پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۵۳۳۳
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶
درحالی‌که وزارت آموزش‌وپرورش به دنبال اجرای مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از طرف وزارت ارتباطات است، اما این وزارتخانه چنین مصوبه‌ای را اجرا نکرده و هنوز خبری از رایگان شدن اینترنت آموزشی نیست.

شعار سال: پس از شیوع کرونا و جاری شدن بخش اعظمی از آموزش بر بستر فضای مجازی، به دلیل هزینه‌بر بودن اتصال به شبکه اینترنت و استفاده از نرم‌افزار‌های مختلف برای دانش آموزان و دانشجویان اعتراضات بسیاری به عدم رایگان سازی اینترنت برای آموزش صورت گرفته است.
اینترنت آموزش با مصوبه ستاد مقابله با کرونا باید رایگان شود
باگذشت بیش از یک ماه و نیم از صدور مصوبه‌ای از طرف ستاد مقابله با بیماری کرونا هنوز خبری از اقدام وزارت ارتباطات برای رایگان کردن اینترنت دانش‌آموزی نشده و وزارت آموزش‌وپرورش برای پیگیری این موضوع ناچار به مکاتبه شده است.
مهدی شرفی، سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش در رابطه با لزوم تأمین اینترنت رایگان از طرف وزارت ارتباطات برای آموزش مجازی دانش آموزان و معلمین گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا اینترنت برای آموزش رایگان است و پیرو مکاتبات انجام‌شده، وزارت ارتباطات و مجموعه‌هایی که مرتبط این موضوع هستند باید پیگیر شده و سریع‌تر اقدامات لازم را انجام دهند.
وی افزود: مصوبه موضوع اختصاص اینترنت رایگان برای اوایل دوره شیوع بیماری بوده است گفت: وقتی مصوبه‌ای ابلاغ می‌شود دیگر نیاز به هیچ پیگیری مجدد نیست و مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا طبق قانون هم‌رده مصوبات شورای عالی امنیت ملی است.
سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش تصریح کرد: باوجوداینکه مصوبه‌ها نیاز به ابلاغ مجدد ندارد، اما بااین‌حال وزیر آموزش‌وپرورش با وزارت ارتباطات و رئیس‌جمهور محترم مکاتبه کرده‌اند تا این مصوبه اجرا شود.
بنا به وعده مهدی آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، می‌بایست اینترنت رایگان برای کلاس‌های آموزشی وزارت علوم و وزارت آموزش‌وپرورش تأمین می‌شد.
وزیر ارتباطات در توئیتی که در تاریخ ۱۰ اسفند ۹۸ منتشر کرد نوشته بود: «ترافیک کلیه کلاس‌های آموزشی مجازی مورد تائید وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت علوم برای رایگان خواهد بود»، اما بررسی‌های میدانی صحت این ادعا و عمل به این وعده را زیر سؤال می‌برد و دانشجویان هم به این موضوع شدیدا معترض‌اند.
موضوع اینترنت رایگان آموزشی در بین دانشگاهیان هم مسئله ایجاد کرده است
موضوع اینترنت رایگان آموزش برای دانشجویان البته پیچیدگی بیشتری پیداکرده و در کش‌وقوس خبر‌ها شاهد این بودیم که شورای صنفی دانشجویان شرق کشور وزارت ارتباطات را به «دروغ‌گویی» و «عوام‌فریبی» متهم کرده است؛ اما چه چیزی دانشجویان را این‌طور دلخور کرده است؟
ماجرا ازآنجا شروع شد که در پی درخواست دانشجویان برای رایگان شدن اینترنت مصرفی کلاس‌های مجازی، وزیر ارتباطات وعده داد اینترنت آموزش مجازی برای آموزش مجازی رایگان شود. این وعده در زمان اعلام‌شده محقق نشد تا در اواسط فروردین‌ماه امسال وزیر علوم خطاب به وزیر ارتباطات نامه‌ای نوشت که در آن آمده بود: «بررسی‌های میدانی از دانشگاه‌ها نشان می‌دهد ابلاغیه کاهش تعرفه اینترنت به اپراتور‌های ارائه‌دهنده خدمات پهنای باند، هنوز جنبه عملیاتی نیافته است».
در واکنش به این نامه و یک روز پس‌ازآن معاون وزیر ارتباطات از رایگان شدن اینترنت آموزش مجازی و ابلاغ آن به همه اپراتور‌ها خبر داد؛ اما بااین‌حال همچنان برخی دانشگاه‌ها و دانشجویان اذعان دارند که این اقدام به‌طور کامل تحقق‌نیافته و باگذشت بیش از یک هفته از اعلام وزارت ارتباطات، هزینه اینترنت سامانه‌های مجازی برای همه رایگان نشده و صرفاً برخی اپراتور‌ها اقدام به عملیاتی کردن این موضوع کرده‌اند.

اعتراض دانشجویان: وزارت ارتباطات دست از عوام‌فریبی بردارد
صحت خبر رایگان شدن اینترنت آموزشی به‌شدت از طرف فعالان جریان‌های دانشجویی رد شد و دبیر شورای صنفی دانشجویان کلان مناطق ۸ و ۹ کشور در بیانیه‌ای نسبت به اظهارات معاون وزارت ارتباطات در خصوص رایگان بودن اینترنت دانشجویان واکنش نشان داد.
در این بیانیه که در رسانه‌های خبری هم منتشر شده آمده است: «علاوه بر دروغ بزرگ رایگان شدن اینترنت برای اکثر دانشجویان که توسط دانشگاه‌ها و وزارت ارتباطات اعلام‌شده است؛ معلوم شد که اکثر فعالیت اساتید در دانشگاه‌ها در پیام‌رسان‌های تلگرام، واتساپ، اسکایپ و پیام‌رسان‌های داخلی برگزارشده و دسترسی به مطالب و کلیپ‌های آن‌ها بدون هزینه برای دانشجو مقدور نیست و رایگان شدن آموزش شعاری تبلیغاتی بیش نیست. این حجم از اخبار کذب در رسانه‌های کشوری در خصوص بیانات ستار هاشمی، معاون وزارت ارتباطات مبنی بر دریافت اینترنت رایگان ۹۰ درصدی برای آموزش‌های مجازی؛ باید برای دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها شفاف شود تا این عوام‌فریبی پایان یابد.»
بی محلی به نیاز دانش آموزان به اینترنت رایگان آموزشی
درمجموع به نظر می‌رسد شورا‌های صنفی دانشجویی و دانشگاهی در کشور بیش‌تر از وزارت آموزش پیگیر موضوع رایگان شدن اینترنت بوده‌اند و معلمین و اولیای دانش آموزان هرچند به میزان برابر و حتی بیشتر از دانشجویان و اساتید نیاز به اینترنت رایگان را برای استفاده از شبکه شاد دارند، اما جایی برای مطالبه به‌حق خود و درخواست اجرای مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا نیافته‌اند و نه‌تن‌ها هنوز اقدامی از طرف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شاهد نبوده‌ایم بلکه این وزارتخانه نسبت به انتقادات رسانه‌ای در مورد دلایل عدم اجرای مصوبه مذکورکمترین واکنشی نشان نداده است.
حالا دیگر لازم است شخص رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی و رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا باید برای اجرای مصوبه ستاد متبوع خود اقدام نماید و به‌سرعت و قبل از پایان یافتن زمان سال تحصیلی یا این مصوبه رایگان شدن اینترنت از طرف وزارت ارتباطات اجرا شود و یا دلایل عدم اجرای به اطلاع عموم مردم برسد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، کد خبر:488792، تاریخ انتشار: 22 اردیبهشت 1399، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین