پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۷۴۱
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱
مدیرحوزه‎های علمیه کشور بر لزوم تولید بیش از 1000 مقاله و آثار فاخر حوزوی در سطح خارج تاکید کرد.

شعارسال: آیتالله علیرضا اعرافی روز یکشنبه در دیدار اعضای شورای دین پژوهان کشور گفت: یکی از ملاحظاتی که باید در عرصه دین پژوهشی در کشور داشت آن است که، دین پژوهی در کشور نسبت به سه دهه گذشته تغییرات زیادی داشته است و باید در بررسی‌ها و پایشها به آن توجه داشت.

وی افزود: معتقد هستیم که با حفظ سنن و سازوکارهای علمی در حوزه باید در قلمرو سطوح عالی و دروس خارج حوزه نظام مهندسی تحقیق و پژوهش جدیدی ایجاد شود که حتی این کار باید در عرصه سطوح پایین تر نیز انجام شود.

مدیر حوزه علمیه بیان کرد: کاروان پژوهشی در سطح خارج باید رشد و گسترش بیشتری پیدا کند؛ مباحث زیرساختی در زمینه رشد پژوهش در حوزه و استفادههای ازظرفیتهای فنی نیز باید با حفظ سنن حوزوی در حوزه مورد توجه واقع شود.

وی گفت: یکی از مسایل مهم در امر تحقیق در حوزه، مساله اقتصاد و صرفه جویی در پژوهش است؛ غربیها تحقیقات بسیاری را انجام میدهند که واقعا هزینه کمی برای آنها داشته است ولی اگر به آنها نگاه کنیم میبینیم که کل جریانات فکری در کشور را با همین پژوهشها به دقت زیر نظر دارند.

اعرافی اظهار کرد: سنن علمای گذشته باید در امر تحقیق احیا شود زیرا آنها با کمترین هزینه بیشترین و بالاترین تحقیقات را ارایه دادند؛ امروزه باید بتوانیم با اقتصاد تحقیق و پژوهش هم از موسسات غیردولتی حمایت کنیم و هم زمینه حضور آنها را در زمینه رشد پژوهشهای دینی افزایش دهیم.

وی گفت: در واقع وجود دبیرخانهها و همایشها و سیمنارها و ... کشور باید مورد بازخوانی و پژوهش و رصد واقع شود؛ در واقع باید از این همایشها و تولیدات آنها یک نقشه جامع تهیه شود.

اعرافی با ذکر این مطلب که باید نقشه جامع کارهای درجه 2 را نیز تهیه کنیم، تصریح کرد: در واقع در این زمینه نیازمند فعالیتها و نگاه درجه 2 و در کنار آن نیازمند فعالیت و نگاه درجه 3 هستیم که در این بین باید تقسیم کار مشخصی انجام شود.

مدیر حوزه‌‏های علمیه از فعالیت در زمینه نگارش و تدوین 200 موسوعه و دایره المعارف در کشور خبر داد و گفت: خوشبختانه کشور ما در این عرصه در دنیای اسلام پیشگام است؛ به همین دلیل باید سامانه طبقه‌بندی و رتبه‌بندی و جدول‌بندی این موسوعه‌ها نیز ایجاد شود تا بتوانیم از این دریای مواج به شکل طبقه‌بندی شده و دقیق بهره‌برداری شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: یکی از مهمترین مباحثی که در زمینه پژوهش و تحقیق در حوزه وجود دارد، مساله زبان آموزی به ویژه زبان عربی است؛ مساله زبان عربی و رواج آن در حوزه، بسیار مهم است؛ باید زبان عربی که امروز در لبنان و کشورهای عربی نگارش و نشر می‌شود در ایران و در بین حوزویان آموزش داده شود تا بتوانیم هم در حوزه ترجمه و هم در عرصه ارایه پژوهش‌ها به زبان عربی روز تولیدات خود را به شکل بهترین ارایه کنیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 21شهریور1395، کدخبر: 95062113627: www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین