پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۵۴۲۱
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۰
نظام سلامت ایران در طی این چهل و دو سال پیشرفتهای فراوانی داشته است اما اکنون زمان آن رسیده که در عرصه برنامه ریزی کلان و اصلاحات اساسی برای کارامدی ؛ جامعه سازی و جامعه پذیری و نهایتا تمدن سازی گام بردارد .نظام سلامت برای دستیابی به این مهمات؛ باید تعاملی سازنده با علوم انسانی داشته باشد و علوم انسانی نیز باید خود را برای پاسخگویی بومی و مبتنی بر ارزشهای اسلامی و ایرانی در این عرصه آماده کنند .

شعار سال:

 شرح دکتر لنکرانی بر کتاب "جغرافیای مشترک سلامت و علوم انسانی"

باسمه تعالی شانه

جهانگیری کووید ۹ درسهای فراوانی بری همه داشت . تفاوت کشورها در میزان موفقیت در محدود سازی این بیماری نه فقط به توانمندی نظام های سلامت این کشورها بلکه به میزان همکاری بین بخشی و از آن مهمتر بیش از همه به میزان مشارکت مردمی در رعایت توصیه های بهداشتی مرتبط بود .
اینکه مردم از برنامه ای حمایت کنند و یا خود برای گره کشایی به میدان بیایند نظیر آنچه که در کشور ما با حضور خیرین وگروههای جهادی رخ داد ؛ به باورها و ارزشها و نیز سرمایه اجتماعی و مشارکت جویی مردم و در عین حال وجود میدان عمل برای این اقدامات بر میگردد . ریشه های این تعاملات را باید با رویکرد علوم انسانی شناخت .
نظام سلامت ایران در طی این چهل و دو سال پیشرفتهای فراوانی داشته است اما اکنون زمان آن رسیده که در عرصه برنامه ریزی کلان و اصلاحات اساسی برای کارامدی ؛ جامعه سازی و جامعه پذیری و نهایتا تمدن سازی گام بردارد . اینها مبانی گام دوم انقلاب اسلامی در چله دوم هستند که در بیانیه رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد تاکید قرار گرفته اند .
نظام سلامت برای دستیابی به این مهمات؛ باید تعاملی سازنده با علوم انسانی داشته باشد و علوم انسانی نیز باید خود را برای پاسخگویی بومی و مبتنی بر ارزشهای اسلامی و ایرانی در این عرصه آماده کنند .
تجریبات موفق گذشته در نگاه اجتماعی و انسانی به سلامت شکل گرفت و شکستها هم در رویکرد تخصصی صرف و بی توجهی به جامعه و انسان . تاسیس شبکه بهداشت و درمان با محوریت خانه بهداشت و بهورز بومی؛ به ارزشهای جامعه ایرانی توجه داشت و با تعامل با معتمدین محلی به وقوع پیوست وبه همین دلیل در زمان خود کارامد بود ولی طرح تحول سلامت که نگاهی تخصصی صرف به سلامت داشت و نتوانست با واقعیات جامعه ایرانی تطبیق یابد ؛ علیرغم هزینه های صدها برابری به شکست انجامید .
این کتاب نشانه ای برای تاکید بر ضرورت تعامل سلامت و علوم انسانی است که به همت هسته سلامت مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام و با همکاری مرکز تحقیقات سیاست گذاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز تدوین شده است . موضوعات برخی از مقالات این کتاب به شرح زیرند :

جغرافیای مشترک؛ مرور تجربیات تعامل نظام سلامت با علوم انسانی
مباحثی در خصوص عدالت در سلامت و فساد
تراث دین در هندسه نظام سلامت
الگوی ارائه‌‌ خدمت در حوزه سلامت با مرکزیت «رفق» به عنوان محور رابطه‌ی پزشک و بیمار
مفهوم سلامت از دیدگاه فیلسوفان مسلمان

برگرفته از فضای مجازی

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین