پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۸۶۷۴۹
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۶
محمد صیدلو گفت: با اشاره به فعالیت ۲۷ هزار معلم در این نهاد بسیاری از این نیروها به صورت دوشیفت و حق‌التدریس فعالیت می‌کنند که برای جبران کمبود نیرو نیازمند ۱۰ هزار معلم هستیم‌.

شعار سال:محمد صیدلو اظهارداشت: ۴۶ هزار فرهنگی شامل معلم، مدیر، معاون، نیروی پرورشی، نیروی اداری، معاون پرورشی، نیروی خدماتی در آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران فعالیت می‌کنند.

وی گفت: این نهاد برای جبران کمبود نیرو از حق‌التدریس بهره می‌گیرد و در به کارگیری این نیروها رتبه دوم یا سوم کشوری را دارد.

صیدلو افزود: آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران سال گذشته ۲۲۰ هزار ساعت حق‌التدریس در هفته پرداخت کرده است، اگر تدریس موظف هر معلم در هفته ۲۴ساعت باشد و بخواهیم هیچ معلمی اضافه کار نداشته باشد، نیازمند ۱۰ هزار نیرو هستیم یعنی معلمی که یک شیفت تدریس کند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران بیان کرد: سال گذشته بیش از ۲ هزار معلم درخواست بازنشستگی داده بودند که به دلیل کمبود نیرو، ۶۰۰ نفر از آنان را متقاعد کردیم که به فعالیت خود ادامه دهند و در نهایت یکهزار و ۴۶۶ نفر بازنشسته شدند که امسال به دلیل اجرای رتبه‌بندی تقاضا برای بازنشستگی کمتر خواهد بود.

وی افزود: برخی از معلمان درخواست بازنشستگی پیش از موعد دارند که به دلیل کمبود نیرو تنها با درخواست افرادی که شرایط خاص همچون بیماری صعب‌العلاج داشته و امکان حضور در کلاس و تدریس را ندارند، موافقت می‌کنیم.

صیدلو درباره وضعیت نقل و انتقالات فرهنگیان گفت: امسال این روند به صورت الکترونیکی انجام شد و درخواست ۲هزار و ۵۰۰ معلم جهت انتقال برون استانی و ۶۶۱ درخواست برای ورود به استان در سامانه ثبت شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران افزود: تاکنون با یکصد و ۷۰ درخواست از طریق سیستم نقل و انتقالات پردازشی وزارت آموزش و پرورش برای ورود به شهرستان‌های این استان موافقت شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۴۵ هزار و ۶۷ نیروی آموزش و پرورش در کشور بازنشسته شدند، اظهارداشت: اگر این آمار را به پنج سال محاسبه کنیم حدود ۲۵۰ هزار نفر یعنی یک چهارم کل نیروهای آموزش و پرورش بازنشسته خواهند شد.

صیدلو با اشاره به رشد جمعیت دانش‌آموزی کشور گفت: بازنشستگی معلمان هم افزایش داشته است اما خروجی نیرو تناسبی با ورودی نیرو ندارد و ورودی نیرو از دانشگاه فرهنگیان و ماده ۲۸، به ۴۰هزار نفر نمی‌رسد و با روند استخدامی در دو سه سال گذشته هم نمی‌توان سونامی خروج نیرو از آموزش و پرورش را جبران کرد و باید فکر اساسی در این زمینه شود.

سهمیه بیش از ۳هزار نفر در آزمون استخدامی

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران بیان کرد: امسال سهمیه استخدامی این نهاد نسبت به سال گذشته دو برابر شده است و ۳هزار و ۹۲ سهمیه استخدامی پیمانی ماده ۲۸ برای آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران درنظر گرفته شده است و علاقه‌مند هستیم که این نیروها به صوت بومی جذب شوند.

وی افزود: جوانان علاقه‌مند به فعالیت در نظام تعلیم و تربیت در صورت داشتن شرایط لازم می‌توانند در آزمون استخدامی شرکت کنند.

تاکید بر سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش

صیدلو در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت بودجه آموزش و پرورش گفت: بودجه این نهاد ملی است که بیشتر آن صرف پرداخت حقوق کارکنان می‎شود و برای کیفیت‌بخشی در آموزش و پرورش، نیازمند نگاه و توجه ویژه مسئولان درافزایش بودجه است.

وی اظهارداشت: بخشی از فعالیت‌ها و وظایف هر یک از نهادهای کشور همچون شرکت‌های آب، برق، گاز فرهنگی است و آموزش و پرورش می‌تواند در این زمینه به آنها کمک کند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران افزود: به خصوص نهادهایی که در حوزه‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند و به دنبال مصادیق آسیب‌های اجتماعی در جامعه هستند، مراجعه‌کنندگان ۱۰ سال آینده آنها، آموزش‌پذیران امروز کلاس‌های درس هستند.

صیدلو بیان کرد: براساس مطالعات انجام شده مصادیق آسیب‌های اجتماعی عموما افرادی هستند که ترک تحصیل کردند، درصد خیلی کمی از دانش‌آموزانی که تا دیپلم در مدرسه حضور دارند و در این فضا زندگی می‌کنند، به سمت بزه سوق پیدا می‌کنند.

وی گفت: اگر امروز آموزش و پرورش باکیفیتی داشته باشیم، بسیاری از فعالیت‌های نهادهای مختلف در آینده راحت‌تر خواهد بود، دانش‌آموزی اگر امروز از فضای آموزشی دور شد، فردا در جامعه نه در دسترس و نه آموزش‌پذیر خواهد بود، آن وقت هزینه‌ جبران بعضی از آسیب‌های جامعه بسیار بالاتر می‌شود.

صیدلو خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش با هزینه خیلی کم می‌تواند سرمایه‌گذاری بزرگی انجام دهد اما نیازمند این است که به اولویت‌های اول کشور نزدیک و بیشتر به آن توجه شود.

ارتقای وضعیت معیشت معلمان

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران با اشاره به ارتقای وضعیت معیشت معلمان در دولت دوازدهم اظهارداشت: تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است و میزان حقوق معلمان به سایر کارمندان نزدیک‌تر شده است اما با توجه به وضعیت اقتصادی، توجه بیشتر به وضعیت معیشتی معلمان قابل انتظار است.

وی گفت: شرایط معیشتی معلمان باید به گونه‌ای باشد تا آنان به دنبال شغل دوم نباشند، معلم فرصت بعد از پایان مدرسه را باید برای تحقیق و پژوهش و ارتقای توانمندی‌های خود اختصاص دهد و وقتی در کلاس درس حضور پیدا می‌کند، ساحت‌های ۶گانه تربیتی؛ اعتقادی، عبادی و اخلاقی، اقتصادی و حرفه‌ای، علمی و فناوری، اجتماعی و سیاسی، زیستی و بدنی و زیبایی‌شناختی و هنری که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد تاکید است، اجرایی کند.

صیدلو افزود: در این مسیر معلم باید بتواند دانش‌آموزان را در تمامی زمینه‌ها تربیت کند و تنها دروس را به آنان آموزش ندهد و آموخته‌ها در آنان درونی شود، دانش‌آموزان باید براساس این ۶ساحت نسبت به تمامی مسائل آگاهی داشته باشند، هنرهای مختلف را بشناسند، از آنها لذت ببرند و از لحاظ اقتصادی بتوانند زندگیشان را مدیریت کنند و ضمن پایبندی به تعالیم و اعتقادات اخلاقی و انسانی کشور، نسبت به خود، جامعه، طبیعت و محیط پیرامونشان متعهد شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران بیان کرد: وقتی قرار است تمام وجوه زندگی دانش‌آموز را معلم تربیت کند و او بتواند در این حوزه‌ها موفق شود، این معلم باید خودش تربیت‌شده باشد و ما نیازمند سیستمی هستیم که معلم را در تمامی جنبه‌ها تربیت کند.

وی گفت: معلمان در کل کشور با یک مکانیسم خاص جذب آموزش و پرورش می‌شوند، مطلوب ما این است که معلمان شهرستان‌های استان تهران بومی و آشنا به ویژگی‌های فرهنگی این منطقه باشند که از دو سال گذشته این قانون برداشته شده و هر فردی در هر جای کشور که نیاز تعریف شود، می‌تواند در آزمون استخدامی شرکت کند.

صیدلو افزود: اگر چه این موضوع فرصت‌های شغلی را از لحاظ عدالت اجتماعی در اختیار همه قرار می‌دهد اما به نظر می‌رسد، اگر معلمان بومی باشند، بسیاری از مشکلات فرهنگی به وجود نمی‌آید و معلمان بومی آشنا به فرهنگ هر استان می‌توانند راحت‌تر با دانش‌آموزان ارتباط برقرار کنند و تعلیم و تربیت را پیش ببرند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران ابراز امیدواری کرد: هیچ دانش‌آموزی در جهان به دلیل فقر، از دانستن و رشدکردن در فضای مدرسه محروم نشود.

اجرای ۱۰۰ پروژه آموزشی

وی با اشاره به اینکه یکصد پروژه آموزشی در شهرستان‌های استان تهران در حال ساخت است، اظهارداشت: این پروژه‌ها با همکاری خیران و اداره کل نوسازی مدارس استان تهران انجام می‌شود و با تکمیل آنها، یکهزار و ۵۷۲ کلاس درس به مدارس شهرستان‌های استان اضافه خواهد شد.

صیدلو گفت: یک میلیون و ۵۰ هزار دانش‌آموز در سه‌هزار و ۵۰۰ مدرسه شهرستان‌های استان تهران تحصیل می‌کنند.

آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران شامل فیروزکوه، دماوند، رودهن، پردیس، شهرری (ری یک و ۲)، پاکدشت، پیشوا، ورامین، قرچک، کهریزک، فشافویه، چهاردانگه، جوادآباد، اسلامشهر، رباط کریم، شهریار، ملارد، شهر قدس، بهارستان (یک و۲) است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، به تاریخ: ۱۸ تیر ۱۳۹۹، کد خبر:‌ 83847129،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین