پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۶۰۹۲
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰
جانشین معاون هماهنگ‌کننده نیروی انتظامی گفت: هر هفته در نیروی انتظامی، میزان صحت و عملکرد طرح ناظر یک توسط فرمانده محترم نیروی انتظامی مورد پایش و ارزیابی قرار می‌گیرد و این موضوع با جدیت و احساس بالایی مسئولیت بسیار بالایی رصد می‌شود.
شعار سال: روز گذشته مراسم رونمایی از کتاب "در مسیر آسمان" با حضور جمعی از خانواده‌های شهدای نیروی انتظامی و مقامات ارشد این نیرو در باشگاه خبرنگاران پویا برگزار شد.

در حاشیه این مراسم، با سردار محمد شرفی؛ جانشین معاون هماهنگ‌کننده نیروی انتظامی درباره مسائلی همچون تمهیدات نیروی انتظامی برای مقابله با فتنه‌های دشمن، اجرای طرح ناظر و اقدامات این نیرو برای هوشمندسازی پلیس  گفتگو کردیم.

در ادامه، مشروح این گفتگو تقدیم مخاطبان ارجمند شده است.

دشمنان همیشه به دنبال ضربه زدن به نظام و انقلاب جمهوری اسلامی ایران بوده و از هیچ تلاشی برای این کار دریغ نکرده‌اند، با توجه به اتفاقات اخیر مانند شیوع بیماری کرونا، وجود برخی مشکلات اقتصادی و بالا رفتن قیمت ارز، تحرکات رسانه‌های معاند برای برپاکردن آشوب در کشور افزایش یافته؛ نیروی انتظامی برای مقابله با این تهدیدات چه تدابیری در نظر گرفته است؟

نیروی انتظامی بازوی اجرائی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، در اسفند ماه زمانیکه نیروی انتظامی آرایش صددرصدی برای انتخابات به خود گرفت و تمام سازماندهی ما برای تأمین نظم و امنیت انتخابات مجلس شورای اسلامی بود، اعلام شد که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده و تمام مسئولان باید در این راستا کمک می‌کردند.

روز‌های ابتدایی شیوع کرونا، برخی شهروندان به بیمارستان‌های نزدیک محل سکونت‌شان اجازه پذیرش مبتلایان کرونا را نمی‌دادند

بلافاصله با توجه به قدرت و توان انعطاف‌پذیر موجود در تمام طرح‌های نیروی انتظامی، آرایش کرونایی به سازمان نیروی انتظامی دادیم، پس از اعلام رسمی دولت مبنی بر ورود ویروس کرونا به داخل کشور، برخی از بیمارستان‌ها برای پذیرش بیماران تجهیز شد، اما روز‌های نخست مردمی که در محل استقرار آن بیمارستان‌ها سکونت داشتند، بعضاً مانع از ورود بیمار به بیمارستان‌ها می‌شدند.

پس از آن با توجه به فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه نیرو‌های مسلح با تمام توان برای حل این موضوع کمک کنند، نیروی انتظامی به عنوان نخستین کار، برای تأمین نظم و امنیت بیمارستان‌ها وارد عمل شد تا سیستم پزشکی و پرستاری ما بتوانند بیمار پذیرش کرده و کار درمان را انجام دهند.

در وهله بعدی، عده‌ای سودجو به خاطر منافع فردی خود، برخی از اقلام استراتژیک و مورد نیاز این بیماری را احتکار یا خارج از شبکه توزیع یا گران‌فروشی می‌کردند که نیروی انتظامی به خوبی به این موضوع ورود و بازار را پایش کرد.

به طور مثال در جلسه مدیریت ملی مقابله با کرونا گزارش دادیم که چه عملکرد و کشفیاتی داریم و در زمان گزارش ارائه شده، وزیر بهداشت گفتند که این کشفیات به دست بیماران گیلانی رسید،  نقش به‌سزایی داشت و بسیار نجات‌بخش بود.

معاندان در فضای مجازی، بهترین روش‌های مدیریت کرونا در اروپا را به عنوان بدترین روش اجرا شده در ایران القا می‌کردند

به طور مثال افرادی بودند که در فضای مجازی برای القاء یأس و ناامیدی و ناکارآمد جلوه دادن نظام بسیار تلاش کردند که پلیس فتا نیز با تمام ظرفیت خود، آرایش گرفت، آماده شد و شاید بیش از ۵۰۰ پرونده در این رابطه تشکیل شد.

رسانه‌های بیگانه و معاند هر روشی که در کشور‌های اروپایی برای مدیریت کرونا بهترین روش بود، آن روش را در کشور ما بدترین روش انجام شده القاء می‌کردند که در این فضا نیز حضور پیدا کرده و اقدامات خود را انجام دادیم.

نیروی انتظامی نه فقط در حال حاضر بلکه در گذشته نیز با گران‌فروشی‌ها و برای کنترل بازار ارز به میدان آمده است، ما برای تأمین نظم و امنیت نظام جمهوری اسلامی ایران، صیانت از حقوق، رفاه و آسایش مردم، شب و روز خود را گذاشته و در صورتیکه ایجاد ضرورت، نیروی انتظامی با تمام توان در این مسیر قرار می‌گیرد و آماده انجام مسئولیت و وظیفه خود هستیم.

در شرایط فعلی نیز مسئولان قوه‌قضائیه، مقننه و مجریه، در کنار هم قرار گرفته و در حال برنامه‌ریزی هستند تا با هر توطئه‌ای که دشمنان برای ایجاد اخلال در رفاه، آسایش و امنیت کشور پیش‌بینی می‌کنند، به شدت و با جدیت مقابله کنند.

یکی از دغدغه‌های موجود،  بحث عفاف و حجاب است و متأسفانه نهاد‌های مربوطه در مقوله عفاف و حجاب وظایف خود را انجام نمی‌دهند، از طرفی نیروی انتظامی نیز با اجرای طرح‌های ناظر یک (مقابله با کشف حجاب در خودرو) و ناظر دو (مقابله با بی‌حجابی در اماکن عمومی و پاساژها)، اقداماتی را در این زمینه انجام داد، اما به نظر می‌رسد که اخیراً اجرای این طرح‌ها نیز توسط نیروی انتظامی کم‌رنگ شده است، اجرای طرح ناظر توسط پلیس همچنان ادامه خواهد داشت؟

واقعیت این است که اجرای طرح ناظر کم‌رنگ نشده است، طرح "ناظر یک" اجرا می‌شود و اخیراً نیز در حال کار بر روی طرح ناظر دو هستیم تا به سمت عملیاتی شدن برود، اجرای این طرح‌ها نیز همواره از راهبرد‌های فرمانده نیروی انتظامی و تأکید وی است؛ ما برای ارتقاء شاخص‌های امنیت اخلاقی اقدامات خود را انجام می‌دهیم، فرقی نمی‌کند مظاهر علنی ناهنجاری‌های اجتماعی در کجا روی دهد، چه می‌خواهد در جاده‌ها، داخل شهر‌ها یا در سواحل دریا‌ها باشد و نیروی انتظامی با تمام توان مسئولیت خود را در این زمینه انجام می‌دهیم.

اکنون با شروع فصل تابستان، همکاران ما در سواحل نیز حضور دارند و وظایف خود را انجام می‌دهند البته این سهم‌ها و نقش‌ها هستند که در صورت قرار گرفتن کنار یکدیگر، خروجی مثبت خواهد بود، نه اینکه، چون از ناجا هستیم بخواهیم خودستایی کنیم، اما نیروی انتظامی با تمام توان مادی، معنوی، ساختاری و اختیاری خود در این موضوع ورود پیدا کرده و برای افزایش شاخص‌های امنیت اخلاقی تلاش می‌کند؛ دیگران نیز از ما حمایت می‌کنند؛ جامعه متدین از ما انتظار دارد که جامعه ما فارغ از ناهنجاری اجتماعی و اخلاقی باشد تا مردم بتوانند در فضای آرام فکری در جامعه زندگی کنند.

تلاش و برنامه‌های ما برای ارتقاء شاخص‌های امنیت اخلاقی کاهش پیدا نکرده و مانند گذشته کار خود را انجام می‌دهیم، اما انتظار داریم که نیروی انتظامی نیز به صورت همه‌جانبه پشتیبانی شود؛ اگر در این حوزه، عملکرد نیروی انتظامی به صورت جدی و مسئولانه از طریق رسانه به افکار عمومی بیان و منتقل شود، افکار عمومی می‌تواند قضاوت خوبی را درباره عملکرد نیروی انتظامی داشته باشند.

بعضاً و در مواردی مشاهده می‌شود که برخی افراد در راستای اجرای طرح ناظر یک، احضار شده یا خودروی آن‌ها توقیف می‌شود، در صورتیکه مدعی هستند کشف حجابی در خودروی آن‌ها روی نداده یا وسیله‌نقلیه‌شان در مکان ذکر شده توسط پلیس تردد نداشته و این کار به اشتباه انجام شده و همین امر باعث سوءاستفاده رسانه‌های معاند نیز می‌شود و موضوع را به سمت و سویی دیگر سوق می‌دهد؛  نیروی انتظامی برای برطرف کردن خطا‌های موجود و کاهش آن‌ها در اجرای طرح ناظر، چه تدابیری درنظر گرفته است؟

هر هفته در نیروی انتظامی، میزان صحت و عملکرد طرح ناظر یک توسط فرمانده محترم نیروی انتظامی مورد پایش و ارزیابی قرار می‌گیرد و این موضوع با جدیت و احساس بالایی مسئولیت بسیار بالایی رصد می‌شود.

وجود سیستم قوی نظارتی در نیروی انتظامی برای جلوگیری از اجحاف حق

سیستم نظارتی بسیار قوی در نیروی انتظامی وجود دارد که خدای نکرده اجحافی در حق مردم صورت نگیرد ضمن اینکه همکاران انتظامی در این زمینه دقت بالایی دارند، زیرا نفرات ما هیچ سود و نفعی نمی‌برند از اینکه خدای ناکرده فردی غیرواقعی دچار مشکل و اذیت شود.

در هر کاری حتی در بالاترین استاندارد، درصدی احتمال خطا وجود دارد و نیروی انتظامی تمام مسئولیت خطا هر سامانه‌ای را با شجاعت و جدیت برعهده دارد، زیرا آبروی مردم برای ما بالاتر از هر موضوعی است.

اهداف‌مان درباره البسه دوربین‌دار مأموران پلیس به خاطر مشکلات اعتباری محقق نشد

در زمانیکه جنابعالی در سمت فرماندهی پلیس پیشگیری قرار داشتید، بحث البسه دوربین‌دار پلیس مطرح شد؛ استفاده از البسه دوربین‌دار می‌تواند کمک شایانی در ثبت مستندات داشته باشد و حتی می‌تواند در دستگاه قضائی به کمک پلیس بیاید، در تجهیز مأموران به این البسه چه اقدامات جدیدی روی داده است؟

در این رابطه هدف‌گذاری خوبی شد، استفاده از البسه دوربین‌دار از حقوق مردم و مأمور انتظامی محافظت می‌کند، در زمان روایت یک اتفاق، هر فردی از منظر خود به قاضی می‌رود، اما در صورت استفاده از دوربین که تمام صحنه‌ها بدون سانسور ثبت و ضبط شود، حق هیچ فردی پایمال نمی‌شود و ما با هدف حفاظت از حقوق عامه مردم چنین طرحی را بنانهادیم.

البته در مسیر انجام آن، به دلیل مشکلات اعتباری، هدف ما محقق نشد، اما مجدداً این موضوع در دستور کار قرار گرفته است، سردار اشتری موضوعی را با عنوان " هوشمندسازی پلیس" در دستور کار قرار دادند و هر هفته یک جلسه درباره هوشمندسازی در نیروی انتظامی داریم و ۱۵ روز یک بار این جلسه با حضور فرمانده محترم نیرو انجام می‌شود.

با هوشمندسازی پلیس، در پی سهولت ارائه خدمت به مردم و کم‌هزینه کردن خدمات ارائه شده، تکریم ارباب‌رجوع و کاهش خطای انسانی هستیم؛ استفاده از البسه دوربین‌دار نیز در مسیر هوشمندسازی قرار دارد.

فرمانده محترم نیروی انتظامی سقف زمانی سه ساله برای هوشمندسازی پلیس تعیین کرده و این موضوع آغاز شده است البته اکنون نیز از البسه دوربین‌دار استفاده می‌شود.

به خاطر مشکلات اعتباری البسه مأموران پلیس دوربین‌دار نشد

در رابطه با تجهیزات که در نیرو‌های یگان‌ویژه به‌کارگیری می‌شود آیا خودکفایی کامل صورت گرفته است؟

طبیعتاً با توجه به قرار گرفتن در تحریم‌های ظالمانه و عدم استفاده از تکنولوژی و ابراز پلیس از سایر کشورها، باید با استفاده از دانش، توان ذهنی و فکری دانشمندان و جوانان خود نسبت به تأمین و تهیه اقلام و تجهیزات مورد نیاز پلیس اقدام کنیم.

تمام پلیس‌های تخصصی از جمله یگان‌ویژه، پلیس راهنمایی و رانندگی، پیشگیری، فتا، مبارزه با موادمخدر و بین‌الملل برای انجام مأموریت خود، نیازمند تجهیزات هستند؛ یگان‌ویژه نیز یکی از ساختار‌های کارآمد پلیس جموری اسلامی ایران و مجهز است که با نیرو‌های آموزش‌دیده، کارآزموده و صحنه‌گردان، آمادگی هر مأموریتی را دارد.

چندی پیش افرادی مسلح به اتوبوس حامل زندانیان میناب حمله‌ور شدند؛ با توجه به بروز این اتفاق و استفاده از خودرو‌های قدیمی برای حمل زندانیان، نیروی انتظامی با توجه به ظرفیت‌های موجود،  این آمادگی را دارد که خودرو‌های به‌روز و پیشرفته را در اختیار سازمان زندان‌ها قرار دهد؟

خودروی حمل متهم یکی از نیازمند‌های ما است، ما خودرو‌های ونی را طراحی کردیم، این خودرو‌ها تولید داخل و در شهر اصفهان طراحی آن درحال انجام است، نمونه‌هایی از این خودرو تولید شد، اما دارای اشکالاتی بود که اشکالات آن نیز برطرف خواهد شد و ان‌شاءالله ناوگان حمل متهم نیز نوسازی می‌شود.

نیرو‌های مقابله و مخصوصاً نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران هر ساله اقدامات قابل توجهی را برای مقابله با موادمخدر چه در مرز‌ها و چه در عمق کشور انجام می‌دهد، تقدیم بیش از سه هزار و ۸۰۰ شهید در راه مبارزه با موادمخدر نیز گواه این موضوع است؛ سال گذشته بیشترین کشفیات موادمخدر (۹۵۰ تن) در تاریخ جمهوری اسلامی ایران و در بین تمام کشورها، به وقوع پیوست که حدود ۸۰۰ تن آن توسط نیروی انتظامی کشف شد.  امسال نیز کشفیات موادمخدر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از افزایش قابل توجه (حدود ۴۵ درصد) برخوردار بوده است، اما متأسفانه کشور‌های اروپایی نه تنها کمکی به جمهوری اسلامی ایران در راه مقابله با موادمخدر نکرده بلکه با وضع تحریم‌ها مانع اقدامات کشور ما در این رابطه می‌شوند؛  بار زیادی نیز همواره بر دوش نیرو‌های مقابله‌ای و مخصوصاً مرزبانان غیور وجود داشته و خواهد داشت، با این وجود آیا رویکرد جمهوری اسلامی ایران و نیروی انتظامی برای مقابله با ورود موادمخدر به کشور و جلوگیری از عدم ترانزیت آن به کشور‌های اروپایی همچنان مانند قبل خواهد بود یا اینکه در رویکرد‌ها تغییراتی حاصل می‌شود؟

سیاست نظام جمهوری اسلامی ایران و نیروی انتظامی در این رابطه مصداق همان شعر معروف "بنی‌آدم اعضای یک پیکرند" است، ما نمی‌توانیم از اصول انسانی خود عدول کنیم، هر چند که جمهوری اسلامی ایران در بین دنیا و سایر کشورها، در بحث مبارزه با موادمخدر هزینه‌های بسیاری زیادی می‌دهد.

می‌دانید که خطر موادمخدر آنقدر بالا بود که تمام کشور‌های دنیا تصمیم گرفتند روزی را به عنوان مقابله با موادمخدر نام‌گذاری کرده و قرار بر این شد چند کار مشترک از جمله مقابله با کشت، توزیع، قاچاق، درمان معتادان،  آموزش افکار عمومی، توامندسازی و مسائل بهداشتی انجام شود.

به خاطر مشکلات اعتباری البسه مأموران پلیس دوربین‌دار نشد

جمهوری اسلامی ایران تنها سد راه برای ترانزیت و انتقال موادمخدر به سایر کشور‌ها است

موادمخدر تولیدشده در کشور افغانستان یا سایر کشور‌ها در صورت عبور از خاک ایران، در مدت شاید چند ساعت به دورترین نقاط دنیا می‌رسد و نظام و خاک جمهوری اسلامی ایران تنها سد راه برای ترانزیت و انتقال موادمخدر به سایر کشور‌ها است.

با توجه به تجربه موجود با قاطعیت می‌گویم که کشور‌های دنیا هیچگاه به موادمخدر به عنوان یک تهدید علیه بشریت نگاه نکرده و نخواستند با آن برخورد کنند، متأسفانه رویکرد‌های سیاسی نیز در این موضوع، مسئله را آلوده کرد و از این بابت بسیار متأسفیم.

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به طور مثال در سال گذشته بیش از ۸۰۰ تن موادمخدر را کشف و با هزاران باند مافیایی مقابله کرد، اما کشور جنایتکاری مانند امریکا پلیس ما را تحریم کرد، اگر پلیس ما تحریم شود و نتواند تجهیزات مقابله‌ای را به دست بیاورد، این تحریم تهدید علیه کل بشریت به حساب می‌آید، اما متأسفانه آن‌ها این مسیر را طی می‌کنند.

نظام جمهوری اسلامی ایران نظام ارزش‌ها است و به سادگی مسیر خود را عوض نمی‌کند، "بنی‌آدم اعضای یک پیکرند" و تا ابد بر این باور خواهیم ماند، مصلحت عمومی افراد برای ما یکسان است، سیاه و سفید، شرق و غرب برای ما تفاوتی ندارد و رشد و بالندگی انسان‌ها برای ما مهم است.

نظام جموری اسلامی تا آخرین توان، اقدامات خود را برای مقابله با قاچاق موادمخدر انجام می‌دهد.



شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری مشرق: ۱۶ تیر ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۰۹۱۸۶۵: www.mashreghnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین