پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۳۵۸۳
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
شاخص دسترسی به مسکن و شاخص طول دوره انتظار هرچند چند سال است که دیگر اعلام نمی شود اما در سال ۹۵ به ترتیب به ۶ و ۱۸ سال تغییر پیدا کرد که حاوی یک نکته مبهم و در عین حال مشکوک است.
شعار سال: ازجمله شاخص‌های کمّی که در ارزیابی وضعیت نسبت قدرت مالی خانوار‌ها با میزان قیمت مسکن مورد استناد علمی قرار می‌گیرد، دو شاخص دسترسی و طول دوره انتظار است.
براساس تعاریف، شاخص دسترسی مسکن از نسبت ارزش خرید یک واحد مسکونی ۷۵ متری به کل درآمد متوسط خانوار‌های شهری محاسبه می‌شود و بدین مفهوم است که اگر خانوار کل درآمد سالانه خود را پس‌انداز کند، طی چند سال می‌تواند مالک مسکن شود.
همچنین شاخص طول دوره انتظار نیز از نسبت ارزش خرید یک واحد مسکونی ۷۵ متر مربعی به یک‌سوم درآمد متوسط خانوار‌های شهری (۳۵ درصد در حال حاضر) محاسبه می‌شود و براساس آن، فرض این است که اگر خانوار یک‌سوم از درآمد سالانه خود را پس‌انداز کند، پس از چند سال می‌تواند صاحب خانه شود.
در این زمینه وزارت راه‌وشهرسازی از سال ۱۳۷۰ داده‌های مربوط به شاخص دسترسی و طول دوره انتظار مسکن را هر ساله منتشر می‌کند که این گزارش‌ها از سال ۱۳۹۵ متوقف شده است.
آمارهای عجیب مسکن در دوره آخوندی
اما نکته قابل‌تامل اینکه، طبق آنچه که در تصویر شماره یک و دو آمده است، تا سال ۱۳۹۴ شاخص دسترسی به مسکن در مناطق شهری ایران به عدد ۱۰/۳ (خانه‌دار شدن با ۱۰ سال پس‌انداز کل درآمد خانوار) و شاخص طول دوره انتظار نیز به ۳۱ سال (خانه‌دار شدن با ۳۱ سال پس‌انداز یک‌سوم درآمد خانوار) رسیده بود، با این حال در ویرایش سال ۱۳۹۵ آمار‌های این بخش، وزارت راه‌وشهرسازی شاخص دسترسی به مسکن را به ۶ سال و شاخص طول دوره انتظار را نیز به ۱۸ سال تغییر داده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از نود اقتصادی، تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۹، کد خبر: ۲۱۳۲۰۱۹، www.۹۰eghtesadi.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین