پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۳۴۴۳
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۶
اگرچه یکی از شعارهای وزیر ورزش و جوانان عدم حضور سرپرستان در فدراسیون‌های ورزشی به مدت طولانی بود؛ اما عملاً تعداد فدراسیون‌های بلاتکلیف و اداره طولانی‌مدت آن‌ها با سرپرست روز به روز اضافه می‌شود.

شعار سال: در آذرماه سال ۹۷ موضوع قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در فدراسیون‌های ورزشی به اجرا درآمد؛ اگرچه در آن زمان فدراسیون‌های ورزشی اعتقاد داشتند این قانون شامل حال آن‌ها نمی‌شود؛ اما ازآنجاکه همه در برابر قانون یکی هستند، رؤسای فدراسیون‌هایی ازجمله هندبال، قایقرانی، کاراته، والیبال، چوگان و... از سمت خود کنار رفتند و در این میان تنها مهدی تاج از ریاست فدراسیون فوتبال با توسل به ماده ۶۰ قانون خدمات کشوری که در آن اشاره شده است جانبازان می‌توانند یک‌بار در طول خدمت، بعد از بازنشستگی مشغول به کار شوند، کنار نرفت.

در آن مقطع زمانی مجمع برخی فدراسیون‌ها خیلی زود مشخص شد؛ اما در مقابل برخی فدراسیون‌ها تا مدت‌ها بلاتکلیف بودند. حالا در اواخر سال گذشته سازمان بازنشستگی کشوری به وزارت ورزش و جوانان نامه نوشته و در آن قید کرده که چند رئیس فدراسیون، بازنشسته هستند و باید هرچه سریع‌تر تا ۳۱ اردیبهشت از سمت خود کنار بروند؛ در غیر این صورت امضای آن‌ها گرفته می‌شود و اجازه هیچ فعالیتی ندارند.

در حال حاضر رؤسای فدراسیون‌های والیبال، بدن‌سازی و پرورش اندام و اسکواش جزو لیست بازنشستگان محسوب می‌شوند. هرچند که مسعود سلیمانی، رئیس فدراسیون اسکواش در گفتگو با خبرنگار آنا اعلام کرد که تا سه سال دیگر سنوات دارد و می‌تواند در فدراسیون اسکواش همچنان به فعالیت خود ادامه دهد.

داورزنی هم اخیراً در یکی از مصاحبه‌های خود اعلام کرد که از بازنشستگی‌اش بی‌اطلاع است و در یک برنامه تلویزیونی هم بازنشستگی او تکذیب شد. در مقابل، اما علی‌فر، رئیس ۱۵ ساله فدراسیون پرورش اندام و بدن‌سازی اعلام کرد به قانون احترام می‌گذارد و در برابر قانون همه یکی هستند.

به‌این‌ترتیب تا چند روز آینده وزارت ورزش و جوانان باید برای این فدراسیون و در صورت تأیید بازنشستگی دو فدراسیون دیگر سرپرست تعیین کند، اما موضوع مهمی که باید به آن اشاره کرد اداره شدن فدراسیون‌ها با سرپرست است.

سلطانی‌فر بهمن‌ماه ۱۳۹۵ به‌صراحت گفت: «چیزی که برای من خیلی عجیب است و به نظرم آفت فدراسیون‌ها و ورزش است، سرپرستی اداره شدن فدراسیون‌هاست. سرپرستی اداره شدن را از هر زاویه نگاه کنیم، قابل نقد است. فردی که سرپرست است، چون می‌داند موقتی است، اصلاً نمی‌تواند برنامه‌ریزی بلندمدتی داشته باشد؛ درنتیجه دنبال تأمین منابع مالی نمی‌رود، ضمن اینکه ممکن است یک سری ولخرجی‌ها داشته باشد. با تعیین سرپرست، حتی به مدت سه ماه، به روال جاری فدراسیون‌ها لطمه می‌زنیم».

از صحبت وزیر ورزش تا به امروز تقریباً چهار سال گذشته است و همچنان روند سرپرستی فدراسیون‌های ورزشی روزبه‌روز در حال افزایش است. در حال حاضر فدراسیون‌هایی ازجمله دوومیدانی، فوتبال، شطرنج، بولینگ و بیلیارد، اتومبیلرانی و موتورسواری، فدراسیون پزشکی ورزشی، ووشو، ورزش دانشگاهی، تنیس و ورزش همگانی با سرپرست اداره می‌شوند و اگر بازنشستگی رؤسای فدراسیون اسکواش، والیبال و بدن‌سازی و پرورش اندام هم تأیید شوند؛ این لیست طولانی‌تر از قبل می‌شود.

البته در این میان برخی فدراسیون‌ها هستند که روند اداره شدن آن‌ها با سرپرست طولانی‌تر از روال عادی است و هیچ‌کس به‌درستی نمی‌داند چرا وزارت ورزش و جوانان وضعیت این فدراسیون را مشخص نمی‌کند. فدراسیون تنیس یکی از پرچالش‌ترین فدراسیون‌های ورزشی است که نزدیک به دو سال است با سرپرست اداره می‌شود و تنها وزیر ورزش هرچند ماه یک‌بار سرپرست این فدراسیون را تغییر می‌دهد!

اگرچه بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو به دلیل شیوع ویروس کرونا یک سال به تعویق افتاد و در حال حاضر هنوز مشخص نیست این بازی‌ها در سال آینده برگزار می‌شود یا خیر؛ اما هیچ زمانی ریاست موقت در یک فدراسیون آورده خوبی برای ورزش ایران نداشته و نخواهد داشت!

برخی از این فدراسیون‌ها از سال گذشته با سرپرست اداره می‌شوند و همچنان این روند در سال جدید هم ادامه دارد. البته شیوع ویروس کرونا برگزاری مجامع فدراسیون‌های ورزشی را کمی با مشکل روبه‌رو کرده است؛ اما برگزاری مجمع فدراسیون دوومیدانی در اواخر سال گذشته و اصرار وزارت ورزش و جوانان با وجود مخالفت رؤسای هیئت‌ها نشان داد به نظر می‌رسد عزم جدی برای تعیین تکلیف برخی فدراسیون‌های ورزشی وجود ندارد و به همین خاطر است که هنوز برخی فدراسیون‌ها با سرپرست اداره می‌شوند.

عجیب اینکه فدراسیون‌های کلیدی و مهم دیگری مانند فوتبال، دوومیدانی، پزشکی ورزشی هم با سرپرست اداره می‌شوند و این در حالی است که این روز‌ها با توجه به شیوع ویروس کرونا فدراسیون پزشکی ورزشی بیشتر از همیشه به رئیس نیاز داشت.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی آنا، تاریخ انتشار 11  اردیبهشت    99، کد خبر:    486356، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین