونیکی بوده و حتی در شرایط اخیر نیز برای کمک به دیگر مؤسسات اعلام آمادگی کردند.

وی درخصوص آنکه وزارت علوم برای حمایت از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در شرایط کنونی چه اقداماتی به انجام رسانده است، گفت: در کنار همه اقداماتی که پس از توقف آموزش‌های حضوری در سطح دانشگاه‌ها با هدایت وزارت علوم از جمله تغییر در مقررات آموزشی با هدف تسهیل و توسعه آموزش‌های الکترونیکی و نیز مراوده با وزارت ارتباطات برای بهره‌مندی دانشگاه‌ها از ترافیک اینترنتی رایگان رخ داد، برخی اقدامات نیز مختص دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی به انجام رسید.

شمیرانی خاطر نشان کرد: برای نمونه با توجه به آنکه دانشگاه‌های غیردولتی بیش از دانشگاه‌های پرسابقه دولتی از شرایط اخیر و توقف فعالیت‌های حضوری در معرض آسیب هستند و به علت متکی بودن این دسته از دانشگاه‌ها به شهریه‌های دانشجویی و نبود حمایت‌های بودجه‌ای از سوی دولت، کوشش شد تا رایزنی‌های لازم برای بهره‌مندی این مراکز آموزشی از اعتبارات و تسهیلات حمایتی دولت به انجام رسد که با موافقت وزیر علوم در حال پیگیری است.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار 4  اردیبهشت    99، کد خبر:    842802، www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین