پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۸۷۵۲
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
آتش لابه لای درختان شعله می کشد و همه چیز را می سوزاند.
شعار سال: هشدار آتش‌سوزی‌ها را از هفته‌ها قبل‌تر داده بودند، ولی اینجا آنچه مسئولان و متولیان را هوشیار نمی‌کند همان «هشدار» است؛ آتش آمد و «ایران‌گردی» کرد، از غرب به شرق تا جنوب ایران.
جنگل‌های بوشهر و خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد و ایلام و کرمانشاه و… همه این روز‌ها میزبان آتش‌سوزی‌هایی بوده‌اند که همچنان تمامی ندارند، حالا که این گزارش را می‌خوانید همچنان آتش‌بازی در مرز خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد به پاست.
دست‌اندرکاران این حوزه و فعالان محیط‌زیست از کمبود امکانات فریاد می‌زنند، متولیان امر خودشان هم مشغول مکاتبه هستند تا شاید حالا بتوانند بالگردی به مدد جنگل‌ها بفرستند.
تعداد بازدید : 0

رئیس دفتر رئیس‌جمهور از آماده شدن و ارسال گزارش جامع و کاملی از برنامه‌ها و اقدامات انجام شده برای مهار آتش‌سوزی منطقه حفاظت شده در خائیز برای رئیس‌جمهور خبر داده است و معاون اول رئیس‌جمهور بر لزوم تلاش بی‌وقفه و به‌کارگیری تمام امکانات استان کهگیلویه و بویراحمد و استان خوزستان برای مهار آتش‌سوزی در جنگل‌ها، به‌ویژه در منطقه حفاظت شده «خائیز» تاکید کرده است.
مسعود منصور با اشاره به اینکه هر ساله با شروع فصل گرما و افزایش حضور هموطنان در عرصه منابع طبیعی کشور، آمار ‏وقوع آتش سوزی افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: با توجه به بارش مناسب نزولات الهی در سال جاری پوشش گیاهی در سطح مراتع و جنگل‌ها ‏نسبت به سال‌های قبل افزایش چشمگیری داشته است. ‏
وی یادآور شد: در طول هفته گذشته ۱۱۰ فقره آتش‌سوزی در استان‌های جنوبی و زاگرسی به خصوص استان‌های بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، هرمزگان و استان فارس به وقوع پیوسته که با توجه به آمادگی‌های نیرو‌های استانی در کمترین زمان ممکن با امکانات در اختیار، اطفا شده است.
وی ادامه داد: در شش مورد از حریق‌های یاد شده در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد (منطقه گچساران)، خوزستان (منطقه بهبهان) و بوشهر (منطقه دشتستان) به علت صعب العبور بودن و وزش باد شدید امکان اطفا از طریق زمینی میسر نیست و لازم است بنا بر هماهنگی‌ها و تفاهم‌نامه منعقد شده بین وزیر وقت جهاد کشاورزی، وزیر دفاع و وزیر کشور برابر سنوات گذشته وزارت دفاع با اعلام این سازمان در سریع‌ترین زمان ممکن از ۱۶ پایگاه تجهیز شده، بالگرد برای اطفا ارسال نماید.
منصور با اشاره به اینکه اطفای حریق فعال در استان کهگیلویه و بویراحمد شهرستان گچساران و استان بوشهر شهرستان دشتستان نیاز به اعزام بالگرد دارد، از وزیر جهاد کشاورزی درخواست کرد، این موضوع از طریق هیئت وزیران پیگیری شود تا علاوه بر تأمین اعتبار مورد نیاز به خصوص مطالبات قبلی وزارت دفاع، ترتیبی اتخاذ شود تا برابر روال هر سال با اعلام فرماندهی یگان حفاظت سازمان به مرکز فرماندهی و کنترل حریق وزارت دفاع برای اعزام بالگرد به محل حریق اقدام شود.
جزئیاتی از آتش سوزی‌ها در استان‌های مختلف کشورمان را در زیر می‌خوانید.

کهگیلویه و بویراحمد؛ آتش به جان «خائیز»
آتش‌سوزی جنگل‌های خائیز شهرستان کهگیلویه از عصر دیروز آغازشده است. علیرغم هلی برن نیرو توسط بالگرد برای مهار آتش، لحظه‌به‌لحظه بر حجم آتش افزوده‌شده است. در حال حاضر تلاش تیم‌های مختلف امدادی و مردمی برای مهار آتش‌سوزی ادامه دارد.
خائیز محل زیست گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری ازجمله کل و بز و پلنگ است و دود این تخریب بر چشم و دل موجودات باارزشی همچون پلنگ می‌رود.
منطقه حفاظت‌شده کوه خیز و سرخ (خائیز) با مساحت ۳۲۳۳۲ هکتار در غرب استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. شاخص‌ترین گونه جانوری این منطقه کل و بز است که با جمعیت بسیار مناسبی در کوهستان‌های خائیز حضور دارند.
بر اساس اطلاع‌رسانی تیم‌های امدادرسانی حاضر در منطقه، تاکنون ۶ نفر از نیرو‌های اطفای حریق در جنگل‌های خائیز شهرستان کهگیلویه دچار مصدومیت شدند. بر اساس این گزارش تعداد زیادی از این افراد دچار مشکلات تنفسی شدند.
همچنین یک نفر دچار شکستگی شده و پایین ارتفاع منتقل‌شده است. نبرد تیم‌های امدادی و مردم برای مهار آتش در جنگل‌های خائیز کهگیلویه به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده، ادامه دارد.
همچنین بالگرد‌های هوانیروز نیز در منطقه حضور دارند و در کنار بالگرد شرکت نفت فعالیت‌های هلی‌برن، انتقال غذا و تجهیزات به همراه آب‌پاشی را انجام می‌دهند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد از عملیات اطفای حریق جنگل‌های خائیز با کمک بالگرد‌های آب پاش خبر داد و گفت: هلی برن نیرو و تجهیزات نیز از روز گذشته عملیاتی شد.
حسین کلانتری در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: از ظهر دیروز بالگرد‌های هوانیروز در منطقه مستقر شده و عملیات هلی برن نیرو به ارتفاعات را انجام دادند.
کلانتری با اشاره به اینکه بالگرد‌های شرکت نفت نیز در عملیات هلی برن نیرو‌ها و تجهیزات فعالیت مستمری داشتند، اظهار کرد: با اضافه شدن بالگرد آب پاش سپاه، عملیات در چندین جبهه برای مهار آتش سوزی ادامه دارد.
استاندار با بیان اینکه آتش در بخش‌های زیادی مهار شده است، ابراز داشت: بیش از ۱۰۰ سورتی پرواز از دیروز تا امروز توسط بالگرد‌ها انجام شده است.
آتش در دل زاگرس
کلانتری با تاکید بر اینکه عملیات با تمام توان و توسط نیرو‌های مختلف ادامه دارد، عنوان کرد: بیش از ۳۰۰ نیروی مردمی، دستگاهی، فعالان زیست محیطی و تشکل‌های مردم نهاد در بالای ارتفاعات به نبرد با شعله‌های آتش می‌پردازند.
آتش در دل زاگرس

وی ابراز داشت: عملیات اطفای حریق تا خاموش سازی زبانه‌های آتش در تمام مناطق و سرد سازی محیط ادامه دارد.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از هلی برن نیرو به جنگل‌های خائیز کهگیلویه برای مهار آتش‌سوزی خبر داد. عزیز فیلی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: آتش‌سوزی جنگل‌های خائیز که از منطقه به بهبهان استان خوزستان و طی دو روز پیش آغازشده بود، به دلیل عدم مهار، وارد حوزه استان کهگیلویه و بویراحمد شده و از عصر دیروز آتش گسترده‌تر شده است.
وی بابیان اینکه از همان ساعات ابتدایی انتقال نیرو برای مهار آتش انجام‌گرفته است، اظهار کرد: بامداد شب گذشته نیرو‌ها در منطقه مستقرشده و عملیات اطفای حریق را آغاز کردند.
وی خاطرنشان کرد در حال حاضر نیز هلی برن نیرو از طریق بالگرد شرکت نفت در حال انجام است و تاکنون بیش از ۱۰ سورتی پرواز در منطقه انجام‌شده است.
مدیرکل محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: نبود تجهیزات لجستیکی و نیروی انسانی مهار آتش در جنگل‌های خائیز کهگیلویه را سخت کرده و آتش همچنان بر جنگل‌ها می‌تازد.
سید اسدالله هاشمی در گفتگو با خبرنگاران افزود: وزش شدید باد، وسعت زیاد، وضعیت بالای علوفه‌ای مناطق، صعب‌العبور بودن منطقه و کمبود تجهیزات پشتیبانی و نیروی انسانی عاملی شده است تا با عدم مهار و کنترل حریق در منطقه خائیز روبرو شویم.
هاشمی با درخواست کمک از دستگاه‌های مختلف، نیرو‌های مردمی، بسیج و دوستداران محیط‌زیست، گفت: هرکس به طریقی توانایی حضور در منطقه را دارد، نسبت به همکاری برای مهار آتش‌سوزی اقدام کند.
هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر در منطقه حضور داریم ابراز داشت: از بامداد شب گذشته در منطقه هستیم، ولی با توجه به وسعت و حجم آتش‌سوزی از دستگاه‌ها و نیرو‌های مردمی درخواست کمک می‌کنیم.
محسن جلیل رئیس اورژانس پیش بیمارستانی استان در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: با توجه به اهمیت پشتیبانی و سلامت نیرو‌های مختلف اطفای حریق در جنگل‌های خائیز کهگیلویه، اورژانس هوایی استان در پایین‌دست محل آتش‌سوزی جنگل‌های خائیز کهگیلویه مستقر شد.

جلیل با بیان اینکه این بالگرد پشتیبانی امدادی از تمام نیرو‌های حاضر در منطقه را انجام می‌دهد، عنوان کرد: برای پوشش زمینی نیز تمهیداتی اندیشیده شد.
وی افزود: در بخش امداد زمینی استقرار دو کد امدادی در پایین‌دست محل آتش‌سوزی مناطق حفاظت‌شده خائیز انجام شد.
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی استان با تأکید بر حمایت و خدمات‌رسانی همه‌جانبه به نیرو‌های مستقر در ارتفاعات محل آتش‌سوزی جنگل‌های خائیز، گفت: در صورت نیاز نیز افزایش ظرفیت‌های امدادی در منطقه را خواهیم داشت.
جلیل تصریح کرد: اورژانس هوایی و زمینی استان با تمام توان و رصد لحظه‌ای، حوادث احتمالی عملیات اطفای حریق در خائیز را پوشش می‌دهد.

ایلام؛ «چوار» طعمه حریق شد
سرهنگ قدرت حیدری زاد جانشین انتظامی شهرستان ایلام روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر وقوع یک فقره آتش‌سوزی مراتع طبیعی در روستای سلطان‌آباد واقع در بخش چوار از توابع شهرستان ایلام، بلافاصله مأموران انتظامی به محل اعزام شدند.
آتش در دل زاگرس
وی افزود: گزارش مأموران انتظامی حاکی از آن است که یکی از شهروندان در حال جوشکاری در باغ شخصی بوده که براثر برخورد جرقه‌های جوشکاری با علف‌های خشک محل، مراتع طبیعی دچار آتش‌سوزی شده است.
جانشین انتظامی شهرستان ایلام با اشاره به اینکه خطای انسانی باعث وقوع آتش‌سوزی بوده است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با حضور به‌موقع عوامل امدادی، پلیس و شهروندان، بلافاصله آتش‌سوزی مهار شد.
سرهنگ حیدری زاد به شهروندان توصیه کرد: به توجه به شروع فصل گرما و خشک شدن گیاهان بایستی شهروندان از روشن کردن آتش در محیط‌هایی که وقوع آتش‌سوزی متصور است، پرهیز کنند.

بوشهر؛ «کوه‌سیاه» و منطقه حفاظت‌شده «مند» سوخت
فرهاد قلی‌نژاد مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر صبح شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یک فقره آتش‌سوزی با تلاش فراوان محیط‌بانان منطقه حفاظت‌شده‌مند در اسرع وقت مهار و از افزایش حریق جلوگیری شد.
وی اضافه کرد: آتش‌سوزی در اراضی استپی منطقه حفاظت‌شده‌مند با تلاش محیط‌بانان منطقه حفاظت‌شده‌مند در کمتر از یک هکتار سریعاً مهارشده که علت آتش‌سوزی در دست بررسی است.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر با اشاره به وقوع آتش‌سوزی‌های متعدد در عرصه‌های طبیعی استان بوشهر در روز‌های اخیر بیان کرد: با توجه به رخ دادن آتش‌سوزی‌های متعدد و گسترده در عرصه‌های طبیعی استان از عموم شهروندان به‌ویژه ساکنین روستا‌ها و عشایر و گردشگران تقاضا داریم از افروختن آتش در عرصه‌های طبیعی، جنگل‌ها و مراتع خودداری کنند.
منطقه حفاظت‌شده‌مند یکی از مناطق حفاظت‌شده استان بوشهر و زیستگاه گونه آهوی ایرانی است.
آتش در دل زاگرس

غلامرضا منتظری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر هم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از روز چهارشنبه هفته گذشته آتش‌سوزی در منطقه کوه‌سیاه بخش بوشکان شهرستان دشتستان آغاز شد و چهار روز ادامه داشت.
وی از مهار حریق در این منطقه پس از چهار روز خبر داد و اضافه کرد: نیرو‌های مردمی در کنار نیرو‌های منابع طبیعی و جنگل‌داری، هلال‌احمر، محیط‌زیست، دهیاری‌ها و شهرداری‌ها جامعه محلی و… در این راستا تلاش گسترده‌ای داشته‌اند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با اشاره به اینکه برخی نقاط نیاز به لکه‌گیری در خاموش شدن مراتع دارد، بیان کرد: نیرو‌های مستقر در منطقه در حال خاموش کردن لکه‌های کوچک آتش در برخی بوته‌ها و درختچه‌ها هستند.
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در این حادثه کسی آسیب‌ندیده است، افزود: خسارت گسترده‌ای به گونه‌های مرتعی و بوته‌ای وارد شد که وضعیت دقیق خسارت‌ها در دست بررسی است.
ابراهیم رضایی نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آتش‌سوزی‌های اخیر در بخش‌های بوشکان و ارم دشتستان، خاطرنشان کرد: از ساعات ابتدایی آتش‌سوزی در دشتستان با تعدادی از مسئولان مرتبط ازجمله رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، معاون عمرانی وزیر کشور و برخی مسئولان استان و شهرستان در تماس بودم، اما اهمال و کوتاهی برخی و نیز کمبود امکانات استان موجب گستردگی آتش‌سوزی شد.
آتش در دل زاگرس
وی با انتقاد از عملکرد مسئولان ارشد دولت در مقابله با بحران آتش‌سوزی‌های اخیر اظهار داشت: در پیگیری‌هایی که از مسئولان ارشد کشور داشتم متوجه شدم که علت اصلی کنترل و مدیریت نامناسب بحران آتش‌سوزی بوشکان، ناهماهنگی‌هایی بوده که در سطوح عالی دولت مشاهده شد و مانع از اعزام به‌موقع بالگرد و هواپیمای آبپاش و دیگر امکانات لازم به این مناطق شد.
وی با اشاره به اینکه این مناطق قربانی ناهماهنگی‌ها و ضعف دولت شده است اضافه کرد: دولت در این قضیه مدیریت خوب و صحیح نداشت و کوتاهی سازمان مدیریت و مدیریت بحران را شاهد بودیم.
دولت در این قضیه مدیریت خوب و صحیح نداشت و کوتاهی سازمان مدیریت و مدیریت بحران را شاهد بودیمنماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیری‌های خود از طریق مسئولان استانی و کشوری برای مهار حریق در بوشکان ادامه داد: از ساعات اولیه وقوع آتش‌سوزی پیگیری‌های لازم را داشتیم و با هماهنگی صورت گرفته نیرو‌های جهادی به منطقه اعزام شدند و با کمک مردم منطقه و مسئولان ذی‌ربط در حال مهار آتش‌سوزی هستند.
وی از عملکرد وزارت نفت نیز انتقاد کرد و بیان داشت: وزارت نفت بالگرد دارد، اما بازهم خیری از آن‌ها به مردم استان نرسید.
رضایی ادامه داد: امکانات استان در حوزه خدمات هلی‌کوپتری خیلی ضعیف است به‌طور مثال اورژانس هوایی استان بوشهر هم به خاطر اهمال مسئولان مدت‌هاست که تعطیل‌شده و درحالی‌که نیاز ضروری در استان است، از داشتن آن بی‌بهره هستیم.
نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: از اهالی پرتلاش منطقه بوشکان و گروه‌های جهادی و نیز مسئولان شهرستان دشتستان که در این زمینه همت کردند تشکر و قدردانی می‌کنیم.
وی بابیان اینکه درنتیجه این آتش‌سوزی خسارت‌های جبران‌ناپذیری به طبیعت، محیط‌زیست، عشایر و. وارد شد، خاطرنشان کرد: آتش‌سوزی بالاخره تمام می‌شود، اما معضلی دیگر به معضلات و درد‌های بوشکان و دشتستان اضافه می‌شود. واقعاً تأسف‌آور است که مشکلی را که با کمترین هزینه در ساعات ابتدایی می‌شد حل کرد، با هزینه‌ای سنگین جمع شد. چه کسی پاسخگوی خسارات وارده بر عشایر و کشاورزان و دامداران بوشکان است؟
رضایی از مسئولان ذی‌ربط درخواست کرد تا در اسرع وقت این خسارات را جبران کنند.

خوزستان؛ «شیخ تنگ» در آتش
علی خدادادی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: عملیات اطفای حریق در سه منطقه جنگلی شیخ تنگ از توابع شهرستان بهبهان، مگران ۳ از توابع شهرستان شوش و بیشه‌زار جنت‌مکان از توابع شهرستان گتوند به همت نجات گران جمعیت هلال‌احمر خوزستان در حال اجراست.
آتش در دل زاگرس
وی افزود: عملیات اطفای حریق از ساعت ۲۳ پنج‌شنبه آغازشده و با توجه به گسترش حریق، بالگرد جمعیت هلال‌احمر نیز اعزام و در کنار دو تیم عملیاتی مستقر در منطقه در حال عملیات هستند.
خدادادی بیان کرد: این عملیات ادامه دارد و با تمام توان در تلاش هستیم تا هرچه سریع‌تر این حریق مهار شود.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان همچنین با اعلام حریق در منطقه جنگلی مگران ۳ افزود: دو تیم عملیاتی جمعیت هلال‌احمر این شهرستان در منطقه حضور دارند و در کنار سایر عوامل دستگاه‌های امدادی در حال تلاش برای مهار حریق ایجادشده هستند.
خدادادی ضمن اعلام پایان عملیات اطفای در بیشه‌زار جنت‌مکان اظهار کرد: در این عملیات ۳ مصدوم به‌صورت سرپایی توسط نجات گران هلال‌احمر گتوند در محل مداوا شده‌اند.
کیامرث حاجی‌زاده مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان هم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: هماهنگی لازم برای اعزام یک فروند بالگرد آب‌پاش به‌منظور مهار آتش در مرز استان خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد در روستای تنگ شیخ بهبهان صورت گرفت.
وی افزود: برای اعزام این بالگرد آبپاش با سازمان مدیریت بحران کشور، سازمان جنگل‌ها و مرکز هلیکوپتری وزارت دفاع هماهنگی لازم صورت پذیرفت و بالگرد مذکور تا ساعاتی دیگر به منطقه اعزام می‌شود.
حاجی‌زاده تصریح کرد: آتش‌سوزی روز گذشته در خسرج در همان روز مهار شد، اما به دلیل بالا بودن پوشش گیاهی، وجود علوفه خشک و همچنین بالا بودن دما دوباره آتش شعله‌ور شد با توجه به وضعیت توپوگرافی منطقه امکان تردد ماشین‌آلات آتش‌نشانی وجود ندارد برای همین هماهنگی لازم برای استفاده از ۲۰ دستگاه تراکتور صورت گرفت تا مجدد عملیات مهار آتش انجام شود.
مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان بیان کرد: هم‌اکنون مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان، مدیرکل منابع طبیعی استان و معاون اداره کل مدیریت بحران استان، مسئولان متولی شهرستان شوش و حمیدیه در منطقه حضور دارند و با فرمانداران شوش و حمیدیه نیز هماهنگی لازم شده است.

کرمانشاه؛ «بوزین و مره خیل» آتش گرفت
آتش‌سوزی گسترده در منطقه حفاظت‌شده بوزین و مره خیل بخش باینگان از توابع شهرستان پاوه روی داد که بر اثر این آتش‌سوزی بیش از ۳۸۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های این منطقه در آتش سوخت.
این آتش‌سوزی گسترده از عصر روز چهارشنبه در جنگل‌های باینگان و اطراف پاسگاه نظامی مره خیل آغاز و تا حوالی صبح امروز (پنجشنبه) ادامه داشت.
شیب تند منطقه، کوهستانی و صعب‌العبور بودن و از طرفی پوشش گیاهی انبوه و متراکم و جنگلی بودن منطقه و وجود هیزم‌های خشک در این مناطق باعث گسترش بیشتر آتش و شعله‌ور شدن حریق و عدم مهار به‌موقع آن شد.
این آتش‌سوزی گسترده ابتدا از ساعت ۱۵ تا ۲۳ روز ۶ خرداد رخ داد و پس از اطفای آن از ساعت ۷ صبح روز هفتم خرداد مجدداً شعله‌ور و تا ساعت ۳ بامداد امروز (هشتم خرداد) ادامه یافت.

مازندران؛ محیط‌زیست هشدار داد
اداره کل حفاظت محیط‌زیست مازندران در اطلاعیه‌ای با اشاره به افزایش دمای هوا، نسبت به هرگونه آتش‌سوزی در جنگل هشدار داد و در این اطلاعیه از کشاورزان، دامداران، گردشگران و تمام کسانی که در محیط‌های طبیعی و باز برای فعالیت یا تفریح حاضر می‌شوند خواست از روشن کردن آتش تا اطلاع ثانوی جدا خودداری کنند.
همچنین در ادامه آمده است از رها کردن ته سیگار یا چوب‌کبریت استفاده‌شده در طبیعت و مکان‌های مستعد آتش‌سوزی، سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی در مزارع و رهاسازی مواد شیشه‌ای (نظیر انواع بطری شیشه‌ای و پلاستیکی)، در داخل جنگل‌ها و مراتع خودداری شود چراکه این اشیا همانند عدسی ذره‌بین عمل کرده و موجب اشتعال علوفه خشک کف جنگل‌ها و مراتع شده و کانون‌های آتش در مناطق ایجاد می‌کنند.
محیط‌زیست مازندران از شهروندان خواست تا با مشاهده آتش‌سوزی، مراتب را به ادارات حفاظت محیط‌زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌ها، محیط‌بانی‌ها، شورا‌های اسلامی شهر‌ها و روستاها، دهیاری‌ها اطلاع داده تا با بسیج امکانات و هماهنگی‌های لازم برای اطفا حریق انجام شود.
حریق سالانه خسارت‌های زیادی در جنگل‌های مازندران ایجاد می‌کند.
حالا که «آتش» دارد جنگل به جنگل پیش می‌رود، باید منتظر ماند و دید که «خرداد» پرحادثه و «تابستان» گرم قرار است چه رخداد‌های دیگری برای تن خسته محیط‌زیست و منابع طبیعی این دیار به بار بیاورد؛ می‌گویند «سالی که نکوست از بهارش پیداست» و حالا بهارِ آتشین، تابستانی سخت را در پی دارد، «پاییز» که بیاید می‌شود جوجه‌های وعده‌های مسئولان در حراست از این سرمایه را شمرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، کد خبر:۴۹۳۷۶۰۲، تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹، www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین