پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۲۸۷۴۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۸
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فرش دستباف تهران تاکید کرد: با ایجاد شرایط تحریم متاسفانه نه تنها روند ارزآوری متوقف شد بلکه به جهت عدم تقاضا، طیف وسیعی از افراد بیکار شدند.
شعار سال:رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فرش دستباف تهران تاکید کرد: با ایجاد شرایط تحریم متاسفانه نه تنها روند ارزآوری متوقف شد بلکه به جهت عدم تقاضا، طیف وسیعی از افراد بیکار شدند.
 
سید مجتبی عراقچی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فرش دستباف تهران با اشاره به کمرنگ شدن حضور فرش در سبد کالای مصرفی خانوارها در کشور اظهار داشت: متاسفانه روزبه‌روز تقاضا برای خرید فرش دستباف کمرنگ‌تر می‌شود. از سوی دیگر به جهت تفاوت قیمت بین فرش دستباف با فرش ماشینی، افراد ترجیح می‌دهند تا از دیگر محصولات به جای فرش دستباف استفاده کنند.
 
عراقچی در ادامه بیان داشت: تا قبل از تحریم، ۹۵ درصد تولید فرش‌های دستباف به خارج از کشور صادر می‌شد. این نوع صادرات شامل فرش‌هایی می‌شد که حتی سال‌ها مورد استفاده قرار گرفته بود. با ایجاد شرایط تحریم متاسفانه نه تنها روند ارزآوری متوقف شد بلکه به جهت عدم تقاضا، طیف وسیعی از افراد بیکار شدند. رکود وحشتناک بر صنف حاکم و فروش داخلی راکد شد. علاوه بر تحریم، شیوع ویروس کرونا نیز منجر به رکود و تعطیلی صنوف مختلف و عدم دادوستد شد. برخی با این شرایط از انجام فعالیت‌های صنفی به ناچار خارج شدند و نتوانستند دوام بیاورند.
 
عراقچی اضافه کرد: در تولید و بافت فرش هنوز به سیستم‌های سابق و قدیمی وابسته هستیم، در حالیکه بافندگان کارگاه‌های روستایی بایستی تحت نظارت، سلیقه و متمرکز برای سفارش‌دهندگان کار کنند تا موجودی فرش‌های دستباف در انواع متراژ، رنگ و مشخصات افزایش یابد. متاسفانه در حال حاضر در بسیاری از موارد سلیقه بافنده متمرکز است نه نیاز متقاضی.
 
وی از مزایای فعالیت کارگاه‌های متمرکز و تلاش دولت در جهت صادرات فرش بیان داشت: در مسیر تولید و عرضه فرش ۳۵ شغل از جمله؛ دامدار، پشم ریس، رنگرز، دارزن، قالیباف، قالیشوی و …فعال می‌شوند. در حال حاضر قریب به ۲ میلیون بافنده فرش در کشور داریم که با خانواده‌هایشان نزدیک ۱۰ میلیون جمعیت هستند و این یعنی یک هشتم جمعیت کشور.
 
عراقچی گفت: مواد اولیه به اندازه کافی در کشور موجود است. بافنده متبحر، فراوان داریم اما استفاده از امکانات بسیار پایین است. از سوی دیگر به جهت ارزانی کارگر در کشورهایی مانند افغانستان، هند و پاکستان، قیمت محصول نهایی ارزانتر می‌شود و این خود از دیگر معضلات است.


شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  سایت خبری اتاق اصناف تهران   ،تاریخ انتشار:  9 تیر 1399،کدخبر:  28801 ، www.otaghasnaftehran.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Switzerland
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
0
0
فرش یک صنعت ریشه دار در ایران هست و یکی از کالاهایی که به راحتی می شود ارزآوری کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین