پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۷۴۰۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
کارشناسان معتقدند برای کاهش کسری بودجه لازم است تا برخی پایه‌های جدید مالیاتی وضع شود و برخی از معافیت‌های مالیات حذف گردد و حذف معافیت مالیاتی سود سپرده‌های کلان بانکی می‌تواند درآمد ۳۰ همت را نصیب دولت کند.

شعار سال :کارشناسان معتقدند برای کاهش کسری بودجه لازم است تا برخی پایه‌های جدید مالیاتی وضع شود و برخی از معافیت‌های مالیات حذف گردد و حذف معافیت مالیاتی سود سپرده‌های کلان بانکی می‌تواند درآمد ۳۰ همت را نصیب دولت کند.

کی از راه هایی که کارشناسان برای تامین کسری بودجه و نیز ایجاد منبع درآمدی پایدار برای دولت توصیه می‌کنند، افزایش درآمدهای مالیاتی است. این افزایش البته نباید صرفا از طریق بالابردن نرخ‌های فعلی مالیاتی بلکه باید از طریق افزایش پایه‌های جدید مالیاتی، جلوگیری از فرارهای مالیاتی گسترده در کشور و نیز حذف معافیت‌های مالیاتی غیر ضرور صورت بگیرد.

رتبه نامناسب زیر شاخص پرداخت مالیات در شاخص سهولت کسب وکار

ابوالفضل نوروزی، کارشناس اقتصادی، در باره لزوم اصلاح نظام مالیاتی کشور اظهار داشت: مطابق ارزیابی‌های بانک جهانی در سال ۲۰۱۹، جایگاه ایران در یکی از زیرشاخص‌های سهولت کسب وکار با عنوان «پرداخت مالیات» از بین ۱۹۰ کشور جهان، ۱۴۹ است که جایگاه بسیار نامناسبی است. از سوی دیگر سهم مالیات از تولید ناخالص ملی کشور ۷ درصد است که این رقم ناچیزی بوده و نصف میانگین استاندارد جهانی یعنی ۱۴ درصد است.

فرارها و معافیت ها عامل اصلی کاهش درآمدهای مالیاتی

وی در ادامه افزود: از مهم‌ترین دلایل مسئله اول یعنی جایگاه نامناسب در سهولت پرداخت مالیات می‌توان به انسان محور بودن نظام مالیاتی اشاره کرد در حالی که یکی از مولفه‌های اصلی در ارزیابی این زیر شاخص الکترونیکی بودن و سریع بودن روند پرداخت مالیات است. در مسئله دوم هم اصلی ترین دلیل وجود فرارهای مالیاتی گسترده و معافیت های مالیاتی بی‌قاعده است که سبب شده تا فاصله ما تا استاندارد جهانی دو برابر باشد.

این کارشناس اقتصادی در باره معافیت‌های مالیاتی نیز گفت: در حال حاضر بخش‌هایی معاف از مالیات هستند که واقعا هیچ ضرورتی ندارد. مثلا چرا باید موسسات کنکوری که درآمد بسیار بالایی هم دارند زیر لوای فعالیت فرهنگی معاف از پرداخت مالیات باشند یا چرا باید سلبریتی هایی که برخی از آن ها دست مزدهای میلیاردی دارند باز تحت عنوان فعالیت فرهنگی مالیات ندهند؟ در مقابل اما باید کارگران و کارمندان با حقوق اندک مالیات بدهند.

ضرورت حذف معافیت مالیاتی سود سپرده‌های بانکی ثروتمندان

وی افزود: معافیت مالیاتی دیگری که واقعا سبب ایجاد یک رقیب قدرتمند و بدون ریسک در جذب سرمایه برای بخش تولید شده است و در صورت حذف می تواند به میزان زیادی درآمدهای مالیاتی را افزایش دهد، معافیت سود سپرده های بانکی علی الخصوص سپرده های کلان بانکی است. تنها در سال ۹۸، شبکه بانکی کشور در حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان سود به سپرده ای پرداخت کرده است. نکته جالب اینجاست که حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از این مبلغ به جیب فقط ۲/۵ درصد مردم رفته است. حال سوال اینجاست که چرا نباید از این ۲,۵ درصد یا این درآمد کلان مالیات گرفت؟ اگر دولت فقط ۱۰ درصد از این مبلغ مالیات بگیرد بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد فقط از این بخش حاصل می شود که رقم بزرگی است.

این کارشناس اقتصادی در باره فرارهای مالیاتی که در مواردی مبالغ بسیار کلانی نیز هستند گفت: یکی از دلایل این حجم از فرارهای مالیاتی شفاف نبودن درآمدها است. مثلا وکلا برای اینکه بتوانند نظام مالیاتی را دور بزنند دو نوع قرار داد مالی دارند. یکی از این قرار دادها به دادگاه داده می شود که رقم آن نسبت به قرار داد محرمانه ای که در دفتر وکیل بایگانی می شود بسیار ناچیز است. همین می شود که آمار و ارقام بسیار کلانی از فرار مالیاتی وکلا بیرون می آید.

نوروزی در ادامه اظهار داشت: اگر ما بتوانیم معافیت های غیر ضرور را حذف کنیم .و پایه های جدید مالیاتی مانند همان سود سپرده ها اضافه کنیم و همچنین بتوانیم جلوی فرارهای کلان مالیاتی را بگیریم، درآمدهای مالیاتی ما بیش از میزان مورد نیاز برای جبران کسری بودجه خواهد بود. بنابراین اگر میخواهیم کسری بودجه را از طریق مالیات بدون اعمال فشار بر مالیات دهندگان فعلی جبران کنیم باید به سمت اصلاح نظام مالیاتی برویم.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا،تاریخ انتشار:15اردیبهشت1399،کد خبر:487368،ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Korea (Republic of)
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
0
0
دولت امید دارد که بتواند با نظام مالیاتی جدید این سیستم فشل را سامان بخشد و بودجه خود را سامان بخشد گرچه من چشمم آب نمی خورد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین