پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۴۰۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
تفاوت‌های ظاهری یک مسئله عادی برای همگان است، اما در جامعه این تفاوت‌ها شاید مسائل متعدد به دنبال داشته باشد. در این میان دوجنسه‌ها را می‌توان نمونه بارز تفاوت بین افراد در جامعه برشمرد که با مشکلات زیادی مواجه هستند.
شعار سال: بیشتر «ترنس‌ها» در دوران کودکی‌شان متوجه می‌شوند هویت جنسی‌شان با جسم آن‌ها مطابقتی ندارد. آن‌ها در همان دوران کودکی به لباس‌ها و اسباب‌بازی‌های جنس مخالف علاقه قابل توجهی نشان می‌دهند. با این تفاسیر فرد هیچ نقشی در بروز این مسئله ندارد و احساس می‌شود باید برای این جمعیت، فعالیت‌های روان شناختی و فرهنگی برای پرهیز از آسیب انجام شود.

فرشید مسعودی، مددکار اجتماعی و رئیس انجمن حمایت از افراد تراجنسی، در ۱۲ بهمن سال ۹۷ طی گفتگویی اعلام کرد: «آمار دو جنسه‌ها دقیقی نیست؛ اما شاید در کل ۱۰ سال گذشته پنج تا شش هزار نفر مجوز عمل جراحی گرفته باشند. مثلا پزشکی قانونی فقط کسانی را در آمار خود دارد که عمل جراحی کرده باشند. آمار‌های جهانی هم جمعیت‌های متفاوتی نشان می‌دهد. طبق یکی از این مطالعات در هر صد هزار نفر، ۳۰ نفر ترنس هستند که با احتساب جمعیت ۸۰ میلیونی ایران تعداد ترنس‌سکشوال‌ها در کشور ما چیزی حدود ۲۴ هزار نفر تخمین زده می‌شود.»

در این رابطه به نظر می‌رسد پذیرش آن برای جامعه ایرانی سخت است. این امر افراد را با مشکلات و آسیب‌های زیادی مواجه کرده که باید نسبت به آن مطالعه و تحقیق زیادی انجام داد.

نگاه تحقیر آمیز به خاطر تغییر جنسیت
اسمش آرمان با ظاهری پسرانه، اما در شناسنامه هنگامه نام دارد. او در یک مغازه موبایل فروشی کار می‌کند. هنگامه تا ۲۲ سالگی هویت مونث خود را حفظ کرده، اما از کودکی تمایلی به انجام فعالیت‌های زنانه نداشت. در ۴ سال گذشته برایش کمیسیون پزشکی تشکیل و رای به عملش داده شد. او هم به این عمل تن داد.

آرمان درباره وضعیتش گفت: در شرایط کنونی نمی‌توانم حتی با بستگان درجه یکم ارتباط داشته باشم دیگر چه برسد با فامیل و دوستان و آشنا. از نگاه‌های سنگین افراد در مهمانی‌ها آزرده می‌شوم و به این دلیل ترجیح می‌دهم به مهمانی نروم.

این فرد تاکید کرد: باید آمپول‌های هورمونی را سر وقت تزریق کنم تا روند تغییر جنسیت به شکل مناسب انجام شود.

او افزود: در فرهنگ جامعه ایران نگاه‌ها به فردی که تغییر جنسیت داده مناسب نیست و اغلب افراد با نگاه‌های تحقیرآمیز به او نگاه می‌کنند. این مقوله نیازمند اقدامات فرهنگی در جامعه است.

دوجنسه بودن گناه نیست
حسن عشایری، عصب شناس، روانشناس و استاد دانشگاه، تحمل در هر جامعه را جزیی از فرهنگ شهروندی می‌داند. به گفته او فرهنگ ریشه در علم دارد. در جامعه باید تغییراتی ایجاد کرد و پیشرفت یک جامعه انسانی را می‌توان در میزان تحمل دگراندیش‌ها دانست.

این استاد دانشگاه در این خصوص گفت: آزادی بیکران نیست، بلکه محدود است و در راستای تحمل مردم می‌توان آن را محدود کرد.

عشایری درباره وضعیت ترنس‌ها در جامعه تاکید کرد: امام خمینی (ره) نیز تغییر جنسیت را قبول کردند. از سوی دیگر فرهنگ دگراندیشی در جامعه باید بروز کند. آموزش و پرورش و رسانه‌ها در این زمینه نقش موثری می‌تواند داشته باشد.

به گفته او در بین مراجعان شاهد هستیم برخی از والدین نمی‌خواهند، گرایش فرزندشان را بپذیرند. در این شرایط باید روشنگری کرد و در جلسات متعدد پذیرفت که دوجنسه بودن گناه نیست، بخشی از رفتار‌های انسانی و شهروندی هم فهمیدن این قضیه است.

این عصب‌شناس درباره رفتار‌های دور از اخلاق و اهانت برخی از افراد به دوجنسه‌ها گفت: این گونه رفتار‌ها نشان دهنده عقب ماندگی فرهنگی است. در حالی که فرد با فرهنگ به خود اجازه این گونه رفتار‌ها را نمی‌دهد، مسئله حقوق شهروندی باید جلوی این گونه اقدامات را بگیرد، چون دلیلی برای اهانت، توهین و ... نیست.

عشایری:
جامعه نسبت به دوجنسه‌ها خشونت روا می‌دارند/ آمار خودکشی در بین دوجنسه‌ها بالاست

امان‌الله قرایی‌مقدم، متخصص حوزه جامعه‌شناسی، در این رابطه گفت: افراد دوجنسه در مجامع عمومی مورد توهین و تحقیر قرار می‌گیرند.

او تاکید کرد: این افراد از لحاظ فرهنگی مورد تحقیر قرار می‌گیرند. در کشور‌های سنتی، دوجنسه‌ها در جامعه غیرطبیعی هستند و رفتار جامعه با آن‌ها توهین‌آمیز است.

این جامعه‌شناس گفت: جامعه نسبت به دوجنسه‌ها خشونت روا می‌دارد و پذیرش آن‌ها در جوامع سنتی نیز در طولانی مدت اتفاق می‌افتد بر همین اساس آمار خودکشی در این افراد بالاست.

به گفته او هرچند تا وقتی که هنجار‌ها و ارزش‌ها در جامعه تغییر نکند، اتفاقی برای این افراد نمی‌افتد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 15 اردیبهشت 1399، کد خبر: 996912،www.borna.news

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فرگل
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
0
0
استفاده از کلمه دوجنسه توهین به افراد ترنس هست لطفا ، انسانیت داشته باشید
مدیر پایگاه

سلام 
لطفا راهنمایی کنید که کلمه مناسب فارسی چیست؟ کلمه ای که از یکطرف گویا باشد و از طرف دیگر ، باعث آزردگی این عزیزان نشود. 
نکته دوم اینکه،چرادرخصوص  اصلاح  و فرهنگ  سازی  دست  به  قلم  نمی شوید؟منتظر  دریافت  آثارخوب تان  هستیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین