پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۴۲۰۶
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
یک اندیشکده برجسته آمریکایی از کاخ سفید خواست از طرح الحاق دره اردن حمایت کند چراکه این منطقه، حائلی امنیتی برای دفاع از صهیونیست‌ها در برابر ایران و مقاومت ایجاد خواهد کرد.
شعار سال : یک اندیشکده برجسته آمریکایی با انتشار گزارشی از دولت ترامپ خواست تا از گسترش حاکمیت اسرائیل در منطقه دره اردن واقع در کرانه باختری حمایت کند.
در گزارش اندیشکده «بنیاد یهودی امور امنیت ملی آمریکا» آمده است: «اگر اسرائیل با اقدامی فوری کنترل دائمی خود بر دره اردن را تثبیت کند و حاکمیت خود را در این منطقه گسترش دهد، این امر به‌خوبی در راستای منافع ملی ایالات‌متحده خواهد بود.»
این اندیشکده در ادامه مدعی شده است: «الحاق دره اردن امنیت اسرائیل و همچنین اردن را به‌عنوان دو متحد محوری آمریکا تقویت خواهد کرد.»
این ادعا در حالی مطرح‌شده است که عبدالله دوم، پادشاه اردن ۲۶ اردیبهشت سال جاری هشدار داده بود که چنانچه این بخش از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی منضم شود، «درگیری بزرگ» میان تل‌آویو و امان روی خواهد داد.
به گزارش وب‌سایت خبری – تحلیلی صهیونیستی آلگماینر، در ادامه این گزارش آمده است: «درحالی‌که ایالات‌متحده به دنبال کاهش حضور خود در منطقه آشوب‌زده خاورمیانه است، اسرائیل تلاش خود را برای جلوگیری از بروز این ناآرامی‌ها افزایش داده است. در این فرایند، اسرائیل نه‌تن‌ها از خود بلکه از شرکای منطقه‌ای مانند اردن و کشور‌های عربی حوزه خلیج‌فارس حمایت می‌کند.»
بنیاد یهودی امور امنیت ملی آمریکا با اشاره به ایران تأکید کرد: «بااین‌حال، برای اجرای مؤثر این نقش، اسرائیل باید امنیت داشته باشد. دره اردن به‌عنوان یک منطقه حائل دفاعی، از اسرائیل در مقابل حملات از ناحیه شرق، شامل ایران و متحدانش محافظت می‌کند. دره اردن همچنین از کرانه باختری در برابر نفوذ تروریست‌ها و از اردن در برابر بی‌ثباتی یا خصومت احتمالی ریشه دوانده در کرانه باختری و سایر نقاط حفاظت می‌کند.»
«مایکل ماکوفسکی»، رئیس و مدیرعامل «بنیاد یهودی امور امنیت ملی آمریکا» موسوم به «جینسا» نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مزایای استراتژیک الحاق دره اردن برای اسرائیل، اردن و ایالات‌متحده بر هر هزینه موقت دیگری برتری دارد.»

چرایی عقب‌نشینی نتانیاهو از الحاق دره اردن

برنامه دولت نتانیاهو برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری که بخشی از طرح به‌اصطلاح صلح ترامپ برای غرب آسیا (معامله قرن) محسوب می‌شود، شامل انضمام شهرک‌های صهیونیست نشین کرانه باختری و دره اردن است که مجموعاً ۳۰ درصد از کرانه باختری را در برمی‌گیرد.
نتانیاهو پیش‌تر اعلام کرده بود که این طرح، در روز اول جولای (پنج روز دیگر) به اجرا درخواهد آمد، اما روز گذشته نتانیاهو با ارسال پیامی به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تصریح کرد که طرح الحاق، شامل دره اردن نخواهد بود. این پیام از طریق «یوسی کوهن»، رئیس موساد که اخیراً با پادشاه اردن دیدار کرده به تشکیلات خودگردان منتقل‌شده است.

چشم‌اندازی از دره اردن

به نظر می‌رسد گزارش جینسا برای تحریک کاخ سفید به موافقت با الحاق دره اردن و همچنین عقب‌نشینی نتانیاهو ناشی از تردید مقامات آمریکایی برای تأیید این اقدام است، چراکه با مخالفت‌های گسترده بین‌المللی حتی از جانب متحدان اروپایی رژیم صهیونیستی و آمریکا مواجه شده است. اتحادیه اروپا تهدید کرده که الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری، باعث تجدیدنظر روابط بروکسل با تل‌آویو خواهد شد.
گروه‌های مقاومت نیز تهدید کرده‌اند که در صورت انجام خبط الحاق، صهیونیست‌ها را از کرده خود پشیمان خواهند کرد. تشکیلات خودگردان فلسطین که به دنبال تشکیل دولت فلسطینی در نوار غزه و کرانه باختری به پایتختی بیت‌المقدس شرقی است، طرح صلح ترامپ را به‌شدت رد و واشنگتن را به جانب‌داری صرف از صهیونیست‌ها متهم کرده است. این در حالی است که تبعیت این تشکیلات از پیمان اسلو و همکاری‌های امنیتی با تل‌آویو، از مهم‌ترین فاکتور‌های جسارت رژیم جعلی صهیونیستی برای برداشتن این گام به شمار می‌رود.
افزون بر این، «دیوید فریدمن»، سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی در حالی به‌تازگی از سفر به واشنگتن بازگشته که طبق گزارش روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» به نقل از یک مقام برجسته آمریکایی، کاخ سفید هنوز برای نشان دادن چراغ سبز به این اقدام، به جمع‌بندی نرسیده است.
درحالی‌که جامعه صهیونیست‌ها بر اجماع تقریباً کامل در داخل سرزمین‌های اشغالی برای الحاق کرانه باختری تأکید دارند، هفته گذشته ده‌ها هزار شهروند صهیونیست علیه توسعه‌طلبی اسرائیل، در تل‌آویو دست به تظاهرات زده و خواستار تخصیص بودجه کلان این طرح، به امور اقتصادی و معیشتی شدند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 6 تیر 1399، کد خبر: ana.press 498025
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین