پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۴۰۷۴
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸
استاندار خراسان شمالی با گلایه از تحقق نیافتن تعهدات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در معدن آلبلاغ اسفراین، گفت: هزینه‌های بی‌توجهی این سازمان بر دوش ادارات و دستگاه‌های خراسان شمالی بار شده است.
شعار سال: محمدعلی شجاعی روز دوشنبه در نشست شورای معادن خراسان شمالی اظهار داشت: ۱۰ ماه از سفر کاروان دولت تدبیر و امید به استان گذشته است، اما ایمیدرو هنوز تعهدات تفاهم نامه آن سفر را عملی نکرده است و در این مدت شاهد حوادث متعدد ریزش کوه در این معدن و جان باختن شماری از برداشت کنندگان بوده ایم.

مسوولیت حوادث آلبلاغ متوجه ایمیدرو است
وی با بیان اینکه مسوولیت حوادث معدن آلبلاغ با ایمیدرو است، به شدت از اجرا نشدن تعهدات این سازمان انتقاد کرد و افزود: ایمیدرو، بر اساس تفاهم منعقد شده در سفر کاروان دولت تدبیر و امید به استان، مکلف شد در منطقه مستقر شده و برای تامین امنیت اقدامات لازم را انجام دهد.

شجاعی افزود: ایمیدرو تاکنون به هیچ عنوان، تکالیف و مسوولیت‌های خود را انجام نداده و به استان بی‌اعتنا بوده است و این، مشابه بی توجهی دیگر صنایع بزرگ خراسان شمالی به مسوولیت اجتماعی خود در قبال این استان است.

وی اظهار داشت: قرار بود ایمیدرو برای تامین امنیت معدن آلبلاغ اقدام کند، اما کاری انجام نشد، قرار بود شرکت آلومینای ایران در جاجرم، نسبت به مسدود کردن تونل‌های معدن آلبلاغ اقدام کند، اما این اقدام هم انجام نشد.

وی با بیان اینکه ایمیدرو بر اساس تفاهم، مسوولیتی را تقبل کرده، اما به آن بی توجه بوده است، تصریح کرد: بی مسوولیتی و بی توجهی‌های ایمیدرو در قبال این استان در حالی است که این سازمان در سایر استان ها، اقدامات زیادی انجام داده است.

خراسان شمالی را ضعیف انگاشته اند
استاندار خراسان شمالی، این بی توجهی‌ها را نشانه‌ای از ضعیف انگاشته شدن خراسان شمالی در سال‌های گذشته عنوان کرد و گفت: کار استان به جایی رسیده است که سازمانی که در دیگر استان‌های کشور، به خوبی کار انجام می‌دهد، در اینجا نسبت به مسوولیت‌ها بی توجه است.

وی گفت: ایمیدرو هر بار بهانه‌ای آورده و در یکی از پیگیری‌های ما هم اعلام کرده است که اگر نتوانست در آلبلاغ کار‌ها را انجام دهد، هزینه‌ها باید از طرف استانداری جبران شود که البته ما نپذیرفته و امضا نکرده ایم.

شجاعی در پاسخ به سخنان رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان که، یکی از علل تاخیر در اجرای کار‌ها توسط ایمیدرو را تاخیر در صدور مجوز‌های لازم از طرف حفاظت محیط زیست عنوان می‌کرد، گفت: استان در زمینه معدن آلبلاغ هیچ کوتاهی نکرده است، عملی نشدن تعهدات ایمیدرو ربطی به استان ندارد، استانداری، حفاظت محیط زیست و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان وظایف خود را انجام داده اند و ایمیدرو خود باید پیگیری‌های لازم را برای تحقق تعهداتش انجام می‌داد.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی افزود: البته اگر ایمیدرو صراحتا اعلام می‌کرد که نمی‌خواهد تفاهم نامه را اجرایی کند، ما اقدامات و پیگیری‌های دیگری را انجام می‌دادیم.

ضرورت نظارت بر برداشت از ذخایر معدنی استان
شجاعی در بخش دیگری بر نظارت مناسب بر میزان برداشت از معادن تاکید کرد و گفت: پیش از این مقرر شد که سازوکاری برای توزین و نظارت بر تناژ محموله‌های معدنی در دستور کار باشد و باسکول‌هایی در جاده‌ها و مسیر حمل مواد معدنی راه اندازی شود، اما این امر هنوز محقق نشده است.

استاندار خراسان شمالی اظهار داشت: در این زمینه گزارشی از اقدامات انجام شده باید ارسال شود و نیز گزارشی از پیگیری‌ها و اقدامات انجام شده در زمینه جابه جایی معادن حریم شهر‌ها تا هفته آتی ارائه شود.

صمت وظیفه‌ای در حفاظت از معادن ندارد
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی هم در این نشست گفت: این سازمان، وظیفه‌ای در قبال حفاظت از معادن ندارد و دارنده پروانه بهره برداری مکلف است اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهد.

رضا فیروزه اظهار داشت: حفاظت از منطقه معدنی آلبلاغ هم که در منطقه حفاظت شده واقع است و نیرو‌های محیط زیست در آن ضابط قضایی محسوب می‌شوند به هیچ عنوان به عهده سازمان صمت نیست، حتی حفاظت از دیگر معادن دارای پروانه بهره برداری نیز بر عهده این سازمان نیست.

وی گفت: قانونگذار برای حفاظت از منطقه، تکلیفی بر عهده صمت نگذاشته است.

حفاظت از معدن آلبلاغ، انرژی زیادی از محیط زیست استان گرفت
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی هم گفت: محافظت از معدن آلبلاغ، هزینه‌ها و انرژی زیادی از این اداره کل را به خود اختصاص داده است.

مهدی اله پور اظهار داشت: اکنون مجوز‌های لازم برای فعالیت‌های ایمیدرو داده شده است و امید می‌رود کار‌ها توسط آن سازمان، سرعت گیرد.

علیرضا صبوری، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی هم در این نشست گفت: این شرکت در سال گذشته برق رسانی به ۱۰ معدن و هشت واحد صنعتی را به اتمام رسانده است.

معدن آلبلاغ اسفراین در ارتفاعات سخت گذر آلبلاغ و در محدوده پارک ملی ساریگل واقع در شمال شرق این شهرستان قرار دارد.

برداشت غیرمجاز از این معدن سرب و روی، که در منطقه‌ای با همین نام واقع است، از سال ۹۷ آغاز شده بود، اما از ابتدای سال ۹۸ با هجوم سودجویان به این منطقه همراه شد.

واقع شدن این معدن در منطقه حفاظت شده زیست محیطی ساریگل، موجب شده تا سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تا کنون در ثبت آن ناکام بماند، ولی چند ماه پیش وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز مطالعات و اکتشافات اولیه بر روی این منطقه معدنی را برای ایمیدرو صادر کرده بود.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی اسفراین قرار دارد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی و اطلاع رسانی می متالز، تاریخ انتشار: 15 اردیبهشت 1399، کد خبر: 101345 ،www.me-metals.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین