پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۷۸۸
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۲
«محمدحسین جعفریان» افغانستان شناس ایرانی در یاداشتی در رابطه عده‌ای فرصت‌طلب سودجو، نوشت: فرصت‌طلبانی هستند که با بزرگ‌نمایی فضاهای به ظاهر جزئی، سبب می‌شوند انبوه خدمات ایران برای مهاجران کاملا به محاق رفته و اصولا دیده نشود.

شعارسال: «محمد حسین جعفریان» کارشناس مسائل منطقه و روزنامه‌نگار افغانستان شناس ایرانی طی یاداشتی در پایگاه خبری شهرآرا به موضوع فرصت‌طلبانی اشاره کرده که همواره به دنبال برهم زدن روابط دیرینه ایران و افغانستان هستند.

در این یادداشت آمده است: چند روزی است به کابل آمده‌ام و این یادداشت را نیز از همین شهر برایتان می‌نویسم.

سال‌های سال است که من به افغانستان رفت و آمد می‌کنم و در این آمد و شدها همیشه یک نکته مرا بسیار متاثر و ناراحت کرده و آن بی‌توجهی برخی دستگاه‌های اجرایی داخل ایران به افکار عمومی و حساسیت‌های این سوی مرز، در این کشور همسایه و هم‌فرهنگ ما با هزاران سال سابقه تاریخی مشترک است.

در این بین دشمنان هر 2 ملت ایران و افغانستان نیز کمین کرده و هر بار که بر اثر بی‌تدبیری فرد و اداره‌ای در آنجا اتفاقی هر چند کوچک رخ می‌دهدآن را در این سوی مرز به یک فاجعه و به یک بحران در روابط 2 ملت و مملکت بدل می‌کنند.

یک روز خبر می‌رسد که در فلان شهر، خدا می‌داند کدام آدم عاقلی جلوی پارکی تابلو زده است که ورود افغانستانی ممنوع! روز دیگر خبر می‌رسد که فرماندار فلان شهر با افتخار اعلام کرده، تردد و اقامت افغانستانی‌ها در شهر ایشان ممنوع بوده و هیچ‌یک از اتباع این کشور در آن شهر اقامت ندارند.

روز دیگر ویدئویی از بدرفتاری یک سرباز یا درجه‌دار که مربوط به سال‌های قبل است به فضای مجازی راه می‌یابد و بلوایی در کل افغانستان به‌پا می‌کند و...

در تازه‌ترین نوع از این اخبار، شنیده شده که نمایشگاهی از فعالیت‌های یک ارگان نظامی در یکی از استان‌های ایران بر پا شده و در آنجا به‌عنوان اهم این فعالیت تصاویری از افغانستانی‌های غیرمجاز دستگیر شده که در قفس محبوس و نگهداری می‌شده‌اند هم به نمایش در آمده است.

کاش می‌بودید و می‌دید که در این یکی دو روز در کل افغانستان، انبوه شبکه‌های تلویزیونی و روزنامه‌های به‌ویژه معاند ایران، چه جنجالی بر سر این ماجرا درست کرده و تا چه حد مردم را علیه ایران تحریک می‌کنند.

بدتر از آن در فضای مجازی این تصاویر دست به دست می‌چرخد و... حیران مانده‌ام که آیا فهمیدن شنیع، غلط و نادرست و حساسیت‌زابودن چنین رفتاری واقعا سخت است؟

آیا این عزیزان یک مشاور کنار خود ندارند تا آن‌ها را متوجه سازد که چند قطعه عکس این‌چنینی ممکن است چه بلایی بر سر روابط 2 کشور بیاورد و تا چه حد مورد سوء‌استفاده دشمنان مردم ایران و افغانستان قرار بگیرد؟

با کمال تاسف اینجا فرصت‌طلبانی هستند که با بزرگ‌نمایی این فضاهای به ظاهر جزئی، سبب می‌شوند انبوه خدمات ایران اسلامی برای مهاجران کاملا به محاق رفته و اصولا دیده نشود.

درحالی‌که بسیاری از فرزندان ایران اسلامی در مدارس صحرایی و در کپرها درس می‌خوانند یا اصولا مدرسه ندارند، فرزندان ده‌ها هزار مهاجر افغانستانی در ایران طبق فرمان تاریخی رهبر معظم انقلاب ثبت نام شده و در مدارس ما تحصیل می‌کنند.

تمام مهمان‌نوازی‌های این‌چنینی و بیش از سه دهه میزبانی از مهاجران ( بخوانید بیش از سه میلیون مهاجر قانونی و غیرقانونی) آن هم در بدترین شرایط سال‌های جنگ تحمیلی و تحریم و رکود و... با یک اشتباه جاهلانه و کودکانه این چنینی به باد می‌رود.

چرا کسی متوجه این حساسیت‌ها نیست؟ چرا کسی جلوی این گل به خودی‌ها را نمی‌گیرد؟

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار خبر 22 شهریور 1395، کدمطلب: 13950622000290 ،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین