پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۴۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۵
سدسازی به عنوان یکی از اصلی ترین اقدامات نظام مقدس ایران برای مهار آب های سطحی علی الخصوص آب های مرزی طی چند دهه اخیر بوده است. استان اردبیل با در دست اجرا بودن ۴۷ سد کوچک و بزرگ یکی از استان های مستعد کشور در حوزه آب های سطحی کشور محسوب می شود.
شعارسال: سد مخزنی عمارت از نوع سد خاکی سنگ‌ ریزه‌ای با هسته رسی با حجم مخزن ۱۸۲ میلیون متر مکعب، به ارتفاع ۱۰۲ متر از پی، عرض تاج ۱۲ متر دارای طول تاجی تقریباً ۳۱۵ متر در حال اجراست. بنا به گفته متولیان زیربط این سد زمینه آبیاری ۱۳ هزار هکتار از مزارع شهرستان گرمی را مهیا می کند.

هفته گذشته خبر کاهش حجم مخزنی سد عمارت به یک بمب خبری در شمال استان اردبیل تبدیل شد و حساسیت مردم و مسئولان را نسبت به این موضوع برانگیخت. بر اساس آرشیوهای خبری موجود این سد که قرار بود ۲۳۰ میلیون متر مکعب حجم مخزنی داشته و بیش از ۲۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان را آّبی کند، کاهش چشمگیری داشته و به زعم اهالی این اقدام خیانت به منطقه تلقی می شود.

*خروج سد عمارت از رکود با تلاش دولت تدبیر

فرماندار گرمی مغان گفت: سد عمارت که سال های متمادی در دولت گذشته در رکود به سر می برد، با تلاش دولت تدبیر علی رغم کاهش درآمد های دولت به پیشرفت مطلوبی دست یافته و تا پایان سال ۹۶ آبگیری می شود.

«میرعلی رحیمی زاد» در گفتگو با همشهری اظهار کرد: کاهش حجم مخزنی سد عمارت از ۲۳۰ میلیون متر مکعب به ۱۸۲ میلیون متر مکعب با وجود اینکه با دلایل روشن صورت گرفته است، اما باعث ایجاد مشکلات در منطقه شده است.

این مقام مسئول بیان کرد: در کنار حساسیت این موضوع که با جدیت وضعیت آن پیگیری می شود، اثرات زیست محیطی و کمبود آب های سطحی نیز موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد و نمی توان تنها با احساسات و بدون پیش زمینه علمی در این حوزه عمل کرد.

وی با بیان اینکه تلاش دولت تدبیر و امید در توسعه این سد از سوی مسئولان زیربط تبیین نشده است، تصریح کرد: انتظار می رود مقامات مسئول آب منطقه ای استان مردم را از وضعیت سد عمارت در دولت قبل و تلاش دولت فعلی برای خروج از رکود آن آگاه کنند.

رحیمی زاد به تزریق اعتبارات ویژه دولتی به این سد اشاره کرد و گفت: برای احداث سد عمارت در هشت سال گذشته ۶۰۰ میلیارد ریال هزینه شده بود در حالی که فقط در سال ۹۳ مبلغ ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده که ۱٫۵ برابر ۱۰ سال گذشته بوده و نشان از تلاش دولت روحانی است.

*موضوع سد عمارت شفاف سازی شود

رئیس شورای اسلامی شهر انگوت در رابطه با خبر کاهش حجم مخزنی سد عمارت به همشهری گفت: مقامات مسئول نسبت به شفاف سازی دلایل کاهش حجم مخزنی سد عمارت انگوت شفاف سازی لازم را انجام دهند.

«صمداله صابر» با بیان اینکه سکوت در رابطه با وضعیت این سد غیراصولی و خیانت به منطقه است، اظهار کرد: تلاش مقام عالی دولت در شهرستان برای جذب اعتبارات و عنایت ویژه دولت تدبیر و امید قابل ستایش است و امیدواری برای بهره برداری از این سد در آینده نزدیک را ملموس می کند.

وی با بیان اینکه مسئولان از کنار این موضوع به سادگی رد نشوند، افزود: نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی، استاندار اردبیل، فرماندار گرامی، بخشدار به همراه امام جمعه های محترم گرمی و انگوت با تمام توان پیگیر دلایل کاهش حجم و بازگرداندن بهه حالت قبل باشند.

صابر خواستار شفاف سازی در رابطه با دلایل کاهش حجم مخزنی سد عمارت شد و تصریح کرد: سدی که همیشه زبانزد استاندار بنام بزرگترین سد خاکی شمالغرب کشور یاد می شد، بنا به دلایل نامشخص ظرفیت آن تقلیل یافته است و به تبع آن سطح زیرکشت و درآمد منطقه به طرز چشمگیری کاهش خواهد داشت.

*کاهش آورد رودخانه ها علت کاهش حجم مخزنی

مدیرعامل آب منطقه ای استان اردبیل در پاسخ به علت این موضوع به خبرنگار همشهری در شهرستان گرمی گفت: تنها علت کاهش حجم مخزنی سد عمارت کاهش آورد رودخانه بود که در کمترین تغییرات در حجم مخزن صورت گرفت.

«داوود نجفیان» با بیان اینکه کلیه طرح های مطالعاتی و اجرایی سدهای کشور بازنگیری و بهینه شده است، اظهار کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی و بحران حاکم بر منابع آبی کشور در دهه اخیر، دولت تدبیر و امید به منظور مدیریت بحران مذکور از یک طرف و حفظ محیط زیست و توسعه پایدار از طرف دیگر، با بازنگری طرح های بسیاری دستخوش تغییرات اساسی شدند.

وی افزود: در استان اردبیل نیز علیرغم کاهش نه چندان زیاد بارش ها، بواسطه تغییرات اقلیمی، آورد کلیه رودخانه ها کاهش فاحش و قابل ملاحظه ای داشته که نمونه بارز آن آورد متوسط سالیانه ۳۵ میلیون مترمکعب در سد سبلان در هشت سال اخیر علیرغم احداث مخزن ۱۰۵ میلیون مترمکعبی است.

مدیرعامل آب منطقه ای استان اردبیل بیان کرد: در سد عمارت نیز با توجه به بازنگریهای های انجام یافته بدلیل کاهش آورد حوضه کمترین تغییرات در حجم مخزن صورت گرفته و با توجه به موقعیت سد و اینکه بعد از سد مذکور ذینفع دیگری از استانهای مجاور وجود نداشته تا از کاهش تخصیص و حجم مخزن سد انتفاع و سودی ببرد.

نجفیان تنها علت کاهش حجم مخزنی سد را کاهش آورد حوزه آبریز سد دانست و افزود: علاوه بر آن در سالهای اخیر برای ذخیره سازی آب پایین دست سد عمارت، مطالعه و اجرای سد دیکداش با حجم مخزن ۴۵ میلیون مترمکعب علاوه بر تخصیص سد عمارت برنامه ریزی شده است.

وی با بیان اینکه با پروژه های در دست اجرا کل آب حوضه مذکور در مخازن ذخیره سازی خواهد شد، افزود: با احداث سد عمارت با حجم مخزن ۱۸۲ میلیون مترمکعب وسد دیکداش با حجم مخزن ۴۵ میلیون مترمکعب هیچگونه آبی از حوضه دره رود به رودخانه ارس سرازیر نخواهد شد.

با اندكي اضافات و تلخيص برگرفته از سايت خبري آزادلو، تاريخ انتشار: شنبه 20 شهريور 1395، كد خبر: - ، www.azadlo.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
0
0
واقعا تلاش های صورت گرفته و حجم عملیات آبی و خاکی انجام شده ، ستودنی است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین