پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۲۸۳۰
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳
اکنون همه چشم‌ها به کمیسیون تحقیق مجلس شورای اسلامی است تا نظر نهایی را درباره اعتبارنامه تاجگردون، نماینده گچساران صادر کند؛ موضوعی که مدت‌هاست به یکی از بحث‌های اول فضای رسانه‌ای داخل کشور تبدیل شده‌است.
شعارسال: بعد از آنکه شعبه ۱۲ مجلس به‌عنوان مسوول رسیدگی به اعتراض نمایندگان به اعتبارنامه تاجگردون، گزارش خود را اعلام کرد و این گزارش در روز چهارشنبه، ۲۱ خرداد، در صحن علنی مجلس قرائت شد، تقریباً می‌شد حدس زد که اعتبارنامه تاجگردون به تأیید نهایی رسیده باشد، اما در این میان، استفاده رییس مجلس از اختیارات خود فضا را عوض کرد؛ کار از تذکر علیرضا زاکانی، منتخب مردم قم و تاکید او بر اصل‌۹۳ قانون اساسی آغاز شد. او با استناد به این اصل، گفت: «براساس اصل‌۹۳ قانون اساسی، مجلس بدون شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد، مگر در تصویب اعتبارنامه نمایندگان. در این اصل به لفظ مجلس و تصویب اشاره شده است. کلمه مجلس در این اصل به معنای اظهارنظر دو سوم نمایندگان بوده و رأی فرد فرد نمایندگان موضوعیت دارد.» زاکانی در بخش دیگری از اظهارات خود با استناد به اصل‌۸۵ قانون اساسی، تاکید کرد: «بنابر این اصل، سمت نمایندگی مگر در موارد خاص قائم به شخص نیست، بنابراین نمایندگان نمی‌توانند وظایف خود را به شعب واگذار کنند.» منتخب مردم قم با بیان اینکه «مجلس باید درباره اعتبارنامه آقای تاجگردون تصمیم‌گیری کند و موضوع استماع نیست»، گفت: «اگر این رویه اصلاح نشود، پایه غلطی گذاشته می‌شود که در مجالس آینده، هر فردی می‌تواند با تأمین نظر ۱۰‌نفر، اعتبارنامه خود را تصویب کند که در این شرایط، مجلس مسلوب‌الید می‌شود.» پس از این، قالیباف، رییس مجلس با وارد دانستن تذکر زاکانی و تاکید منتخب مردم قم بر اصل‌۸۵ قانون اساسی مبنی بر اینکه «سمت نمایندگی قابل واگذاری به شعب نیست»، گفت: «بنابر ماده‌۱۹۴ آیین‌نامه داخلی مجلس، پس از رأی‌گیری از نمایندگان، مسیر تصویب اعتبارنامه آقای تاجگردون مشخص می‌شود.» قالیباف برخلاف جمع‌بندی هیأت‌رییسه با تفسیری تحول‌خواهانه از آیین‌نامه، دستور به رأی‌گیری در صحن علنی داد که در نهایت با رأی موافق نمایندگان به اخطار زاکانی، اعتبار‌نامه تاجگردون برای بررسی به کمیسیون تحقیق ارجاع شد.

پس از این، حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی، حجت‌الله فیروزی، سید حمید رضا کاظمی، موسی احمدی و یکی از اعضای هیات‌رییسه کمیسیون تحقیق، به‌عنوان اعضای کمیته بررسی اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون انتخاب شدند. عصر روز ۲۵ خرداد، اولین جلسه کمیسیون تحقیق برای بررسی کلیات موضوع اعتبارنامه تاجگردون مورد بحث و بررسی قرار گرفت. یک روز بعد از این و در جلسه‌ای دیگر از کمیسیون تحقیق، سه نفر از معترضان به نام‌های علیرضا زاکانی، نماینده مردم قم، علی‌اکبر کریمی، نماینده مردم اراک و مالک شریعتی، نماینده مردم تهران در مجلس، به مدت یک ساعت دلایل اعتراض خود به اعتبارنامه تاجگردون را بیان کردند، سپس تاجگردون به جلسه دعوت شده و به مدت یک ساعت و نیم پاسخ‌های خود را بیان کرده بود؛ در نهایت هم قرار شده بود هر دو گروه [یعنی معترضان و تاجگردون]مدارک و مطالب خود را مکتوب به این کمیسیون ارائه کنند.


آخرین اقدامات کمیته بررسی کمیسیون تحقیق

کمیته بررسی پنج‌نفره به مسوولیت حجت‌الاسلام میرتاج الدینی، نماینده مردم تبریز در مجلس، قرار‌است همه مدارک را بررسی و به کمیسیون تحقیق گزارش دهند. همچنین طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته قرار است تا اعضای این کمیته، با اعضای شورای نگهبان و ریاست مجلس ملاقات کنند؛ ضمن اینکه از قائم مقام یا معاون وزیر اطلاعات هم برای شرکت در جلسه کمیته دعوت شده است. در همین‌باره، فیروزی، سخنگوی کمیسیون تحقیق با اشاره به نامه وزارت اطلاعات به‌عنوان یکی از اسناد مهم مدنظر معترضان به اعتبارنامه تاجگردون، گفت: «یکی از اسناد مهمی که الان مورد استناد نمایندگان معترض به اعتبار نامه تاجگردون است، نامه وزارت اطلاعات است و ما به خاطر اینکه روی این موضوع اطلاعات کامل‌تری به دست بیاوریم، از وزیر اطلاعات درخواست کردیم که بتوانیم با مسوول ذی‌ربط پرونده در این وزارتخانه جلسه‌ای داشته باشیم.»

وی همچنین با اشاره به درخواست این کمیسیون از هیات‌رییسه و رییس مجلس برای بررسی بیشتر پرونده تاجگردون، گفت: «موضوع دوم درخواست جلسه با ریاست مجلس بود تا هم گزارش کاری از اقدامات کمیسیون ارائه کرده و هم از دیدگاه‌های وی برای روند بهتر پرونده بتوانیم استفاده کنیم.» فیروزی درباره درخواست برگزاری جلسه با اعضای شورای نگهبان نیز گفت: «موضوع دیگر هم این بود که درخواست جلسه با شورای نگهبان برای اطلاع از پرونده و روند گذشته تایید صلاحیت تاجگردون داشته باشیم تا بخشی از اسناد و مدارکی که مورد استناد و نظر نمایندگان معترض است، مورد بررسی قرار گیرد تا در این فرصت قانونی ۱۵ روزه گزارش خود را به هیات‌رییسه مجلس برای طرح در صحن علنی ارائه کنیم.»


کوشکی: یکی از محروم‌ترین نقاط کشور، لاکچری‌ترین نماینده را دارد

محمدصادق کوشکی، استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار «صبح‌نو» درباره عملکرد شائبه‌دار تاجگردون پیش از انتخابات مجلس گفت: «رویه خبر سیمای جمهوری اسلامی در ایام تبلیغات انتخابات هیچ‌وقت این نبوده که نامزد یک انتخابات را به‌عنوان نامزد لاکچری معرفی کند. در ایران، نامزد‌های مجلس معمولا هزینه‌های زیادی می‌کنند، اما اینکه در یک منطقه محروم نظیر گچساران، جنس تبلیغات جوری باشد که از سوی رسانه ملی، لاکچری توصیف شود، بعد از انقلاب نظیر نداشته است.» وی افزود: «به فرموده حضرت امام، کسانی می‌توانند وارد مجلس شوند که محرومیت را چشیده باشند و فاصله طبقاتی با مردم محروم، نداشته باشند. استان کهگیلویه و بویراحمد به خصوص جنوب آن، به‌طور کلی محروم است. آن کسی که دو دوره نماینده این منطقه بوده، چطور می‌شود عنوان لاکچری به تبلیغاتش داد. اگر بخواهیم با کلام امام قضاوت کنیم، این فرد اساسا نمی‌تواند حتی نماینده مردم تهران شود، چه برسد به منطقه مرحوم گچساران.» این استاد دانشگاه تصریح کرد: «به قول هنری‌ها، کنتراست وحشتناکی وجود دارد که به طنز می‌زند که یکی از محروم‌ترین نقاط کشور، لاکچری‌ترین نماینده را دارد. تاجگردون نباید وارد مجلس شود.» کوشکی با اشاره به اقدامات تاجگردون بعد از انتخابات گفت: «تاجگردون بعد از انتخابات هم از برخی از نمایندگان به گران‌ترین هتل تهران دعوت به عمل آورد.» کوشکی با اشاره به اقدامات خلاف تاجگردون در جایگاه رییس کمیسیون برنامه و بودجه، گفت: «تاجگردون در مقام رییس کمیسیون بودجه، فضایی ایجاد کرده بود که اکثر مسوولان اجرایی برای اینکه بتوانند سهم‌شان را در بودجه افزایش دهند، باید با او لابی می‌کردند. این رویه درستی در مجلس نبود. این جنس لابی‌گری، متناسب با جمهوری اسلامی نیست.»
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه صبح نو، تاریخ انتشار: 31 خرداد 1399، کد خبر: 38841، www.sobhe-no.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین