پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۸۵۴۴۲
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸
این روزها که کرونا در جهان جولان می‌دهد جذب دانشجویان خارجی با چالش مواجهه شده به همین دلیل دانشگاه‌ها با تقویت آموزش الکترونیکی سعی در جذب دانشجویان خارجی دارند.
شعار سال : یکی از تاثیرات شیوع ویروس کرونا در جهان مربوط به حوزه آموزش عالی است. شیوع این ویروس باعث شد دانشگاه‌ها فعالیت‌های حضوری خود را تعطیل کنند و به فعالیت‌های مجازی روی آوردند.
در این میان رفت و آمد‌های داخلی و بین‌المللی تا حد زیادی کاهش پیدا کرد و همچنان هم پیش‌بینی می‌شود که محدودیت‌ها ادامه داشته باشد.
با کاهش آمد و شد‌ها جذب دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه‌های جهان و ایران با ابهام مواجهه شده است به همین دلیل هر یک از کشور‌ها و دانشگاه‌ها تدابیری را اندیشیده‌اند تا از بازار جذب دانشجوی بین‌المللی جا نمانند. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که یکی از مهمترین راهکار‌ها در این زمینه توسعه آموزش‌های مجازی در سطح بین‌المللی است.

آموزش مجازی به دانشجویان غیرایرانی

مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان در این باره می‌گوید: در شرایط حاضر رقابت کشور‌ها برای جذب دانشجوی خارجی به حوزه آموزش عالی مجازی نیز وارد شده است و حضور موثر در این حوزه یک ضرورت است.
 
آموزش دانشگاهی به شیوه مجازی در حال رشد و توسعه است

به گفته وی گردش مالی در حوزه آموزش مجازی در سال‌های اخیر آموزش دانشگاهی به شیوه مجازی در حال رشد و توسعه است و پیش‌بینی می‌شود تا ۵ سال آینده، گردش مالی بازار آموزش عالی مجازی به ۳۵۰ میلیارد دلار برسد.


امکان جذب دانشجوی غیرایرانی از کشور‌های دور و نزدیک

قبل از شیوع ویروس کرونا در کشور محور آموزش به دانشجویان خارجی حضوری بود، ولی خبر‌ها حاکی از این است که وزارت علوم برای جذب دانشجویان غیرایرانی شیوه تلفیقی و شیوه آنلاین و از راه دور را برنامه‌ریزی کرده است. به نظر می‌رسد با این شیوه جذب دانشجو از کشور‌های مختلف دور و نزدیک سهل‌تر شود.
به گفته صدیقی تاکنون بیشتر دانشجویان غیرایرانی شاغل به تحصیل در ایران از کشور‌های همسایه و اسلامی بودند، ارائه آموزش به شیوه از راه دور و آنلاین این امکان را می‌دهد تا از سراسر دنیا دانشجو جذب کنیم.
البته سخنان رئیس سازمان امور دانشجویان نشان می‌دهد که وی برای ادامه این نوع آموزش تا پایان دوره تحصیل برنامه‌ریزی کرده است چراکه صدیقی می‌گوید ارائه آموزش رسمی و صدور مدرک تحصیلی به شیوه از راه دور نیازمند تصویب آیین‌نامه‌هاست و علاوه بر آن باید در بین کشور‌ها برای تایید و پذیرش این شیوه و مدارک حاصله آن هماهنگی و اتفاق نظر باشد.
اما آن‌طور که از دانشگاه‌ها خبر می‌رسد برنامه‌ها فعلا برای نیمسال آینده است تا دانشجویان تازه وارد خارجی بتوانند آموزش‌های خود را آغاز کنند.
محمدباقر قهرمانی معاون امور بین الملل دانشگاه تهران در این زمینه به خبرنگار آنا می‌گوید مرکز یادگیری الکترونیکی دانشگاه تهران دروس اولیه این دانشجویان را به صورت الکترونیکی ارائه می‌دهد، همچنین این دانشجویان می‌توانند آموزش زبان فارسی را به صورت مجازی از موسسه دهخدا دریافت کنند.
 
آموزش دانشگاهی به شیوه مجازی در حال رشد و توسعه است

بازگشت دانشجویان شاغل به تحصیل از نیمه دوم شهریورماه

در این میان دانشجویان مشغول به تحصیل در کشور می‌توانند از نیمه دوم شهریورماه به کشور بازگردند. به گفته عبدالحمید علیزاده مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان بخشنامه‌های لازم در این خصوص ابلاغ شده است.
به گفته وی دانشجویان خارجی که می‌توانند مانند بقیه دانشجویان در آزمون‌های غیرحضوری شرکت کنند، ولی اگر امکان شرکت در این آزمون‌ها را نداشته باشند زمانی که بازگشتند با همکاری دانشگاه‌ها از آن‌ها امتحان گرفته می‌شود.
با شیوع ویروس کرونا حدود ۱۵ هزار دانشجوی خارجی با کشور‌های خود بازگشتند. این دانشجویان نیز مانند سایر دانشجویان تحت آموزش مجازی قرار گرفتند.

جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه آزاد اسلامی

در این میان دانشگاه آزاد اسلامی با ابلاغ سند دیپلماسی علمی نیز جان تازه‌ای به برنامه‌های بین‌المللی خود داده است. براساس این سند جذب دانشجو و همکاری‌های بین المللی با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.
 
آموزش دانشگاهی به شیوه مجازی در حال رشد و توسعه است

به گفته علیرضا شیخ عطار مشاور بین‌الملل رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تدوین این سند دو سال طول کشید و براساس آن تبادل استاد و دانشجو، جذب دانشجوی غیرایرانی، ماموریت‌های مطالعاتی، ایجاد مراکز تحقیقاتی بین‌المللی مشترک و انجام پژوهش‌های مشترک در دستورکار قرار گرفته است.
شعب دانشگاه آزاد اسلامی در خارج از کشور بیشتر در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا فعالیت دارند و در بعضی از رشته‌ها در دوره کارشناسی هم دانشجو پذیرفته می‌شود. همچنین توسعه رشته‌های فنی و مهندسی و علوم پایه در دستور کار قرار دارد.
گفتنی است دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر ۴ واحد برون مرزی دارد که شامل واحد‌های امارات، افغانستان، لبنان و آکسفورد انگلستان است. این واحد‌ها با هدف پذیرش دانشجویان غیرایرانی فعال شده‌اند. البته دانشجویان ایرانی هم می‌توانند بدون شرکت در آزمون در این دانشگاه‌ها تحصیل کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری آنا، تاریخ انتشار:13تیر 1399، کد خبر: ana.press499238

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین