پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۸۶۵۶
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۷
بازارسرمایه برای کاهش نرخ‌های سود به کمک بانک مرکزی آمده است. درحالی که تاکنون طی چندین مرحله نرخ‌های سود در شبکه بانکی کاهش یافته و هم‌اکنون سقف سود سپرده‌ها به 15 درصد رسیده است، بازارسرمایه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری این بازار نیز درراستای برنامه‌های بانک مرکزی نرخ سودهای پرداختی به سهامداران را کاهش داده‌اند.
شعارسال: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار دراین زمینه اعلام کرد: در راستای تعامل با بانک مرکزی برای تحقق کاهش نرخ سود بانکی، گام‌های جدی برداشته شده و صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیشنهادات خوبی را برای کاهش نرخ ارائه کرده‌اند که سازمان با آنها موافقت کرده و کمک می‌کند که پیاده‌سازی کاهش نرخ سود را داشته باشند. البته در راستای این امر، صندوق‌ها باید ساختار خود را اصلاح کنند در این میان سقف سپرده‌گذاری آنها از ۷۰ درصد به ۶۰ درصد کاهش یافته است. شاپور محمدی درنخستین نشست خبری خود در کسوت رئیس سازمان بورس افزود: با توجه به کاهش نرخ تورم، سود بانکی نیز باید متناسب با آن کاهش یابد و به نظر می‌رسد اگر سهم سنگینی از صندوق‌ها روی سپرده‌ها باشد، به آنها فشار خواهد آورد که این اصلاح ساختار نیز در همین راستا انجام شده است.

* رسیدگی به شکایات سهامداران خرد

رئیس سازمان بورس درادامه از طراحی سامانه‌ای برای رسیدگی به شکایات سهامداران خرد خبر داد و گفت: این سامانه به شکایات سهامداران درباره عدم پرداخت سود سهام از سوی شرکت‌ها رسیدگی می‌کند. وی خاطرنشان کرد: تقویت فرآیند اطلاع‌رسانی و افشا در دستور کار قرار گرفته که در دو هفته آتی یکی از الزامات افشا مربوط به تولید و فروش‌های ماهانه را اجرایی خواهیم کرد که قبلاً یک اختیار برای شرکت‌های بورس به شمار می‌آمد اما از این پس اجباری خواهد شد و هر شرکت باید آمار فروش و تولید خود را اعلام کند. محمدی در خصوص پرسشی مبنی بر اینکه چه راهکارهایی برای تزریق نقدینگی جدید از طریق مجراهای مختلف به بازار سرمایه دارد، گفت: تزریق نقدینگی هم‌اکنون دغدغه اصلی بازار سرمایه است؛ در ایران هم، ‌اکنون بیش از یک تریلیارد تومان نقدینگی وجود دارد که 3/1 تریلیارد تومان نیز از محل تولید ناخالص داخلی تأمین می‌شود؛ بنابراین پول و نقدینگی در کشور وجود دارد؛ اما در برخی حوزه‌ها به دلیل ایجاد بازدهی بی‌دردسر از محل تورم، نقدینگی زمینگیر شده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین در خصوص راه‌اندازی بورس ارز افزود: همه تلاش بانک مرکزی این است که یکسان‌سازی نرخ ارز را به بهترین شکل انجام دهد که بر این اساس به نظر می‌رسد اجرای سیاست مذکور می‌تواند زمینه مناسبی برای راه‌اندازی بورس ارز باشد.

* رتبه‌بندی شرکت‌های بورس انجام می‌شود

وی راه‌اندازی مؤسسات رتبه‌بندی را از جمله اولویت‌های سازمان بورس و اوراق بهادار دانست و خاطرنشان کرد: دستورالعمل رتبه‌بندی شرکت‌ها در هیأت مدیره سازمان به تصویب رسیده و اولویت ما این است که شرکت‌هایی وارد فرآینده رتبه‌بندی شوند که علاوه بر رتبه‌بندی محلی، رتبه‌بندی بین‌المللی نیز داشته باشند.

وی در خصوص رشد سریع شاخص و ارتباط آن با تحلیل‌های بنیادین در اقتصاد گفت: بازار همیشه نوسانات کوتاه‌مدتی دارد و در بلند مدت است که نوسانات بلندمدت جذب می‌شوند؛ به همین دلیل بازار سرمایه به اخبار واکنش نشان می‌دهد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 5، تاریخ انتشار: یکشنبه 21 شهریور 1395، شماره: 6309.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین