پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۳۸۳۰
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۱
یک شرکت هندی که در زمینه طب سنتی و گیاهی موسوم به "آیورودا" فعالیت می‌کند، اعلام کرد دارویی تولید کرده است که بیماران کرونایی را طی یک هفته کاملا درمان می‌کند.
شعار سال: شرکت "پتانجالی یوگ دوو" به صورت رسمی یک دارو گیاهی تولید کرده و ادعا می‌کند این دارو می‌تواند بیماران کرونایی را درمان کند.  
"بابا رام دوو" رییس این شرکت گفت: ما اولین داروی گیاهی آیروودیک که بر روی آن تحقیق شده، آزمایش‌های بالینی آن به اتمام رسیده و نتایج آن مثبت بوده را تولید کرده‌ایم. نتایج آزمایشات ما نشان می‌دهد که ۶۹ درصد از بیماران کرونایی پس از گذشت ۳ روز از مصرف این دارو درمان شده‌اند. همچنین ۱۰۰ درصد بیمارانی که طی یک هفته این دارو را مصرف کرده‌اند به خوبی بهبود یافته‌اند.  
وی افزود: در اولین آزمایش بالینی، این دارو بر روی ۲۵۰ بیمار کرونایی مورد آزمایش قرار گرفت که ۱۰۰ درصد آن‌ها درمان شدند. این دارو همچنین به درمان بیماران کرونایی که از بیماری‌های دیگر نیز رنج می‌بردند، کمک کرد.  
این شرکت اعلام کرده است این دارو تا یک هفته آینده در فروشگاه‌ها در سرتاسر هند به فروش خواهد رسید.  
با وجود ادعای این شرکت، شورای تحقیقات پزشکی هند که مسئولیت مقابله با ویروس کرونا را بر عهده دارد، هنوز این ادعا را تایید نکرده است.  
آیورودا (به معنی علم زندگی) یک علم باستانی و کهن است که در هند مرکز توجه‌است، اگر چه در کشور‌های دیگر نیز در قالب طب جایگزین استفاده می‌شود. در آیورودا از گیاهان طبی، ماساژ و یوگا برای درمان بیماران استفاده می‌شود.  

نگاهی به تلاش کشور‌ها در سرتاسر جهان برای تولید واکسن کرونا 

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در حال حاضر بیش از هزار آزمایش بالینی در سراسر جهان در زمینه ساخت داروی کرونا در حال انجام است.  
رقابت برای ساخت چنین دارویی به حدی تنگاتنگ و فشرده است که گاهی پروتکل‌های رایج در این زمینه نادیده گرفته می‌شود؛ از انتشار فوری نتایج روی اینترنت بدون اعتبارسنجی‌های متداول تا صدور مجوز‌های اضطراری و خارج از نوبت.  
همچنین جمعی از مقامات و کارشناسان جهان از جمله مقامات عالی اروپا از اختصاص بودجه ۸.۲ میلیارد دلاری برای تحقیقات جهانی ساخت واکسن کرونا خبر داده‌اند.  
هم اکنون مجوز‌هایی برای استفاده از داروی "رمدیسویر" در درمان بیماری کرونا صادر شده است. این دارو پیش از این برای درمان بیماری ابولا مورد استفاده قرار می‌گرفت.  
با وجود انتقاد‌هایی که درباره این دارو مطرح است از جمله عدم تاثیر در کاستن احتمال مرگ ناشی از ابتلا به کرونا، طرفداران استفاده از آن می‌گویند که چنین دارویی به کمتر شدن بار موجود بر روی بیمارستان‌ها می‌انجامد.  
برخی محققان می‌گویند که رمدسیویر بر موارد خفیف ابتلا به ویروس کرونا موثر است و در مورد کسانی که بیماری کووید-۱۹ در آنان به مرحله پیشرفته رسیده، تاثیر چندانی ندارد.  
داروی دیگر که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا استفاده از آن را تبلیغ کرده، اما از سوی نهاد‌های علمی تایید نشده است، قرص‌های "هیدروکسی کلورکین" است. این دارو برای درمان مالاریا استفاده می‌شود و هند بزرگ‌ترین کشور تولید کننده آن در جهان است.  
هم اکنون این کشور در حال صادرات این قرص‌ها به کشور‌های مختلف می‌باشد.  
اما تاثیرپذیری این دارو نیز قطعی نیست و حتی گزارش‌هایی مبنی بر وخیم‌تر شدن حال برخی از مبتلایان در اثر استفاده از این دارو نیز منتشر شده است.  
همچنین تحقیقاتی درباره ترکیب دو داروی ضد ویروس ایدز، ریتوناویر و لوپیناویر، در حال انجام است که هنوز نتایج قطعی آن منتشر نشده است.  
نتایج یک تحقیق دیگر در هنگ‌کنگ که به تازگی در نشریه معتبر "لانست" منتشر شده، نشان می‌دهد ترکیب دو داروی ضدویروسی دیگر، ریباویرین و اینترفرون بتا، از عمر ویروس در بدن به مدت پنج روز می‌کاهد.  
تزریق پلاسمای خون بیماران بهبود یافته به بدن مبتلایان به کووید-۱۹ نیز یک روش دیگر است. هدف پزشکان از این روش، تسریع در از بین بردن ویروس در بدن بیماران و کاهش آسیب‌های ناشی از این ویروس است. اکنون این روش در بسیاری از کشور‌ها از جمله آمریکا، فرانسه، چین، اتریش، ایران و هند مورد استفاده قرار می‌گیرد.  
برخی کارشناسان می‌گویند که میزان تاثیرگذاری چنین روشی بستگی به پلاسمای خون فرد بهبودیافته دارد. همچنین در این روش، خطر ابتلا به بیماری‌های دیگر و عوارض دیگر نیز وجود دارد.  
در نهایت ده‌ها روش درمانی هم اکنون برای درمان بیماران کرونایی مورد آزمایش است، اما به دلیل جدید بودن این ویروس، تاثیر گذاری این روش‌ها به زمان طولانی‌تری احتیاج دارد.  

چرا ساخت واکسن کرونا یا دست یابی به یک روش درمانی این بیماری مشکل است؟  

صنعت داروسازی جهان در حالی با جاه‌طلبی و سرمایه‌گذاری هنگفت به دنبال ساخت واکسن علیه بیماری کووید-۱۹ است که این پروژه‌ها همچنان به نتیجه ملموسی نرسیده و ابهامات زیادی در این زمینه وجود دارد.  
براساس گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت شرکت‌ها و موسسات تحقیقاتی در سراسر جهان اکنون در حال کار بر روی ۱۲۴ پروژه واکسن هستند. اما بخش اعظم این پروژه‌ها هنوز در مرحله اولیه قرار دارد. اکنون تنها ۱۰ مورد از این واکسن‌ها در مرحله آزمایشات بالینی قرار دارند. این بدان معناست که آن‌ها روی افراد آزمایش شده‌اند. با این حال نتایج کلینیکی ملموس برای کوتاه مدت است و با وجود امیدوار کننده بودن اولین داده‌ها، هنوز هم نمی‌توان به کارایی آن‌ها مطمئن بود.  
به گفته متخصصان، تولید واکسن کرونا در حدود ۱۲ تا ۱۸ ماه طول خواهد کشید که این میزان، زمانی بسیار طولانی به‌خصوص در شرایط فعلی دنیا است.  
علت طول کشیدن زمان ساخت واکسن به انجام مراحل آن برمی‌گردد. اولین مرحله تولید واکسن، پیدا کردن ویروس ضعیف شده مناسب و کشت آن در محیط آزمایشگاه است. در قدیم این کار بین ۵ تا ۱۰ سال طول می‌کشید، اما درباره واکسن ویروس کرونا، به علت وجود میکروسکوپ‌های قوی و تجهیزات مناسب دانشمندان امید دارند که بتوانند با سرعت بسیار بالاتری ویروس مناسب را پیدا کنند. بعد از این مرحله، نوبت به بررسی اثرات این ویروس روی مردم است. متأسفانه هیچ تکنولوژی‌ای نمی‌تواند مدت‌زمان لازم برای نظارت دقیق بر عملکرد واکسن‌های تولیدشده روی افراد را کاهش دهد.
کرونا، ویروس جدیدی است و تحقیقات زیادی برای بررسی نحوه عملکرد، عوارض و خطرات ناشی از آن صورت نگرفته است؛ بنابراین در حال حاضر بهترین راه جلوگیری از ابتلا رعایت نکات بهداشتی، قرنطینه خانگی و دوری از افرادی است که علائمی مانند سرفه و تنگی نفس دارند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۹، کد خبر:۸۳۸۳۲۹۱۲، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین