پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۲۴۳۰
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۲
پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نظامی نور به وسیله ماهواره بر سه مرحله ای قاصد، این نگرانی را در برخی از کشورها بوجود آورده که ایران با این فناوری، به زودی می تواند به توان موشکی بین قاره ای دست یابد. لذا، شاهد نوعی هجمه هماهنگ بر علیه کشور عزیزمان و فرزندان برومند سپاهی هستیم. به نمایندگی از طرف ملت غیورمان خدمت عزیزان سپاهی عرض می کنیم که همت تان مستدام و امیدتان به خداوند باشد. ان شاالله به زودی زود،شاهد شنیدن خبر گذر از برد 5000 کیلومتر و رسانه ای شدن برد موشکی 8000 کیلومتر باشیم.

شعار سال:پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نظامی نور به وسیله ماهواره بر سه مرحله ای قاصد، این نگرانی را در برخی از کشورها بوجود آورده که ایران با این فناوری، به زودی می تواند به توان موشکی بین قاره ای دست یابد.در اینجا واکنش فرانسه ،آلمان ،انگلیس و امریکا را به این واقعه می خوانید.

وزارت خارجه فرانسه به پرتاب ماهواره نظامی «نور» واکنش نشان داده و مدعی شدکه برنامه موشکی ایران عامل نگرانی برای امنیت منطقه ای و بین المللی است.

بر اساس این گزارش، وزارت خارجه فرانسه مدعی شد که برنامه موشکی ایران عامل نگرانی برای امنیت منطقه ای و بین المللی است.

گفتنی است ماهواره نور به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران صبح روز چهارشنبه (۳ اردیبهشت ماه) از ماهواره بر ۳ مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.

برلین نیز به پرتاب ماهواره «نور» از سوی ایران واکنش نشان داد و آن را مغایر با منافع امنیتی اتحادیه اروپا دانست.

وزارت خارجه آلمان در پیامی توئیتری به پرتاب ماهواره نظامی «نور» از سوی ایران واکنش نشان داد و ضمن ابراز نگرانی، مدعی شد موضع برلین درباره برنامه موشکی ایران تغییرناپذیر است.

این وزارتخانه همچنین مدعی تأثیر ثبات زدای برنامه موشکی ایران بر منطقه شد و گفت این مسئله از منظر تأمین منافع امنیتی اتحادیه اروپا نیز پذیرفتنی نیست.

گفتنی است ماهواره نور به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران صبح روز چهارشنبه (۳ اردیبهشت ماه) از ماهواره بر ۳ مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.

انگلیس نیز عقب نماند و یک سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس در این باره اظهار داشت:ایران با پرتاب ماهواره نظامی «نور» به فضا، قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کرده است.
ما و متحدان بین‌المللی‌مان درباره برنامه موشک‌های بالستیک ایران که موجب بی‌ثباتی و تهدید امنیت منطقه‌ می‌شود، نگرانی‌های مهم و بلندمدتی داریم.

اما دونالد ترامپ از قافله عقب نماند و مثل همیشه بسیار حق به جانب واکنش نشان داد و گفت :در مورد ایران از خودشان بیشتر می‌دانیم.

رئیس جمهور آمریکا می‌گوید واشنگتن ایران را زیر نظر دارد و روند پرتاب ماهواره را از نزدیک دنبال می‌کرد. مایک پمپئو اعلام کرد که ایران باید در این زمینه حساب پس بدهد. معاون پنتاگون رفتار ایران را "شرورانه" خواند.

رئیس جمهور آمریکا در نشست خبری کاخ سفید، در واکنش به پرتاب ماهواره نور از جمله گفت: «از نزدیک ایران را زیر نظر داریم و از خودشان بیشتر در مورد ایران می‌دانیم.»

دونالد ترامپ اضافه کرد که وشنگتن روند پرتاب ماهواره را از نزدیک دنبال می‌کرد.

وزیر خارجه آمریکا نیز پرتاب موشک‌ ماهواره‌بر سپاه را محکوم کرد و در کنفرانسی خبری گفت ایران باید در این زمینه حساب پس بدهد. مایک پمپئو در کنفرانسی خبری تاکید کرد که این موشک از طرف نهادی پرتاب شده که در فهرست "سازمان‌های تروریستی" آمریکا قرار دارد.

پمپئو یادآوری کرد که بر خلاف اصرار ایران بر ماهیت غیرنظامی برنامه‌های ماهواره‌ای، موشک نور ثابت کرد که نظر ایالات متحده برحق است.

هم‌زمان، مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته که پرتاب ماهواره نور، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است و واشنگتن می‌خواهد این موضوع در شورای امنیت بررسی شود.

وزارت دفاع آمریکا هنوز درباره اقدام سپاه موضعی نگرفته اما جانشین ستاد مشترک ارتش ایالات متحده گفته که موشک مسیری بسیار طولانی را پیمود: «... این تاکیدی است بر آن که ایران توان تهدید همسایگان خود و متحدان ما را دارد.»

ژنرال جان هایتن در کنفرانسی خبری گفت: «همه باید بدانند که ما پرتاب هر راکت و موشکی از زمین را رصد و شناسایی می‌کنیم. این شامل موشک اخیر ایران هم می‌شود. ما اطلاعات بیشتری ارائه نمی‌کنیم زیرا محرمانه و طبقه‌بندی شده هستند.»

در همین نشست خبری، معاون پنتاگون، رفتار ایران را "شرورانه" خواند.
موشک ماهواربر سیمرغ که با اهداف غیرنظامی به مدار زمین پرتاب شده بود لحظاتی پس از پرتاب منفجر شد.

موشک ماهواربر سیمرغ که با اهداف غیرنظامی در ۵ مرداد ۱۳۹۶ به مدار زمین پرتاب شده بود لحظاتی پس از پرتاب منفجر شد.

وزارت خارجه اسرائیل نیز پرتاب ماهواره نظامی نور را محکوم کرده و در بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواسته که تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کند. در این بیانیه آمده که ایران به برنامه‌های نظامی ادامه می‌دهد در حالی که باید روی بحران کرونا و شهروندان ‌آسیب دیده تلاش کند.

وزیر ارتباطات ایران در توضیح این که چرا برنامه‌های فضایی سپاه پاسداران جداگانه هستند، به آسوشیتدپرس گفته است: «برنامه فضایی ایران صلح‌آمیز است که بخشی را دولت انجام می‌د‌هد و بخش صلح‌آمیز دفاعی طبعا به وسیله نیروهای مسلح پیگیری می‌شود.»

سپاه پاسداران، چهارشنبه سوم اردیبهشت از پرتاب موفق نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی خبر داد. در اطلاعیه سپاه آمده بود: «ماهواره نور از ماهواره‌بر سه مرحله‌ای قاصد، از کویر مرکزی ایران با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.»

جزییات بیشتری از این ماهواره نظامی منتشر نشده است. در رسانه‌های داخلی، بیش از هر چیز تبریک و تمجید مقامات از توانمندی سپاه به چشم می‌خورد.

ماهواره نور در پنجمین تلاش ایران به فضا پرتاب شده است. تلاش‌های قبلی همگی ناکام مانده بودند. آخرین مورد به ماهواره مخابراتی "ظفر" باز می‌گشت که در بهمن ۹۸ و به مناسبت سالگرد انقلاب اسلامی پرتاب شد. این ماهواره، هشت دقیقه پس از  پرواز سقوط کرد. محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در توضیح امر گفت: «ماهواره به مدار ۵۴۰ کیلومتری رسید ولی ماهواره‌بر به سرعت ۷۴۰۰ کیلومتری که لازم بود نرسید.»

ایران همواره مدعی شده که ماهواره‌هایش کارکردی غیرنظامی دارند. آمریکا برنامه‌های ماهواره‌ای ایران را پوشش برای فعالیت‌های نظامی و موشکی می‌داند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر،تاریخ انتشار:4اردیبهشت1399،کد خبر:4907971،www.mehrnews.com

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه تحلیلی خبری عصر ایران،تاریخ انتشار:5اردیبهشت1399،کد خبر:724980،www.asriran.com

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت دویچه وله،تاریخ انتشار:4اردیبهشت1399،کد خبر:53214039،www.dw.com

برگرفته از فضای مجازی

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین