پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۳۰۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
یک کتابفروش می گوید: توزیع کتاب های درسی از سوی آموزش و پرورش انحصاری را ایجاد کرده که تنها باعث افزایش قیمت کتاب شده است.
شعار سال: از سال گذشته وزارت آموزش و پرورش عرضه و توزیع کتب درسی دوره متوسطه اول و دوم را برای خود انحصاری و کتابفروشی‌ها را از روند عرضه حذف کرد و امسال دومین سال است که وزارت آموزش و پرورش قصد دارد توزیع کتاب‌های درسی را در دست خود بگیرد.
حسن قربانی (کتابفروش) با تاکید بر اینکه با انحصار توزیع کتب درسی از سوی وزارت آموزش و پرورش، نه تنها هزینه خریداری کتاب‌های درسی برای خانواده‌ها کم نشد، که هزینه‌های جدیدی هم به آن‌ها تحمیل شد، گفت: اگر قیمت یک دوره کتاب را ۵۰ هزار تومان در نظر بگیرید، هزینه ۱۵ هزار تومانی پروسه ثبت‌نام اینترنتی، می‌شود حدود ۳۰ درصد از کل قیمت یک دوره کتاب دانش‌آموز. ضمن اینکه حمل و نقل این کتاب‌ها از شرکت چاپ و نشر به استان‌ها و شهرستان‌ها حدود ۳۰ درصد از قیمت کتاب‌ها می‌شود که در مجموع خرید یک دوره کتاب درسی را برای دانش‌آموز ۶۰ درصد بیشتر از زمانی تمام می‌کند که کتب درسی توسط کتابفروشی‌ها توزیع می‌شد.
قربانی با اشاره به دو جلسه‌ای که کتابفروشان با نمایندگان وزارت آموزش و پرورش داشتند، با بیان اینکه محور اصلی این جلسات ترویج فرهنگ کتابخوانی بود، گفت: نظر ما این بود که اگر کتاب توسط کتابفروش‌ها توزیع شود، فرهنگ کتاب‌خوانی هم ترویج خواهد شد، چون خانواده‌هایی که برای تهیه کتاب درسی وارد کتابفروشی می‌شوند، به خرید سایر کتب هم ترغیب شده و ارتباط خانواده‌ها با کتابفروشی‌ها تداوم پیدا می‌کند و این باعث می‌شود خانواده‌ها در طول سال هم بچه‌هایشان را به کتابفروشی بیاورند و داستان و رمان هم خریداری کنند.
او خاطرنشان کرد: دولت از یک طرف بودجه‌ای را برای ترویج فرهنگ کتابخوانی اختصاص داده، اما از سوی دیگر، وزارت آموزش و پرورش با انحصاری کردن فروش کتب درسی برای خود، در تضاد با این سیاست دولت حرکت می‌کند.
این کتابفروش پیشکسوت با اشاره به نکاتی که در این دو جلسه مطرح شد، گفت: یکی بحث مرجوعی کتاب‌های درسی بود که در پاسخ به این ادعا، کتابفروشان به شکل کتبی و طبق نامه شماره ۲۶۹۶ به مورخه ۱۶ بهمن سال ۹۸ تعهد دادند که مرجوعی کتاب‌ها را به صفر برسانند.
قربانی ادامه داد: موضوع دیگر حذف هزینه‌ای اضافی خرید کتب درسی از دوش خانواده‌ها بود، که در این زمینه هم گفتیم کتابفروشان هر کمکی بتوانند می‌کنند تا این هزینه‌ها سرشکن شود. اما با روشی که الان وزارت آموزش و پرورش در پیش گرفته، نه تنها هزینه خریداری کتاب‌های درسی برای خانواده‌ها کم نشد، که هزینه‌های جدیدی هم به آن‌ها تحمیل شده است.
او تشریح کرد: نمونه‌اش پروسه ثبت‌نام کتب درسی در کافی‌نت‌هاست که بابت همین ثبت‌نام اینترنتی، خانواده‌ها باید هزینه مازادی بپردازند. اگر قیمت یک دوره کتاب را ۵۰ هزار تومان در نظر بگیرید، هزینه ۱۵ هزار تومانی پروسه ثبت‌نام اینترنتی، می‌شود حدود ۳۰ درصد از کل قیمت یک دوره کتاب دانش‌آموز.
قربانی ادامه داد: ضمن اینکه حمل و نقل این کتاب‌ها از شرکت چاپ و نشر به استان‌ها و شهرستان‌ها هزینه‌بر است؛ که این هزینه را طبیعتا یا مدرسه از دانش‌آموز می‌گیرد یا به طرق دیگر از خانواده‌ها طلب خواهد کرد که اگر این هزینه را هم حدود ۳۰ درصد از قیمت کتاب‌ها در نظر بگیرید، در مجموع هزینه ثبت‌نام و حمل و نقل یک دوره کتاب درسی برای یک دانش‌آموز ۶۰ درصد بیشتر از زمانی تمام می‌شود که کتب درسی توسط کتابفروشی‌ها توزیع می‌شد.
او خاطرنشان کرد: در صورتی که کتابفروش با ۱۵ درصد تخفیف، کتاب را از سازمان چاپ و نشر تحویل می‌گرفت و در کتابفروشی محل با همان قیمت روی جلد به خانواده‌ها عرضه می‌کرد.
این کتابفروش ادعای برخی نمایندگان وزارت آموزش و پرورش را مبنی بر اینکه اتحادیه ناشران و کتابفروشان تنها در دو شهر مستقر است، گفت: اتحادیه ناشران و کتابفروشان در اکثر شهرستان‌های ایران وجود دارد و منحصر به تهران و قم نیست.
قربانی این اقدام آموزش و پرورش را در انحصاری کردن توزیع کتب درسی که سالیان سال در اختیار بخش خصوصی و کتابفروشان بود، مغایر با اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: رسالت آموزش و پرورش همانی است که در نامش آمده، نه فروش کتاب و کسب درآمد از طریق آن.
او همچنین با اشاره به تهدید اقتصادی کتابفروشان از این تصمیم وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر چنانچه کتابفروشان نتوانند به هر دلیلی کتاب‌هایشان را بفروشند و عذر کارگرشان را بخواهند، همین یک نفر کارگر، سالی ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان برای دولت هزینه خواهد داشت. در صورتی‌که اگر کتاب را کتابفروش توزیع کند، منجر به تامین شغل برای یک کارگر خواهد شد و در کنارش، چراغ کتابفروشی هم روشن نگاه داشته می‌شود.
قربانی تصریح کرد: اگر وزارت آموزش و پرورش توزیع کتب درسی را از کتابفروشان بگیرد، کتابفروش هم مغازه‌اش را یا تبدیل به قلیان‌سرا‌هایی می‌کند که جابه‌جای خیابان‌ها به چشم می‌خورد و در آن صورت، بچه‌های ما به‌جای اینکه کتاب بخرند باید سراغ خرید تنباکو و ذغال بروند که دودش در آینده به چشم همه ما خواهد رفت.
این کتابفروش همچنین به مشکل بزرگ دیگری که پروسه ثبت‌نام اینترنتی کتاب درسی برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کند، اشاره کرده و گفت: همه‌جای ایران اینترنت ندارد و همه خانواده‌ها به اینترنت پر سرعت و مناسب دسترسی ندارند؛ حتی در خود تهران، از خیابان به خیابانی دیگر، سرعت دسترسی به اینترنت متفاوت است؛ بنابراین هنوز زیرساخت‌های لازم برای ثبت‌نام مجازی آماده نیست. به‌طور مثال، سال گذشته دیدیم که آموزش و پرورش خودش کتب دوره دوم را توزیع کرد و کتاب‌ها قیمت سرسام‌آوری پیدا کرد و کتب درسی با ۱۵ برابر قیمت اصلی در بازار عرضه شد و به‌نوعی یک بازار سیاه برای کتاب‌های درسی ایجاد شد.
قربانی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی همه این موارد را جمع‌بندی کنید می‌بینید که وزارت آموزش و پرورش با این تصمیم، نه تنها به خانواده‌ها بابت هزینه‌های کتب درسی کمکی نمی‌کند بلکه هزینه‌های اضافی را هم به آن‌ها تحمیل کرده و اقتصاد شبکه گسترده کتابفروشان سراسر کشور را به مخاطره انداخته است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۹، کد خبر: ۹۲۹۰۸۷، www.ilna.news
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Canada
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
0
0
روزگاری شده بازار سیاه در بخشی از اقتصاد هرچند کوچک نبینیم باید تعجب کنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین