پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۶۶۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۷
پس از صدور احکام قضایی برای متخلفین و عاملین قطع درختان در شهرستان مریوان شاهد هستیم همچنان در آن محل‌ها قطع درختان تداوم دارد اما گره کار کجاست؟

شعار سال: بنا به اطلاعات به دست آمده روستا‌های نزدیک به مرکز شهرستان مریوان بیشتر درگیر قطع درختان هستند از این رو در دو روز اخیر در منطقه پشت دانشگاه آزاد مریوان که جزو اراضی ملی تلقی می‌شود نیز قطع درختان رویت شده است. روستا نی، گاگل، سردوش و سرشیو مهم‌ترین این روستا‌ها هستند و جنگل‌های اطراف آن‌ها به صورت روزانه مورد تخریب قرار می‌گیرند.

نظارت مداوم برای مقابله با قطع درختان

سرهنگ علی عباس‌نژاد، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور، در این خصوص گفت: در یک ماه گذشته پدیده‌ای که در محدوده مریوان با آن مواجه بودیم قطع درختان بود که متهمین این اقدام نیز دستگیر شدند.

او افزود: رسیدگی قضایی به این پرونده همچنان ادامه دارد. در این راستا یگان‌های حفاظتی نیز در این محدوده افزایش پیدا کرده‌اند و نظارت‌ها همچنان ادامه دارد تا از تداوم قطع درختان جلوگیری شود.

بازداشت ۳۹ نفر در جریان قطع درختان غرب کشور/ برکناری مسئولین

سرهنگ اردشیر دولت‌یاری، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان کردستان، در این زمینه گفت: جلسه‌ای در دادگستری مریوان با محوریت مقابله با قطع درختان و تخریب مراتع برگزار شد. در این جلسه فرماندار و سایر مسئولان مربوطه نیز حضور داشتند و رئیس دادگستری پس از این جلسه دستور جلب تمامی متخلفین را صادر کردند. در این میان ۳۹ نفر بازداشت شده و ۹ نفر از آن‌ها همچنان در حبس هستند.

او افزود: بخاطر کوتاهی‌هایی که در این زمینه انجام شده بود برخی از مسئولین زیربط نیز برکنار شد و یا جا به جا شدند. این اقدام قدرتمند دادگستری سبب شد تا متخلفین متوجه برخورد جدی قانون با این قضیه شوند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان کردستان اظهار کرد: در روستای نی و سردوش مشکلاتی بوجود آمد و غالب افرادی که دستگیر شدند نیز از این منطقه بودند. این دو روستا در مقابل شهر قرار دارند و بیشترین مشکل نیز مربوط به این حوزه‌ها بود. مردم این دو روستا در معرفی متخلفین و در راستای جلب آن‌ها همکاری نمی‌کردند، اما با کمک فرمانداری و شورای شهر این مشکل حل شد و متخلفین این دو روستا پس از شناسایی دستگیر شدند.

آتش سوزی گسترده در منطقه/ ویلا سازی دلیل قطع برخی درختان

فریبا رضایی، مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان، در این رابطه گفت: در دو روز اخیر گزارشی مبنی بر قطع درختان در روستا‌ها و مناطق مختلف شهرستان مریوان واصل نشده است. جنگل‌های آن منطقه پوششی متراکم دارد و به‌علت اینکه گونه بلوط در مقابل آتش‌سوزی بسیار آسیب‌پذیر است همواره شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده در این منطقه بوده ایم.

او افزود: در آتش‌سوزی سال ۹۷ حدود ۴۰ هکتار از جنگل‌های این منطقه از بین رفت و آن آتش‌سوزی تا حدودی بر کل زیست بوم منطقه تاثیرات سوء گذاشت. در فصل تابستان با توجه به پوشش گیاهی منطقه یک اشتباه کوچک انسانی منجر به آتش‌سوزی گسترده در این منطقه می‌شود و غالب آتش‌سوزی‌های این منطقه نیز بواسطه خطای انسانی رقم می‌خورد. در رابطه با قطع درختان در روز‌های اخیر نیز اطلاعی در دست نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان اظهار کرد: در منطقه حفاظت شده شاهو و کوهسالان که حدود ۶۵ هزار هکتار وسعت دارد در سال ۹۹، دوازده مورد رفع تصرف اراضی صورت گرفته است. این تصرف‌ها غالبا به علت ویلاسازی و احداث باغ صورت گرفته بود. در راستای مقابله با زمین خواری در این منطقه با استفاده از تطبیق نقشه‌ها و ترسیم نقشه‌ها اقدامات پیشگیرانه مناسبی انجام شده است که در آینده از اقدامات اینچنینی پیشگیری می‌کند.

این مقام مسئول گفت: اینگونه زمین خواری‌ها یا از طریق شکایت و ارسال پرونده به دستگاه قضایی حل و فصل می‌شود و یا شخص متصرف به علت اینکه در این راستا آگاهی کافی را نداشته است و از مالکیت سازمان حفاظت محیط زیست اطلاعی نداشته است به صورت داوطلبانه پس از ارسال اخطاریه اقدام به رفع تصرف می‌کند.

رضایی با اشاره به جزئیات رفع تصرف‌ها اذعان کرد: ۵ مورد از پرونده‌های زمین خواری مربوط به ساخت ویلا در این مناطق به وسعت ۱۶۴۶ متر مربع بوده است. در منطقه کوهسالان نیز ۳۷ هزار متر مربع از سایر پرونده‌های زمین خواری رفع تصرف شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان با ابراز بی‌اطلاعی از مقاومت مردم در مقابل طرح‌های پیشگیرانه در راستای مقابله با قطع درختان گفت: این قبیل مقابله‌ها با قانون، طبیعی است، زیرا معیشت این قبیل جوامع محلی به درختان و چوب‌ها وابسته است. سالیان زیادی است که این افراد در آن منطقه زندگی می‌کنند و به همین علت نیز برخورداری از این مراتع را حق خود می‌دانند و ورود محیط زیست و منابع طبیعی به این عرصه را برای خود خطرناک می‌دانند و این احساس خطر سبب می‌شود تا در مقابل مامورین محیط زیست ایستادگی کنند.

رضایی با اشاره به اقدامات مراقبتی برای مقابله با آتش‌سوزی‌ها در این منطقه خاطرنشان کرد: با استقرار دستگاه‌های اطفای حریق در منطقه در تلاش هستیم تا این قبیل آتش‌سوزی‌ها را در بازه زمانی طلایی مهار کنیم. بواسطه مرکزی که در منطقه زریوار به وجود آمده، شرایطی مهیا شده تا مامورین حفاظت از محیط زیست بتوانند اقدامات کنترلی بیشتری در این عرصه انجام دهند و در راستای جبران کمبود نیروی انسانی در این زمینه نیز دوربین‌های کنترلی نصب شده است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به شایعاتی مبنی بر عمدی بودن آتش‌سوزی‌ها در این منطقه به وسیله برخی ارگان‌ها گفت: بیشتر آتش‌سوزی‌ها در این منطقه عامل انسانی دارد که این عامل انسانی ممکن است ریشه‌های عمدی و یا سهوی داشته باشد. تا این لحظه هیچ گزارشی مبنی بر اینکه دستگاهی خاص در این عرصه مقصر است واصل نشده و هیچ مدرکی نیز در این زمینه وجود ندارد.

رضایی در پایان با اشاره به توسعه طرح‌های گردشگری در این منطقه اظهار کرد: جامعه هدف در این عرصه دریاچه زریوار و منطقه حفاظت شده شاهو و کوهسالان است. پس از ثبت جهانی دریاچه زریوار این تالاب جلوه‌ای بین‌المللی پیدا کرده و به همین علت مسئولیت ما در قبال آن سنگین‌تر شده است. از همین رو طرح‌های قایقرانی و گردشگری در این منطقه با رعایت اصول زیست محیطی در دستور کار است. طرح سامان‌دهی پسماند در این منطقه از جمله طرح‌های مهمی است که در اولویت قرار گرفته است. پیاده راه دریاچه زریوار و رونق ورزش‌هایی همچون کایاک و پاراگلایدر سواری در این عرصه در راستای توسعه پایدار و خدمت به مردم منطقه در دستور کار قرار گرفته است.

توسعه گردشگری راهی برای مقابله با تخریب محیط زیست

توسعه گردشگری و اشتغال پایدار که در صحبت‌های مسئولین مربوطه نیز به آن اشاره شد یکی از راه‌های پیشگیرانه‌ای است که می‌تواند برداشت بیش از اندازه از منابع طبیعی و تخریب آن‌ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد. مقوله‌ای که منجر به ارتقا سطح رفاه مردم و کاهش آسیب‌های آن منطقه شود که در ماه‌های اخیر به صورت مستقیم بر محیط زیست این منطقه تاثیر مستقیم گذاشته و خطرات جدی بوجود آورده است. رویکردی که در کنار برخورد قهری می‌تواند آثار مطلوب‌تری داشته باشد.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار 29 اردیبهشت    99، کد خبر:    1003281، www.borna.news

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
0
0
كردستان چند سال پيش در صورت حفظ طبيعت و منابع طبيعي خودش ميتونست خيلي بيشتر از اين حرفا در زمينه گردشگري حرف براي گفتن داشته باشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین