پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۴۳۳۸
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱
ایجاد محدودیت در تردد، کاهش زمان کاری، قرنطینه‌های خودخواسته یا اجباری خانگی، تعطیلی برخی مشاغل و حتی بیکاری ناشی از بروز بیماری کرونا در روزهای اخیر، به تدریج تاثیرات مخرب روانی را در خانواده‌های در معرض آسیب به نمایش گذاشته است.

شعار سال:وقوع برخی پدیده‌های اجتماعی فراگیر در سطح جامعه از جمله اپیدمی‌ها و بیماری‌های با سطح واگیری بالا که زمینه‌ساز ایجاد محدودیت‌های فردی و گروهی می‌شود، موجب تاثیرگذاری عمیقی بر جامعه به ویژه خانواده‌ها می‌شود.

ایجاد محدودیت در تردد، کاهش زمان کاری، قرنطینه‌های خودخواسته یا اجباری خانگی، تعطیلی برخی مشاغل و حتی بیکاری ناشی از بروز  بیماری کرونا در روزهای اخیر، به تدریج تاثیرات مخرب روانی را در خانواده‌های در معرض آسیب به نمایش گذاشته است.

از سطح شهر که عبور می‌کنیم رفتارهای متفاوت‌تر از قبل و حاکی از بی‌حوصلگی و نگرانی، کاملا محسوس است؛ نحوه رانندگی پرخطر، طرز برخورد سرد و بی‌روح مردم با یکدیگر و رفتارهای سرزنش‌گرانه والدین و کودکان بخشی از این رفتارهاست اما مهم‌تر از آن آزارگری‌های درون خانه و خانواده است که گرچه پای آمار و ارقام آن به میان نمی‌آید و اگر هم بیاید چاره‌ساز نیست اما زمزمه‌های آن، گاه و بیگاه از گوشه و کنار به گوش می‌رسد.

 به منظور ایجاد فضایی برای دقت‌نظر بیش از پیش مردم و مسئولان به این موضوع مهم، به ابعاد خانوادگی و اجتماعی این موضوع پرداخته است.

خانم میانسالی که با فرزند خود در فروشگاه خرید می‌کند در حالی که مدام به فرزندش یادآوری می‌کند "دست به هیچ‌چیز نزن"، در مورد افزایش شیوع کرونا می‌گوید: زیاد شدن دوباره مبتلایان، نگرانی‌ام را اضافه کرده و اصلا نمی‌توانم اجازه دهم بچه‌هایم به تنهایی از خانه بیرون بیایند، از طرفی در خانه ماندن آن هم در تابستان که فصل هیاهوی بچه‌هاست، سخت است.

زوج سالخورده‌ای که با ماسک و دستکش در فضای سبز یکی از خیابان‌های شهر قدم می‌زدند از وضعیت شیوع بیش از حد کرونا با برپایی مجالس عقد و عروسی می‌گویند: با برپایی برخی مراسمات عقد و عروسی و ترحیم، دیدیم که شیوع کرونا بصورت تصاعدی در استان ما زیاد شد.

معلم مدرسه ابتدایی یکی از نواحی آموزش و پرورش استان نیز از وضعیت دانش‌آموزان و برگزاری مجازی کلاس‌ها و امتحانات از طریق شبکه شاد می‌گوید. وی معتقد است دانش‌آموزان به دلیل اقتضای سن و سال و شور و هیجانی که دارند، ممکن است فاصله اجتماعی را رعایت نکنند و عامل انتقال بیماری شوند، بنابراین باید برای استفاده از اوقات فراغت این قشر با کمترین آسیب اجتماعی برنامه‌ریزی دقیق صورت گیرد.

شیوع کرونا، ارتباطات درون‌خانوادگی را با چالش‌های جدی مواجه کرده است

معصومه محمدی مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد، اظهار داشت: شیوع بیماری کرونا در چند ماه اخیر علاوه بر ایجاد چالش بزرگی در سبد معیشتی بسیاری از خانواده ها، ارتباطات درون‌خانوادگی را نیز با تحولات و چالش‌های جدی مواجه کرده است. کاهش توان درآمدی و به تبع آن ایجاد ضعف در تامین معیشت خانواده‌ها به دنبال تعطیلی مشاغل و بیکاری در اثر محدودیت‌های ناشی از بیماری کرونا، از جمله زمینه‌هایی است که ارتباط عاطفی بین زوج‌ها و نیز فرزندان را در درون برخی خانواده‌ها تحت‌تاثیر قرار داده است.

وی افزود: خانه‌نشینی نیز یکی دیگر از تبعات قرنطینه‌های اجباری است که با افزایش زمان در خانه ماندن یک یا هر دو سرپرست خانواده، زمینه‌هایی را برای درگیری‌ها و چالش‌های عاطفی درون خانه‌ها ایجاد می‌کند.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: افزایش همسر آزاری و کودک‌آزاری از جمله پیامدهای منفی است که شیوع اپیدمی بیماری کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن در هفته‌های اخیر در کشورمان به دنبال داشته و این امر نیازمند ریشه‌یابی و کاستن از آن با روش‌های حمایتی یا روانی است.

محمدی عنوان داشت: با توجه به اجرای طرح‌های پیشگیری از شیوع کرونا و بروز مشکلات اقتصادی، شاهد بروز برخی ناهنجاری‌های اجتماعی در سطح جامعه و خانواده‌ها بوده‌ایم و با تعطیلی برخی واحدهای صنفی و مشاغل که منجر به بیکاری برخی از افراد شده، اختلافات خانوادگی به ویژه بین والدین افزایش نگران‌کننده‌ای داشته است.

وی تصریح کرد: تشدید شرایط نابسامان اقتصادی برخی خانواده‌ها در اثر شیوع کرونا که بیشتر در بین خانواده‌های دست‌فروشان و برخی مشاغل آزاد و کارگران دیده می‌شود، عامل مهمی در بروز این چالش‌های درون‌خانوادگی است. عدم توانایی این افراد برای پرداخت اجاره خانه‌ها، اجاره مغازه و حتی مخارج روزانه، زمینه‌ساز کاهش آستانه تحمل روانی در درون خانواده‌ها و به دنبال آن بروز اختلافات شدید خانوادگی می‌شود.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: ماندن در خانه در صورتی‌که تکراری و مداوم باشد، آزاردهنده خواهد بود و آمارها هم نشان می‌دهد این عامل بیماری‌زا، زمینه‌ساز درگیری روان و به خطر افتادن آن در انسان‌ها نیز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: استرس، اضطراب بیش از حد، تپش قلب، پرخاشگری، افسردگی به ویژه در بین زنان و بی‌حوصلگی ناشی از کرونا میان اعضای خانواده‌ها بیشتر می‌شود و همین امر زمینه‌ساز بروز دیگر اختلافات خانوادگی و آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن است. به طور قطع، استرس و اضطراب بیش از حد سیستم ایمنی را تضعیف کرده، احتمال ابتلا به بیماری کرونا را افزایش داده و در صورت ابتلا نیز روند درمان را با خطر جدی مواجه می‌کند.

محمدی توضیح داد: در این زمان که کرونا باعث محدود شدن روابط رو در روی اجتماعی شده است، نقش فضای مجازی در زندگی مردم پررنگ تر شده، لیکن این امر نیز فرصت‌ها و چالش‌هایی را به همراه دارد که با تقویت فرصت‌ها و کاستن از چالش‌ها، می‌توانیم از طریق فضای مجازی بخشی از زمان را در خانه‌ها و خانواده‌ها مدیریت کنیم. البته خواندن، دیدن و شنیدن هر خبری در این دوران نه تنها توصیه نمی‌شود، بلکه موجب آشفته شدن روح و روان شده و بدتر از آن نشر اخبار بی‌سند و به اصطلاح فیک می‌تواند تاثیرات منفی بر ذهن و روح انسان‌ها در این دوران سخت بگذارد.

وی مطرح کرد: با وجود گسترش بیماری خطرناک و همه‌گیر کرونا، توجه بیش از پیش به روابط عاطفی و کنترل رفتارهای اجتماعی و روانی در درون و بیرون از خانه می‌تواند زمینه‌ساز کاهش آسیب‌های اجتماعی حاصل از مشکلات اقتصادی اخیر باشد. حمایت نهادهای حمایتی و اجرای طرح‌ها یا تصویب بسته‌های حمایتی اقتصادی و معیشتی نیز برای خانواده‌های آسیب‌دیده از کرونا، می‌تواند مرهمی هرچند کوتاه‌مدت بر زخم‌های این خانواده‌ها باشد که در صورت عدم توجه به آن‌ها، عوارض روانی عدیده آن متوجه نسل آینده خواهد بود.

محمدی گفت: کمک گرفتن از افراد حرفه‌ای جهت ارائه راهکارهای کاهش اضطراب و افسردگی، استفاده از تکنیک‌های مقابله با استرس و افسردگی، بالا بردن تاب‌آوری در بین کودکان و نوجوانان، برنامه‌ریزی مدون برای ایامی که اعضای خانواده کنار همدیگر هستند، می‌تواند کمک‌کننده باشد.

وی ادامه داد: آموزش همراه با عادی‌سازی شرایط برای کودکان و نوجوانان، اجرای برنامه‌های متناسب از سوی رسانه‌ها مانند رادیو و تلویزیون، استفاده از فضاهای سبز و اماکن تفریحی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، ورزش و تحرک جسمانی در خانه یا فضاهای باز از جمله راهکارهایی است که می‌توان برای پیشگیری از تبعات ناخوشایند کرونا بر زندگی خانوادگی و اجتماعی از آن‌ها استفاده کرد.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  ازخبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار7 تیر 1399، کد خبر:2294678،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین