پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۹۵۶
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷
دومین میزگرد و نخستین نشست تخصصی با هدف آسیب شناسی مشکلات و معضلات والیبال در ارومیه برگزار شد و کارشناسان به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

شعار سال: نخستین میزگرد تخصصی ورزشی با حضور غلامحسین کردستانچی دبیر هیئت والیبال آذربایجان غربی،نادر شهنازی کارشناس و پیشکسوت والیبال و علی طاعی حق استعدادیاب فدراسیون و مربی والیبال پایه برگزار شد.

در این میزگرد به مشکلات موجود در والیبال پایه و عدم حضور بازیکنان ارومیه ای در سطح پایه تیم های ملی ، فرهنگ سازی و تکریم تماشاگران ، برگزاری مسابقات والیبال ساحلی و ارج نهادن به پیش کسوتان والیبال و برگزاری مسابقات لیگ برتر پرداخته شد.

آقای کردستانچی به طور کوتاه اقدامات انجام شده خود را در یکسال گذشته شرح دهید؟

کردستانچی: ابتدا باید عرض کنم با توجه به اینکه لقب پایتخت والیبال ایران و حتی آسیا را به ارومیه می دهند کارهای اداری واجرایی پایتخت والیبال آسیا در یک اتاق انجام می شود. ما سعی کردیم با حمایت استاندار ساختمانی در خور شأن این لقب برای هیئت والیبال استان تأسیس کنیم که خوشبختانه توانستیم ساختمانی با اعتبار بالغ بر چهار میلیارد ریال هزینه آماده تاسیس بکنیم که در آن به راحتی تمامی کمیته های هیئت صاحب اتاق کاری مجزا می شوند. برای کمیته ها نفراتی با تجربه وتخصص و در کنار آنهای نیرو جوان انتخاب کردیم تا بتوانیم کار را یه خوبی پیش ببریم.


در خصوص اینکه لقب پایتخت والیبال آسیا را یدک می کشیم باید در بحث والیبال پایه نیز کارهای مهمی انجام می دادیم و حال نسبت به کشف و پرورش استعدادهای ناب والیبال چه اقداماتی انجام گرفته است؟

نادر شهنازی: ما برای اینکه بتوانیم در زمینه والیبال پایه موفق باشیم باید لیگ والیبال در رده های سنی را در استان برگزار کنیم و از دل آن بازی ها بازیکنان را بیرون بیاوریم و نیز برای اینکه به سطح یکسان والیبال برسیم باید مربیان ارومیه ای مدتی از طرف هیئت استان به شهرستانها اعزام شوند و کلاسهای آموزشی آنها را زیر نظر بگیرند.

کردستانچی: ما برای موفقیت در والیبال پایه برنامه ریزی در سه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت انجام داده ایم که در حال گذر از برنامه کوتاه مدت هستیم که تا حدود راضی کننده در آن موفق بودیم، به طوریکه توانستیم در رده نوجوانان قهرمان کشور شویم و در جوانان که امید قهرمانی داشتیم با استفاده تیم قزوین از بازیکنان غیرمجاز حذف شدیم و با اعتراض به این موضوع و آئین نامه ناقص فدراسیون نتیجه ای نگرفتیم، در این راستا مقام سومی در مسابقات امید ، مقام قهرمانی و نائب قهرمانی والیبال ساحلی زیر نوزده سال را بدست آورده ایم.

در خصوص برگزاری مسابقات جوانان ونوجوانان به صورت لیگ که آقای شهنازی فرمودند ، امسال ما برای برگزاری مسابقات جوانان استانی فقط یک ماه به صورت مداوم برای در اختیار گرفتن سالن از اداره ورزش وجوانان تلاش کردیم و بالاخره توانستیم مسابقات را برگزار کنیم و کلیه هزینه های مسابقات و تیم ها برعهده هیئت استان بود .

امسال چیزی حدود چهار هزار والیبال آموز در شش مدرسه مجوز دار رسمی زیر نظر مربیان به آموزش پرداختند که در نهایت با در آخر تابستان با برگزاری جشنواره والیبال و برگزاری مسابقات مینی والیبال و انتخاب نفرات برتر واستعدادیابی به کار خود پایان داد.

علی طاعی حق: امسال برای اولین بار کمیته آموزش با ریاست آقای یداله کارگرپیشه برای یکسان سازی سطح آموزش والیبال آموزان، جزوه ای تدارک دیده شده بود تا مربیان پایه در کل مدارس والیبال به صورت هم سطح ویکسان نسبت به آموزش والیبال آموزان اقدام کنند که کار خوبی برای پیشرفت در سطح والیبال پایه بود.

امیدباراندوزی: برای نفرات شناسایی شده و کسانی که استعداد پیشرفت در والیبال را دارند و می توانند آینده والیبال این شهر باشند، چه برنامه هایی در دست اقدام است؟

کردستانچی: برای اینکه بتوانیم نفرات شناسایی شده زیر نظر مربیان آموزش ببینید با دو مشکل عمده مواجه هستیم که اولین آن در اختیار داشتن سالن مربوط به افتتاح آکادمی والیبال استان است که با توجه به اینکه جناب آقای مناف زاده معاون توسعه ورزشی وزارت ورزش وجوانان کشور مبنی بر در اختیار گذاشتن سالن سه هزارنفری در تاریخ 23 خرداد 94، اما تاکنون این واگذاری از سوی اداره کل ورزش وجوانان انجام نشده و قرار است سالن شماره یک تختی را به ما بدهند که هزینه ای بالغ بر سه میلیارد ریال نیاز است تا بازسازی وتعمیرات لازم در این خصوص انجام شود.

دوم آنکه بعد از افتتاح این آکادمی بازیکنان جوانی که در این آکادمی مشغول آموزش خواهند بود هزینه زیادی لازم است که از عهده ما و نیز خانواده ها خارج است اما برای حل این مشکل ویشنهاداتی برای فدراسیون والیبال نوشتیم و به زودی در این خصوص اقدام خواهیم کرد تا با تصویب آن بتوانیم به عنوان یکی از شهرهای بازیکن صادر کن باشیم.

امیدباراندوزی: با توجه به شرایطی که گفته شد چرا ما در تیم ملی پایه هیچ نماینده ای نداریم و طرحی که به فدراسیون پیشنهاد داده اید، چیست؟

کردستانچی: با توجه به اینکه ما یکسال است هیئت والیبال را تحویل گرفته ایم و شروع کار ما امسال است نمی توان گفت که امسال می توانستیم برنامه ریزی برای حضور بازیکنان در تیم ملی داشته باشیم تا در کوتاه مدت جواب دهد و این جزء برنامه های میان مدت وبلند مدت ماست که بازیکنانی در سطح پایه در تیم ملی داشته باشیم.

پیشنهادی که به صورت مکتوب قرار است به فدراسیون ارائه بدهیم پرداخت حق رشد بازیکنی است که زیر نظر آکادمی والیبال قرار می گیرد و این بازیکن که چند سال زیر نظر مربیان و با هزینه هیئت پرورش می یابد در ابتدا قراردادی تنظیم می شود تا در صورت حضور در تیم ها حق رشدی نسبت به قرارداد وی اخذ شود، در این صورت ارومیه به عنوان مهد بازیکن سازی والیبال کشور شده و همچنین بخشی از هزینه های این بازیکنان تأمین خواهد شد.

نادر شهنازی: حضور بازیکنان در تیم ملی شرایط خاص خود را دارد و به عبارتی فدراسیون در این زمینه اصلاً خوب عمل نمی کند و با استفاده از بازیکنان صغر سنی باعث از بین رفتن حق سایر بازیکنان می شود.


طاعی حق: امسال بنده افتخار این را داشتم که به عنوان مربی پایه و نیز مربی تیم والیبال نوجوانان همکاری کنم که خوشبختانه تیم ما قهرمان کشور شد و زحماتی که بر روی بازیکنان نوجوان ارومیه ای کشیده شده بود به ثمر نشست، به طوری که تنها با انجام دو بازی، از باشگاه های بزرگ جهت جذب بازیکنان ما اقدام شد که در این باره می توانم به مرتضی شریفی ، مهدی جعفروند ، سینا اصغر پور ، سالار غنی دل و کاریل داداش آده اشاره کنم .

مطمئن باشید به زودی از این بازیکنان بیشتر خواهید شنید و در تیم ملی جای خواهند گرفت اما اگر امسال در تیم ملی قرار نگرفتند، بدلیل این است که هنوز دو سال دیگر در تیم نوجوانان می توانند بازی کنند.

امید باراندوزی: با توجه به اینکه این روزها والیبال به سبب کسب نتیجه خوب در میادین بین المللی طرفدار زیادی پیدا کرده، برای آسیب شناسی و رفع مشکلات در این خصوص چه پیشنهادات و برنامه هایی دارید؟

نادر شهنازی: اتفاقا امروزه مشکلات بسیاری در خصوص والیبال پایه وجود دارد که با آن مواجه هستیم یکی از آنها این است که خانواده ها برای اینکه چند ساعتی را از وقت فرزندانش پر کنند، آنها را در کلاس های آموزشی ثبت نام می کنند و به عبارتی کلاسهای آموزشی ورزشی و در بین آنها والیبال را مهدکودکی مناسب برای نگهداری فرزندانشان می دانند. باید هیئت والیبال در این خصوص تدابیر وتمهیداتی را بیندیشد تا سایر والیبال آموزان با مشکل مواجه نشوند‌.

علی طاعی حق: امروز با شرایط تیم ملی و کسب نتایج خوب در سطح بین المللی خیلی مردم با تفکر و رویایی همچون بازیکنان تیم ملی شدن به سوی والیبال کشیده می شوند و در رویاهای خود کسب در آمد از والیبال را دارند. اما در واقع چنین چیزی وجود ندارد و عملاً امکان پذیر نیست باید در ابتدای کار ثبت نام والیبال آموزان به نظرم یک روانشناس وجود داشته باشد تا آنها را از وضعیت آگاه سازد و با روشهایی که دارند این جوانان را به زندگی عادی شان برگردانند، چرا که خیلی از این جوانان درس و زندگی خود را به امید والیبالیست شدن رها می کنند و بعد از اینکه به موفقیت نمی شوند با سرخوردگی و شکست وارد جامعه می شوند و در حالی که درس و زندگی خود را نیز از دست داده اند.


کردستانچی: پیشنهاد خوبی است و سعی داریم پس از افتتاح آکادمی کار گروهی متشکل از روانشناسان ، پیشکسوتان و جامعه شناسان و نماینده رسانه ها تشکیل دهیم تا نسبت به پیشگیری معضلات اشاره شده اقدام کنیم و یکی از راههای پیشرفت والیبال آموزان جداسازی وسطح بندی همین نفرات ثبت نام کننده است.

امید باراندوزی: هر کدام از میهمانان و کارشناسان میزگرد در خصوص بحث والیبال پایه نتیجه گیری خود را بیان دارند؟

علی طاعی حق: بنده از سال 77 در والیبال هستم، امسال شاهد یک کار بسیار عالی از هیئت والیبال بودم که تا به حال مشاهده نکرده بودم، تیم نوجوانان ما که با قهرمانی وارد ارومیه شد در بدو ورود به ارومیه در ترمینال شهرستان به یکباره شاهد استقبال هماهنگ شده از طرف هیئت والیبال با حضور پیشکسوتانی همچون یدالله کارگرپیشه، ابراهیم وطن پرست، کریم فروزان و سایر اعضای هیئت والیبال بودیم که با اهدا گل از نوجوانان والیباست استقبال کردند که باعث انگیزه ای مضاعف در بازیکنان نوجوان شد.


نادر شهنازی: سطح بندی مربیان پایه و همچنین والیبال آموزان در والیبال پایه باید در سرلوحه کار هیئت باشد تا بتوانیم به موفقیتی در این زمینه برسیم.

کردستانچی: به زودی شاهد موفقیت هایی در والیبال پایه خواهیم بود و در برنامه خود داریم تا بتوانیم از تمامی والیبال آموزان در مدارس مختلف امتحان یکنواختی به عمل آید وگواهینامه از سوی هیئت والیبال صادر شود و با تشخیص کارشناسان در خصوص این گواهینامه ها تصمیم گیری خواهد شد تا سطح بندی های لازم انجام گیرد، به طوریکه والیبال آموزی در یک مدرسه سطح یک را گذرانده با داشتن گواهینامه ی صادر شده از سوی هیئت والیبال در صورت حضور در مدرسه والیبال سطح بعدی را طی کند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی اروم نیوز، تاریخ انتشار 16 شهریور 95 ، کد مطلب: 239151:www.uromnews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین