پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۰۹۳۵
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
حبیب‌الله مسعودی فرید به تشریح وضعیت فرزندخواندگی توسط خانم‌های مجرد، آمار کودکان بی‌سرپرست در کشور، سامانه فرزندخواندگی و نحوه نظارت بهزیستی بر زندگی این کودکان پس از سرپرستی، پرداخت.
شعار سال: در سال‌های اخیر با تغییر سبک زندگی و علاقه‌مندی دختران به کار و تحصیل تعداد دختران مجرد افزایش یافته است به همین منظور سال ۱۳۹۲ مجلس شورای اسلامی قانون اصلاحی حمایت از کودکان بی­ سرپرست و بدسرپرست را تصویب کرد که طبق این قانون دختران مجرد بالای ۳۰ سال می‌توانند متقاضی دریافت فرزند خواندگی از مراکز بهزیستی باشند، اما اینکه چقدر این قانون اجرا می‌شود و چند درصد از خانم‌های مجرد توانستند کودک به سرپرستی بگیرند و چه نظارتی روی این کودکان پس از فرزندخواندگی انجام می‌شود جای بحث دارد.

استقبال زیاد خانم‌های مجرد از فرزندخواندگی کودکان بهزیستی

حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، با اشاره به واگذاری کودک بی‌سرپرست به زنان مجرد گفت: قانون مصوب مجلس شورای اسلامی باید اجرا شود به همین منظور سازمان بهزیستی به عنوان نهاد اجرایی، واگذاری دختران بی سرپرست تحت عنوان دخترخواندگی به خانم‌های مجرد بالای ۳۰ را انجام می‌دهد.

او افزود: اینکه در سال ۹۸ چه تعداد خانم مجرد توانستند از بهزیستی کودک به سرپرستی بگیرند آمار دقیقی در دست ندارم، اما خوشبختانه از زمان تصویب این قانون تا الان استقبال بسیار خوبی صورت گرفته است.


مسعودی فرید تصریح کرد: طبق قانونی که سال ۱۳۵۳ تصویب شد فقط زوجینی که بچه نداشتند، می‌توانستند از بهزیستی کودک بگیرند، اما در سال ۱۳۹۲ این قانون تغییر یافت به این صورت که هم به خانم‌های مجرد بالای ۳۰ سال و هم خانواده‌هایی که فرزند دارند، اجازه داده شد تا از بهزیستی کودک بگیرند.

کاهش تعداد کودکان بی‌سرپرست در کشور

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به کاهش تعداد کودکان بی‌سرپرست در کشور گفت: در سال ۱۳۹۹ با جمعیت ۸۵ میلیون نفری تنها ۱۰ هزار کودک در ۶۸۰ مراکز شبه خانواده ما زندگی می‌کنند در حالی که در سال ۱۳۵۸ از جمعیت ۳۵ میلیون نفری، ۱۲ هزار کودک در بهزیستی زندگی می‌کردند.

او افزود: دلیل کاهش تعداد این کودکان دنبال کردن سیاست موسسه زدایی است به این صورت که ما معتقد هستیم کودک به جای موسسه باید در خانواده زندگی کنند.

سالانه ۱۷۰۰ کودک از بهزیستی به سرپرستی گرفته می‌شوند

مسعودی فرید با اشاره به تعداد کودکانی که سالانه به سرپرستی گرفته می‌شوند، گفت: به دنبال این سیاست ما کودکان را دائم پایش می‌کنیم تا آن‌هایی که واجد سرپرستی هستند به خانواده‌ها تحویل دهیم بنابراین سالانه حدود ۱۷۰۰ کودک به فرزندخواندگی گرفته می‌شود و از بهزیستی به خانه می‌روند.

راه اندازی سامانه فرزندخواندگی

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: بهزیستی اخیرا سامانه فرزندخواندگی راه انداخته که هم باعث شفافیت شده و هم مراحل فرزندخواندگی را برای خانواده‌ها تسهیل کرده است.

او افزود: مراحل کار در سامانه به این صورت است که خانواده‌ها وارد سایت بهزیستی می‌شوند و پس مطالعه قوانین و تائید آن وارد صفحه‌ای می‌شوند که اطلاعات خود را وارد کنند پس از طی این مراحل به آن‌ها پیامک ارسال می‌شود تا بدانند چه روزی باید برای مشاوره حضوری مراجعه کنند.

فقط کودکان دختر به خانم‌های مجرد تحویل داده می‌شوند

مسعودی فرید با اشاره به جنسیت کودکانی که به خانم‌های مجرد داده می‌شود، گفت: طبق قانونی که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است، فقط کودکان دختر به خانم‌های مجرد بالای ۳۰ سال داده می‌شود.

او افزود: به نظر من دلیل آن می‌تواند این باشد که همجنس بودن مادرخوانده و فرزند باعث ایجاد ارتباط بهتر بین آن‌ها می‌شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۷، تعداد ۱۳۰ دختر به خانم‌های مجرد بالای ۳۰ سال داده شد.

۱۶۰ کودک دارای معلولیت به سرپرستی گرفته شدند

مسعودی فرید گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر نگاه مردم به بحث فرزندخواندگی تغییر یافته، اما نکته جالب این است که در سال ۱۳۹۷ فقط ۱۶۰ کودک دارای بیماری و معلولیت به سرپرستی گرفته شدند.

او افزود: همه می‌دانیم نگهداری از کودک دارای معلولیت بسیار سخت و دشوار است، اما به سرپرستی گرفتن این کودکان توسط خانواده‌ها جای امیدواری دارد.

نظارت ۵ ساله بهزیستی بر کودکانی که به سرپرستی گرفته می‌شوند

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به نظارت بهزیستی بر کودکانی که به سرپرستی گرفته می‌شوند، گفت: طبق قانون، بهزیستی باید از زمانی که کودک توسط خانواده‌ای به سرپرستی گرفته می‌شود تا مدت ۵ سال آن را تحت نظارت قرار دهد.

او اظهار کرد: اگر کودک، نوزاد باشد که ما تا ۱۸ سالگی آن را تحت نظر قرار می‌دهیم به این صورت که مددکاران ما هر چندماه یک بار به آن‌ها سر می‌زنند و گزارشی از وضعیت آن‌ها ارائه می‌دهند که اتفاقا راه اندازی سامانه فرزندخواندگی به منظم شدن این گزارش‌ها کمک می‌کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار : 21 خرداد 1399، کد خبر: 1012387، borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین