پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۸۳۰۰۳
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر می‌گوید: این روز‌ها همه عوامل دست به دست هم داده اند تا قیمت طلا روند صعودی در پیش بگیرد؛ از منظر جهانی اتفاقاتی برای اقتصاد آمریکا افتاده است که نتیجه آن چیزی جز سقوط ارزش دلار در برابر طلا نیست و در بعد داخلی هم اتفاقات ناگواری برای اقتصاد ایران افتاده و همین کافی است تا به رغم همه رکودی که این روز‌ها بازار طلا با آن روبروست باز هم قیمتش در حد بالا باقی بماند.
شعار سال : این روزها، روز‌های پرتحول بازار کالا‌های سرمایه در ایران است؛ سوای رونقی که فعلا در بازار سهام وجود دارد، اوضاع بازار‌های خودرو، مسکن، دلار و طلا آنقدر عجیب و غریب است که با دیدنش آدم سرسام می‌گیرد.
این وضعیت کسانی را که هنوز اعتماد چندانی به سرمایه گذاری در بازار سهام ندارند و هنوز مرددند که با سرمایه خود چه کنند با شرایط دشواری روبرو کرده است؛ صف‌های طولانی متقاضیان خرید خودرو در فضای مجازی، قیمت گزاف املاک در انتظار مشتری، افزایش جهانی قیمت طلا و دست آخر ادامه داستان سقوط ارزش ریال در برابر ارز‌های معتبر خارجی از عواملی است که این روز‌ها سبب سردرگمی این بخش از صاحبان سرمایه شده است.
در خصوص اینکه با وضعیت فعلی عاقبت سرمایه گذاری در بازار طلا چه خواهد بود؟ محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهرسازان به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: این روز‌ها همه عوامل دست به دست هم داده اند تا قیمت طلا روند صعودی در پیش بگیرد؛ از منظر جهانی اتفاقاتی برای اقتصاد آمریکا افتاده است که نتیجه آن چیزی جزء سقوط ارزش دلار در برابر طلا نیست و در بعد داخلی هم اتفاقات ناگواری برای اقتصاد ایران افتاده و همین کافی است تا به رغم هم رکودی که این روز‌ها بازار طلا با آن روبروست بازهم قیمتش در حد بالا باقی بماند.
کشتی آرای در ادامه می‌گوید: اینکه چرا به رغم سقوط ارزش جهانی دلار در ایران همچنان شاهد افزایش بهای آن هستیم مطلبی است که باید جواب آن را در مشکلات اقتصادی کشور و به ویژه دشوار‌ی‌های های تامین ارز از طریق صادرات جست، اما در بحث طلا واقعیت این است که به صورت سنتی همیشه نیمه اول هرسال فصل زمان آمدن مسافران خارجی به ایران و برگزاری مجالس مختلف عقد و عروسی بود و همین کافی بود تا بازار طلا و جواهر با افزایش تقاضا روبرو باشد؛ بخشی از این تقاضا شامل سکه، انگشتر، گردنبد و... بود که جنبه هدیه داشت و بخش دیگر شامل سرویس‌ها یا قطعات طلا و جواهر بود که برای مصرف شخصی خریداری می‌شد و البته در این میان ایرانیان مقیم خارج از کشور هم مشتاق بودند تا از بازار به نسبت ارزان و با کیفیت طلا و جواهرات داخلی برای خود خرید شخصی داشته باشند.
این مقام صنفی بازار طلا و جواهر ادامه می‌دهد: البته این روز‌ها از مناسبت‌هایی که افراد برای حضور در آن‌ها به طلا و جواهر نیاز دارند کمتر خبری به گوش می‌رسد، تالار‌های پذیرایی که محل برگزاری جشن‌های مختلف بودند تا به امروز بسته اند و از آمدن مسافر خارجی هم خبری نیست؛ در نتیجه دلیلی برای ایجاد تقاضا در بازار طلا و جواهر وجود ندارد و از طرف دیگر بیشتر مردم حالا به نوعی زخم خورده بحران اقتصادی ناشی از رکود کرونا هستند و برای همین این روز‌ها بیشتر مراجعان بازار طلا در صف فروشندگان سکه و قطعات طلا و جواهر قرار دارند.
وی ادامه می‌دهد: سوای این مسئله هیجان حضور در بازار‌های موازی مثل مسکن، خودرو و حتی سهام نیز کافی است تا گروهی از مردم به فکر فروش اندوخته طلای خود باشند، اما با همه اینها، چون نرخ جهانی طلا رو به تزاید است در ایران نیز خبری از کاهش قیمت طلا نیست.
به گفته کشتی آرا با همه جذابیت‌هایی که این روز‌ها سایر بازار‌های سرمایه‌ای می‌تواند برای جلب توجه سرمایه گذاران داشته باشد؛ در بازار طلا یک ویژگی همواره ثابت و برقرار است و آن چیزی نیست مگر آنکه طلا هرگز بی ارزش نخواهد شد و همیشه در هر کجای دنیا مشتری خود را خواهد داشت.
به گفته این مقام صنفی از یکسو بازار اشباع شده مسکن و خودرو به اندازه بازار طلا قابل اطمینان نیست و از سوی دیگر نیز بازار سهام بیشتر برای کسانی که علاوه بر داشتن معلومات اقتصادی حاضرند شرایط متفاوت این بازار تازه رونق گرفته را بپذیرند جذابیت دارد.
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اقتصاد ۲۴، تاریخ انتشار: 31 خرداد 1399، کد خبر:69527
www/eghtesaad24.ir 
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین