پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۳۰۱۹
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
مردم از اجرا نشدن پایه‌های مختلف مالیاتی گلایه دارند.
شعار سال: مالیات گذشته از درآمدزایی برای دولت، یک ابزار تنظیمی است. ابزاری که می‌تواند فاصله‌های طبقاتی یا ناهنجاری‌های اقتصادی را سر و سامان دهد. اجرا نشدن پایه‌های مختلف مالیاتی، اما ایران را به بهشت سوداگران و دلال‌صفتان مختلف بدل کرده است. موضوعی که عمیقاً مورد انتقاد مردم هم هست. تواتر سوژه‌های ثبت‌شده در «فارس من» نمودار روشنی از این ماجرا است. این گزارش همه پیشنهادات و مطالبات مالیاتی شما را بازخوانی می‌کند. ببینیم.

نخست | مالیات بر عایدی سرمایه

دلالی؛ معضل این روز‌های اقتصاد ایران! اقتصادی که سربند ندانم‌کاری‌ها و تصمیات غلط به احتزار کشانده است. «مالیات بر عایدی سرمایه» ابزار مناسبی برای کنترل فعالیت‌های غیرمولد اقتصادی است. ابزاری که می‌تواند نسخه درمان‌بخش خیلی از آشفتگی‌های بازار باشد. آن‌طور که شما در «فارس من» گفتید اجرای این پایه مالیات می‌تواند دست دلالان را کوتاه کند و باعث کنترل قیمت‌ها شود. عمده درخواست‌های شما در این زمینه مربوط به مسکن و خودرو می‌باشد:



«اگر مانند کشور‌های پیشرفته مالیات ۷۰ درصدی بر روی عایدی سرمایه‌ی دارندگان سکه و ارز و ملک و ساختمان و اتومبیل دوم و اضافه بر نیاز پولداران وضع و اعمال شود هم نقدینگی طغیانگر از سطح اقصاد جامعه جمع می‌شود، هم قیمت‌ها کاهش و کنترل می‌شود، هم اجبارا سرمایه‌ها به سمت بورس و تولید روانه می‌شود.»

از مالیات از خانه‌های خالی تا معافیت سلبریتی‌ها

چند روز قبل "علی کریمی فیروزجایی" عضو هیات رئیسه  مجلس خبر از آماده شدن طرح اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس داد. این طرح در صورت تصویب می‌تواند با هدایت نقدینگی مردم به سمت بازار سرمایه رونق تولید را افزایش دهد.



دوم| مالیات از خانه‌های خالی

تابستان فصل جابه جایی مستاجران و رونق گرفتن بازار مسکن است، اما قیمت بالای اجاره بها در کنار شرایط اقتصادی نامناسب ماه‌های اخیر باعث شده، خیلی‌ها برای پیداکردن یک سقف ساده بالای سرشان دچار چالش شوند. سوژه‌های مربوط به افزایش قیمت مسکن و راه‌های کنترل آن این روز‌ها در «فارس من» زیاد ثبت می‌شود. مخرج مشترک تمام پیشنهاد‌های شما برای کنترل قیمت مسکنگرفتن مالیات از خانه‌های خالی است:



«لطفاً مسؤولان صدای ما را بشنوند؛ چرا باید چند میلیون خانه خالی در جامعه وجود داشته باشد، ولی مردم مستضعف باید اکثر حقوق ماهانه خود را خرج کرایه خانه کنند؟ چرا دولت، مجلس و وزارت مسکن کاری نمی‌کنند؟ راه‌حل ساده است بر خانه‌های خالی، مالیاتی سنگین وضع کنید تا قیمت‌ها بشکند.»

از مالیات از خانه‌های خالی تا معافیت سلبریتی‌ها

"حسینعلی حاجی دلیگانی" عضو هیات رئیسه مجلس هفته گذشته خبر از تهیه بسته نظارتی‌ای داد که در آن ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم اجرایی می‌شود در این ماده دولت باید در شهر‌های بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت از خانه‌های خالی مالیات بگیرد. بسته‌ی نظارتی مجلس در صورت اجرایی شدن می‌تواند در کنترل قیمت مسکن خیلی موثر باشد.



سوم | مالیات بر عائدی خودرو

بازار خودرو دو ماه گذشته روز‌ها‌ی پر فراز و نشیبی گذراند. افزایش کوتاه مدت و غیر منطقی قیمت‌ها در ابتدای اردیبهشت ماه باعث شد، خرید یک خودروی ساده هم برای خیلی‌ها آرزو شود. این افزایش قیمت، حبابی است که می‌تواند  با وضع قوانین و نظارت سختگیرانه بترکد. شما پیشنهاد‌های مختلفی برای کنترل بازار خودرو طرح کرده اید که یکی از آن‌ها مالیات بر خودرو‌های اضافی است:



«اگر قانون پرداخت مالیات سالانه به ازای مالکیت خودرو برای هر ایرانی و متناسب با قیمت ماشین وضع شود، دیگر برای هیچ کس دلالی خودرو نمی‌صرفد و میزان عرضه بیشتر از تقاضا خواهد شد و بدین ترتیب قیمت خودرو به وضعیت عادی برخواهد گشت. این وظیفه مجلس یازدهم است که در جهت حمایت از اقشار ضعیف جامعه، جلوی دلال‌بازی‌ها را بگیرد.»

از مالیات از خانه‌های خالی تا معافیت سلبریتی‌ها

قانون مالیات بر خودرو در مجلس گذشته فقط قرار بود، برای ماشین‌های لوکس با قیمت بالای ۷۰۰ میلیون تومان وضع شود، اما تا کنون صحبتی از مالیات بر خودرو‌های اضافی، هر فرد نبوده است.



چهارم | سقف معافیت مالیاتی

تورم سنگین و کاهش رشد اقتصادی در دو سال گذشته باعث شده، سفره‌های خیلی از مردم تنگ‌تر شود و درآمد‌ها با مخارج همخوانی نداشته باشد. حالا در این شرایط گرانی اگر قرار باشد اقشار ضعیف و متوسط جامعه بخشی از درآمد خود را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند، اوضاع بدتر هم می‌شود.



طبق قانون بودجه سال ۹۹ کارمندان و حقوق بگیرانی که بالای سه میلیون تومان دستمزد ماهانه دارند، باید مالیات پرداخت کنند. شما به این افزایش ده درصدی سقف معافیت مالیات حقوق اعتراض داشتید: «چرا سقف معافیت مالیات حقوق از ۲۷۵۰۰۰۰۰ ریال به ۳۰۰۰۰۰۰۰ ریال افزایش بسیار ناچیزی کمتر از ۱۰ درصد داشته در صورتیکه دیگر شاخص‌های اقتصادی افزایش‌های بالاتر از ۴۰ درصد را داشته است؟»



پنجم | معافیت مالیاتی سلبریتی

معافیت سلبریتی‌ها از پرداخت مالیات از همان ابتدای طرح این موضوع در قانون مالیات‌های مستقیم مورد اعتراض شما  بوده است: «آیا عدالت است که کارمند ساده قبل از دریافت حقوق مالیاتش را بدهد، اصناف مختلف و بعضا با درآمد‌های پایین مالیات بدهند، اما این قشر که برخی شان مدام نقاب مردمی بودن دارند مالیات ندهند و در هزینه‌های مملکت سهیم نباشند»

از مالیات از خانه‌های خالی تا معافیت سلبریتی‌ها

اصل ماجرا از این قرار است که "سید عباس صالحی" وزیر ارشاد سال گذشته در نامه‌ای خطاب به سه مقام مسئول دولت خواستار معاف شدن فعالیت‌های فرهنگی از مالیات شد. وی در نامه خود معتقد بود: «فعالیت‌های فرهنگی و هنری اصولا درآمدزایی چندانی نداشته و انتفاعی محسوب نمی‌شود و برهمین اساس در ادوار مختلف به مجوز‌های صادر شده به چشم اقتصادی نگاه نشده و همواره سعی در حمایت از آن‌ها بوده است.»



اصل استدلال وزیر در دفاع از فعالیت‌های فرهنگی در این شرایط بی رونقی بازار فرهنگ قابل درک است. اما از رهگذر این قانون نیز درصد کمی از هنرمندان با درآمد میلیاردی از پرداخت مالیات معاف شده اند که این موضوع نه منطقی است و نه عادلانه.


سوژه‌های مالیاتی شما زیادند، سعی کردیم مهم‌ترین آن‌ها را بررسی کنیم، سوژه‌هایی که اجرایی شدن آن‌ها علاوه بر درآمدزایی برای دولت می‌تواند تا حدود مناسبی اوضاع آشفته بازار را سامان دهد. کمی جرأت می‌خواهد و البته تدبیر!  


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۳۹۹۰۳۲۵۰۰۱۰۵۴، www.farsnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین