شعار سال،: در سطح شهر یک سری دفاتر از سمت کارگزاریهایی خاص باز شده اند که برای یک یا چند کارگزار مشتری جذب میکنند. این در حالی است که در این دفاتر مشاوره خرید و فروش و سیگنالی به مردم داده نمیشود. همچنین کار خلاف مقرراتی آنجا انجام نمیشود؛ اما درمجموع دستورالعملی برای تبلیغات شرکتهای کارگزاری مصوبه کانون کارگزاران و روی سایت کانون است و کانون هم تا حدودی روی این تبلیغات نظارت میکند. کارگزاران نیز اگر از شرکتهای رقیبشان تبلیغات غیرواقعی و اغواکننده ببینند معمولا به کانون و سازمان گزارش میدهند. سه سال پیش دو کارگزاری (مفید و آگاه) با کانون دفاتر پیشخوان قرارداد بستند و به آنها پول میدهند تا برایشان ثبت نام مشتری کنند و برای هر مشتری ثبت نام شده ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان به دفاتر پیشخوان میپردازند. با تب و تاب گرفتن جذب مشتری در دفاتر پیشخوان، کارگزاران دیگر بعد از ۳ سال یادشان افتاد که دفاتر دولت الکترونیک جای خوبی برای شکار مشتری است. کارگزاری مفید و آگاه سه سال پیش قرارداد بستند و هزینه و پولش را داده اند؛ زمانی که دیگران نه به فکرشان میرسید و نه برایشان مهم بود. ما در بازار سرمایه با پدیدهای مواجهیم؛ اینکه خیلیها حال کار کردن یا ابتکار کار کردن ندارند؛ حتی در مقام ناظر و در بورسها و سازمان. وقتی دیگران شروع به کاری میکنند به طور مثال کسی کانالی میزند و شروع به آموزش و اطلاع رسانی میکند بقیه به فکر میافتند که میشود این کار را هم انجام داد. برخوردهای ما نباید سلبی و تنگ نظرانه باشد. چرا حدود ۲۰ درصد کل معاملات آنلاین در نرم افزارهای «مفید» است؟ زیرا ۲۰ سال پیش شرکت مفید گروه نرم افزاری و شرکت آی تی راه اندازی و برای خود نرم افزار تولید کرد؛ چیزی که هنوز کارگزاران دیگر ندارند و هنوز بلد نیستند یا جرات سرمایه گذاری در آن را ندارند. این حوزهها را باید تفکیک کرد. تبلیغات اغواکننده و فریب قطعا اشکال دارد و مقام ناظر؛ چه کانون کارگزاران و چه سازمان باید با آن برخورد کند. اما اگر تبلیغات و خدمات از جنس نوآوری است به طور مثال کارگزاری یک اپلیکیشن و رباتی دارد، یا دفاترش را پراکنده کرده، با شعب بانکی قرارداد بسته و آنجا به مردم خدمات میدهد، باید تشویق و کمک شود، زیرا این خدمات است که بازار را توسعه و به مردم خدمت میدهد. کارگزاران درمجموع حدود ۲۷۰۰ دفتر دارند. آیا با کارگزارانی که خدمات خود را در شبکه بانکی میدهند باید برخورد کنیم؟ خیر، اتفاقا باید تشویق و کمک شوند و مدل آنها توسعه پیدا کند. اگر کارگزاری سه سال پیش با دفاتر خدمات دولت الکترونیک قرارداد بسته و پول هم میدهد باید تشویق شود و دیگران هم میتوانستند این کار را انجام بدهند. معمولا کارگزاران سه دسته اند. یک دسته کوچک پیشرو هستند. سرمایه گذاری میکنند و دفتر، سایت، اپلیکیشن، ربات و نیروی انسانی جدید دارند. از بین ۱۰۸ کارگزاری، تنها ۵ تا ۱۰ کارگزار روی توسعه انواع خدمات خود سرمایه گذاری کرده اند و میکنند. دسته دوم کارگزاران نهادی و دولتی هستند. برای آنها فرقی ندارد که مشتریجذب کنند یا خیر، زیرا در هر صورت مدیر و پرسنل حقوقشان را میگیرند. دسته سوم نیز اصلا حوصله هیچ کاری را ندارند، زیرا پولدارند و دنبال فروختن کارگزاری و بستن و جمع کردن و رفتن هستند. این گروه منتظرند مجوز کارگزاری که گران شده آن را بفروشند و به کار خود پایان دهند. قطعا مقام ناظر و مردم بین این کارگزاران تفکیک قائل میشوند.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کسب و کار، کد خبر:۱، تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۹، kasbokarnews.ir