پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۲۷۳۱۰۶
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۹
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش جزئیات جدیدی از اعمال فوق العاده ویژه برای معلمان و یا ترمیم رتبه‌بندی اعلام کرد و گفت: احکام جدید معلمان در راه است و به‌زودی صادر خواهد شد.
شعارسال:معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش جزئیات جدیدی از اعمال فوق العاده ویژه برای معلمان و یا ترمیم رتبه‌بندی اعلام کرد و گفت: احکام جدید معلمان در راه است و به‌زودی صادر خواهد شد.
 
 علی الهیار ترکمن در نشستی خبری درباره استخدام نیروهای حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی گفت: طبق مصوبه قانونی برای آموزشیاران و آموزش دهنده‌ها باید آزمون ورودی برگزار کنیم که در صورت قبولی به دانشگاه فرهنگیان معرفی شوند. قرار بود آزمون فروردین ماه باشد که به دلیل شرایط خاص کشور میسر نشد و هدف گذاری ما خرداد ماه است، مگر آنکه مصوبات ستاد کرونا کار را طور دیگری رقم بزند. این در حالیست که ۲۵ هزار مجوز استخدامی برای این گروه اخذ شده است.
 
وی افزود: حذف آزمون در اختیار ما نیست و جزو مصوبات قانونی است. برای برگزاری آزمون استخدامی از طریق اساسنامه ماده ۲۸ نیز باید گفت که یکی از اصلی‌ترین نیازهای ما جذب نیرو از طریق ماده ۲۸ است. حجم و ترکیب این نیاز را به سازمان استخدامی اعلام کردیم و امیدواریم مجوزها صادر شوند. فعلا در فرایند مذاکره هستیم و رقم نهایی شده را بعد از صدور اعلام می کنیم.
 
 اختصاص ۳۵۰۰ سهمیه به آموزش و پرورش برای سرباز معلم
 
وی درباره سهمیه سربازمعلمان گفت: امسال اعزام نیروی سرباز کمی به دلیل شرایط موجود محدود شده و با وجود محدودیت‌ها، ستاد کل نیروهای مسلح همکاری خوبی داشتند و سهمیه ما را کاهش ندادند و ۳۵۰۰ سهمیه به آموزش و پرورش اختصاص دادند.
 
الهیار به بیان پیشینه‌ای از اجرای طرح رتبه بندی پرداخت و گفت: رتبه بندی یک فرایند طولانی را طی کرد. بحث پیگیری ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه برای رتبه بندی از مطالبات اصلی ما بود و این ماده به نحوی است که تفاوتی در نگاه به نوع رتبه بندی ایجاد می‌کند. یک نگاه نیازمند لایحه است و طبق نگاه دوم رتبه بندی می تواند از سوی دولت انجام بگیرد. در این قانون صراحتا دولت مکلف شده نظام رتبه بندی را تنطیم کند و مجلس آن را در قالب بودجه سنواتی به تصویب برساند.
 
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بحثی که از سال ۹۷ داشتیم این بود که رتبه بندی از طریق لایحه به مجلس برود یا از طریق مصوبه دولت اجرا شود؟. نهایتا قرار شد رتبه بندی از طریق مصوبه دولت اجرایی شود. در رتبه بندی سال ۹۴ یک آیتم از فصل ۱۰ قانون مدیریت خدمات کشوری یعنی «حق شغل» درنظرگرفته شده بود و در سال ۹۸ سه آیتم به عنوان رتبه بندی مورد افزایش قرارگرفت.
 
در مصوبه رتبه بندی ۹۸، پنج رتبه برای معلمان درنظر گرفته شد و عوامل امتیاز آور مشخص شدند که سابقه خدمت، توقف در یک رتبه و... از این جمله بود. این مصوبه از مهر ۹۸ با بودجه ۲۰۰۰ میلیاردی پیش بینی شده به اجرا در آمد.
 
وی با بیان اینکه در پایان بهمن ۹۸ بخشنامه‌ای را از سوی سازمان برنامه خطاب به دستگاه‌های اجرایی داشتیم که به استناد مصوبه سال ۹۳ نتوانسته بودند امتیازات فصل دهم را برای پرسنل خود افزایش دهند و اکنون مجاز به این افزایش تا سقف ۵۰ درصد هستند. در وزارت آموزش و پرورش این تحلیل صورت گرفت که حالا که سه آیتم فصل ۱۰ را برای معلمان با پیش شرط استفاده می‌کنیم اما سایر کارمندان بدون پیش شرط از آن بهره مند می‌شود؛ بیاییم و یکبار برای همیشه این آیتم ها را برای همه فرهنگیان اجرا کنیم.
 
الهیار ادامه داد: در واقع این سه آیتم برای معلمان بین ۱۵ تا ۵۰ درصدافزایش یافته بود اما با این مصوبه برای سایر کارکنان بدون پیش شرط تا ۵۰ درصد افزایش می یافت. با جمع بندی صورت گرفته این کار را برای معلمان انجام دادیم و همه آیتم ها را برای معلمان تا ۵۰ درصد افزایش دادیم.
 
حقوق معلمان در سال ۹۹ با سقف افزایش ۵۰ درصدی تا ۱۵ درصد رشد می‌کند
 
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نکته منفی این بود که تفاوت‌های رتبه‌ای معلمان نادیده گرفته شد و آنها که در رتبه ۴ و ۵ بودند کمتر مشمول بخشنامه سازمان برنامه شدند و اعتراضات بسیاری صورت گرفت عنوان کرد:

اما معتقدیم این مصوبه در عملیات اجرایی به ضرر معلمان تمام نمی‌شود و حقوقشان در سال ۹۹ با سقف افزایش ۵۰ درصدی تا ۱۵ درصد رشد می‌کند.
 
ارایه پیشنهاد برقراری فوق العاده ویژه برای نیروهای آموزشی به معاون اول رئیس جمهور
 
وی همچنین با اشاره به آیتم فوق العاده ویژه گفت: این آیتم در قانون مدیریت خدمات کشوری برای کل کارکنان دولت تسری پیدا نمی‌کند و برای مشاغل خاص و تخصصی برقرار می‌شود و سازمان استخدامی آن را برقرار می کند. وزارت آموزش و پرورش قبلا در سال 91 از 124 شغل موجود، پیشنهاد برقراری 35 شغل را ارسال کرده بود که مشاغل آموزشی هم در آن بودند اما سازمان استخدامی در آن زمان با 16 شغل موافقت می کند و نیروهای آموزشی را خارج می کند و از سال 91 مجوزی برای برقراری فوق العاده ویژه برای کارکنان آموزشی نداشتیم. به همین خاطر هم یک تفاوتی بین دریافتی نیروهای ستادی و آموزشی به وجود آمده بود که برای رفع این نقیصه پیشنهاد برقراری فوق العاده ویژه برای نیروهای آموزشی را به معاون اول رئیس جمهور ارائه دادیم.
 
الهیار ادامه داد: همزمان دکتر نوبخت در برنامه اینستاگرامی با معلمان این موارد را توضیح داد که در نهایت برخی اعتراض کردند که دیدار باید رو در رو باشد. با پیگیری‌های انجام شده یک برنامه حضوری با نمایندگان تشکل‌ها در 28 فروردین در سازمان برنامه با نوبخت ترتیب داده شد. معلمان خواسته‌های خود را مطرح کردند و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که با برقراری فوق العاده ویژه معلمی بتوانیم این تفاوت را برطرف کنیم.
 
صدور احکام جدید معلمان در راه است
 
حقوق کارکنان آموزشی و غیرآموزشی تقریبا یکسان می‌شود
 
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مقرر شد ما مجددا امتیازات مصوبه سال 98 را به نحوی تغییر دهیم که همان تفاوت حرفه‌ای ناشی از رتبه بندی 98 دوباره به احکام برگردد گفت: دیروز موافقت سازمان برنامه به ما ابلاغ شده و در حال نهایی کردن بارمالی آن هستیم و صدور احکام جدید فرهنگیان در راه است. به این ترتیب حقوق کارکنان آموزشی و غیرآموزشی یکسان خواهد شد و تفاوت معنی داری ندارد. تفاوتی هم در نحوه برخورداری از فوق العاده ویژه بین فرهنگیان و سایر کارمندان دولت نخواهیم داشت.
 
وی با اعلام اینکه بزودی احکام را اصلاح خواهیم کرد اظهار کرد: خواهش می‌کنم جامعه فرهنگیان به خدمتگذاران خود اعتماد داشته باشند. در تحلیل این موضوع شتابزدگی صورت گرفت. ما همان زمان که تحت فشار بودیم این کار را دنبال می کردیم.

بحث دیگری را هم دنبال می کنیم. رتبه بندی به مطالبه جامعه فرهنگیان و مجلس تبدیل شده اما هر اقدامی که صورت می گیرد چالشی می‌شود و به این مطالبه مهم دارد کم توجهی می شود.
 
ارایه پیش نویس لایحه رتبه‌بندی به دولت تا شهریور ماه
 
وی افزود: درخواست ما این بود که یکبار برای همیشه رتبه بندی معلمان در چارچوب عملیاتی مشخص اجرا و حل و فصل شود و الگویی را با توجه به همه موازین رتبه بندی آماده و به مجلس ارائه دهیم و آن را تبدیل به قانون رتبه بندی کنیم. خوشبختانه این اقدام از سوی آموزش و پرورش مطرح و تشکل‌های فرهنگی نیز آن را در جلسه با دکتر نوبخت درخواست کردند که مورد موافقت سازمان استخدامی و سازمان برنامه قرار گرفت و مقرر شد یک کارگروه چهارجانبه با حضور نماینده تشکل‌ها شکل بگیرد که دوشنبه هر هفته این جلسه تشکیل می‌شود که ما نهایتا تا شهریور ماه پیش نویس لایحه رتبه بندی را به دولت ارائه می‌کنیم و دولت زمان کافی برای ورود آن به بودجه 1400 داشته باشد. اعضای این کارگروه مشخص شده اند.
 
عودت تفاوت بین رتبه‌بندی‌ها به فرهنگیان و ترمیم رتبه‌بندی
 
وی در پاسخ به اینکه آیا اعمال این فوق العاده ویژه به معنای احیا و بازگشت رتبه بندی به فیش‌های حقوقی است؟ گفت: ما رتبه بندی را حذف نکردیم، حذف رتبه بندی یعنی اینکه ما مبالغ افزوده شده از مهر 98 را کسر کنیم یا جلوی آن را بگیریم. در اسفند 98،فقط تفاوت‌ها یکسان شد که با اقدامات جدید و اصلاح ضرایب، تفاوت بین رتبه‌ها را باز می گردانیم و به نوعی ترمیم رتبه بندی صورت می گیرد.
 
 
شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از   خبرگزاری ایسنا   ،تاریخ انتشار: 9 اردیبهشت   1399،کدخبر: 99020906211،www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین