پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۳۷۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱
مداحان در دو دهه اخیر از شکل سنتی خود خارج شده و به نهادی برای اظهار نظر سیاسی نیز بدل شده اند. این وضعیت از مداحان شخصیت‌هایی ساخته است که گاه آنان را به سبب اظهارنظر‌ها و موضع‌گیری‌های سیاسی و مذهبی وارد حاشیه‌هایی می‌کند که در قرن‌های متمادی فعالیت این قشر مذهبی کمتر سابقه داشته است.
شعار سال: در روز‌های گذشته نیز برخی اظهارنظر‌ها و تحرکات چند تن از این افراد حاشیه‌ساز شد و واکنش برخی از افراد و توضیح خود آنان را نیز به دنبال داشته است.
روز گذشته پخش یک مداحی از حاج محمود کریمی، مداح معروف در تلویزیون خبرساز شد و بخشی از فعالیت شبکه‌های اجتماعی را به خود اختصاص داد. محمود کریمی در این مداحی که به صورت زنده از شبکه دوم سیما پخش می‌شد، گفته بود که فردی به نام خسرو در حالت مستی با امام حسین (ع) تخته‌نرد بازی کرده و دو کسیه برنج به ایشان باخته و این کیسه‌ها را به هیئت محل داده است. او در این مداحی گفته بود: «وقتی این فرد به هیئت می‌رسد به او می‌گویند خانمی منتظرت بود، وقتی نیامدی، گفت به تو بگوییم که نذرت قبول است، اما هیچ وقت با بچه من قمار بازی نکن.»
این سخنان عجیب سبب ایجاد موجی از انتقاد و اظهار نظر در فضای مجازی و رسانه‌ای شد، اگرچه مراجع رسمی و شخصیت‌های مرتبط با این حوزه ترجیح دادند که در این باره سکوت کنند. همین امر سبب شد تا این مداح جنجالی خود دست به کار شود و پیرامون سخنان عجیبش توضیحاتی ارائه کند. محمود کریمی در ابتدای شروع برنامه روز بعد، گفت: «این سخنانش یک حکایت بوده که در زندگی معمولی برای خیلی از افراد رخ می‌دهد و نه طرح یک روایت دینی.» او اعلام کرد که این فرد در خیال خود با امام معصوم قماربازی کرده بوده است. کریمی همچنین اظهار داشت: «که برخی با توجه به اینکه از مفهوم چنین حکایاتی اطلاع دارند، اما به دنبال مسائل دیگری هستند.» پیش از این نیز حاج محمود کریمی خبرساز شده بود. بخصوص زمانی که خبری منتشر شد درباره تیراندازی او در اتوبان بابایی. بعدا برخی منابع خبری در این باره توضیح دادند که محمود کریمی از سوی نهاد‌های مربوطه دارای مجوز حمل سلاح است. به دلیل اثرگذاری حاج محمود کریمی در سال‌های اخیر و جذب جوانان به فرهنگ اهل بیت (ع) و ترویج این فرهنگ از سوی وی، ما شاهد عصبانیت ضدانقلاب از این مداح اهل بیت هستیم.
اتفاق دیگری که روز گذشته پای یکی دیگر از مداحان معروف را به متن حاشیه‌ها کشاند، اعلام تعطیلی هیئت حاج منصور ارضی به وسیله پلیس بود، در حالی که ماه‌هاست تعطیلی اماکن و اجتماعات مذهبی به طور رسمی اعلام شده است.
اما چیزی که این اتفاق را دردناک کرده، این است که گویا این هیئت در روز‌های گذشته بدون توجه به ممنوعیت‌های بهداشتی برقرار بود و بنابه اعلام یک روزنامه‌نگار بخشی از نزدیکان این مداح معروف براثر بیماری کرونا جان خود را از دست داده اند. یاشار سلطانی، فعال رسانه‌ای در این باره در صفحه توئیتر خود نوشت: «خواهر و شوهر خواهر حاج منصور بر اثر کرونا فوت کرده اند و دو روز پیش هم خواهرزاده او که به مسجد ارگ رفت‌ومد داشت، فوت کرد.» او ادامه داده است: «حاج منصور ارضی بر خلاف مصوبات ستاد کرونا و بدون ایجاد فاصله‌گذاری بین جمعیت بیرون مسجد ارک، مراسم خود را برگزار می‌کرد.» سلطانی همچنین اشاره کرده است: «پیش از این، فوت ناشی از کرونای نزدیکان منصور ارضی پنهان شد و حالا هم می‌خواهند این تعطیلی را سیاسی جلوه دهند.» البته سخنان این روزنامه‌نگار تاکنون از سوی منابع نزدیک به این مداح تایید نشده است.
اما تعطیلی اجباری این هیئت روز گذشته از سوی یکی از نزدیکان حاج منصور ارضی تایید شد. حاج جواد حیدری، مدیرعامل موسسه قدیم الاحسان و از نزدیکان حاج منصور ارضی در شعری که به مناسبت روز معلم خطاب به این مداح سروده و منتشر کرده است، تعطیلی مجلس مسجد ارک را با دخالت پلیس مرتبط دانسته است. در همین زمینه برخی منابع خبری اعلام کرده اند که شخص رئیس جمهوری به وزیر کشور درباره هیئت حاج منصور ارضی دستور صادر کرده و خواستار تعطیلی آن شده است. براساس گزارش‌ها مجلس مناجات‌خوانی حاج منصور، تنها جلسه دایر در تهران و شاید در کشور بود که به گفته دست‌اندرکاران موسسه قدیم الاحسان، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعم از تب‌سنجی، ضدعفونی و رعایت فاصله اجتماعی برگزار می‌شد. پس از این اتفاق بود که خبرگزاری فارس، اعلام کرد با اعلام تعطیلی مجلس شب‌های ماه رمضان در مسجد ارک تهران، حاج منصور ارضی برنامه مناجات‌خوانی خود را به صورت مجازی و از شهر مشهد، ادامه خواهد داد. از ابتدای ایجاد محدودیت‌های ناشی از گسترش کرونا، تعطیلی فعالیت هیئت‌های مذهبی با مخالفت برخی از مداحان صاحب نام کشور نیز روبه‌رو شده بود. اما با وجود تقاضای برخی واعظان و مداحان صاحب نام، برای بازگشایی حرم‌ها، مساجد و هیئت‌های مذهبی، وزارت بهداشت تاکنون و به دلیل اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در مبارزه با کرونا، با این امر موافقت نکرده است. در این خصوص، سعید حدادیان، یکی دیگر از مداحان در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی محافل مذهبی، گفته است: «به مسئولان از جایگاه وعظ و نصیحت خودم تذکر می‌دهم که زیبا نیست آخر ماه رمضان اعلام کنید که به حمدالله موفق شدیم ۳ هزار مسجد تهران را در شب‌های احیا تعطیل کنیم.» این مداح اضافه کرده است: «برگزار نشدن مجالس به خصوص در شب‌های قدر، لطمه روحی برای جوانان است.» حدادیان ادامه داده است: «هنوز شب‌های اول ماه رمضان است و حدود ۲ هفته تا اولین شب قدر فرصت داریم و می‌توان تمهید و برنامه‌ای برای برگزاری مراسم‌ها اندیشید.» اوهمچنین یادآوری کرده است که در کشور‌های غربی، کلیسا‌ها با سبک پارکینگی مراسم خود را برگزار می‌کنند. حدادیان در مورد بازگشایی هیئت‌های مذهبی ادامه داده است: «اگر راهی وجود داشته باشد که بتوان با استفاده از علم، تجهیزات و قدرت جوانان این مشکل را برطرف کرده و آن را انجام ندهیم به خطا رفته‌ایم.» او همچنین پیشنهاد داده که می‌توان جلسات و نماز جماعت‌ها را با جمعیت‌های کمتری برگزار کرد و سریع به سراغ تعطیلی نرفت. این مداح در ادامه اشاره کرده است: «بلا برای همه است که برای کافر، کیفر و برای مومن، امتحان و ارتقا است، اما می‌توان جلسات مذهبی و حرم‌ها را با تمهیداتی مثل کنترل حضور مردم با تب‌سنج یا مدیریت کردن جمعیت با روش‌هایی برگزار کرد، مثلا می‌توان جلسه‌ای که با ۵ هزار نفر جمعیت بود، را امسال با ۵۰۰ نفر، برقرار کرد.» محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز در نشستی در این سازمان با بیان اینکه به نمایندگی از مؤمنان، دغدغه‌های قشر مذهبی را پی‌گیری می‌کنم، گفت: «قشر مذهبی به عنوان پیش‌قراوالان مقوله رسیدگی به محرومان، امروز نسبت به بازگشایی اماکن تفریحی و تجاری گله‌مند هستند و دغدغه بازگشایی اماکن مذهبی خصوصاً مساجد و حرم‌ها را دارند.»
به هر روی، برگزاری مراسم چهره‌های نام آشنایی، چون منصور ارضی، محمود کریمی و سعید حدادیان که از دیرباز و در حاشیه منابر وعظ و عزاداری خود، انتقاد‌های زیادی را نسبت به فضای سیاسی یا عملکرد دولت ابراز کرده بودند، در حال حاضر با تصمیمات دولت و کمیته ملی مقابله با کرونا با تعطیلی روبه‌رو شده اند؛ تصمیماتی که البته در جهت حفظ جان مردم و جلوگیری از همه‌گیری ویروس کرونا اتخاذ شده است، هر چند گویی برخی از مخالفان این محدودیت‌ها، شائبه‌های سیاسی آن را پر رنگ‌تر می‌بینند.
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همدلی، شماره: 1411، تاریخ انتشار:  ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، www.hamdelidaily.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Canada
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
0
0
یک مداح در یک ساختار سیاسی چرا باید این همه قدرت بگیره که هر کار دلش می خواد انجام بده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین