پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۷۷۳۲
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱
کاهش سود بانکی سبب انتقال منابع مالی از سوی بانک ها به بازارهای موازی شده و این انتقال فرصت را برای جذب منابع مالی برای پروژه های صنعتی فراهم می کند.

شعار سال: کاهش سود بانکی به عنوان یکی از ابزارهای در اختیار دولتمردان و تصمیم گیران اقتصادی به حساب می آید که بنا بر شرایط اقتصادی تصمیم بر کاهش یا افزایش آن صورت می‌گیرد.

با کاهش نرخ تورم در سال گذشته، سیاستمداران تصمیم بر کاهش نرخ سود سپرده بانکی گرفتند و در گام اول این رقم را به 15 درصد کاهش دادند.

این کاهش در نرخ سود بانکی موج نظرهای موافقین و مخالفین را به دنبال داشت و گروهی این عمل را عاملی برای افزایش تورم و گروهی دیگر این عمل را رونق بازارهای موازی مطرح کردند.

در این میان خرید و فروش اوارق بدهی همچون خزانه اسلامی، مشارکت، اجاره و ... از باقی بازارها همچون طلا، سکه، ارز، بورس، مسکن و ... به دلیل ریسک پایین و سود تضمینی بالا پیشی گرفت و تا قسمتی اجازه رونق از بازارهای دیگر را از آنها گرفت.

تاثیر این کاهش سود بر رونق صنایع مختلف با توجه به میزان سودهی آنها متفاوت است. با این حال صنعت آب و برق نیز می تواند به عنوان یکی از گزینه های پیش روی سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری و انتقال منابع مالی خود باشد.

علیرضا دائمی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، در خصوص تاثیر کاهش سود بانکی در رونق سرمایه گذاری پروژه های آب و برق گفت: از این جنبه می توان به این موضوع اشاره کرد که سرمایه گذاری های که در صنعت آب و برق از محل فروش اوراق خزانه اسلامی و کاهش سود بانکی صورت می گیرد که کاهش این سود می تواند باعث افزایش استفاده از این اوراق شود.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو عنوان کرد: هنوز ارزیابی در خصوص تاثیر کاهش سود بانکی در جذب سرمایه گذاران صورت نگرفته و باید با گذشت زمان و بررسی شاخص های مختلف این رقم را محاسبه کرد.

وی اظهار داشت: پیش بینی می شود که این کاهش سود بانکی نه تنها در صنعت آب و برق بلکه در تمام حوزه ها موثر باشد. کاهش سود بانکی باعث حرکت سرمایه های داخل بانک ها به سوی طرح های عمرانی و مشارکت بیشتر مردم و استفاده از سرمایه های کوچک باشیم.

دائمی افزود: سرمایه گذار در ابتدا به منافع خود فکر میکند به همین خاطر به برگشت سرمایه و سود حاصل و مقایسه آن با سود بانکی را محاسبه می کنند. در شرایطی که بانک با ریسک پایین، سود قطعی بیش از طرح های عمرانی می دهد توجیه فعالیت در سرمایه گذاری های آب و برق از میان می رود.به همین خاطرباید سودآوری صنایع درصدی چشم گیری بالا تر از سود بانکی باشد.

وی افزود: آنچه که اتفاق افتاده ما در 10 روز گذشته قراردادها بیش 22 طرح آب و برق در قالب طرح سرمایه گذاری بخش خصوصی BOT و BOO با حضور معاون اول رئیس جمهور به امضا رسیده، که این نشان دهنده سرمایه گذاری های بزرگ در بخش آب و فاضلاب و حوزه برق است.

دائمی خاطرنشان کرد: در بخش برق، ده ها مجوز برای نیروگاه های بزرگ و بیش از چند هزار مجوز برای نیروگاههای تجدید پذیر و نیروگاه هایی که به صورت واحدهای پراکنده صادر شده است.

خسرو ارتقایی مدیرعامل آّب منطقه ای تهران نیز در خصوص تاثیر کاهش سود بانکی بر پروژه های آبی به خبرگزاری میزان، گفت: طبیعتا با توجه به اینکه نرخ سود در کشورهای توسعه یافته فاصله زیادی با نرخ سود در ایران دارد با کاهش نرخ سود بانکی و ورود سرمایه گذاری خارجی به طرح های داخلی کشور شاهد رقابت بین بانک ها و سرمایه گذاران خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه پایین بودن نرخ سود بانکی مشوق برای سرمایه گذاری است، افزود: به طور مثال برای سامان دهی آب های جنوب تهران با یکی از سرمایه گذاران خارجی صحبت هایی مطرح شده که در صورت رفع مشکلات بانکی می تواند سرمایه گذاری در داخل را شروع کنند.

به طور قطع کاهش سود بانکی باعث حرکت منابع مالی از بانک ها به بازارهای دیگر می شود که در صورت استفاده صنایع از این فرصت می توانند رکود حاکم بر پروژه های عمرانی به دلیل فقدان نقدینگی را جبران کنند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ميزان، تاریخ انتشار: 14 شهريور 1395، کد مطلب: 216752:www. mizanonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین