پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۹۴۷۹
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۴
دهیار روستای بشیر آباد تربت جام (خراسان رضوی) گفت: زنان روستا به ناچار از قنات یا چشمه ای که فاصله آنها به ترتیب ۷۰۰ متر و یک و نیم کیلومتر است آب را بر دوش‌شان حمل می کنند که باعث شده اکثر زنان روستا مبتلا به دیسک کمر و آرتروز گردن شوند و حتی باعث سقط جنین پنج مادر باردار شده است.

شعار سال: محمد شکارچی درباره مشکل بی آبی این روستا می‌گوید: این روستا دارای آب لوله کشی نیست و از سال ۱۳۸۲ آبرسانی این روستا توسط تانکر انجام می‌شود و اکنون اداره آبفای شهرستان هر روز یک تانکر ده هزار لیتری در مخزن بتنی روستا تخلیه می‌کند که این آب کفاف مصرف حتی ۵۰ درصد مردم روستا را هم نمی‌دهد و بقیه مردم روستا برای تامین آب به سراغ قناتی که آبش بهداشتی نیست یا چشمه‌ای که در یک و نیم کیلومتری روستا قرار دارد، می‌روند.

دهیار بشیرآباد در ادامه می‌گوید: اداره آبفای شهرستان از ابتدای امسال بابت هر تانکر آب درخواست مبلغی حدود یک میلیون ریال کرده است که این مبلغ در توان بودجه دهیاری و مردم روستا نیست و این اداره تهدید کرده است در صورت عدم پرداخت این مبلغ دیگر به شما آب نخواهیم داد.

وی ادامه داد: در زلزله‌ای که در سال ۱۳۸۲ در منطقه رخ داد و روستا دارای خساراتی شد، طرح جابجایی روستایی مطرح و انجام شد و در این طرح کلیه زیرساخت‌ها از جمله میدان، آسفالت معابر، اسکلت بنا‌ها و شبکه گذاری لوله آب رعایت شده و از سال ۱۳۹۱ این روستا دارای کد پروژه آبرسانی است که فقط زیرسازی آن در همان سال انجام و بعد تعطیل شده و تاکنون هیچ اقدامی برای تکمیل پروژه صورت نگرفته است.

شکارچی گفت: با توجه به کمبود آب مردم این روستا کشاورزی ندارند و اکثرا دامدارند و برخی از مردان و جوانان روستا برای کار به مشهد می‌روند و زنان روستا به ناچار از قنات یا چشمه‌ای که فاصله آن‌ها به ترتیب ۷۰۰ متر و یک و نیم کلیومتر است آب را به وسیله فرغون یا بر دوش‌شان حمل می‌کنند که باعث شده اکثر زنان روستا مبتلا به دیسک کمر و آرتروز گردن شوند و حتی باعث سقط جنین پنج زن باردار شده است.

دهیار روستای بشیرآباد ادامه داد: در پنج کیلومتری روستا چشمه‌ای وجود دارد که دارای آب مناسبی است و دامداران روستای تیمنک در فصل چرا از آن استفاده می‌کنند و در بقیه فصول سال از این آب هیچ استفاده‌ای نمی‌شود و آب رها است و درخواست دادیم از این چشمه برای تامین آب روستای اقدام شود که امیدواریم این موضوع مورد توجه مسئولان شهرستان قرار گیرد.

تامین آب بشیرآباد ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

رئیس شرکت آب و فاضلاب شهرستان تربت جام نیز گفت: در روستای بشیرآباد از اول انقلاب تاکنون یک بار آبرسانی در دهه ۸۰ از محل چشمه‌های بالادست روستا انجام شده است، اما به علت خشکسالی و عدم منابع آب پایدار اکثر چشمه‌ها و قنات‌هایی که در گذشته وجود داشته خشک شدند و اکنون آبرسانی به صورت سیار انجام می‌شود.

محسن عبداللهی افزود: برای آبرسانی روستای بشیرآباد یک حلقه چاه در پایین دست روستای چشمه گل در برنامه کاری قرار دارد که در قالب مجتمع آبرسانی چشمه گل است و روستا‌های چشمه گل، کلاته الله رسان، چنگ آباد، یخک و بشیرآباد را شامل می‌شود که اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان نیاز دارد که اگر این اعتبار در اختیار ما قرار گیرد آبرسانی به این پنج روستا انجام می‌شود.

وی ادامه داد: تا یک و نیم سال گذشته سه تانکر فلزی ثابت در این روستا داشتیم و آب در این تانکر‌ها تخلیه می‌شده که مردم با ظرف آب مورد نیاز خود را برداشت می‌کردند و با اصرار دهیار روستا از یک سال و نیم گذشته آب در مخزن بتنی روستا تخلیه می‌شود.

عبداللهی ادامه داد: ما به دهیار روستا هشدار دادیم که در صورت تخلیه آب در مخزن بتنی پایین دست روستا آب خواهد داشت، اما آب به بالا دست روستا نخواهد رسید، چون شیب به سمت پایین دست روستاست و فشار آب پایین است و صورتجلسه آن نیز موجود است.

رئیس آبفای تربت جام درباره آبرسانی روستای بشیرآباد از محل چشمه‌های تاریک دره که در پنج کیلومتری روستاست گفت: چشمه‌های تاریک دره در اختیار گله‌های گوسفند روستای تیمنک سفلی (این روستا در ۹ کیلومتری بشیرآباد و ۵ کیلومتری چشمه قرار دارد) است و اگر بخواهیم آب شرب بشیرآباد را از آن محل تامین کنیم نیاز به مطالعات دارد و در صورتی که آب چشمه پاسخگو باشد و مشکل اجتماعی نداشته باشد نیاز به حفر قنات و ۸ کیلومتر خط انتقال دارد که به اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان نیاز دارد.

عبداللهی درباره اخذ آب بهاء گفت: از آنجا که شرکت آب و فاضلاب از ابتدای امسال خصوصی شده است برای تامین بخشی از هزینه‌های شبکه آبرسانی بابت فروش به هر مشترکی حداقل هزینه را باید دریافت کنیم که این هزینه نیز در خود شبکه آبرسانی شهرستان هزینه می‌شود.

رئیس شرکت آب و فاضلاب تربت جام گفت: این شرکت بدون هماهنگی با فرمانداری و استان هیچ اقدام خودسرانه‌ای انجام نمی‌دهد و ما تا بحال هیچ تهدیدی بابت قطعی آب انجام ندادیم بلکه بصورت مکتوب به بخشداری‌ها بابت عقد قرارداد نامه زدیم و دوستانی هم که تاکنون مراجعه نکردند آبرسانی همچنان انجام می‌شود و با فرمانداری صحبت کردیم که از برخی روستا‌ها آب بهاء اخذ نشود که بشیرآباد یکی از این روستاهاست.

بشیرآباد یکی از روستا‌های دهستان جامرود بخش مرکزی شهرستان تربت جام است که در ۲۷ کیلومتری مرکز این شهرستان قرار دارد و دارای ۱۳۲ خانوار و جمعیتی بالغ بر ۵۰۰ نفر است که از آب آشامیدنی لوله کشی محروم است و سالهاست با مشکل بی آبی روبرو است و طاقت مردم این روستا را طاق کرده است.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری عصر ایران ، تاریخ انتشار 14 خرداد    99، کد خبر:    731615، www.asriran.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین