پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۶۷۰۲
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
یادداشتی که در سایت نورنیوز متعلق به شورای عالی امنیت ملی ایران منتشر شد احتمال خرابکاری از سوی اسرائیل را بیشتر کرد.
شعار سال: در این یادداشت با لحنی مبهم درباره پیامد‌های خرابکاری در ایران به اسرائیل هشدار داده شد و این همه در حالی است که هیچ یک از مقام‌های ایرانی احتمال دست داشتن اسرائیل در انفجار نطنز را به صراحت رد نکرده‌اند.

بیش از یک ماه به صورت جسته و گریخته اخباری مبنی بر آتش سوزی مراتع و جنگل‌ها و انفجار مراکز هسته‌ای، نیروگاه‌ها و... به گوش می‌رسد.
انفجار سوله‌ای در نطنز، انفجار مرکز توزیع برق شیراز، نشت گاز کلر در پالایشگاه پتروشیمی کارون، آتش سوزی نیروگاه زرگان اهواز و نور شدید ناشی از انفجار در شرق تهران از جمله اتفاق‌های قابل اعتنایی است که نمی‌توان به صورت قطع و یقین این اتفاق‌ها را به یکدیگر ربط داد، اما چنانچه فکت‌ها را کنار هم قرار دهیم به نتیجه می‌رسیم که ممکن است دست‌هایی در کار باشد و اساسا این حجم از خرابی نمی‌تواند اتفاقی یا فرضا به خاطر گرمای شدید هوا باشد.
شبیه این اتفاق پیش از این نیز افتاده بود؛ سال ۱۳۹۵ هم آتش سوزی‌های گسترده در صنایع پتروشیمی ایران ظن حملات سایبری را افزایش داد؛ هرچند هیچگاه رسما تایید نشد. مقام‌های ایران دلیل آن حوادث را که عموما در تابستان اتفاق افتاد، فرسوده بودن تاسیسات و گرمای هوا اعلام کردند.
در سلسله رخدادهای اخیر مهم‌ترین حادثه انفجار سوله‌ای در نطنز بوده، اما بسان گذشته بدون اینکه افکار عمومی با موضع روشن و رسمی مقامات در جریان امر قرار بگیرند تنها باید به احتمالات متفاوتی که داده می‌شود بسنده کنند.


انفجار در نطنز و موضع مقامات

بامداد پنجشنبه ۱۲ تیر انفجاری در یکی از ساختمان‌های مرکز مونتاژ سانتریفیوژ‌های ایران در نطنز رخ داد، اما تاکنون مقام‌های ایرانی به صراحت علت این انفجار را توضیح نداده‌اند؛
در این‌باره بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید: «حادثه‌ای که در تاسیسات ساخت سانتریفیوژ‌های پیشرفته نطنز رخ داده خسارت‌های مالی قابل توجهی به جا گذاشته و ممکن است باعث کندی برنامه غنی سازی شود».


خسارت‌ها به نطنز در ابتدا محدود به نظر می‌رسید. تصویری که سازمان انرژی اتمی ایران از سوله محل حادثه منتشر کرد، نمایی از این مرکز را نشان می‌داد که بخشی از آن تخریب شده بود. اما تصاویر ماهواره‌ای که بعدا منتشر شد نشان داد ابعاد تخریب در سوله محل انفجار گسترده بوده است.


موضع مقامات غربی و اسرائیلی

برخی تحلیل‌گران و ناظران مسائل ایران و منطقه معتقدند انفجاری‌های صورت گرفته اتفاقی نیست و دست‌هایی در کار است. آن‌ها عمده این اتفاق‌ها را زیر سر اسرائیل می‌دانند و البته به نظر می‌رسد پر بیراه هم نمی‌گویند. رسانه‌های صهیونیستی و غربی بعضا گزارش‌های کاملی از چگونگی انفجار منتشر می‌کنند و مقامات بلند پایه رژیم اشغالگر نیز دو پهلو حرف می‌زنند.


وزیر دفاع اسرائیل روز یکشنبه در پاسخ به سوالی درباره احتمال دست داشتن اسرائیل در انفجار نطنز، جلوگیری از دستیابی ایران به توانایی هسته‌ای را «سیاست بلندمدت» اسرائیل توصیف کرد و گفت: «ما کار‌هایی می‌کنیم که بهتر است ناگفته بماند».
 
 
کار‌هایی می‌کنیم که بهتر است ناگفته بماند


نیویورک تایمز به نقل از یک منبع اطلاعاتی که نامی از او برده نشده گفته بود: «اسرائیل با استفاده از یک بمب پرقدرت مسئول حادثه نطنز بوده است». همچنین این روزنامه به نقل از یک عضو سپاه پاسداران که از جزئیات این حادثه مطلع بوده گفته است که عامل حادثه انفجار یک بمب بوده است.


به هر روی اینکه انفجار‌های اخیر بنابر قولی عامل طبیعی داشته و یا خطای انسانی موجب آن شده و بنابر احتمالی دیگر اسرائیل باعث و بانی آن بوده به روشنی قابل فعلا قابل اثبات نیست، اما بررسی گفته‌های سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران ظن حمله به تاسیسات نطنز را تقویت می‌کند. وی گفته «این بحث وجود دارد که آیا سوله در همان نقطه فعلی ساخته شود یا با در نظر گرفتن ملاحظات پدافندی در محل مناسب دیگری انجام شود».


عبارت "ملاحظات پدافندی" احتمال دست داشتن اسرائیل در این انفجار را تقویت می‌کند. از سوی دیگر مقام‌های کشورمان گفته‌اند دلیل حادثه را فهمیده‌اند، اما به خاطر ملاحظات امنیتی اعلام نمی‌کنند. اگر این انفجار بر اثر گرمای هوا و یا اشتباه انسانی ایجاد شده بود احتمالا لزومی نداشت مقامات از عبارت ملاحظات امنیتی استفاده کنند.


در مجموع گزارش‌هایی از این دست و اینکه مسئولان به طور واضح و روشن علت انفجار را مشخص نمی‌کنند و از بیان آن ابا دارند احتمال خرابکاری و دست داشتن بیگانگان را تقویت می‌کند.


کار‌هایی می‌کنیم که بهتر است ناگفته بماند


کما اینکه بعضی از کارشناسان نظامی از تصاویر منتشر شده از سوله تخریب شده می‌گویند این نوع تخریب نشان از هدف قرار گرفتن این تاسیسات دارد.


یادداشتی که در سایت نورنیوز متعلق به شورای عالی امنیت ملی ایران منتشر شد احتمال خرابکاری از سوی اسرائیل را بیشتر کرد. در این یادداشت با لحنی مبهم درباره پیامد‌های خرابکاری در ایران به اسرائیل هشدار داده شد؛ و این همه در حالی است که هیچ یک از مقام‌های ایرانی احتمال دست داشتن اسرائیل در انفجار نطنز را به صراحت رد نکرده‌اند.

افزایش تهدیدات امنیتی

با بالا گرفتن منازعه ایران و آمریکا و مشخصا توقف برخی از تعهدات برجامی ایران که در واکنش به خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های غیرقانونی و یک طرفه علیه ایران صورت گرفته است، احتمالا تحرکات دول متخاصم علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران بیشتر شده است.

از سوی دیگر نزدیک شدن به موعد پایان محدودیت تسلیحاتی ایران بر مبنای مفاد برجام و کوشش ناکام آمریکا برای تمدید این تحریم‌ها، احتمالا مخاطرات امنیتی بیشتری از سوی این کشور و متحدانش در منطقه برای کشورمان ایجاد خواهد شد.


به این موارد باید رسیدن ترامپ به پایان دوره اول ریاست جمهوری و تلاش نتانیاهو برای بهره‌گیری از فرصت ترامپ برای ضربه زدن به ایران را هم باید افزود. بگذریم که برخی تحلیلگران از احتمال برخی اقدامات نابخردانه از طرف ترامپ علیه ایران برای باقی ماندن در کرسی ریاست جمهوری آمریکا را هم مطرح می‌کنند.


مجموع این عوامل و شرایط نشان از آن دارد که ماه‌های آینده می‌تواند آبستن برخی مخاطرات باشد و طبیعی است که کشورمان باید با این مخاطرات خردمندانه و مقتدرانه مواجه شود .
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت دیدار نیوز، تاریخ انتشار:19تیر 1399، کدخبر: ۶۵۲۰۵ ، www.didar.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین