پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۴۱۰۰
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۶
سیدحسن موسوی چلک در نشست اینستاگرامی با اشاره به میزان تاب‌آوری خانواده‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی گفت: آنچه که از شروع دوران کرونا تا امروز اتفاق افتاده محصول کرونا نیست. اینکه خانواده‌های ما چندان تاب‌آور نیستند، به شیوع کرونا مربوط نیست، بلکه قبل از کرونا هم شاهد افرادی بودیم که خانواده بودن را نیاموخته‌اند.
شعارسال: سید حسن موسوی چلک طی نشست اینستاگرامی  به تشریح تاثیرات کرونا و تبعات آن در دوران پسا کرونا پرداخت.
 
سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری ایران و موسس اورژانس اجتماعی 123،  درباره تاثیرات کرونا بر تاب‌آوری در خانواده و آسیب‌های اجتماعی ایران توضیحاتی ارائه کرد.
 
افزایش میزان جرائم خانوادگی
 
او در ابتدا این نشست اینستاگرامی با اشاره به میزان تاب‌آوری خانواده‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی گفت: آنچه که از شروع دوران کرونا تا امروز اتفاق افتاده محصول کرونا نیست. اینکه خانواده‌های ما چندان تاب‌آور نیستند، به شیوع کرونا مربوط نیست، بلکه قبل از کرونا هم شاهد افرادی بودیم که خانواده بودن را نیاموخته‌اند.
 
رئیس انجمن مددکاری ایران افزود: بنابراین در دوران کرونا زمان فعالیت اعضای خانواده در کنار یکدیگر افزایش یافته و همین امر نشان دهنده میزان مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی افراد در کنار هم است.
 
او تاکید کرد: با بررسی آمار پزشک قانونی مشاهده می‌شود که میزان خشونت‌های اجتماعی و خانوادگی روبه‌ رشد است. از سوی دیگر در جامعه با افزایش جرائم خانوادگی، طلاق، کودک آزاری، همسرآزاری و ... مواجه هستیم. 
 
تجربه 70 درصدی تنش در ایام کرونا
 
موسوی چلک با بیان اینکه در دوران کرونا صدای خانواده‌ها بیشتر شنیده شد، گفت: براساس پژوهش‌های انجام شده 16درصد از افراد در دوران کرونا خشونت را تجربه کرده، 56 درصد تنش شدید داشته و تنش زوجین و والدین هم در این ایام فراوان بوده است.
 
او افزود: در این وضعیت سازمان‌های مرتبط با موضوع خانواده و مشاوره هم افزایش تماس‌ها را اعلام کرده‌اند.
 
تماس به اورژانس اجتماعی به معنای افزایش خشونت نیست
 
رئیس انجمن مددکاری ایران با بیان اینکه افزایش تماس‌ها الزاما به معنای  افزایش خشونت‌ها نیست، تاکید کرد: در دوران کرونا پیامک‌هایی برای همگان ارسال شد. برای مثال در این ایام سامانه‌های 1480، 123 و 4030 بیش از گذشته در جامعه اطلاع‌رسانی شد.
 
موسوی چلک گفت: افراد در جامعه مهارت حل تعارض و چگونگی ایجاد نشاط را نیاموخته و همین قضیه باعث بروز مشکلات شده است. درضمن قرنطینه خانگی و کرونا صدای داخل خانواده را رساتر کرد.
 
 او با بیان اینکه ادامه روند کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد چندان مشخص نیست، گفت: در این شرایط دولت نیز در بین سلامت و کسب و کار بعد از مدتی مجبور به انتخاب کسب و کار شد.
 
 این استاد دانشگاه تصریح کرد: قبل از دوران کرونا نیز وضعیت کسب و کار ما چندان مناسب نبود. تمامی این مسائل مزید بر علت شد تا مسائل درون  خانواده خود را نشان دهد. تمامی این مسائل زاییده تفکر و محصول خانواده است و ربطی به کرونا ندارد.
 
موسوی چلک با بیان اینکه منبع تعارضات را در خانواده شاهد هستیم، گفت: به دلیل نبود مهارت‌های خود مراقبتی، آسیب‌ها در خانواده افزایش پیدا کرده است.
 
کاهش فرزندآوری از تبعات کرونا
 
 این استاد دانشگاه درباره تاثیرات کرونا گفت: در این شرایط فرصتی برای ارتقای مهارت‌ها نیست، در کوتاه مدت جهان پس از کرونا با کاهش فرزندآوری مواجه است.
 
او افزود: هرچند خانواده باید خود را بازنگری کرده و کارکردها متفاوت شود.
 
باید با کرونا زندگی کرد
 
 موسوی چلک با بیان اینکه در جهان پساکرونا کارکردهای خانواده افزایش یافته و مهارت‌ها مهمتر قلمداد می‌شود، گفت: پس از کرونا سبد سلامت روانی و اجتماعی جایگاه بهتری پیدا می‌کنند. برخی از افراد به دلیل فقر و نیازمندی نمی‌توانند در خانواده بمانند. برای مثال در روزهای کرونایی شاهد فعالیت کودکان کار و خیابان، متکدیان، معتادان متجاهر و ... هستیم. این افراد برای تامین معیشت باید در محیط‌های ناقل بیماری کرونا کار کنند.
 
موسوی چلک ضمن توصیه به خانواده‌ها در زمینه کرونا گفت: باید با کرونا زندگی کرد و برخی مسائل خانواده به پسا کرونا مربوط نیست در این راستا باید دسترسی مردم به خدمات مشاوره تسهیل شود.
 
 میزان طلاق به کرونا ارتباطی ندارد
 
این مددکار اجتماعی با بیان اینکه در 20 سال اخیر شاهد افزایش طلاق  در کشور هستیم، گفت: شاید کرونا برخی از اختلافات را تشدید کند، یا باعث شده تا خانواده‌ها تامل و مدیریت داشته باشند. بنده طلاق را به کرونا ربط نمی‌دهم، بلکه عوامل متعدد در گسترش طلاق تاثیرگذار است. اگر این عوامل از بین نرود، جامعه به سمت طلاق پیش می‌رویم.
 
موسوی چلک افزود: تا زمانی که عوامل تشدید دهنده طلاق از بین نرود، روند طلاق افزایش می‌یابد، چون  زوجین در دوران کرونا بیش از پیش در کنار یکدیگر مانده و  تعارضات و اختلافات بیش از پیش نمایان شده است.
 
او تصریح کرد: درصورت عدم مدیریت این قضیه شاید بعد از یک مقطع کوتاهی میزان طلاق و جدایی در کشور افزایش پیدا کند.
 
کرونا چه تاثیری در حاشیه شهرها دارد؟
 
رئیس انجمن مددکاری ایران درباره وضعیت حاشیه شهرها در کشور گفت: براساس گزارشات ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، بیشتر مبتلایان به بیماری کرونا از اقشار فقیر جامعه هستند.
 
11 میلیون نفر در سکونت‌گاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند
 
 موسوی چلک تاکید کرد: براساس آمار وزارت راه و شهرسازی 21 میلیون نفر از جمعیت کشور در محلات ناکارآمد شهری در قالب سکونت‌گاه‌های غیررسمی، بافت فرسوده، روستاهای الحاقی به شهر، بافت‌های تاریخی و حدود 11 میلیون در سکونت‌گاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند.
 
او تاکید کرد: بسیاری از بافت‌های فرسوده  از حداقل خدمات عمومی برخوردار نیستند. درضمن تقریبا هزار و 100 محله جزو مناطق پر ریسک‌تر هستند.
 
این استاد دانشگاه گفت: به‌دلیل رعایت نکردن بهداشت فردی و محیط نرخ ابتلا افزایش یافته است، طبیعتا تهیه اقلام بهداشتی نیز در دهک‌های پائین دشوار است. بر اساس گفته‌های ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، احتمال افزایش ابتلای افراد در دهک‌های پائین و در مناطق حاشیه‌نشینی به مراتب بیشتر بوده است.
 
حدود 4ونیم میلیون ایرانی بدون حمایت
 
موسوی چلک با بیان اینکه دستفروشان در دوران اول کرونا بیشتر رعایت می‌کردند، اما  کودکان زباله‌گرد همچنان فعالیت داشتند، افزود: این افراد برای تامین معیشت روزانه خود به قوانین ستاد ملی کرونا بی‌اهمیت بودند.
 
به گفته او با آغاز فعالیت‌ها، شاهد افزایش فعالیت کودکان زباله‌گرد و کار در سطح شهر هستیم.
 
رئیس انجمن مددکاری ایران افزود: حدود 4 و نیم میلیون ایرانی در دهک پائین (افراد نیازمند حمایت ویژه) تحت پوشش هیچ‌یک از سازمان‌های حمایت‌گر نیستند. یعنی جمعیت قابل توجهی در سامانه اطلاعات ایرانیان ثبت نشده‌اند، بنابراین این افراد جایگاهی در تصمیمات دولت ندارند.
 
عملکرد مطلوب دولت در ایام کرونا
 
او گفت: به باور بنده دولت ما در دوران کرونا در مقایسه با دیگر کشورها عملکرد مطلوب داشته است. هرچند برخی از گروه‌ها نیازمند توجه بیشتر هستند.
 
موسوی چلک تاکید کرد: باید برای فعالیت دستفروشان در حوزه بهداشت تمهیدات ویژه اندیشیده شود. حال و روز اقتصاد چندان مناسب نبوده است.
 
اتباع بیگانه در روزهای کرونایی خدمات دریافت می‌کنند
 
 این مددکار اجتماعی با بیان اینکه در کشور ما اتباع بیگانه حضور داشته و خدمات دریافت می‌کنند، گفت: دولت هم تمهیداتی اتخاذ کرده تا خدمات در زمینه بهداشت و درمان به اتباع ارائه شود. در این بخش دسترسی به خدمات با تصمیمات دولت فراهم است.
 
موسوی چلک افزود: ایران محدودیتی برای ارائه خدمات به اتباع بیگانه ایجاد نکرده است سازمان‌های غیردولتی مرتبط در حال ارائه خدمات به آنها هستند. در این شرایط دیدگاه انسانی از اهمیت زیادی برای ما برخوردار است.
 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه ما باید این را بپذیریم که در شیوع این بیماری نقشی نداشتیم، گفت: در خانواده با خود مراقبتی و خلق فرصت‌های جدید باید کاری کرد تا ماندن در خانه باعث افزایش دوستی شود.
 
 موسوی چلک گفت: هیچ فردی مصون از این ویروس نیست و لازم است تا پروتکل‌های ستاد ملی کرونا مورد توجه قرار بگیرد باید هر فردی با پذیرش رفتار مناسب از گسترش این بیماری جلوگیری کند.
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری   برنا ،تاریخ انتشار: 15  اردیبهشت   1399،کدخبر: 996839،www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین