پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۷۶۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰
عرصه صنایع دستی و هنرهای سنتی یکی از بخش‌ های مهم اقتصادی و فرهنگی کشورمان به حساب می آید که می تواند موجب افزایش صادرات، اشتغال زایی، جذب توریسم و بالا بردن سطح تولید ملی شود.رقم صادرات صنایع دستی، بدون احتساب زیور آلات سنتی و تجارت چمدانی طی چهارماه نخست امسال، دارای رشد ۳۶ درصدی بوده است که نشان دهنده وجود ظرفیت خوب در این حوزه است .
شعارسال: محمّدجواد یافتیان؛ سرزمین ایران از اقوام مختلفی تشکیل شده که هر کدام از این اقوام با توجه به فرهنگ خود، در صنایع دستی و هنر های سنتی حرف های بسیاری برای گفتن دارند؛ به عبارتی دیگر صنایع دستی کشورمان از ظرفیت های بسیاری برخوردار بوده و استقبال برآمده از این صنعت توسط عموم توریست ها نشان دهنده این واقعیت است.

در این میان عرصه صنایع دستی و هنرهای سنتی یکی از بخش‌ های مهم اقتصادی و فرهنگی کشورمان به حساب می آید که می تواند موجب افزایش صادرات، اشتغال زایی، جذب توریسم و بالا بردن سطح تولید ملی شود لذا کافی است با برنامه ریزی منسجم برای تولید و معرفی این محصولات اقدامات لازم انجام شود.

حوزه صنایع‌ دستی از یک‌ طرف فعالیتی اقتصادی است که می ‌تواند شرایط و زمینه رشد صادرات غیرنفتی کشور را فراهم کند و از طرف دیگر زمینه معرفی بهتر فرهنگ و هنر ایرانیان در داخل و خارج کشور را به وجود آورد.

چندی پیش مدیرکل صادرات معاونت صنایع دستی کشور در خبری اعلام کرد رقم صادرات صنایع دستی، بدون احتساب زیور آلات سنتی و تجارت چمدانی طی چهارماه نخست امسال، دارای رشد ۳۶ درصدی بوده است که نشان دهنده وجود ظرفیت خوب در این حوزه است.

بر اساس این گزارش، با توجه به این دو کارکرد همزمان صنعت صنایع‌ دستی و تاثیر آن در عرصه اقتصاد، می توان اذعان کرد که ضروری است نسبت به این مهم در برنامه‌ ریزی ‌های کلان توجه ویژه‌ای شود.

* لزوم برنامه ریزی بلندمدت برای توسعه صادرات صنایع دستی در برنامه ششم توسعه

سخنگوی فراکسیون میراث فرهنگی ‌وگردشگری مجلس معتقد است با توجه به اینکه برنامه ششم توسعه در حال تدوین است، می توان نسبت به برنامه ریزی بلند مدت برای حمایت از فعالان صنایع دستی و توسعه صادرات محصولات این صنعت اقدام کرد.

ذبیح‌الله نیکفر در گفت‌ وگو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به استقبال مردم دنیا از صنایع دستی ایرانی، گفت: خوشبختانه ایران اسلامی به عنوان یک سرزمین کهن دارای فرهنگ و تاریخ بی بدیلی است و مردم دنیا به همین دلیل با اشتیاق نسبت به خرید صنایع دستی اقدام می کنند از این رو توسعه صادرات صنایع دستی باید در دستورکار متولیان این صنعت قرار بگیرد.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نقش سفارتخانه های کشورمان در تبلیغ صنایع دستی ایرانی پررنگ است و نباید از این ظرفیت برای بهبود شرایط صادرات چشم پوشید، اظهار کرد: در این میان رایزن های فرهنگی مستقر در خارج از کشور نیز می توانند با اطلاع رسانی درست، زمینه برپایی نمایشگاه های مختلف را فراهم کنند.

وی ضمن تاکید بر اینکه برای تولید و صادرات بیشتر صنایع دستی باید از هنرمندان و فعالان این عرصه حمایت کافی صورت بگیرد، افزود: امروزه این افراد نیازمند تامین شرایط حداقلی و حتی بیمه هستند از این رو باید با رفع مشکلات فعلی، انگیزه بیشتری برای این افراد ایجاد کرد.

نیکفر با اشاره به اینکه ارائه تسهیلات مالی و غیره می تواند از دیگر عوامل انگیزشی برای تولیدکنندگان صنایع دستی محسوب شود، ادامه داد: در این میان نباید از ارائه معافیت عوارض گمرکی چشم پوشید زیرا این موضوع در رشد صادرات کمک شایانی می کند.

سخنگوی فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی و مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اینکه نمایندگان برای حمایت از هنرمندان و فعالان صنایع دستی پیشنهاداتی دارند که می توان از آنها به عنوان نقشه راه استفاده کرد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برنامه ششم توسعه در حال تدوین است، می توان نسبت به برنامه ریزی بلند مدت برای حمایت از فعالان صنایع دستی و توسعه صادرات محصولات این صنعت اقدام کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی لاهیجان، تاریخ انتشار: جمعه 19 شهریور 1395، کد خبر: 78772، www.lahidjan.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
0
0
فقط حرف.
آقای نیکفر عزیز، بجای این حرف ها لطفا به وظایف قانونگذاری و نظارتی خودتان بیشتر دقت کنید و بر آن متمرکز شوید
ایرج
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
0
0
می شه بپرسم که آقای نیک فر ، در برنامه ششم توسعه در این خصوص چکاری را دنباله گیری کردند؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین